بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۵ راه برای بهبود مهارت های تصمیم گیری

دلایلی که چرا مهارت های تصمیم گیری بسیار مهم هستند

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تصمیم گیری موثر یک مهارت ارزشمند در هر محیط کاری است. داشتن توانایی تصمیم گیری آگاهانه می تواند به شما کمک کند تا به کارمندی مولد تبدیل شوید زیرا می تواند باعث صرفه جویی در زمان و استفاده بهتر از منابع شود. در این مقاله از ایوسی به بررسی تعریف تصمیم‌گیری و چگونگی بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری می‌پردازیم.

تصمیم گیری چیست؟

تصمیم گیری عمل انتخاب از طریق ارزیابی اطلاعات است. مدیران و استخدام‌کنندگان به مهارت‌های تصمیم‌گیری در کارکنان تمایل دارند تا بتوانند به طور مؤثرتری به شرکت کمک کنند. کارمندان در طول روز کاری با تصمیمات و گزینه های زیادی روبرو هستند، بنابراین یک کارمند باید تصمیمات موثری بگیرد.

در اینجا مهارت هایی وجود دارد که شرکت ها ممکن است به دنبال آن باشند تا تصمیم گیری خوبی را نشان دهد:

چگونه مهارت های تصمیم گیری خود را تقویت کنیم

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مهارت های تصمیم گیری خود را بهبود بخشید:

۱. برنامه ریزی کنید

اگر می دانید که تصمیمی در آینده دارید، می تواند به ایجاد یک برنامه کمک کند. به عنوان مثال، اگر باید تصمیم بگیرید که تیم شما چگونه می تواند به هدف فروش شرکت برسد، به اندازه تیم خود و اهداف فردی آنها برای رسیدن به این هدف بزرگتر فکر کنید. همچنین می توانید بررسی کنید که چه منابع و پشتیبانی هایی ممکن است به شما و تیمتان در دستیابی به هدفشان کمک کند.

۲. قاطع باشید

سعی کنید کنترل فرآیند تصمیم گیری را به دست بگیرید. ممکن است سعی کنید به یک گروه در مورد مزایا و معایب هر انتخاب مشاوره دهید و برای اطمینان از تصمیم گیری سریع و سازنده، محدودیت های زمانی تعیین کنید. این می تواند به افزایش بهره وری در یک محیط گروهی کمک کند و ممکن است به همه کمک کند تا سریعتر به یک تصمیم برسند. همچنین می‌توانید مهارت‌های استراتژی خود را با هدایت فرآیند تصمیم‌گیری با گفتن اطلاعات گروه در مورد انتخاب‌های ترجیحی خود بهبود بخشید.

مطالب مرتبط: مهارت های قاطعیت: تعریف، نکات و مثال ها

۳. از یک متخصص بپرسید

گرفتن نظر اضافی می تواند به اعتبار تصمیمات شما کمک کند و به شما اعتماد بیشتری نسبت به توانایی های تصمیم گیری خود بدهد. ممکن است سعی کنید از یک متخصص محلی بپرسید، یا همیشه می توانید از یک دوست قابل اعتماد بپرسید. برای مثال، ممکن است از یک سرپرست نظر او را در مورد پروژه ای که روی آن کار می کنید بپرسید.

۴. آن را در چشم انداز نگه دارید

سعی کنید ارزش هر تصمیم را قضاوت کنید. به جای استفاده از مقدار زیادی از زمان خود برای بحث در مورد تصمیمات کوچکتر، مانند نوع فونت برای ادبیات شرکت خود، انرژی خود را بر تصمیمات بزرگتر متمرکز کنید، مانند اینکه برنامه چاپ شرکت شما چگونه باید باشد. نگاه داشتن هر تصمیم در چشم انداز می تواند به شما کمک کند انعطاف پذیرتر و قادر به سازش شوید.

۵. ضرب الاجل تعیین کنید

برای هر تصمیمی که می گیرید برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید. این می تواند کمک کند تا مدت زمانی که باید نظر خود را تغییر دهید یا در مورد تصمیم گیری فکر کنید، به حداقل برسد. ابتدا ممکن است لازم باشد اهمیت تصمیم خود را کشف کنید. اگر ممکن است تأثیر زیادی داشته باشد، ممکن است برای تصمیم گیری به چارچوب زمانی طولانی تری نیاز داشته باشید که می تواند به شما در بهبود مهارت های مدیریت زمان کمک کند.

مطالب مرتبط: بهینه سازی فرآیند تصمیم گیری در محل کار در ۷ مرحله

۶. انتخاب ها را محدود کنید

هرچه انتخاب های بیشتری داشته باشید، فرآیند تصمیم گیری سخت تر می شود. محدود کردن انتخاب‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند فقط چند گزینه را در یک زمان در نظر بگیرید تا آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. همچنین محدود کردن انتخاب‌هایتان به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید که چگونه هنگام بررسی گزینه‌های باقی‌مانده، انتقادی فکر کنید. به عنوان مثال، هنگام انتخاب یک عکس برای حساب رسانه اجتماعی شرکت خود، بر روی تصاویری تمرکز کنید که داستان شرکت شما را به سادگی بیان می کنند و از شر تصاویری که بازدیدکننده را مجبور به فکر کردن به آن می کنند خلاص شوید.

۷. گزینه های خود را بسنجید

فهرستی از تمام نکات مثبت و منفی برای هر انتخاب تهیه کنید. این می تواند به شما کمک کند تا همه انتخاب ها و گزینه های خود را به شیوه ای آگاهانه بررسی کنید. حتی ممکن است به شما کمک کند به موارد دیگری فکر کنید. قرار دادن آن در یک لیست می تواند به شما کمک کند تصمیم خود را در قالبی ساختاریافته نگاه کنید و همه مزایا و معایب را به طور عینی ببینید. این می تواند به شما در بهبود مهارت های تحلیلی، تفکر انتقادی و حل مسئله کمک کند.

۸. ورزش کنید

ورزش می تواند به ذهن و بدن شما کمک کند تا با هم کار کنند زیرا به تحریک مغز و افزایش سطح انرژی شما کمک می کند. همچنین می تواند به بهبود تمرکز شما بر تصمیمات کمک کند.

مطالب مرتبط: چگونه هنگام کار از خانه برای خودمراقبتی وقت بگذاریم

۹. کمی استراحت کنید

وقتی خسته هستید، به احتمال زیاد ساده ترین یا راحت ترین انتخاب را انتخاب می کنید. به این خستگی تصمیم می گویند. برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ، مطمئن شوید که شب‌ها خوب بخوابید و در صورت امکان، روشن فکر باشید. اگر امکان پذیر نیست، ۳۰ دقیقه عقب نشینی کنید و قبل از بازگشت به تصمیم، ذهن خود را پاک کنید.

۱۰. با دوستان جدید آشنا شوید

داشتن طیف گسترده ای از آشنایان می تواند دیدگاه های متفاوتی را به شما نشان دهد یا توصیه های ارزشمندی را هنگام مواجهه با تصمیمی به شما ارائه دهد. کار با دوستان و همکاران جدید می تواند به شما در بهبود کار گروهی و مهارت های گوش دادن فعال کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است از همکاران خود بپرسید که چگونه با یک مشکل خاص در یک پروژه برخورد کنند. ممکن است برخی با آن مشکل مواجه نشده باشند، اما برخی دیگر ممکن است با آن مشکل روبرو شده باشند. با داشتن دوستان و آشنایان بیشتر، در مواقعی که به کمک یا مشاوره مورد اعتماد نیاز دارید، افراد بیشتری برای مراجعه به آنها دارید.

۱۱. آزمایشات را امتحان کنید

آزمایش ها می توانند به شما کمک کنند تا تصمیمات خود را با مدل های علمی آزمایش کنید. اگر در مورد نتیجه یا اقدامی مطمئن نیستید، می توانید آزمایشی مشابه تصمیمی که باید بگیرید تا ببینید چه اتفاقی می افتد ایجاد کنید. شما می توانید فرضیه ای را برای آزمایش پیش بینی کنید و هنگام ارائه پروتکل های آزمایشی خود از استراتژی و تحقیق استفاده کنید.

۱۲. یاد بگیرید و پیشرفت کنید

از گذشته درس بگیرید و از آنها برای بهبود توانایی های تصمیم گیری خود استفاده کنید. تصمیمات قبلی که گرفته اید می تواند هنگام بررسی یک تصمیم جدید مفید باشد. سعی کنید یک تصمیم قبلی و نتیجه آن را تجزیه و تحلیل کنید و از آن اطلاعات به عنوان راهنمایی برای تصمیم گیری جدید و مرتبط استفاده کنید.

۱۳. استراحت کنید

گاهی اوقات یک استراحت جزئی می تواند به تمرکز مجدد شما کمک کند. سعی کنید کمی پیاده روی کنید، از یک سرگرمی لذت ببرید یا کتاب بخوانید. تمرکز روی کار دیگری ممکن است به شما دیدگاه جدیدی در مورد تصمیمتان بدهد.

۱۴. از طریق یک لیست کار کنید

اولویت بندی تصمیمات ممکن است به شما در بهبود مهارت های تصمیم گیری و مهارت های مدیریت زمان کمک کند. فهرستی از مواردی که باید انجام دهید یا در مورد آنها تصمیم بگیرید، با کوچکترین تصمیم شروع کنید. کار کردن در لیست می تواند باعث شود که احساس قدرت و موفقیت کنید و این می تواند اعتماد به نفس شما را در تصمیم گیری ها افزایش دهد.

۱۵. تمرین کنید

آموزش مغز با تمرین تصمیم گیری می تواند به شما کمک کند در لحظه واقعی سریعتر تصمیم بگیرید. می‌توانید تصمیم‌گیری‌های ساده را تمرین کنید، مثلاً از جوهر رنگی یا سیاه برای چاپ گزارش استفاده کنید. هنگامی که از تصمیمات کوچکتر اطمینان پیدا کردید، ممکن است تصمیمات بزرگتر را تمرین کنید، مانند اینکه از کدام شرکت دستگاه کپی بخرید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *