مدل کسب و کار یک استراتژی اساسی برای یک شرکت است که نحوه تولید سود را مشخص می کند. هنگام ایجاد یک شرکت جدید، متخصصان یک مدل کسبوکار طراحی میکنند تا ایدههای خود را بهتر برای سرمایهگذاران توضیح دهند و مجموعهای از اهداف را توسعه دهند. اگر در کسب و کار حرفه ای هستید، کسب اطلاعات بیشتر در مورد طرح های تجاری می تواند به شما کمک کند تا مهارت ها و دانش خود را ارتقا دهید.
در این مقاله از ایوسی، به توضیح مدل کسب و کار و اهمیت آن می پردازیم، طرح های کسب و کار و مدل های کسب و کار را با هم مقایسه می کنیم، اجزای یک مدل کسب و کار را فهرست می کنیم و ۱۷ نوع مدل کسب و کار را با مثال توضیح می دهیم.
موارد کلیدی
-
مدل های کسب و کار، استراتژی های اولیه ای هستند که کسب و کارها برای کسب درآمد از آنها استفاده می کنند.
-
مدل کسب و کار شامل اطلاعاتی در مورد خدمات، محصولات، بازارها و هزینه ها است.
-
شرکت ها بسته به اهداف خود از انواع مختلفی از مدل ها استفاده می کنند.
مدل کسب و کار چیست؟
یک مدل کسب و کار نشان می دهد که چگونه یک شرکت قصد دارد درآمد خود را افزایش دهد یا اساساً با محصولات، خدمات و پایگاه مشتری خود سود به دست آورد. هر مدل به حمایت از یک کسب و کار کمک می کند و هدف آن ارائه دلیلی به مشتریان برای انتخاب یک شرکت نسبت به شرکت دیگر است. یک مدل نه تنها آنچه را که قصد فروش آن را دارد توضیح می دهد، بلکه برنامه هایش برای بازاریابی یک محصول یا خدمات، هزینه های مورد انتظار و برنامه های کسب سود را نیز توضیح می دهد.
مدل کسب و کار می تواند به صورت سنتی یا نوآورانه باشد و شامل عناصری مانند تجربه مشتری، محصول یا خدمات ارزشمند، منابع کلیدی، هزینه ها و درآمدها، روابط با مشتریان، شبکه های توزیع، رقابت و برندسازی می باشد.
مدل های کسب و کار مختلف می تواند برای هر نوع شرکت و صنعت مناسب باشد، بسته به نیازها و هدف های آنها. انواع مدل کسب و کار شامل مدل کسب و کار B2B (Business to Business)، B2C (Business to Consumer)، subscription-based، marketplace، franchising و… می باشد.
با توجه به تغییرات سریع در صنعت و بازار، شرکت ها بیش از پیش نیاز به به روز رسانی و تغییر مدل کسب و کار خود دارند تا خود را با زمان نگه دارند و رشد بیشتری را تجربه کنند.
مرتبط: راهنمای بهترین مدل های کسب و کار
مدل کسب و کار در مقابل طرح کسب و کار
هر دو ابزار ضروری برای ایجاد یک شرکت موفق هستند، اما مدلها و برنامههای تجاری متفاوت هستند. مدل کسب و کار بخشی اساسی از شرکت است و بیانگر روش اولیه ای است که شرکت از طریق آن سود ایجاد می کند. طرح کسب و کار توضیح مفصلی است که شامل اهداف، استراتژی ها و منابع خاص است.
مدل کسب و کار معمولاً به حداقل حد ممکن از جزئیات استفاده می کند و تمرکز بیشتر بر روی چگونگی ایجاد ارزش برای مشتریان و تبدیل آن به سود است. این مدلها معمولاً در مورد چگونگی تولید، توزیع و فروش محصولات یا خدمات موجود در شرکت توضیح داده میشود.
در مقابل، طرح کسب و کار بیشتر شامل جزئیات اجرایی بیشتری است و هدف آن تعریف و تبیین اهداف و استراتژیهای مشخص برای دستیابی به این اهداف است. طرح کسب و کار به طور دقیق تعریف میکند که چگونه شرکت قصد دارد به عملکرد مالی و عملیاتی خود برسد و از چه منابعی استفاده خواهد کرد.
بنابراین، مدل کسب و کار تمرکز بر مفهوم اصلی سودآوری شرکت است، در حالی که طرح کسب و کار بیشتر توضیحات عملی و اجرایی را مشخص می کند. هر دو ابزار ضروری هستند و باید با دقت طراحی و اجرا شوند تا شرکت به بهترین نتایج ممکن برسد.
مطالب مرتبط: طرح کسب و کار چیست؟
چرا مدل های کسب و کار مهم هستند؟
مدل های کسب و کار شما را قادر می سازد تا از ایده های جدید ارزش خلق کنید. در حالی که داشتن ایده برای محصولات و خدمات خود مهم است، شما همچنین باید به سوالات کلیدی در مورد چگونگی بردن این ایده ها به مرحله بعدی پاسخ دهید – که همه اینها یک مدل کسب و کار می تواند به شما کمک کند.
یک مدل کسب و کار همچنین به شما کمک می کند در مورد یک شرکت فکر کنید و اجزای اصلی آن را برای تیم ها و سهامداران برجسته کنید. علاوه بر این، مدل های کسب و کار به شرکت ها کمک می کند تا استراتژی های خود را مدیریت کنند و رشد جدیدی ایجاد کنند. داشتن یک مدل کسب و کار همچنین به شما امکان می دهد تعیین کنید که یک شرکت چگونه کارها را در حال حاضر انجام می دهد و چگونه می تواند این کارها را در آینده بهتر انجام دهد.
همچنین، مدل های کسب و کار به شما کمک می کنند تا مزیت رقابتی خود را در بازار تعیین کنید، ارتباط با مشتریان خود را بهبود ببخشید و شیوه های جدید برای تولید درآمد پیدا کنید. با این حال، مدل های کسب و کار نباید تنها یک برنامه استراتژیک باشند، بلکه باید به صورت پویا بازبینی شوند و با تغییرات در بازار و صنعت هماهنگ شوند.
به طور کلی، مدل های کسب و کار برای راهبرد کلان و موفقیت یک شرکت بسیار حیاتی هستند، زیرا به شما کمک می کنند تا ایده های خود را موحد کنید، هدف های خود را واقعی تر سازید و به نقاط قوت خود تمرکز کنید.
مطالب مرتبط: مدل های کسب و کار و طرح های کسب و کار: تفاوت آنها چگونه است
اجزای یک مدل کسب و کار
اگرچه مدلهای کسبوکار در شکل و عملکرد متفاوت هستند، اما همه آنها دارای اجزای ضروری یکسانی هستند. در حالی که هدف همه مدلهای کسبوکار افزایش درآمد است، بسیاری از عوامل دیگر خارج از درآمد را شامل میشوند. در اینجا اجزای اصلی یک مدل کسب و کار آمده است:
- ارزش پیشنهادی: ارزش پیشنهادی توصیفی از محصولات و خدماتی است که یک شرکت قصد دارد بفروشد، و همچنین دلیلی برای اینکه چرا آنها برای مخاطبان هدف شرکت مطلوب هستند. در حالت ایده آل، یک پیشنهاد ارزش همچنین توضیح می دهد که چگونه محصول یا خدمات یک شرکت با رقبای آن متفاوت است.
- بازار هدف: بازار هدف یک شرکت به گروهی از مصرف کنندگان اطلاق می شود که به محصولات و خدمات آن علاقه مند هستند. شناسایی بازار هدف شرکت در یک مدل کسبوکار میتواند به شما در ایجاد یک استراتژی بازاریابی مؤثر کمک کند، و در عین حال اطمینان حاصل شود که منافع بازار خود را در خط مقدم حفظ میکنید.
- هزینههای راهاندازی: مدل کسبوکار یک شرکت جدید باید شامل هزینههای پیشبینیشده راهاندازی باشد و توضیح دهد که شرکت در کجا یا چگونه به تامین مالی امیدوار است.
- مزیت رقابتی: از آنجایی که بسیاری از شرکتها محصولات و خدمات مشابهی را ارائه میکنند، مدل کسبوکار باید ویژگیهای منحصربهفردی را در مورد پیشنهادات منحصربهفرد داشته باشد که رقبا ارائه نمیکنند.
- ساختار هزینه: یک مدل کسبوکار همچنین باید فهرستی از هزینههای ثابت و متغیر شرکت را برای فعالیت درج کند. علاوه بر این، باید شامل چگونگی تأثیر هزینه های ثابت و متغیر بر قیمت گذاری باشد.
