بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای کامل مدل کسب و کار آجر و کلیک

تجارت آجر و کلیک چیست و چگونه کار می کند

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اصطلاح «آجرها و کلیک‌ها» استراتژی‌ای را توصیف می‌کند که از عناصر فروش تجارت الکترونیک با فروش سنتی آجر و ملات در ویترین استفاده می‌کند. اگرچه هر یک از انواع کسب و کار ممکن است موفق باشد، ترکیب آنها در یک استراتژی تجاری برای ایجاد یک مدل می تواند سودآورتر باشد. اگر این رویکرد را در نظر می گیرید، درک چگونگی شکل گیری یک استراتژی عملی و یکپارچه حیاتی است.

در این مقاله از ایوسی، مدل کسب‌وکار آجر و کلیک را مورد بحث قرار می‌دهیم، نمونه‌هایی از آن را در دنیای واقعی ارائه می‌کنیم، نحوه عملکرد آن را شرح می‌دهیم، نکاتی برای موفقیت با این مدل ارائه می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا برخی از مشتریان فروشگاه‌های فیزیکی را ترجیح می‌دهند.

مدل کسب و کار آجر و کلیک چیست؟

کسب و کار آجر و کلیک، که به عنوان فروشگاه کلیک و ملات نیز شناخته می شود، یک مدل کسب و کار است که در آن بازرگانان هم یک فروشگاه آنلاین و هم یک فروشگاه خرده فروشی فیزیکی دارند. این رویکرد دو کانال درآمد را متحد می‌کند و به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا با باز کردن فرصت‌های بیشتر برای مشتریان فعلی، پایگاه مشتریان خود را گسترش دهند.

این مدل همچنین می‌تواند دسترسی محصول را به بازار وسیع‌تری افزایش دهد. در حالی که تجارت الکترونیک یک تکنیک فروش محبوب است، کسب‌وکارها ممکن است از مکان‌های فیزیکی برای مشتریانی که می‌خواهند شخصاً کالا را خریداری یا سفارش دهند، سود ببرند. کسب‌وکارهای سنتی از مدل‌های آجر و کلیک برای رفع نیازهای متنوع مشتریان استفاده می‌کنند. در همین حال، افزایش دید از طریق یک وب سایت رسمی می تواند به یک فروشگاه خرده فروشی کمک کند تا رفتار مشتریان خود را بیشتر درک کند.

مطالب مرتبط:  فروشگاه آجر و ملات چیست؟

نمونه هایی از مشاغل با استفاده از مدل ترکیبی

در اینجا چند نمونه نظری از کسب و کارهایی که از روش کلیک و ملات استفاده می کنند برای کمک به بهبود درک شما از نحوه عملکرد آنها در دنیای واقعی آورده شده است:

مثال ۱

یک کتابفروشی محلی با موقعیت فیزیکی تاریخی به بسیاری از مشتریان محلی خدمات می دهد که از آمدن برای جستجوی کتاب و لذت بردن از فضای دنج لذت می برند. برای اینکه مشتریان بتوانند کتاب‌های مورد نظرشان را راحت‌تر پیدا کنند، کتاب‌فروشی وب‌سایتی را باز می‌کند که شامل موجودی قابل جستجو است. افراد هم اکنون می توانند علاوه بر گزینه های سنتی، مرور حضوری و خرید، کتاب ها را به صورت آنلاین سفارش دهند یا آنها را برای تحویل در فروشگاه رزرو کنند.

مطالب مرتبط:  نحوه راه اندازی کسب و کار آنلاین در ۵ مرحله

مثال ۲

یک فروشگاه جوراب به‌عنوان یک کسب‌وکار کاملاً آنلاین افتتاح می‌شود و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا جوراب‌های خود را طراحی کنند یا از میان مجموعه‌ای رنگارنگ از الگوهای هنرمندان در سراسر جهان انتخاب کنند. پس از دستیابی به موفقیت آنلاین، صاحبان تصمیم می‌گیرند یک فروشگاه حضوری در شهر تأسیس خود باز کنند. این مکان به مشتریان اجازه می دهد تا قبل از خرید جوراب را امتحان کنند و از رایانه های موجود در فروشگاه برای ایجاد طرح های خود استفاده کنند. همچنین یک کافی‌شاپ وجود دارد که مشتریان می‌توانند در آن استراحت کنند و این فروشگاه را به مقصدی برای رویدادها و تعطیلات آخر هفته تبدیل می‌کند و فروش شرکت را بهبود می‌بخشد. 

مطالب مرتبط:  ۱۰ نوع مختلف فروشگاه

چگونه یک استراتژی آجر و کلیک کار می کند

مدلی که فروشگاه های سنتی و خرید آنلاین را ترکیب می کند، اصول زیر را اجرا می کند:

انعطاف پذیری عملیات را بهبود می بخشد

هدف اصلی برای کسب‌وکارهایی که از این مدل استفاده می‌کنند، دادن انعطاف‌پذیری بیشتر به مشتریان است. به عنوان مثال، خرده فروشان با فرصت های خرید آنلاین و فیزیکی به مشتریان اجازه می دهند:

  • نحوه خرید آنها را انتخاب کنید

  • کالاهای خود را به مناطق تعیین شده ارسال کنید

  • بازگرداندن کالا به فروشگاه های فیزیکی، دسترسی به بازپرداخت سریع

  • از هزینه های حمل و نقل خودداری کنید

مطالب مرتبط:  ۶ مزیت انعطاف پذیری در تجارت

تجربه خرید را یکسان می کند

دو کانال مدل کلیک و ملات یکدیگر را برای یک تجربه خرید منسجم تر و رضایت بخش تر تقویت می کنند. برای مثال، اگر مشتری مسافت زیادی را به یک فروشگاه خرده‌فروشی سفر کند و متوجه شود کالای مورد علاقه‌اش تمام شده است، ممکن است تصمیم بگیرد که از فروشگاه رقیب خرید کند. استفاده از این مدل ممکن است از این اتفاق جلوگیری کند.

این استراتژی همچنین به طور موثر روابط بین مشاغل و مشتریان خود را تقویت می کند. با همگام سازی موجودی در چندین کانال، مصرف کنندگان می توانند:

  • قبل از ثبت سفارش یا بازدید از فروشگاه های فیزیکی، به صورت آنلاین بررسی کنید تا ببینید آیا اقلام مورد نیاز آنها موجود است یا خیر

  • یک محصول جدید را از قبل سفارش دهید

  • پرس و جو کنید که چه زمانی کالای مورد نظر ممکن است در فروشگاه موجود باشد

مرتبط:  راهنمای شما برای ایجاد یک تجربه مشتری دیجیتال عالی

تجربه مشتری را بهبود می بخشد

مدل یکپارچه نیازها و ترجیحات مشتریان را برآورده می کند. استفاده از بینش مشتری برای کمک به بهبود تجربه خرید می تواند نشان دهد که کسب و کارها برای رابطه خود با مشتریان ارزش قائل هستند. حتی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا به بازارهای جدید نفوذ کنند و به مشتریانی دسترسی پیدا کنند که کسب‌وکارهای رقیب هنوز به آنها دست پیدا نکرده‌اند. ادغام این دو کانال، کسب و کار را قادر می‌سازد تا از هر دو کانال درآمد برای افزایش تجربه مشتری بهره مند شود.

برای مثال، یک کسب‌وکار می‌تواند تجربه‌ای را ارائه دهد که در آن مشتریان کالاها را به صورت آنلاین سفارش می‌دهند و آن‌ها را در مکان دلخواه خود در فروشگاه تحویل می‌گیرند. استفاده از این مدل می تواند وفاداری مشتریان را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:  تجربه مشتری: تعریف و اهمیت

رشد برند و کسب و کار را افزایش می دهد

هدف هر استراتژی تجاری موفقیت مالی است. اگر یک کسب و کار پس از اجرای یک استراتژی ترکیبی حضوری و تجارت الکترونیک شاهد افزایش زیادی در فروش و سفارشات باشد، با موفقیت بر رشد و دیده شدن تأثیر می گذارد. دستیابی به مشتریان بیشتر با تجربه خرید پیشرفته برای دستیابی به این امر حیاتی است. مدل ترکیبی ارائه می دهد:

  • سیستمی برای افزایش آگاهی از برند از طریق استراتژی های بازاریابی یکپارچه

  • فرصت هایی برای رویکردهای تبلیغاتی جدید

  • افزایش حضور برند هم به صورت آنلاین و هم آفلاین

  • راهی برای کسب و کارها برای اطلاع رسانی به مشتریان در مورد محصولات جدید در دسترس و نحوه ثبت سفارش

مرتبط:  ۸ مرحله برای ایجاد استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی موفق

نکاتی برای یک استراتژی ترکیبی موفق

اگر به اجرای مدل کلیک و ملات علاقه دارید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

از سیستم نقطه فروش مناسب (POS) استفاده کنید

یک سیستم POS موثر یک عنصر جدایی ناپذیر هنگام اجرای ترکیبی از مدل‌های آجر و ملات و تجارت الکترونیک است. داشتن سیستمی که بخش‌های حیاتی عملیات تجاری را یکپارچه می‌کند، از جمله:

  • فرایند پرداخت

  • مدیریت تیم

  • مدیریت موجودی

همچنین باید این جنبه ها را در عملیات آنلاین و درون فروشگاهی ترکیب کند. به عنوان مثال، ادغام سیستم POS با وب سایت تجاری می تواند به مدیریت موثر فروشگاه های خرده فروشی فیزیکی و آنلاین کمک کند.

بیشتر بخوانید:  سیستم نقطه فروش موبایل (mPOS) و مزایای آن چیست؟

یک موجودی ثابت نگه دارید

مدل ترکیبی به مشتریان امکان می دهد فهرست محصولات را به روش های مختلف مرور کنند. حفظ موجودی ثابت و همگام سازی آن در کانال ها می تواند به اطمینان حاصل شود:

  • مشتریان یک تجربه خرید ایده آل دارند

  • کسب‌وکارها سیاست‌های حمل و نقل و بازگشت شرکت را ایجاد کرده و با آنها ارتباط برقرار می‌کنند

  • خرده فروشان می توانند با ارائه دهنده خدمات حمل و نقل مناسب همکاری کنند تا سفارشات را به شیوه ای کارآمد و مقرون به صرفه انجام دهند.

مرتبط:  درک کنترل موجودی: تعریف و مزایا

سرمایه گذاری در بهینه سازی موبایل

اجرای موفقیت آمیز مدل ترکیبی شامل ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل است. هنگام برنامه ریزی برای افتتاح شعبه تجارت الکترونیک، کسب و کارها باید به بهینه سازی موبایل فکر کنند. بیشتر مشتریان از طریق تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها با وب‌سایت‌ها تعامل دارند، بنابراین داشتن وب‌سایتی مفید است که مرور سریع و سفارش در دستگاه‌های تلفن همراه را تسهیل کند.

مطالب مرتبط:  Mobile Friendly چیست؟ (با نکاتی در مورد ارائه یک تجربه سازگار با موبایل)

به تعامل با مشتری توجه کنید

یک مدل کلیک و ملات موفق مشتریان را تشویق می کند تا از طریق وب سایت رسمی بازخورد ارائه دهند. تاکتیک های تعامل عبارتند از:

  • ارسال نظرسنجی

  • اجرای برنامه های وفاداری

  • دادن تخفیف روی محصولات

تعامل به کسب و کارها نشان می دهد که مشتریان در مورد محصولات و خدماتشان چه فکری می کنند. اغلب، وفاداری مشتری به نحوه برخورد کسب‌وکارها و نشان دادن تعهد به ارائه خدمات عالی به طور مداوم بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:  تعامل با مشتری چیست؟ تعریف استراتژی های پلاس

چرا مصرف کنندگان ممکن است یک مکان فیزیکی را ترجیح دهند

عوامل متعددی در انتخاب مشتریان برای خرید محصولات خود از نزدیکترین فروشگاه فیزیکی نسبت به ثبت سفارش آنلاین نقش دارند. این شامل:

  • زمان انجام سفارشات: زمان انجام سفارش آنلاین یکی از دغدغه های مهم هنگام انتخاب بین خرید مجازی و بازدید از یک فروشگاه فیزیکی بوده است. اگر مشتریان به طور مداوم با تاخیر در تحویل مواجه شوند و در عوض تصمیم بگیرند از فروشگاه های فیزیکی بازدید کنند، ممکن است از خرید آنلاین اجتناب کنند.

  • تماس فیزیکی با محصول: مدل‌های خرید سنتی به مشتریان این امکان را می‌دهد که قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، تجربه‌ای دست اول از کالا داشته باشند، که برخی از افراد آنقدر برای آن ارزش قائل هستند که از خرید آنلاین اجتناب می‌کنند. در یک فروشگاه فیزیکی، مصرف‌کنندگان می‌توانند تعیین کنند که آیا کالا نیازهای آنها را برآورده می‌کند یا خیر و آن‌ها را با محصولات مشابه مقایسه می‌کنند تا تصمیمی آگاهانه در مورد خرید بگیرند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *