بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تجارت الکترونیک چیست؟ با تعاریف و مثال ها

مفهوم تجارت الکترونیک

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تجارت الکترونیک دنیای خرده فروشی را تغییر داد و زندگی هر دو شرکت و افراد را بسیار آسان کرد. در واقع انواع مختلفی از تجارت الکترونیک وجود دارد که هر کدام بر انواع معاملات مربوط به خود حاکم است. با این حال، هر چقدر هم که عالی باشد، تجارت الکترونیک با اشکالاتی همراه است.

در این مقاله از ایوسی، تجارت الکترونیک چیست، شش نوع آن، و مزایا و معایب فراوان آن را بررسی می کنیم.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک یا تجارت الکترونیکی استفاده از یک شبکه الکترونیکی برای خرید و فروش کالا یا انجام معاملات است. مفهوم تجارت الکترونیک در دهه ۱۹۶۰ با تبادل الکترونیکی داده ها (EDI) آغاز شد. کسب و کارها از آن برای برقراری ارتباط الکترونیکی و ارسال اطلاعاتی مانند اسناد و فاکتورها برای یکدیگر استفاده می کردند. در دوران کنونی، انواع مختلفی از معاملات تجارت الکترونیک مانند تجارت به کسب و کار (B2B)، تجارت به مصرف کننده (B2C) و مصرف کننده به تجارت (C2B) وجود دارد.

مرتبط: ۱۱ شغل آنلاین برای انعطاف پذیری کار

انواع تجارت الکترونیک

درست مانند عملیات تجاری آجر و ملات، مشاغل آنلاین نیز رویکردهای مشابهی برای فروش خود دارند. در اینجا انواع مختلف تراکنش‌هایی که به صورت آنلاین انجام می‌شوند آورده شده است:

  • کسب و کار به کسب و کار
  • تجارت به مصرف کننده
  • مصرف کننده به مصرف کننده
  • مصرف کننده به تجارت
  • تجارت به اداره
  • مصرف کننده به دولت

کسب و کار به کسب و کار

تجارت به تجارت (B2B) نوعی معامله است که فقط بین مشاغل انجام می شود. به عنوان مثال، یک عمده فروش ممکن است کالا را به یک تولید کننده بفروشد. اینترنت بستر محکمی برای انجام این تراکنش ها فراهم می کند. با رمزگذاری مناسب و سایر اقدامات امنیتی، چنین تراکنش هایی می توانند خصوصی باقی بمانند. نمونه‌هایی از مبادلات بین کسب‌وکار شامل کمک‌های شخص ثالث در بازاریابی و سایر تلاش‌های تجاری و خرید مواد خام از مبادلات عرضه است.

تجارت به مصرف کننده

تجارت به مصرف کننده (B2C) نوعی معامله است که شامل فروش محصولات و خدمات به مصرف کنندگان نهایی است. فروش محصولات به بازارهای گسترده با اینترنت آسان تر شد. مردم از سراسر جهان می توانند محصولات را خریداری کرده و آنها را به درب ورودی خود ارسال کنند. نمونه ای از تراکنش های تجاری به مصرف کننده، خریدی است که مصرف کننده از یک خرده فروش آنلاین انجام می دهد.

مصرف کننده به مصرف کننده

مشتری به مصرف کننده (C2C) نوعی معامله است که خرید و فروش را بین افراد خصوصی تسهیل می کند. این تراکنش ها تقریباً همیشه از طریق یک پلت فرم شخص ثالث امن انجام می شود و خریدار و فروشنده را ایمن نگه می دارد. به عنوان مثال می توان به حراج های آنلاین و آگهی های آنلاین اشاره کرد.

مصرف کننده به تجارت

تراکنش های مشتری به تجارت (C2B) برعکس تراکنش های B2C هستند. اینها زمانی اتفاق می‌افتند که افراد کالاها یا خدمات با ارزشی را برای فروش دارند. با این حال، معاملات C2B همیشه چندان ساده نیستند. به عنوان مثال، یک مصرف کننده ممکن است محصولی را دریافت کند و در مورد آن در وبلاگ خود بنویسد. در این مورد، مصرف کننده تلاش های بازاریابی و تبلیغاتی را ارائه می دهد که ارزش دارند.

تجارت به اداره

مبادلات تجاری به مدیریت (B2A) شامل معاملات بین بخش دولتی و خصوصی است. آنچه کسب و کارها می توانند به ادارات دولتی منطقه ای و استانی ارائه دهند ممکن است متفاوت باشد. مبادلات نمونه شامل امور مالی، کارمندان، اسناد قانونی و موارد دیگر است.

مصرف کننده به دولت

معاملات مصرف کننده به مدیریت (C2A) شامل معاملات بین بخش عمومی و افراد است. در این مورد، مصرف کنندگان پیشنهادی برای سازمان های دولتی ارائه می دهند. مبادلات نمونه شامل ارائه اشکال کمک در شرایط بحرانی، کمک در جایی که در فصل مالیاتی لازم است و کمک در طول فرآیند رأی گیری است.

مرتبط: تجارت الکترونیک – مدل های کسب و کار

مزایای

ظهور تجارت الکترونیک جهان را به آینده فروش کشاند. با آن مزایای بسیاری همراه است. مزایا عبارتند از:

  • سهولت تحقیق در مورد محصولات
  • فروشگاه ها ۲۴/۷ باز هستند
  • بدون محدودیت فاصله
  • راه اندازی تجارت الکترونیک آسان است

سهولت تحقیق در مورد محصولات

هنگامی که مصرف کنندگان در زندگی روزمره خود با مشکلاتی مواجه می شوند، از موتور جستجو راه حل می خواهند. آنها اغلب تعداد زیادی ارائه دهنده را پیدا می کنند که راه حل هایی برای آن مشکلات ارائه می دهند. با کمک مقالات و ویدئوهای اطلاعاتی، مصرف‌کنندگان می‌توانند تشخیص دهند که کدام محصول برای آنها بهترین کارایی را دارد و یافته‌های خود را در مدت زمان کوتاهی از آسایش خانه خود تکمیل کنند.