- معیارهای کلیدی: معیارهای کلیدی به روش اصلی یک شرکت برای سنجش موفقیت اشاره دارد. اساساً، این باید توضیح دهد که چگونه شرکت می داند که در مسیر رسیدن به اهداف خود قرار دارد.
- منابع: یک مدل کسب و کار باید شامل جزئیات مربوط به منابع یا دارایی های فیزیکی، مالی و فکری شرکت شما باشد. این اطلاعات نشان می دهد که چه منابعی را برای کمک به موفقیت مدل کسب و کار اختصاص دهیم.
- مشکل و راه حل: این به نقاط درد مشتری هدف اشاره دارد. همراه با شناسایی مشکلات آنها، یک مدل کسب و کار باید نحوه برنامه ریزی شرکت برای حل و فصل آنها را نیز توضیح دهد.
- مدل درآمد: مدل درآمد یک چارچوب یا طرح کلی برای نحوه برنامه ریزی یک شرکت برای ایجاد درآمد است. مدل کسب و کار باید منابع درآمدی را که یک شرکت قصد دارد دنبال کند، شناسایی کند.
- جریان های درآمد: این به نحوه برنامه ریزی یک شرکت برای ایجاد درآمد اشاره دارد. شرکت ها از راه های مختلفی مانند فروش محصولات یا خدمات خود درآمد کسب می کنند.
- حاشیه سود: حاشیه سود توضیح می دهد که چگونه یک کسب و کار از درآمد خود برای کسب سود استفاده می کند. این به شما امکان می دهد ببینید که یک شرکت چقدر از فعالیت های معمول خود درآمد ایجاد می کند.
- نیازهای مشتری: شناخت نیازهای و ترجیحات مشتریان برای ارائه محصولات یا خدماتی همگرا با انتظارات آنها بسیار حیاتی است. یک مدل کسب و کار باید به شما کمک کند تا درک بهتری از نیازهای مشتریان داشته باشید و به خوبی برآورده کنید.
- همکاری ها و شرکا: تعیین همکاریها و شرکا برای پیاده سازی مدل کسب و کار شما می تواند به کمک شما در تامین بهتر منابع و دسترسی به بازارهای جدید باشد.
- استراتژی بازاریابی: استراتژی بازاریابی نقش اساسی در تعیین نحوه جلب مشتریان و افزایش فروش دارد. شناخت بازار هدف، رقبا، و نقاط قوت و ضعف خود نقش بسیار مهمی در تعیین استراتژی بازاریابی شما دارد.
- استراتژی قیمت گذاری: قیمت گذاری درست محصولات و خدمات شما می تواند تأثیر زیادی بر درآمد و سود شما داشته باشد. باید یک استراتژی قیمت گذاری منطقی و کامل را در مدل کسب و کار خود در نظر بگیرید.
- استراتژی فروش: استراتژی فروش نشان دهنده نقش و تأثیر فعالیت های فروش بر روی درآمد و سود شما است. یک استراتژی فروش قوی و مؤثر می تواند به شما کمک کند تا محصولات و خدمات خود را بهتر به مشتریان عرضه کنید.
- بهینه سازی عملکرد: بهینه سازی عملکرد شامل ارتقاء فرآیندها، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است. یک مدل کسب و کار باید به شما کمک کند که این عملکردها را برای دستیابی به هدفهای مشخص بهبود بخشید.
- بهبود پایداری: پایداری به معنی توانایی شرکت برای استمرار عملکرد مالی خود است. یک مدل کسب و کار باید شامل استراتژی ها و رویه هایی برای ایجاد پایداری در طولانی مدت شرکت شما باشد.
به طور کلی، یک مدل کسب و کار موفق باید همه این اجزا را در نظر بگیرد و استراتژی های منطقی برای دستیابی به اهداف و مأخذ های مختلف شرکت در نظر بگیرد.
بیشتر بخوانید: ۱۰ مولفه کلیدی یک مدل کسب و کار
۱۷ نوع مدل کسب و کار
به دلیل تنوع گسترده کسبوکارها، مدلهای کسبوکار همچنان در حال تکامل هستند. به یاد داشته باشید که احتمالاً یک مدل مناسب برای هر کسب و کاری پیدا نخواهید کرد. در اینجا ۱۷ مدل کسب و کار و نمونه هایی از هر کدام آورده شده است:
۱. مدل کسب و کار یک به یک
در یک مدل کسب و کار یک به یک، یک شرکت برای هر کالایی که خریداری می کند، یک کالا را به خیریه اهدا می کند. این مدل معمولاً برای مشتریانی که از کسبوکارهایی با ماهیت خیریه قدردانی میکنند جذاب است. از آنجایی که از تلاشهای شرکت قدردانی میکنند، ممکن است برای خرید یک محصول تشویق شوند و به مشتریان و شرکتها این امکان را میدهد تا به یک تلاش بشردوستانه متعهد شوند.
مثال: یک شرکت کفش به ازای خرید هر جفت با قیمت بالاتر، یک جفت مدل ساده را به یک موسسه خیریه بین المللی اهدا می کند. این شرکت در عین ایجاد یک نام تجاری مثبت با مشتریان، سود ایجاد می کند.
مطالب مرتبط: مبانی سازمان های غیرانتفاعی
۲. مدل کسب و کار درآمد پنهان
با استفاده از این مدل، کاربران مجبور نیستند برای خدمات خود هزینه ای بپردازند. با این حال، شرکت ها همچنان از منابع مختلف درآمد کسب می کنند. غرامت ممکن است یک پرداخت ثابت، درصدی از فروش حاصل از تبلیغات یا هر دو باشد.
مثال: یک موتور جستجو از کسب و کارهایی که برای کلمات کلیدی پیشنهاد می دهند، پول تبلیغات دریافت می کند، حتی اگر کاربران سایت برای استفاده از موتور جستجو پولی پرداخت نکنند.
۳. مدل کسب و کار منبع باز
یک مدل کسب و کار منبع باز هم یک سرویس یا محصول رایگان و هم یک نسخه تجاری پولی ارائه می دهد. اگرچه منبع باز و “فریمیوم” دارای برخی از جنبه های مشترک هستند، اما آنها یک مدل نیستند. در حالی که یک مدل کسب و کار freemium شامل یک محصول رایگان است که توسط یک شرکت به صورت مرکزی ساخته و ایجاد شده است، یک مدل کسب و کار منبع باز شامل یک محصول رایگان است که توسط یک جامعه باز از توسعه دهندگان ساخته و طراحی شده است.
مثال: یک شرکت نرم افزاری یک نسخه رایگان و منبع باز ارائه می دهد اما برای خدمات پشتیبانی یا نسخه های ارتقا یافته برای کاربران سازمانی هزینه ای دریافت می کند.
مطالب مرتبط: Freemiums: تعریف، مثال ها و نکات
۴. مدل کسب و کار آجر و کلیک
مدل کسب و کار آجر و کلیک اساساً توسعه یک تجربه خرید در فروشگاه است. در این مدل، فروشگاه ها سفارش آنلاین را با گزینه تحویل در فروشگاه یا اقلام اختصاصی آنلاین ارائه می دهند. این به آنها اجازه می دهد تا انعطاف پذیری بیشتری را به مشتریان فعلی ارائه دهند و برای مصرف کنندگان بالقوه جذاب باشند.
مثال: یک فروشگاه بزرگ هم یک فروشگاه فیزیکی و هم یک سایت خرید آنلاین دارد. برای تبلیغ سایت تجارت الکترونیک خود، این گزینه را به مشتریان ارائه می دهد که اقلام خود را از فروشگاه تحویل بگیرند، آنها را به خانه تحویل دهند یا با خرید خدمات “plus” در پول خود صرفه جویی کنند.
۵. مدل کسب و کار توزیع کننده
شرکت ها یک تا سه کانال توزیع کلیدی در مدل کسب و کار توزیع کننده دارند تا به مشتری نهایی خود برسند. اگر شرکت شما از این مدل استفاده می کند، نیازی به تولید محصولات خود ندارد. در عوض، می تواند بر توزیع محصول تمرکز کند. با این مدل کسب و کار، توزیع کنندگان می توانند قیمت ها را برای کسب سود تعیین کنند و از استراتژی های تبلیغاتی مختلف برای اطمینان از فروش استفاده کنند.
مثال: یک شرکت تولید قطعات خودرو محصولات خود را از یک شرکت تولیدی خریداری کرده و مجدداً به مشتریان خود یا خرده فروشان مختلف می فروشد.
