بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چرا تجزیه و تحلیل SWOT انجام می شود؟ ۸ دلیل (با مراحل و مثال)

ابزارهای تجزیه و تحلیل تصمیم برای منجنیق کردن یک تجارت

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برای سازمان ها مهم است که عملیات خود را ارزیابی کنند تا آنچه را که با موفقیت انجام می دهند و زمینه هایی که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند، شناسایی کنند. ابزارهای مختلفی مانند تجزیه و تحلیل SWOT وجود دارد. یادگیری بیشتر در مورد این ابزار و آنچه می تواند به شما کمک کند ممکن است برای درک بهتر یک سازمان مفید باشد.

در این مقاله از ایوسی، تحلیل SWOT را تعریف می کنیم و هدف آن را توضیح می دهیم، نحوه انجام تحلیل SWOT را به شما نشان می دهیم و مثالی برای مرجع ارائه می دهیم.

تحلیل SWOT چیست؟

تحلیل SWOT یک تکنیک برنامه ریزی استراتژیک است که می توانید از آن برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک شرکت استفاده کنید. می‌تواند بینش‌های جدیدی را ارائه دهد، مانند جایی که شرکت می‌تواند در مقایسه با رقبای خود پیشرفت کند.

این ممکن است به شما در بهبود سازمان، افزایش سودآوری و دستیابی به موفقیت بیشتر در کل کمک کند. انجام مکرر تجزیه و تحلیل SWOT برای اطمینان از نظارت بر هرگونه تغییر، اغلب مفید است.

تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی موثر بر سازمان را ارزیابی می کند. نقاط قوت و ضعف به عوامل درونی و فرصت ها و تهدیدها به عوامل بیرونی اشاره دارد. در اینجا نگاهی دقیق تر به آنچه هر یک از مؤلفه های تجزیه و تحلیل SWOT شامل می شود آورده شده است:

نقاط قوت

نقاط قوت شامل کارهایی است که سازمان به خوبی انجام می دهد و آن چیزی که آن را از رقبای خود متمایز می کند. اینها ممکن است به پیشنهاد فروش، دستاوردها یا منابع منحصر به فرد سازمان مربوط باشد  . برخی از نمونه های بالقوه نقاط قوت عبارتند از:

نقاط ضعف

نقاط ضعف به زمینه های بهبود اشاره دارد. این شامل عواملی است که در حال حاضر سازمان را از عملکرد بهینه یا رقابتی ماندن در بازار شما باز می دارد. نمونه هایی از ضعف عبارتند از:

  • شکاف مهارتی کارکنان

  • زنجیره تامین ضعیف

  • کمبود سرمایه

  • نرخ جابجایی کارکنان بالا

  • بدهی قابل توجه

فرصت ها

فرصت ها زمینه های موفقیت جدید احتمالی را برای سازمانی که برای آن کار می کنید بررسی می کنند. این عوامل خارجی پتانسیل رقابتی شدن سازمان و دستیابی به روش های جدید موفقیت را دارند. چند نمونه از فرصت ها عبارتند از:

  • تغییرات مثبت در سیاست های دولت

  • بخش تجاری در حال رشد

  • بازارهای جدید بالقوه

  • کاهش تعرفه صادرات

  • رقبای راکد

تهدیدات

تهدیدها در تحلیل SWOT  نگرانی های خارجی هستند که ممکن است بر توانایی سازمان برای موفقیت تأثیر بگذارند. پیش‌بینی این تهدیدها برای توسعه استراتژی‌هایی برای حفاظت از سازمان و کمک به شکوفایی آن بسیار مهم است. تهدیدهای بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات یا تاخیرهای زنجیره تامین

  • مقررات جدید دولتی

  • کاهش هزینه های مشتری

  • کمبود نیروی کار

  • افزایش هزینه های مواد

بیشتر بخوانید:  ماتریس SWOT: تعریف، مزایا و کاربردها (با مثال)

چرا باید تحلیل SWOT انجام دهید؟

در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا باید تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید:

۱. نقاط قوت خود را به حداکثر برسانید

وقتی نقاط قوت یک شرکت را تعیین می کنید، به شما این امکان را می دهد که ببینید چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند. این نقاط قوت عوامل داخلی هستند که یک شرکت را از رقبای خود متمایز می کنند، مانند منابع مالی مانند منابع درآمد و منابع مالی. حوزه دیگری که می توانید از نظر نقاط قوت بررسی کنید، منابع انسانی است. این می تواند شامل کارکنان و مشتریانی باشد که به نفع شرکت هستند.

یک سازمان همچنین می تواند فرآیندهای خود مانند سیستم های نرم افزاری و عملکردهای بخش را ارزیابی کند. می توانید منابع فیزیکی و طبیعی را که شرکت برای جستجوی نقاط قوت خود استفاده می کند، تجزیه و تحلیل کنید. در اینجا فهرستی از برخی از نتایجی که ممکن است از تحلیل شما حاصل شود آورده شده است:

۲. نقاط ضعف خود را کاهش دهید

همه سازمان‌ها حوزه‌هایی دارند که می‌توانند پیشرفت کنند. با انجام تجزیه و تحلیل SWOT، یک شرکت می تواند نقاط ضعف خود را به منظور تبدیل آنها به نقاط قوت یا حل مشکلات تکراری کشف کند.

شما می توانید عوامل داخلی خود را، مانند موارد ذکر شده در بالا، از نظر نقاط ضعف نیز تجزیه و تحلیل کنید. هنگامی که یک شرکت نقاط ضعف خود را به حداقل می رساند، به مزیت رقابتی آن می افزاید. نمونه هایی از نقاط ضعفی که ممکن است یک شرکت پیدا کند عبارتند از:

  • کارمندان ناراضی

  • رهبرانی که خرد مدیریت می کنند

  • تکنولوژی ناکافی

  • تصویر نام تجاری ضعیف

  • جریان نقدی کم

مطالب مرتبط:  ۸ ضعف برتر رهبری و راه های بهبود آنها

۳. از فرصت ها استفاده کنید

یک شرکت می تواند به عوامل خارجی برای تعیین فرصت هایی که می توانند بر کسب و کارش تأثیر مثبت بگذارند، نگاه کند. این ممکن است شامل تجزیه و تحلیل روندهای بازار و روندهای اقتصادی برای تعیین چگونگی بهره مندی از آنها باشد، مانند توسعه یک محصول جدید برای ارضای نیازها یا خواسته های جدید. تجزیه و تحلیل SWOT همچنین ممکن است به شما کمک کند روابط شرکت با فروشندگان را بررسی کنید، و به طور بالقوه به شما کمک می کند راه های جدیدی برای رشد کسب و کار کشف کنید.

۴. تهدیدهای بالقوه را شناسایی کنید

تهدیدهایی که می توانند بر کسب و کاری که برای آن کار می کنید تأثیر منفی بگذارند، از خارج از شرکت می آیند. وقتی تهدیدات احتمالی را پیش‌بینی می‌کنید، می‌توانید تأثیر را کاهش دهید یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید. برخی از تهدیداتی که کسب و کارها ممکن است هنگام تکمیل تجزیه و تحلیل SWOT ببینند عبارتند از:

مرتبط:  تجزیه و تحلیل PEST در مقابل SWOT: تفاوت چیست؟

۵. جلسات کاری پربارتری داشته باشید

جلسات کاری برای بحث در مورد مسائل شرکت، تصمیم گیری، به اشتراک گذاشتن ایده ها و ایجاد طرح های تجاری مفید هستند. تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است بینشی برای کمک به هدایت بهتر شرکت ارائه دهد. ممکن است با برجسته کردن مهم‌ترین عوامل سازمان برای بحث و توسعه استراتژی‌های بالقوه، جلسات تجاری را سازنده‌تر کند.

۶. اعضای تیم را ارزیابی کنید

تجزیه و تحلیل SWOT همچنین می تواند برای افراد برای درک بهتر خود مفید باشد. به عنوان مثال، ممکن است به آنها کمک کند مهارت های خود را ارزیابی کنند و زمینه های بهبود را شناسایی کنند.

با این حال، برای اطمینان از نتایج دقیق، صادق بودن مهم است. ممکن است برای افراد مفید باشد که تجزیه و تحلیل SWOT خود را با مدیران خود در میان بگذارند تا در مورد پیشرفت شخصی، اهداف و فرصت های توسعه صحبت کنند.

بیشتر بخوانید:  ۶ دلیل برای انجام تحلیل SWOT

۷. فرضیات را به چالش بکشید

تکمیل تجزیه و تحلیل SWOT مستلزم آن است که همه افراد درگیر صادق باشند و به سؤالات به طور عینی پاسخ دهند. این ممکن است به شما کمک کند دیدگاه دقیق تری از سازمان و رقبای آن به دست آورید. در نتیجه، موفقیت فعلی و پتانسیل رشد سازمان ممکن است آشکارتر باشد.

۸. بهبود فرآیندهای تصمیم گیری

تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است به شما کمک کند تصمیمات آگاهانه تری بگیرید. این نیاز به تجزیه و تحلیل داخلی کامل و تحقیقات بیرونی، به ویژه در مورد رقبا دارد که درک جامع تری از موقعیت را در اختیار شما قرار می دهد.

این ممکن است به ساده‌سازی فرآیند تصمیم‌گیری هنگام مقایسه گزینه‌ها برای کسب‌وکار کمک کند و به طور کلی از سازمان در تصمیم‌گیری بهتر حمایت کند.

مطالب مرتبط:  SWOT و سایر ابزارهای تحلیل کسب و کار (و زمان استفاده از آنها)

نحوه انجام تحلیل SWOT

برای نحوه انجام تحلیل SWOT مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. شرکت کنندگان را انتخاب کنید

تصمیم بگیرید که مسئولیت تکمیل تجزیه و تحلیل SWOT در سازمان چه کسی است. برای ارائه دیدگاه جامع‌تر، اعضای مختلف تیم را در سراسر سازمان درگیر کنید، یا در صورت مناسب‌تر، افرادی با تخصص خاص را برای ارائه دقیق‌ترین نتایج انتخاب کنید.

در حالی که الزامی نیست، می توانید یک متخصص یا سازمان شخص ثالث را نیز استخدام کنید تا بر اساس مشاهدات و تحقیقات آنها در مورد تجزیه و تحلیل SWOT شما مشورت کند.

۲. یک ماتریس SWOT ایجاد کنید

سند را برای تجزیه و تحلیل SWOT خود تنظیم کنید. اکثر تجزیه و تحلیل ها شامل استفاده از یک ماتریس SWOT ساده است، اما انواع دیگری از الگوها وجود دارد که   می توانید از آنها استفاده کنید. این شامل یک مربع بزرگ است که به چهار مربع کوچکتر تقسیم می‌شود که بخش‌هایی برای نقاط قوت و ضعف در دو کادر بالا و فرصت‌ها و تهدیدها در جعبه‌های پایینی است. اکثر برنامه های پردازش کلمه به شما امکان می دهند این نوع نمودار را به راحتی ایجاد کنید.

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد یک تحلیل SWOT در Word

۳. طوفان فکری همه جنبه ها

کسب و کار را از طریق یک بحث آزاد تجزیه و تحلیل کنید. سعی کنید هر موضوع بحث را دسته بندی کنید تا به ایجاد لیست های کلی برای هر بخش کمک کند و بر اساس آن آنها را برچسب گذاری کنید. چند نمونه از سوالاتی که ممکن است به تقویت بحث کمک کند عبارتند از:

  • دیگران در مورد کسب و کار چه می گویند؟

  • بهترین دستاورد این شرکت چیست؟

  • آیا اخیراً ریسک کرده اید؟

  • آیا اخیراً متوجه موانعی شده اید که شرکت با آن روبرو شده است؟

  • آیا مردم از این شرکت شکایتی داشته اند؟

  • چرا نرخ جابجایی کارکنان بالاست؟

  • چه فرصت ها و روندهایی را در این صنعت مشاهده کرده اید؟

  • چه چیز جدیدی در فناوری وجود دارد؟

  • بزرگترین رقبای شرکت در حال حاضر چه کسانی هستند؟

  • آیا نیازی وجود دارد که آن رقبا در حال حاضر پاسخگو نباشند؟

  • آیا تغییراتی در مقررات ایجاد شده است که باید از آن آگاه باشید؟

مطالب مرتبط:  ۱۲ استراتژی برای طوفان فکری موثر

۴. دسته ها را به صورت جداگانه بررسی کنید

یادداشت های خود را از جلسه طوفان فکری خود مرور کنید و شروع به بررسی هر بخش به طور جداگانه کنید. حضور در بخش نقاط قوت برای شناسایی بزرگترین نقاط قوت سازمان، و سعی کنید تنها چند نقطه قوت را انتخاب کنید. این ایده ها را بیشتر توسعه دهید، سپس آنها را در ماتریس SWOT که ایجاد کرده اید ثبت کنید. این کار را برای نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها تکرار کنید.

بیشتر بخوانید:  نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT (با مراحل، نکات و مثال)

۵. آنچه را که آموخته اید به کار ببرید

هر بخش از تجزیه و تحلیل SWOT را به پایان برسانید و آن را به عنوان یک تیم بررسی کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید. یک سند نهایی ایجاد کنید که همه به راحتی به آن دسترسی داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند آن را ارجاع دهند. از تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان راهنمایی برای تصمیم گیری های آینده یا سایر نگرانی های تجاری استفاده کنید.

نمونه ای از تحلیل SWOT

در اینجا یک نمونه از تجزیه و تحلیل SWOT برای یک بوتیک آورده شده است تا به شما کمک کند تا بفهمید چگونه خودتان را تکمیل کنید:

نقاط قوت

نقاط ضعف

فرصت ها

تهدیدات

پایگاه مشتری وفادار

کاهش فروش لوازم جانبی

مشارکت با سایر بوتیک ها

مردم بیشتر آنلاین خرید می کنند

محدوده اندازه گسترده برای خدمت به مشتریان

موجودی باقیمانده از سفارشات تعطیلات

شرکت در رویدادهای محلی به عنوان فروشنده

افزایش هزینه های عمده فروشان

مکان محبوب با ترافیک سنگین

کمبود وقت برای شبکه های اجتماعی

افزایش عرضه فروشگاه های آنلاین

بوتیک جدید مشابهی که در نزدیکی افتتاح می شود

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *