در بازار رقابتی امروزی، شرکت ها اغلب برای موفقیت به چیزی بیش از یک محصول عالی نیاز دارند. بسیاری از کسب و کارها متوجه می شوند که نحوه ارائه پیشنهادات خود مهم است و آنها را به سمت توسعه مدل های تجاری نوآورانه سوق می دهد. اجرای یک استراتژی منحصر به فرد می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا مشتریان جدید را جذب کند، وفاداری مشتری را بهبود بخشد و خود را از رقبا متمایز کند.
در این مقاله از ایوسی، ما ۵۱ مدل کسبوکار نوآورانه را فهرست میکنیم و در مورد اینکه چگونه میتوانند به یک شرکت در صنعت خود برجسته شوند، بحث میکنیم.
مدل کسب و کار نوآورانه چیست؟
مدل کسب و کار نوآورانه یک استراتژی منحصر به فرد است که یک شرکت برای ساده کردن عملیات خود از آن استفاده می کند. برخی از مدل ها بر جذابیت ترجیحات متمایز مخاطب هدف تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر تلاش می کنند هزینه های عملیاتی را کاهش دهند. مدل های کسب و کار همچنین می توانند این استراتژی ها را برای بهینه سازی رضایت کلی مشتری و درآمد ترکیب کنند. در هسته خود، یک مدل کسب و کار نوآورانه از ایده های منحصر به فرد یک صنعت استفاده می کند و ارزش های مستقل شرکت را در بر می گیرد. شرکت هایی که این استراتژی ها را اجرا می کنند ممکن است فروش و جذابیت آنها را در بین سرمایه گذاران افزایش دهند.
مرتبط: ۱۷ مدل کسب و کار و مثال
۱۰ مدل کسب و کار نوآورانه
در اینجا ۱۰ مدل کسب و کار نوآورانه ای که شرکت ها می توانند اجرا کنند آورده شده است:
۱. مدل آجر و کلیک
فروشگاه آجر و کلیک، یا فروشگاه کلیک و ملات، یک مدل تجاری است که در آن خرده فروشان یک فروشگاه فیزیکی و یک وب سایت تجارت الکترونیک دارند. مشتریان را با ترجیحات خرید مختلف جذب می کند و به فروش خرده فروش اجازه می دهد تا افزایش یابد. مصرف کنندگان اغلب از کسب و کارهایی که از این مدل استفاده می کنند قدردانی می کنند، زیرا تجربه خرید راحت تری را ارائه می دهد. به عنوان مثال، خرید توریستی را در فروشگاه فیزیکی یک کسب و کار محلی در نظر بگیرید. اگر گردشگر بخواهد چیزی را خریداری کند که موجودی آن تمام شده است، می تواند آن را به صورت آنلاین سفارش دهد و پس از بازگشت به خانه، محموله را دریافت کند.
مرتبط: راهنمای مدل کسب و کار Bricks-and-Clicks
۲. مدل کسب و کار یک به یک
شرکتی که از یک مدل کسبوکار یک به یک استفاده میکند، با خرید هر مشتری، یک کالا را به خیریه اهدا میکند. این رویکرد مطبوعات مثبتی را برای یک شرکت ایجاد می کند، زیرا تمایل آن را برای کمک به جامعه نشان می دهد و به مشتریان اجازه می دهد تا از طریق خرید خود در امور خیریه شرکت کنند. کمپین های یک به یک به ویژه زمانی محبوب می شوند که اقدام خیریه با مأموریت شرکت همسو باشد. به عنوان مثال، یک شرکت تناسب اندام ممکن است یک جفت کفش دویدن را به تیم های پیست مدرسه در جوامع کم درآمد اهدا کند.
مطالب مرتبط: مدل های کسب و کار و طرح های کسب و کار: تفاوت آنها چگونه است
۳. مدل کسب و کار تیغ و تیغه
مدل کسب و کار تیغ و تیغ شامل ارائه یک محصول اساسی با قیمت مقرون به صرفه و یک محصول مکمل با نرخ گران تر است. این نام از شرکتهای ریشتراشی نشأت میگیرد که ریشتراشهای نسبتاً ارزان را در مقایسه با پر کردن مجدد تیغه ارائه میدهند. محصول ارزان باعث میشود مشتری احساس کند که یک معامله خوب دریافت میکند، و پر کردن مجدد گرانتر به شرکت اجازه سود میدهد.
مرتبط: ۱۱ مدل کسب و کار موفق برای استفاده
۴. جمع سپاری
Crowdsourcing عملی است که یک تجارت با مردم همکاری می کند. مشارکت کنندگان ممکن است شامل مشتریان، شهروندان عادی، متخصصان صنعت یا سایر کارآفرینان در صنعت باشند. در حالی که برخی از کسبوکارها از جمعسپاری بهعنوان منبعی برای جمعآوری سرمایه استفاده میکنند، ایدهها و دانش را نیز از مشارکتکنندگان میخواهند. به عنوان مثال، داوطلبان ممکن است تصادفات ترافیکی را به یک پلت فرم نقشه برداری وب گزارش دهند تا مسیرهای بهتری را برای کاربران فراهم کنند.
مرتبط: مدل های برنامه ریزی استراتژیک رایج برای رسیدن به اهداف شرکت شما
۵. اقتصاد همتا به همتا
در اقتصاد همتا به همتا، مبادلات بین دو فرد بدون واسطه انجام می شود. فن آوری مدرن باعث شده است که این مبادله کالا بین دو طرف رایج تر شود. این مدل به ویژه در میان فروشندگان خصوصی و پیمانکاران مستقل رایج است ، زیرا آنها می توانند قیمت های خود را تعیین کنند و به صورت شخصی تر با خریداران همکاری کنند.
۶. مدل کسب و کار Freemium
یک کسب و کار «فریمیوم» به مشتریان این امکان را می دهد که بدون هیچ هزینه ای به نسخه اصلی محصول یا خدمات خود دسترسی داشته باشند. این رویکرد تمایل به ایجاد اقتدار یک شرکت در صنعت دارد و ممکن است مشتریان را تشویق کند تا در نهایت طرح پولی را برای ویژگیهای پیشرفتهتر خریداری کنند. در حالی که مدلهای کسبوکار فریمیوم میتوانند در صنایع مختلف ظاهر شوند، اما برای تبلیغ محصولات نرمافزاری رایجتر هستند.
مرتبط: ۱۰ مثال استراتژی کسب و کار (و چرا داشتن یکی از آن مهم است)
۷. محصولات قابل تنظیم
بسیاری از مصرف کنندگان از توانایی سفارشی کردن محصولات قدردانی می کنند. کسبوکارها میتوانند با اجازه دادن به مشتریان برای انتخاب رنگ یک مورد یا انتخاب اقلام مورد نظر خود در یک مجموعه جعبه شخصی، با این تقاضا مطابقت کنند. در حالی که شرکتها سفارشیسازی را در فروشگاهها وارد میکنند، میتوانند نرمافزار شخصیسازی محصول را نیز در وبسایتهای خود پیادهسازی کنند تا کاربران بتوانند قبل از نهایی کردن خرید خود، ماکتها را ببینند.
مطالب مرتبط: راهنمای بهترین مدل های کسب و کار
۸. مدل کسب و کار باندلینگ
با یک مدل کسب و کار بستهبندی، یک شرکت دو یا چند محصول را به عنوان بخشی از یک واحد میفروشد. این استراتژی اغلب منجر به افزایش حجم فروش می شود، زیرا مشتریان از راحتی و مقرون به صرفه بودن محصولات مکمل لذت می برند. در حالی که بسته بندی ممکن است حاشیه سود شرکت را کاهش دهد، افزایش فروش اغلب زیان را جبران می کند.
مرتبط: ۳ نوع نوآوری: تعاریف و جزئیات
۹. اشتراک دارایی
شرکتی که در به اشتراک گذاری دارایی تخصص دارد به عنوان یک واسطه بین مشتریان و ارائه دهندگان عمل می کند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است به صاحبان خانه اجازه دهد تا املاک خود را به مسافران اجاره کنند. اشتراک دارایی به ویژه سودآور است زیرا موانع ورود کمی دارد و به شرکت ها اجازه می دهد حتی اگر سرمایه کمی دارند شروع به کار کنند.
مطالب مرتبط: ۲۵ نمونه از شاخص های کلیدی عملکرد نوآوری (با نکات)
۱۰. مدل کسب و کار سازگار با محیط زیست
اگر یک شرکت یک مدل کسب و کار سازگار با محیط زیست را اتخاذ کند، از شیوه های سازگار با محیط زیست در سراسر عملیات خود استفاده می کند. به عنوان مثال، ممکن است بسته بندی سبز را اجرا کند یا ضایعات کارخانه های تولیدی خود را کاهش دهد. شرکت ها حتی می توانند مشتریان و کارمندان خود را تشویق کنند تا نسبت به ردپای زیست محیطی خود آگاه تر باشند.
مطالب مرتبط: مشاوره نوآوری چیست؟ (تعریف و مهارت)
۴۱ مدل کسب و کار اضافی
در اینجا ۴۱ مدل کسب و کار اضافی وجود دارد که کسب و کارها می توانند از آنها برای نوآوری در صنایع خود استفاده کنند:
-
متن باز
-
قیمت گذاری مبتنی بر استفاده
-
فرآیند حلقه بسته
-
لیزینگ
-
رویکرد Reinventor
-
سازنده
-
بازار
-
رویکرد آداپتور
-
حراج رزرو
-
رویکرد چند جانبه
-
اکوسیستم مشارکتی
-
اجاره ای
-
سلسله مراتب تطبیقی
-
حق امتیاز
-
رویکرد ماجراجو
-
تیغ و تیغ معکوس
-
مفهومی
-
همانطور که می روید پرداخت کنید
-
بر اساس تقاضا
-
جمع کننده
-
اشتراک، ابونمان
-
منبع رایگان
-
مدل آسان
-
پخش کننده
-
خرید تکی
-
درآمد پنهان
-
کالاهای مجازی
-
تولید در محل
-
رویکرد ماوریک
-
مدل هرمی
-
بدون مدل زواید
-
مدل پرداخت هر چه می خواهید
-
معامله پایاپای
-
رویکرد مبتنی بر آگهی
-
استراتژی خروج زودهنگام
-
مبتنی بر کمیسیون
-
مدل حراج
-
مستقیم به مصرف کننده