۶. مدل کسب و کار تجمیع کننده
در مدل کسب و کار تجمیع کننده، تجمیع کننده به عنوان یک واسطه بین طرف های درگیر عمل می کند. این مدل به یک شرکت اجازه می دهد با ارائه دهندگان کالا و خدمات مختلف کار کند و به آن اجازه می دهد محصولات خود را با نام تجاری خود بفروشد. این شکل از مدل کسب و کار در صنعت سفر رایج است.
مثال: یک وبسایت فروش خانه اطلاعاتی را از شرکتهای املاک و مستغلات مختلف به دست میآورد و همه خانههای یک سایت را معمولاً با یک نام تجاری معروف فهرست میکند. همه خانه ها با یک برند واحد اما توسط فروشندگان املاک مختلف ارائه می شود.
۷. مدل کسب و کار مفهومی
این مدل کسب و کار نموداری است که جزئیات یک صنعت یا عملکردهای تجاری را نشان می دهد. شرکت هایی که به مفاهیم و ایده ها برای ایجاد محصولات منحصر به فرد یا نوآورانه نیاز دارند، می توانند از یک مدل کسب و کار مفهومی بهره مند شوند. این نوع از مدل کسب و کار معمولاً شامل تحقیق برای توسعه ایده های جدید است.
مثال: یک شرکت خودروسازی مدل مفهومی یک خودروی جدید را برای معرفی در بازار ایجاد می کند. این طرح را پس از تحقیقات مصرف کننده توسعه می دهد تا بفهمد چه چیزی بیشتر برای مصرف کنندگان جذاب است.
۸. مدل کسب و کار تیغ و تیغه
در مدل کسب و کار تیغ و تیغه (Razor and Blade – یا تیغ ریش تراش)، شرکت ها یک محصول اولیه را ارزان و یک محصول مکمل یا پر کردن مجدد را با نرخ گران عرضه می کنند. دومی اساساً به عنوان طعمه عمل می کند زیرا به نظر می رسد مشتریان یک معامله را دریافت می کنند. وقتی یک شرکت محصول ارزانتری ارائه میکند، امیدوار است که مشتریانش در نهایت لوازم جانبی گرانتری را خریداری کنند. شرکت ها زمانی از این مدل استفاده می کنند که محصول مکملی داشته باشند که می تواند مشتریان را به خرید دیگری ترغیب کند.
مثال: یک تولید کننده چاپگرها را با قیمت پایین می فروشد. با این حال، به نوع خاصی از جوهر نیاز دارد که شرکت آن را با قیمت عالی به فروش می رساند. برای استفاده از چاپگر ارزانتر، باید جوهر و سایر لوازم جانبی این شرکت را خریداری کنید.
۱۰. مدل کسب و کار فرانشیز
فرنچایز یک تجارت تاسیس شده است که توسط یک خریدار به نام فرنچایز خریداری و تکثیر می شود. مالک اصلی که به عنوان فرنچایز شناخته می شود، در مورد عملیات تجاری مختلف مانند تامین مالی و بازاریابی با فرنچایز کار می کند تا اطمینان حاصل کند که کسب و کار مانند سلف خود اجرا و عمل می کند. در این مدل کسب و کار، امتیاز دهنده درصدی از سود را از فرنچایز دریافت می کند.
مثال: بسیاری از شرکت ها از این مدل کسب و کار برای مشاغل مختلف از رستوران های فست فود گرفته تا مراکز تناسب اندام، فروشگاه های قطعات خودرو و موارد دیگر استفاده می کنند.
۱۱. مدل پلت فرم چند وجهی
در این مدل کسب و کار، شرکت ها خدماتی را به دو طرف مختلف یک کسب و کار ارائه می کنند. این به کسب و کارها اجازه می دهد تا ویژگی های بصری ایجاد کنند و از چندین گروه هدف سود کسب کنند.
مثال: یک سایت پلتفرم اجتماعی به کاربران کمک می کند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین تبلیغ کنندگانی را که می خواهند محصولات خود را به افراد مختلف معرفی کنند، جذب می کند. پلت فرم هر دو هدف را انجام می دهد.
