نماد سایت ایوسی

ارزش ویژه برند چیست؟ با تعریف، مزایا و مثال ها

دستورالعمل های برند - ایجاد ارزش افزوده

دستورالعمل های برند - ایجاد ارزش افزوده

درک اینکه مصرف کنندگان چگونه به آنها نگاه می کنند، اغلب برای شرکت ها ضروری است. معیارهای بازاریابی زیادی وجود دارد که شرکت ها می توانند برای انجام این کار از آنها استفاده کنند و این معیارها به آنها کمک می کند تا فرصت های بهبود را شناسایی کنند. یکی از معیارهای مهم ارزش ویژه برند است و یادگیری بیشتر در مورد آن ممکن است به شما در درک بهتر روابط بین شرکت ها و مصرف کنندگان کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، ما تعریف می‌کنیم که ارزش ویژه برند چیست، مزایایی که ارائه می‌دهد را بررسی می‌کنیم، اجزای رایج آن را فهرست می‌کنیم، نحوه ساخت آن را تشریح می‌کنیم و مثال‌هایی برای بررسی ارائه می‌کنیم.

ارزش ویژه برند چیست؟

ارزش ویژه برند، ارزش تئوریکی است که از شناسایی نام برند ایجاد می شود. اگر محصولی قابل تشخیص تر باشد، ارزش بیشتری دارد و پتانسیلی برای مترادف شدن نام برند با خود محصولات وجود دارد. به عنوان مثال، نام‌های تجاری خاصی وجود دارد که مردم آن‌ها را با محصولات خانگی استاندارد مرتبط می‌کنند، مانند دستمال‌های صورت، باندهای چسبنده و دستمال‌های تمیزکننده یکبار مصرف.

راه‌های مختلفی برای شناخته شدن شرکت‌ها وجود دارد، بنابراین توسعه استراتژی‌هایی که به بهترین وجه با صنایع، محصولات، خدمات و مشتریان آن‌ها همخوانی دارد، مهم است. به عنوان مثال، استراتژی های تبلیغاتی مختلف، تداعی برند و تصمیم گیری در مورد تصویر شرکت ممکن است بر ارزش ویژه آن تأثیر بگذارد. برندهایی که مترادف با محصول یا خدمات خود می شوند، به دلیل موفقیت ارگانیک و یادآوری ذهنی بالا با مشتریان، ارزش بالایی دارند.

مطالب مرتبط:  برندسازی در مقابل بازاریابی: تفاوت چیست؟

مزایای ارزش ویژه برند

در اینجا برخی از مزایای بالقوه ارزش ویژه برند وجود دارد که به شما در درک اهمیت آن کمک می کند:

مرتبط:  برندینگ چیست و چرا مهم است

اجزای ارزش ویژه برند

اجزای دقیق ارزش ویژه برند بسته به مدلی که دنبال می کنید متفاوت است. در اینجا دو مدل رایج ارزش ویژه برند و اجزای مربوط به آنها آورده شده است:

مدل ارزش ویژه برند Aaker

نظریه پرداز و پروفسور دیوید آکر مدل ارزش ویژه برند Aaker را ایجاد کرد که یک چارچوب ساده است که راه های بهبود برند یک شرکت را مشخص می کند. هدف این مدل کمک به مشتریان در یادگیری برند، تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید مشتریان و ایجاد رضایت مشتری است. اجزای ارزش ویژه برند با این مدل عبارتند از:

مطالب مرتبط:  تصویر برند چیست؟ با اهمیت، مثال ها و نکات

مدل ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری

نویسنده و پروفسور کوین لین کلر مدل ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری را توسعه داد. این مدل که مدل ارزش ویژه برند Keller نیز نامیده می‌شود، بیشتر بر احساس مشتریان نسبت به یک محصول و اینکه چگونه شرکت‌ها می‌توانند از آن برای تأثیرگذاری بر تجربه مشتری استفاده کنند، تمرکز دارد. این مدل شامل اجزای ارزش ویژه برند مانند:

مرتبط: ساختن شخصیت برند (انواع، مزایا و نکات)

چگونه ارزش ویژه برند را توسعه دهیم

شرکت ها در تلاش هستند تا از طریق بخش های بازاریابی خود به ارزش ویژه برند دست یابند. در اینجا چندین راه برای توسعه ارزش ویژه برند وجود دارد:

۱. ایجاد “چرا”

مشخص کنید که «چرا» برای برند شما چیست. این به هدف برند و چیزی که آن را منحصر به فرد می کند اشاره دارد. از این به عنوان مبنایی برای تلاش های بازاریابی و تبلیغات خود برای جذب مشتریان و اطمینان از اینکه ارزش برند را می بینند استفاده کنید.

مطالب مرتبط:  ارزش پیشنهادی منحصر به فرد چیست؟ به علاوه مثال ها

۲. موقعیت برند را آزمایش کنید

پیام‌ها و موقعیت‌یابی متفاوتی را برای آزمایش با مشتریان ایجاد کنید. پیام‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید مشتریان به چه چیزی بهترین پاسخ را می‌دهند و چگونه به این پیام‌ها واکنش نشان می‌دهند، و اغلب پیام‌ها را تا زمانی که به نتایج دلخواه برسید، به‌روزرسانی کنید. ممکن است استفاده از ابزارهایی مانند تست A/B برای مقایسه مستقیم تعاملات و نتایج مفید باشد.

۳. آگاهی از برند را بهبود بخشید

اجرای استراتژی هایی که باعث افزایش آگاهی از برند در بین مشتریان می شود. بر استراتژی هایی تمرکز کنید که ارزش های برند را برجسته می کند و ارتباطات عاطفی بین مشتری و محصول را تقویت می کند. این ممکن است شامل ایجاد کمپین های برند باشد که به زمان بیشتری نسبت به کمپین های دیگر نیاز دارد، اما در نهایت ممکن است به ایجاد نتایج بهتر کمک کند.

بیشتر بخوانید:  چگونه یک کمپین بازاریابی برند موثر ایجاد کنیم

۴. از ثبات اطمینان حاصل کنید

به پیروی از دستورالعمل های تعیین شده برند برای ارتقای ثبات ادامه دهید. به عنوان مثال، از پالت رنگ و فونت های مشابه در کمپین های خود استفاده کنید. این به تثبیت شخصیت و هویت برند کمک می کند و آن را برای مصرف کنندگان قابل تشخیص تر می کند.

بیشتر بخوانید:  نحوه بهبود سازگاری برند (با تعریف و مراحل)

۵. بر تجربه مشتری تمرکز کنید

ارائه یک تجربه استثنایی برای مشتریان را در اولویت قرار دهید. نظراتی را که مشتریان می‌گذارند بخوانید و در رسانه‌های اجتماعی با آنها ارتباط برقرار کنید تا درک کنید که آنها چه احساسی نسبت به برند دارند. از این تعاملات برای ایجاد روابط برای تشویق وفاداری و شناسایی زمینه های بهبود برای تقویت برند استفاده کنید.

مرتبط:  مدیریت تجربه مشتری چیست و چرا مهم است؟

نمونه هایی از ارزش ویژه برند

در اینجا چند نمونه از ارزش ویژه برند و چگونگی کمک به رشد شرکت ها آورده شده است:

نمونه گسترش ارائه محصول

تصور کنید یک شرکت می خواهد خط تولید خود را گسترش دهد. اگر شرکت دارای ارزش ویژه برند باشد، احتمالاً در هنگام عرضه یک محصول جدید، سریعتر از شرکتی که فاقد آن است، موفق خواهد شد. این به این دلیل است که مشتریان محصول جدید را با خط موجود و هر تجربه مثبت مرتبط با آن مرتبط می‌دانند.

مثال:  شرکت سوپ کتی سابقه طولانی در ارائه سوپ های کنسرو شده با کیفیت با قیمت های مقرون به صرفه برای خریداران مواد غذایی دارد. به همین دلیل این یک برند بسیار محبوب است و این شرکت می خواهد خط جدیدی از سوپ های بدون گلوتن را معرفی کند. این شرکت قصد دارد سوپ‌های جدید را با همان نام تجاری عرضه کند، زیرا مشتریان زیادی با برند ارتباط مثبتی دارند.

مثال ایجاد وفاداری مشتری

وفاداری مشتری زمانی اتفاق می افتد که خریداران بدانند می توانند به برند شما اعتماد کنند. به عنوان مثال، هنگامی که آنها به یک داروی مسکن بدون نسخه نیاز دارند، بسیاری از مصرف کنندگان چیزی را خریداری می کنند که با نام تجاری مرتبط است. این معمولاً به این دلیل است که خریداران اغلب به داروهای با نام تجاری نسبت به گزینه‌های عمومی اعتماد دارند.

مثال: تایلنکس یک داروی ضد درد بدون نسخه است که توسط کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان استفاده می شود. اولین بار در دهه ۱۹۵۰ در دسترس قرار گرفت و این برند همچنان به رشد خود ادامه داد. با ایجاد اعتماد با مشتریان و افزایش مداوم سهم خود در بازار، این شرکت مترادف داروی پیشرو سرماخوردگی و آنفولانزا شد.t

مثال تمرین مسئولیت شرکتی

مسئولیت شرکتی به شرکت ها این فرصت را می دهد تا ابتکارات مسئولیت اجتماعی را در مدل های تجاری خود معرفی کنند. برای مثال، ممکن است با سازمان‌های غیرانتفاعی شریک شوند، شیوه‌های مسئولیت‌پذیر محیط‌زیست را اتخاذ کنند یا کارهای بشردوستانه انجام دهند. این ممکن است تصویر شرکت را بهبود بخشد و مشتریان بیشتری را به انتخاب آنها تشویق کند و ارزش ویژه برند آن را تقویت کند.

مثال:  شرکت قهوه عربیکا بزرگترین نام تجاری تولید کننده قهوه عربیکا با کیفیت برای چندین دهه است. به ازای هر کیسه دانه فروخته شده، این شرکت یک گیاه قهوه می کارد. مشتریان از قهوه لذیذ و آگاهی اجتماعی شرکت لذت می برند و به این شرکت کمک می کند تا جایگاه خود را به عنوان یکی از تحسین برانگیزترین شرکت ها در سطح جهانی کسب کند.

نمونه کسب محبوبیت

محبوبیت نام تجاری به طور طبیعی ارزش ویژه برند را ایجاد می کند. این امکان را افزایش می دهد که مردم از طریق تبلیغات دهان به دهان درباره برند شما یاد بگیرند، که می تواند قدرتمند باشد زیرا اکثر مردم به آنچه دیگران فکر می کنند ارزش قائل هستند. این همچنین ممکن است منابع اضافی را در اختیار شما قرار دهد تا از آنها برای ایجاد کمپین های آگاهی برای بهبود این پایه استفاده کنید.

مثال:  Clover یک برند فناوری محبوب است. Tech Today Times اخیراً آن را “محبوب ترین شرکت کامپیوتری جهان” نامیده است. این Clover را به عنوان یک نام تجاری محبوب مرتبط می کند و ارزش ویژه آن را افزایش می دهد.

خروج از نسخه موبایل