فروشگاه ها ۲۴/۷ باز هستند

در فروشگاه اینترنتی نیازی به کارمند نیست. وب‌سایت‌ها خودشان را مدیریت می‌کنند و معاملات را در هر زمان، روز یا شب انجام می‌دهند. به عنوان ویترین فروشگاه آنلاین، صاحبان می توانند کالاها را به مخاطبان بین المللی بفروشند. یک فروشگاه آجر و ملات تنها می تواند به تعداد کمی از مصرف کنندگان محلی دسترسی پیدا کند.

بدون محدودیت فاصله

فروشگاه های آنلاین محصولات را در سراسر جهان ارسال می کنند. آنها به یک مکان فیزیکی وابسته نیستند و مردم از سراسر جهان می توانند از آنها بازدید کنند. اگر صاحب فروشگاه محصولی را ارائه دهد که در مقیاس جهانی مورد تقاضا است، احتمالات زیادی را به شما می دهد.

راه اندازی کسب و کار ساده شده

برای افتتاح یک فروشگاه سنتی نیاز به پیش پرداخت برای اجاره یک تسهیلات، استخدام کارکنان، ایجاد لیست حقوق و دستمزد و اخذ مجوزها یا مجوزهای محلی است. راه اندازی یک تجارت الکترونیکی تنها به بستری برای میزبانی فروشگاه شما و در صورت لزوم مجوز کسب و کار نیاز دارد. علاوه بر این، صاحبان ممکن است طراحان وب را برای ایجاد یک سایت تجارت الکترونیک سفارشی استخدام کنند. افراد می توانند میزبانی فروشگاه خود را در وب سایتی که توسعه می دهند انتخاب کنند. دیگران ممکن است انتخاب کنند که یک شخص ثالث میزبان فروشگاه خود باشد. افراد اغلب انتخاب خود را بر اساس میزان تعمیر و نگهداری است که می خواهند به تنهایی مدیریت کنند.

مطالب مرتبط: با طراح وب سایت آشنا شوید

معایب

معاملات تجارت الکترونیک می تواند زندگی افراد و صاحبان مشاغل را بسیار آسان تر و راحت تر کند. اما برخی از معایب احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خرده فروشان بی شرف
  • ممکن است کیفیت تضمین نشود
  • عملکرد فروشگاه منوط به نگهداری مناسب است
  • فاقد وفاداری مشتری
  • ممکن است معاملات امن نباشند

خرده فروشان بی شرف

با توجه به سهولت راه اندازی یک کسب و کار آنلاین، تقریباً هر کسی می تواند یک فروشگاه تجارت الکترونیک افتتاح کند. این نوع محیط در را برای کلاهبرداری های زیادی باز می کند. فروشگاه های آنلاین مستقر در سرتاسر جهان اغلب محصولات دروغین، گمراه کننده یا دزدیده شده را تحت پوشش یک تجارت قانونی تبلیغ می کنند.

ممکن است کیفیت تضمین نشود

فروشگاه های مستقل هیچ راهی برای تضمین کیفیت محصولات خود ندارند. با فرض اینکه آنها یک شرکت قابل اعتماد هستند، کالاها همچنان به حمل و نقل نیاز دارند. هنگامی که آن کالاها در دست خدمات حمل و نقل شخص ثالث قرار می گیرند، فروشگاه ها دیگر نمی توانند از این شرایط اطمینان حاصل کنند. اگر فروشگاه یک تجارت متقلبانه بود، ممکن است مصرف کنندگان کالاهای خود را اصلاً دریافت نکنند.

عملکرد فروشگاه منوط به نگهداری مناسب است

برای فروشگاه های بزرگ و کوچک، وب سایت تجارت الکترونیک آنها که توسط مصرف کنندگان استفاده می شود باید همیشه حفظ شود. تست و تعمیر و نگهداری منظم تجربه کاربر مثبت را تضمین می کند. تمام موارد موجود باید در وب سایت ظاهر شوند و تمام تراکنش ها باید با موفقیت انجام شود. در مواقع ترافیک سنگین فروشگاه، مانند عرضه محصول جدید، میزبان ممکن است از کار بیفتد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است اقلام موجود در وب سایت برای مدت کوتاهی در دسترس نباشند یا ممکن است خود وب سایت به طور موقت از کار افتاده و باعث از دست رفتن فروش بالقوه شود.

فاقد وفاداری مشتری

برای صاحبان مشاغل آنلاین جدید، کسب وفاداری مشتری می تواند دشوار باشد. در بسیاری از موارد، تماس مستقیم با مشتری در طول فرآیند معامله وجود ندارد. مصرف کنندگان به تنهایی خرید می کنند و باعث می شود فروشگاه ها فرصت های ارزشمندی را برای برقراری روابط از دست بدهند.

ممکن است معاملات امن نباشند

هنگام خرید آنلاین، مصرف کنندگان شخص فیزیکی ندارند که وجوه خود را به او تحویل دهند. این بر عهده سیستم تراکنش الکترونیکی است که پرداخت را با موفقیت و ایمن پردازش کند. هنگامی که اقدامات امنیتی مناسب انجام نشود، فرآیندهای تراکنش در معرض هکرها قرار می گیرند. این یک فضای ناامن ایجاد می کند که مصرف کنندگان به اطلاعات مالی خود اعتماد نخواهند کرد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *