هنگام کار در نقش های خدمات مشتری، بازاریابی و توسعه کسب و کار، ممکن است با ترکیب استراتژی های مناسب، حفظ مشتری را بهبود بخشید. ایجاد وفاداری مشتری مستلزم ارزیابی پیشنهادات مشتری فعلی شما و نحوه بهبود آنها برای به حداکثر رساندن تجربه مشتری است. با درک استراتژی های خلاقانه برای ایجاد وفاداری مشتری، می توانید به کسب و کار خود در حفظ و گسترش پایگاه مشتری خود کمک کنید.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف وفاداری مشتری، بررسی اهمیت آن در تجارت و ارائه ۱۱ استراتژی برای ایجاد وفاداری مشتری می پردازیم.
وفاداری مشتری چیست؟
وفاداری مشتری به توانایی یک کسب و کار برای حفظ پایگاه مشتری خود به طور مداوم اشاره دارد. برای مثال، مشتریانی که محصولات یا خدماتی را از یک کسبوکار خریداری میکنند و مرتباً از همان کسبوکار خرید میکنند، وفادار هستند. وفاداری مشتری همچنین به احتمال خرید یک محصول یا خدمات مشابه از یک تجارت نسبت به رقبای خود به دلیل کیفیت محصول، قیمت محصول، خدمات مشتری، هویت برند و سایر عوامل تاثیرگذار اشاره دارد.
مطالب مرتبط: هر آنچه که باید در مورد رضایت مشتری بدانید
چرا ایجاد وفاداری مشتری مهم است؟
ایجاد وفاداری مشتری مهم است زیرا می تواند موفقیت یک تجارت را در بلندمدت تحت تاثیر قرار دهد. در اینجا چند نمونه از مزایای بالقوه وفاداری مشتری آورده شده است:
-
فروش تکراری را تشویق میکند: وقتی کسبوکارها از استراتژیهای مؤثر برای حفظ توجه مشتریان خود استفاده میکنند، میتوانند فرصتهای تکرار فروش مشتریان فعلی را افزایش دهند.
-
کسبوکارها را رقابتیتر میکند: داشتن مشتریان وفادار میتواند بر انواع کسبوکارهایی که از آنها خرید میکنند و اینکه آیا محصولات یا خدمات را از رقبای برتر شما خریداری میکنند، تأثیر میگذارد. همچنین میتوانید با نشان دادن خدمات و مزایای مشتری برجسته خود، مشتریان را از مشاغل رقیب تبدیل کنید.
-
بازاریابی دهان به دهان را بهبود می بخشد: مشتریان وفادار ممکن است به اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود درباره کسب و کار شما بگویند و به عنوان مدافع کیفیت محصولات، ارزش های شرکت و استانداردهای خدمات مشتری عمل کنند. این می تواند به شما کمک کند تا مشتریان بیشتری به دست آورید زیرا مشتریان جدید در حال حاضر بینش هایی در مورد اینکه چگونه می توانید از آنها بهره مند شوید دارند.
-
اعداد فروش را حفظ می کند و باعث رشد می شود: با یک پایگاه مشتری وفادار، می توانید اعداد فروش ثابتی را حفظ کنید که فرصت های بیشتری برای گسترش تجارت شما در بازارهای جدید فراهم می کند.
مطالب مرتبط: گردش مالی مشتری چیست؟
۱۱ استراتژی برای ایجاد وفاداری مشتری
در اینجا ۱۱ مثال از استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای ایجاد و ایجاد وفاداری مشتری از آنها استفاده کنید:
۱. کانال های ارتباطی مناسب را انتخاب کنید
یک راه منحصر به فرد برای ایجاد وفاداری مشتری، شناسایی کانال های ارتباطی مشتریان شما و تمرکز بر روی آن زمینه ها است. برای مثال، اگر پایگاه مشتریان شما متشکل از افراد بین ۱۸ تا ۳۰ سال است، ممکن است تصمیم بگیرید که از طریق کانال های رسانه های اجتماعی، برنامه های تلفن همراه و پیام های ایمیل با آنها در مورد محصولات جدید، فروش، تبلیغات و سایر اخبار هیجان انگیز ارتباط برقرار کنید.
مطالب مرتبط: ۱۳ نمونه از کانال های بازاریابی
۲. برنامه های وفاداری مشتری ایجاد کنید
برنامههای وفاداری مشتری به کسبوکارها کمک میکند تا با ارائه مشوقهای منحصربهفرد به کسانی که به طور مداوم از آنها خرید میکنند، مشتریان را جذب کنند و یک پایگاه مشتری قوی حفظ کنند. برنامههای وفاداری ممکن است شامل دسترسی به فروش یا رویدادهای انحصاری، کسب ۱۰۰ هزار تومان اعتبار فروشگاه با هر خرید بیش از ۲۵۰ هزار تومان یا ارسال نمونههای محصولات جدید به مشتریان قبل از تاریخ انتشار باشد. این مشوق ها با پاداش دادن به مشتریانی که به طور مکرر با یک تجارت درگیر هستند، وفاداری را تشویق می کنند.
مطالب مرتبط: ۱۰ بهترین برنامه وفاداری مشتری که کار می کنند (با مثال)
۳. روی شیوه های خدمات مشتری خود تمرکز کنید
یکی دیگر از راه های عالی برای ایجاد وفاداری مشتری، تمرکز بر به حداکثر رساندن کارایی بخش خدمات مشتری است. این شامل ارتقای ابتکارات آموزش خدمات مشتری، بررسی منظم بازخوردها و ایجاد تغییرات یا بهبود کانالهای خدمات مشتری مانند پلتفرمهای پیامرسانی، ارتباطات ایمیل یا ارتباطات تلفنی است. هنگامی که خدمات عالی به مشتریان ارائه می دهید، مشتریان ممکن است تمایل بیشتری به بازگشت برای خریدهای اضافی داشته باشند.
مطالب مرتبط: نحوه اندازه گیری و بهبود وفاداری مشتری در ۵ مرحله (همراه با مزایا)
۴. با کسب و کاری که مشتریان شما دوست دارند شریک شوید
شما می توانید با شناسایی برندهایی در بازارهای دیگری که پایگاه مشتریان شما از خرید از آنها لذت می برند، وفاداری مشتری ایجاد کنید. هنگام انتخاب شرکا، مطمئن شوید که مارک هایی را در نظر بگیرید که در بازار شما رقابت نمی کنند. به عنوان مثال، یک فروشگاه خردهفروشی ممکن است با یک قهوهخانه زنجیرهای محبوب شریک شود تا به مشتریانی که هر ماه مبلغ مشخصی را برای محصولات فروشگاه خردهفروشی خرج میکنند، تخفیفهایی برای نوشیدنیهای قهوه و چای ارائه دهد.
مطالب مرتبط: بازاریابی وفاداری چیست؟ (با مزایا و راهبردها)
۵. میزبانی رویدادهای تبلیغاتی
رویدادهای تبلیغاتی به شما این امکان را می دهند که کسب و کار خود را در مقیاس محلی تبلیغ کنید و از مشتریان وفادار برای حمایت آنها تشکر کنید. ایدههای رویداد ممکن است شامل حمایت مالی از یک رویداد خیریه یا میزبانی یک مهمانی معرفی محصول برای مشتریان وفادار باشد. همچنین میتوانید رویدادهای تبلیغاتی دیجیتال را در رسانههای اجتماعی برای هدایا یا معرفی محصولات میزبانی کنید.
۶. راه های متعددی را برای ارائه بازخورد به مشتریان ارائه دهید
وقتی مشتریان این شانس را دارند که در مورد محصولات یا خدمات شما یا تجربه خود در مورد کسب و کار شما بازخورد ارائه دهند، می تواند به آنها کمک کند تا احساس ارزشمندی کنند. با این استراتژی، می توانید با ارائه کانال های بازخورد متعدد برای استفاده مشتریان، وفاداری مشتری ایجاد کنید. اینها می تواند شامل بازخورد مستقیم به نماینده خدمات مشتری ، رتبه بندی یا گزینه های بررسی در صفحات محصول یا نظرسنجی های بازخورد ناشناس باشد.
مرتبط: رضایت مشتری: ۷۰ سوال برای بازخورد
۷. در روز تولد مشتریان به آنها تخفیف بدهید
برای اینکه به مشتریان خود نشان دهید که به عنوان یک فرد به آنها اهمیت می دهید، می توانید در روز تولدشان تخفیف، کارت هدیه یا محصولات رایگان با مبلغ مشخصی را به آنها ارائه دهید. این به مشتریان کمک می کند احساس خاص بودن داشته باشند و به عنوان انگیزه ای برای آنها عمل می کند تا برای ایمیل ها و تبلیغات دیگر ثبت نام کنند. همچنین فرصتی غیر مزاحم برای یادآوری محصولات و خدمات به مشتریان است.
۸. روش های مختلفی را برای پرداخت به مشتریان ارائه دهید
برخی از مشتریان ممکن است روشهای پرداخت خاصی را ترجیح دهند یا به زمان بیشتری برای دریافت وجوه برای خرید محصول یا خدمات از شما نیاز داشته باشند. با ارائه چندین روش پرداخت به مشتریان خود مانند خریدهای اعتباری یا بدهی، چک یا طرح های پرداخت، نشان می دهید که مایل به رفع نیازهای آنها هستید و انعطاف پذیر باقی می مانند. هنگامی که خرید را برای مشتریان با استفاده از روشهای ترجیحیشان راحتتر میکنید، ممکن است بیشتر به خرید با شما ادامه دهند.
۹. به سمت نیازهای عاطفی مشتریان بازاریابی کنید
همچنین میتوانید با نشان دادن اینکه سبک زندگی، چالشهای روزانه و نیازهای عاطفی پایگاه مشتریان خود را درک میکنید، وفاداری مشتری را ایجاد کنید. این به شما امکان می دهد محتوای نوشتاری یا بصری ایجاد کنید که با مشتریان و احساس آنها ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، یک برند لباس از تبلیغات ویدئویی، خبرنامه های الهام بخش و تبلیغات ایمیلی استفاده می کند تا نشان دهد که چگونه کسب و کار آنها بدون وقت آزاد زیادی به مردم کمک می کند تا سلامت و رفاه خود را حفظ کنند.
۱۰. از بازاریابی شخصی استفاده کنید
بازاریابی شخصی شامل استفاده از نام مشتری و سایر جزئیات برای جلب توجه بیشتر و معنادار کردن تبلیغات ایمیلی، رسیدهای سفارش و خبرنامه برای افراد است. با فردی کردن استراتژی بازاریابی خود، بهتر می توانید نیازها و ترجیحات منحصر به فرد هر مشتری را هدف قرار دهید. وقتی به مشتریان یادآوری میکنید که چگونه محصولات و خدمات شما نیازهای خاصی را در زندگی آنها برآورده میکنند، ممکن است آنها خریدهای تکراری انجام دهند.
مرتبط: ۱۴ نمونه از بازاریابی شخصی
۱۱. یک ویژگی لیست آرزوها را در وب سایت خود پیاده کنید
ویژگی های لیست آرزوها به مشتریان این امکان را می دهد که محصولات مورد نظر خود را در وب سایت شما نشان دهند و آنها را برای خرید یا بررسی بعدی ذخیره کنند. همچنین می توانید یادآورهای ایمیل را در این ویژگی بگنجانید تا موارد موجود در لیست علاقه مندی ها را به آنها یادآوری کنید و آنها را تشویق به خرید کنید. این استراتژی راحتی را ارائه می دهد و مشتریان را تشویق می کند که مرتباً به صفحه وب شما بازگردند.