۱۲. مدل کسب و کار جمع سپاری
در یک مدل کسب و کار جمع سپاری، شرکت ها بازخورد، نظرات و کار را از افراد مختلف از طریق اینترنت دریافت می کنند. شرکت هایی که از این مدل کسب و کار استفاده می کنند می توانند به جای استخدام کارمندان داخلی، به شبکه گسترده ای از استعدادها دسترسی داشته باشند. شرکتهایی که از مدل کسبوکار جمعسپاری استفاده میکنند میتوانند با میزبانی محتوا و تبلیغات سود کسب کنند.
مثال: یک وب سایت آگاهی از دیابت ممکن است محتوایی را از منابع مختلف در دسترس برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد بیماری، منابع و سوالات متداول تهیه کند. از تبلیغات یا محتوای حمایت شده درآمد کسب می کند.
۱۳. مدل کسب و کار Peer-to-Peer (P2P).
کسب و کار P2P به پلتفرمی اطلاق می شود که در آن دو فرد برای خرید و فروش محصولات و خدمات با یکدیگر تعامل دارند. این مدل کسب و کار نیاز به مشارکت شخص ثالث را از بین می برد. آنها همچنین ممکن است کالاها و خدمات را با هم تولید کنند.
مثال: سایت کاریابی مانند Indeed از پلتفرم خود برای ارتباط بین جویندگان کار و شرکت های ارائه دهنده کار استفاده می کند. در واقع این پلت فرم است و جویندگان کار و شرکت ها برای برآوردن نیازهای یکدیگر با هم تعامل دارند.
مطالب مرتبط: نحوه پیاده سازی مدل سازی فرآیند کسب و کار در ۵ مرحله
۱۴. مدل کسب و کار باندلینگ
در یک مدل کسب و کار بستهبندی، شرکتها دو یا چند محصول را به عنوان بخشی از یک مجموعه یا واحد میفروشند. به طور معمول، آنها این مجموعه را با قیمت کمتری نسبت به زمانی که هر محصول را جداگانه می فروختند، ارائه می دهند. با یک مدل کسبوکار بستهبندی، شرکتها میتوانند حجم فروش خود را افزایش دهند و به طور بالقوه محصولات یا خدماتی را بفروشند که در صورت فروش جداگانه تمایل به فروش کمتری دارند.
مثال: یک مرکز تناسب اندام از مشتریان به ازای تعداد کلاس هایی که در ماه می گذرانند هزینه دریافت می کند. هر چه مشتری کلاس های بیشتری را بگذراند، هر کلاس ارزان تر است، حتی اگر هزینه کل مشتری افزایش یابد.
۱۵. مدل کسب و کار تجارت الکترونیک
مدل کسب و کار تجارت الکترونیک برای فروش کالا به اینترنت متکی است. هدف این مدل کسب و کار فروش محصولات از طریق وب سایتی است که به آن فروشگاه آنلاین معروف است. مدل تجارت الکترونیک شامل مدلهای تجارت به مصرفکننده، کسبوکار به کسبوکار، مصرفکننده به کسبوکار و مصرفکننده به مصرفکننده است.
مثال: یک جواهرساز با پرسنل کم به فروش آنلاین متکی است. بدون هزینه نگهداری فروشگاه فیزیکی درآمد دریافت می کند.
۱۶. مدل کسب و کار تولید کننده
یک مدل کسب و کار سازنده شامل تولیدکنندگانی است که مواد خام را به محصولاتی برای فروش شرکت ها تبدیل می کنند. به یاد داشته باشید که حتی اگر شرکتها محصولاتی را با استفاده از قطعات تولید شده توسط شرکت دیگری تولید کنند، همچنان تولیدکننده محسوب میشوند. در مدل کسب و کار تولید کننده، شرکت ها از طریق فروش به سایر مشاغل یا خرده فروشان درآمد کسب می کنند.
مثال: یک کسب و کار قطعات الکترونیکی تلفن همراه را می سازد. این قطعات را به یک سازنده گوشی میفروشد که برای ساخت گوشیهایش از شرکتهای مختلف قطعات میخرد. تمام شرکت های درگیر از فروش خود سود می برند.
۱۷. مدل کسب و کار لیزینگ
در مدل لیزینگ، یک شرکت محصولی را از فروشنده خریداری می کند. سپس، شرکت برای استفاده از محصول مذکور، شرکت دیگری را هزینه می کند. محصولاتی که با مدل کسب و کار لیزینگ به خوبی کار می کنند شامل تجهیزات پزشکی یا تولیدی است.
مثال: یک شرکت تجهیزات سنگین، بکهوها و سایر تجهیزات خود را به یک شرکت ساختمانی اجاره می دهد که نمی خواهد در موجودی خود سرمایه گذاری کند.
و بخوانید:
5 پاسخ
مدل کسب و کار چطور طراحی و تحلیل میشه
سلام
طراحی و تحلیل مدل کسب و کار یه فرآیند مهمه که به کسب و کار کمک میکنه تا استراتژیها، ساختار و روند عملیاتی خود رو بهبود ببخشه و به اهداف تجاری خود دست پیدا کنه. در ادامه مراحل اصلی طراحی و تحلیل مدل کسب و کار رو توضیح میدم:
۱. تعریف ماموریت و اهداف: اول باید ماموریت و اهداف کسب و کار رو مشخص کنید. ماموریت تعریفیه که بیانگر هدف اصلی و وجود کسب و کار شماست، در حالی که اهداف مشخصی هستند که شما میخواید در طول زمان به اونها دست پیدا کنید.
۲. شناسایی مشتری هدف: باید مشتریان هدف خودتون رو شناسایی کنید. این شامل تعیین بازار هدف، نیازها و تمایلات مشتریان و رقبای شماست.
۳. تحلیل محصولات و خدمات: بررسی و ارزیابی محصولات و خدماتی که شما ارائه میدید از جمله ویژگیها، مزایا و نقاط ضعف اونها رو در برداره. همینطور، باید به بررسی استراتژی قیمتگذاری و تفاوتهای رقابتی نسبت به رقبا پرداخت.
۴. تحلیل بازار: بررسی بازار و محیط رقابتی شامل تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها)، تحلیل PESTEL (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، محیطی و قانونی) و تحلیل رقباست.
۵. طراحی مدل کسب و کار: در این مرحله باید مدل کسب و کار خود رو طراحی کنید. این شامل تعیین منابع کلیدی، فعالیتهای کلیدی، شبکه همکاریها، پیشنهادات ارزش، روابط مشتری، کانالهای توزیع و ساختار هزینه و درآمده.
۶. ارزیابی و بهبود مدل کسب و کار: پس از طراحی مدل کسب و کار، باید اون رو ارزیابی کنید. در این مرحله میتونید با استفاده از معیارهای مالی و عملکردی مدل کسب و کار خود رو ارزیابی کنید و در صورت نیاز بهبودهای لازم رو اعمال کنید.
علاوه بر اینها میتونید از ابزارهایی مثل کانواس مدل کسب و کار (Business Model Canvas) استفاده کنید که به شما کمک میکنه تا اجزای مختلف مدل کسب و کار رو به صورت یه نمودار ساده و جامع مشخص کنید.
البته توجه به بازخورد مشتری و انعکاس اون در بهبود مدل کسب و کار شما نیز بسیار مهمه. این امر به شما کمک میکنه تا مدل کسب و کار خود رو بهبود بخشید و بازار رو بهتر درک کنید.
مدل کسب و کار همون طرح توجیهیه؟
سلام
نه، مدل کسب و کار یا Business Model به طرح توجیهی یا Business Plan اشاره نمیکنه. این دو مفهوم متفاوت هستند.
طرح توجیهی یا Business Plan یک سند جامعه که شامل توضیحات مفصل درباره محصول یا خدمات، بازار هدف، رقبا، تحلیل مالی، استراتژی بازاریابی و جزئیات دیگه مربوط به راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار می شه. طرح توجیهی به عنوان یک نقشه جهت راه اندازی و مدیریت کسب و کار و همین طور جذب سرمایه یا اخذ وام استفاده میشه.
از طرفی، مدل کسب و کار یا Business Model به شکل عملکردی کسب و کار اشاره داره. این مدل شامل توصیفیه که چگونگی ارائه محصول یا خدمات، ارزشهای ارائه شده به مشتری، ساختارهای هزینه و درآمد، کانالهای توزیع و دیگر جنبههای کلیدی کسب و کار رو توضیح میده. مدل کسب و کار به عنوان یک نمودار یا چارچوب برای درک و توصیف عملکرد کسب و کار استفاده میشه.
به طور خلاصه، طرح توجیهی بیشتر به جزئیات عملیاتی مربوط میشه، در حالی که مدل کسب و کار بیشتر به توصیف و بررسی ساختار و رویکردهای کلی کسب و کار میپردازه.
سلام
ممنون