برای کارآفرینان مهم است که فرآیندها، فناوری، مواد و هر مؤلفه دیگری را که به معیشت کسبوکارشان در بازار کمک میکند، تعیین کنند. تحلیل SWOT یک چارچوب استراتژیک رایج برای تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک شرکت است. اگر علاقه مند به راه اندازی کسب و کار خود هستید یا قصد دارید به یک پروژه یا سرمایه گذاری آینده بپیوندید، درک اینکه چگونه می توانید از این روش برای تعیین برنامه های بلندمدت استفاده کنید مفید است.
در این مقاله از ایوسی، ما بحث میکنیم که تحلیل SWOT چیست و برای چه استفاده میشود، اجزای تشکیلدهنده یک نمودار SWOT را تعریف میکنیم و راهنمای گام به گام و نکاتی را برای قالببندی و توسعه آنالیز SWOT خود در Microsoft Word ارائه میکنیم.
تحلیل SWOT چیست؟
تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها (SWOT) نموداری است که کارآفرینان اغلب برای برنامه ریزی استراتژی برای یک سرمایه گذاری تجاری آتی از آن استفاده می کنند. به طور معمول، نمودار تجزیه و تحلیل SWOT دارای چهار ربع است که هر یک جزء متفاوتی از چارچوب را نشان می دهد. در هر مربع، میتوانید چندین نقطه را اضافه کنید که نمونهای از موضوع آن ربع و نحوه ارتباط آن با آینده کسبوکار است.
یکی از مزایای اصلی تجزیه و تحلیل SWOT این است که به شما امکان می دهد روابط بین عناصر سرمایه گذاری خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، ممکن است به شما کمک کند تا درک کنید که چگونه فرصت ها و تهدیدهای پروژه شما با هم تداخل دارند، مانند مشارکت یا فروش که می تواند اثرات مثبت یا منفی قابل توجهی داشته باشد. نمودارهای تجزیه و تحلیل SWOT این امکان را برای کارآفرینان فراهم می کند که به برنامه ریزی بلندمدت و اجزای کلی پیشنهاد خود قبل از حرکت به جلو با سایر عناصر کسب و کار بپردازند.
مطالب مرتبط: SWOT و سایر ابزارهای تحلیل کسب و کار (و زمان استفاده از آنها)
اجزای یک تحلیل SWOT
در اینجا هر یک از اجزای تشکیل دهنده یک تحلیل SWOT آورده شده است:
نقاط قوت
ربع قدرت نمودار SWOT به پتانسیل موفقیت کسب و کار، چه از نظر مالی، چه از نظر فرهنگی یا از طریق پرورش مخاطبان وفادار مصرف کننده، می پردازد. درک و شناسایی نقاط قوت یک طرح تجاری برای تعیین فرآیندهای مناسب برای پیشبرد سرمایه گذاری مهم است. دانستن نقاط قوت یک پروژه برای اهداف بازاریابی و تبلیغات نیز مفید است زیرا می توانید بر عناصر کسب و کار تمرکز کنید که شما را منحصر به فرد و بهترین انتخاب برای مصرف کنندگان می کند.
مطالب مرتبط: نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT (با مراحل، نکات و مثال)
نقاط ضعف
ربع ضعف تجزیه و تحلیل SWOT بر عناصری تمرکز دارد که ممکن است مانع از موفقیت یک کسب و کار در بلندمدت شود. برخی از ضعف های رایج ممکن است شامل تمایل به بدهی، ارزش بازار ضعیف، نام تجاری نامناسب و کمبود سرمایه گذار باشد. شناسایی نقاط ضعف میتواند تعیین مکانهایی که میتوانند مدل کسبوکار را بهبود بخشند، برای صاحبان کسبوکار آسانتر میکند تا سرمایهگذاری تا حد امکان موفق باشد.
فرصت ها
ربع فرصت ها نشان دهنده توانایی های یک کسب و کار یا سازمان برای گسترش و کسب مزیت رقابتی نسبت به همتایان خود در بازار است. فرصتهای یک کسبوکار میتواند سرمایهگذاران یا سرمایهگذاریهای بالقوه آن، تغییرات سیاست یا قوانینی باشد که میتواند یک کسبوکار را به سمت موفقیت سوق دهد، وضعیت بازار یا حتی عوامل فرهنگی که بر تصمیمگیری خرید عموم تأثیر میگذارند. درک فرصتهای یک سرمایهگذاری بسیار مهم است، زیرا میتوانید نحوه حفظ یا گسترش کسبوکار را تعیین کنید و اگر شرایط غیرمنتظرهای رخ داد، با آن سازگار شوید.
تهدیدات
ربع تهدیدات نمودار تجزیه و تحلیل SWOT مهم است زیرا به صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران کمک می کند تا تهدیدات بالقوه راه اندازی یک سرمایه گذاری جدید را درک کنند. برخی از تهدیدات رایج تجاری شامل هزینه های بالای تولید یا مواد، نیروی کار کوچک، تغییر در قوانین یا سیاست های صنعت، شرایط نامناسب بازار، روند بازار و مصرف کننده و شروع رقابت شدید است. صاحبان مشاغل می توانند از این ربع برای کمک به توسعه برنامه های استراتژیک برای کاهش این خطرات استفاده کنند.
موارد مرتبط: چه چیزی در یک طرح کسب و کار استراتژیک (با الگو) گنجانده شود
نحوه ایجاد تحلیل SWOT در Word
در اینجا هفت مرحله وجود دارد که می توانید برای ایجاد نمودار SWOT با استفاده از Microsoft Word دنبال کنید:
۱. Word را باز کنید و یک سند جدید ایجاد کنید
برنامه Microsoft Word را در رایانه خود باز کنید. در صفحه باز برنامه، شما می توانید فرمت های مختلف را برای سند خود انتخاب کنید. روی “Blank Document” و دکمه “Create” در گوشه سمت راست پایین صفحه کلیک کنید. در نظر بگیرید که سند خود را ذخیره کرده و در این مرحله نامگذاری کنید تا مطمئن شوید کار شما قابل ردیابی و ایمن بودن در رایانه یا هارد دیسک است.
۲. یک جدول درج کنید
برای ایجاد نمودار خود، یک جدول را در سند خالی خود وارد کنید. روی برگه «درج» در بالای سند کلیک کنید. سپس ممکن است این گزینه را داشته باشید که بین صفحه جلد، صفحه خالی، جدول و صفحه شکستن انتخاب کنید. روی “جدول” کلیک کنید. اکنون می توانید به یک منوی کشویی دسترسی داشته باشید که در آن می توانید به برگه “درج جدول” بروید تا نمودار سفارشی خود را ایجاد کنید.
۳. نمودار خود را طراحی کنید
پس از کلیک بر روی برگه “درج جدول”، می توانید به کادری دسترسی پیدا کنید که به شما امکان می دهد تعداد ستون ها و ردیف ها را برای نمودار خود انتخاب کنید. از آنجا که نمودار تجزیه و تحلیل SWOT شامل چهار ربع است، یک جدول با دو ستون و دو ردیف ایجاد کنید. برای تنظیم اندازه و عرض، خطوط نمودار را در جهتی که میخواهید گسترش دهید بکشید تا هر ربع به اندازه یکسان باشد.
هنگامی که جدول خود را ایجاد می کنید، دو تب جدید در نوار ابزار بالای صفحه ظاهر می شود: “Table Design” و “Layout”. با «طراحی جدول»، گزینههایی برای تنظیم سبک جدول دارید، از جمله اینکه حاشیههای آن چگونه به نظر میرسند و آیا میخواهید رنگهای سلول را با ردیف یا ستون تغییر دهید. در برگه “Layout” میتوانید ویژگیهایی مانند تنظیمات Auto Fit، سلولها را ادغام یا تقسیم کنید، سطرها و ستونها را اضافه یا حذف کنید یا تراز و جهت متن را تغییر دهید.
مرتبط: نحوه ایجاد یک نمودار در ۴ مرحله (به علاوه انواع و نکات)
۴. ربع خود را با عنوان برچسب بزنید
هنگامی که نمودار خود را طراحی کردید، داخل هر ربع کلیک کنید و متنی را وارد کنید تا آنها را برچسب گذاری کنید. باید یک ربع قوت، یک ربع ضعف، یک ربع فرصت ها و یک ربع تهدید وجود داشته باشد. برای پررنگ کردن یا خط کشیدن زیر عنوان های خود برای خوانایی بیشتر، به بخش “Font” در برگه “Home” بروید و روی “B” برای پررنگ یا روی نماد “U” زیرخط دار کلیک کنید تا زیر آن خط بکشید.
۵. متن SWOT خود را وارد کنید
شروع به وارد کردن نقاط داده ای کنید که با عنصر هر ربع مطابقت دارند. در کنار عناوین و دکمه “Enter” روی صفحه کلید خود کلیک کنید تا لیست خود را به کادر ربع اضافه کنید. شما می توانید برای هر ربع به تعداد دلخواه فاکتور وارد کنید. اگر میخواهید متن خود را با استفاده از فهرست شمارهدار یا نقاط گلوله سازماندهی کنید، به بخش «پاراگراف» در برگه «صفحه اصلی» بروید. می توانید گزینه های قالب بندی مختلفی را در آنجا پیدا کنید.
۶. نمودار SWOT خود را ذخیره کنید
هنگامی که نمودار تجزیه و تحلیل SWOT خود را تکمیل کردید، آن را ذخیره کنید. در اکثر رایانه ها، می توانید اسناد Word را با رفتن به گوشه سمت چپ بالای صفحه و انتخاب برگه «File» ذخیره کنید. در آنجا، می توانید کار خود را در پوشه فعلی ذخیره کنید یا آن را به مکان دیگری در رایانه خود منتقل کنید. مطمئن شوید نمودار شما دارای نامی به راحتی قابل شناسایی و جستجو است تا بتوانید بعداً به سرعت به آن دسترسی داشته باشید.
۷. نمودار SWOT خود را به اشتراک بگذارید
در نهایت، میتوانید نمودار خود را با استفاده از رسانههای مختلف با دیگران به اشتراک بگذارید. میتوانید آن را بهعنوان پیوست به ایمیلها اضافه کنید، آن را در رسانههای اجتماعی منتشر کنید، آن را در یک جلسه ارائه کنید یا نسخههای فیزیکی را چاپ کنید و تحویل دهید. نمودار SWOT می تواند به عنوان یک کمک بصری مفید در هنگام ارائه ارائه و ملاقات با شرکا یا سرمایه گذاران بالقوه برای یک پروژه آینده عمل کند.
مطالب مرتبط: نحوه انجام تجزیه و تحلیل محصولات رقیب
نکاتی برای ایجاد تحلیل SWOT در Word
در اینجا نکاتی وجود دارد که می توانید هنگام ایجاد نمودار تجزیه و تحلیل SWOT دنبال کنید:
-
ایجاد یک طرح کلی: یک راه برای سازماندهی تمام اجزای تجزیه و تحلیل SWOT ایجاد یک طرح کلی است. قبل از طراحی نمودار خود، فهرستی از هر عنصر SWOT تهیه کنید تا عوامل آنها را توصیف کنید و لیست خود را به مهم ترین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها محدود کنید.
-
یک الگوی SWOT طراحی کنید: هنگامی که اولین نمودار تجزیه و تحلیل SWOT خود را ایجاد کردید، ایجاد یک الگوی قابل استفاده مجدد برای تجزیه و تحلیل های آینده مفید است. از اولین نمودار SWOT خود یک کپی تهیه کنید، تمام متن آن پروژه خاص را حذف کنید و سپس فایل را به عنوان “SWOT Template” ذخیره کنید.
-
نکات خلاقانه را به نمودار SWOT خود اضافه کنید: هنگام ایجاد نمودارهای SWOT، از جمله طرح های رنگی مختلف، فونت ها، تصاویر و هر عنصر طراحی دیگر می تواند نمودار شما را از نظر بصری جذاب تر کند. اگر قصد دارید نمودار SWOT خود را با یک تیم تجاری یا سرمایه گذاران به اشتراک بگذارید، این عناصر بصری اضافی می توانند به حفظ تمرکز مخاطبان شما کمک کنند.
-
نمودار SWOT خود را مشارکتی کنید: داشتن نظرات، بازخوردها و مشارکت های خارجی می تواند به ایده ها و فرآیندهای خلاقانه تری منجر شود، بنابراین مفید است که نمودار SWOT خود را برای شرکای تجاری خود در دسترس قرار دهید. با Word، میتوانید اسناد را با ذخیره آنها در OneDrive یا SharePoint، کلیک کردن روی «اشتراکگذاری» در گوشه سمت راست بالا و وارد کردن آدرسهای ایمیل هر کسی که میخواهید به فایل دسترسی داشته باشید، به صورت مشترک ایجاد کنید.