ایوسی

مدیریت تجربه مشتری: تعریف و نکات

مدیریت تجربه مشتری

مدیریت تجربه مشتری که اغلب به اختصار CEM یا CXM نامیده می شود، عملی است برای تجزیه و تحلیل و درک تجربیات مشتریان شما به منظور افزایش رضایت مشتری، وفاداری و حمایت. این یک مفهوم رایج در صنعت فناوری است، اما می تواند برای هر کسب و کاری که مشتری دارد، اعمال شود.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که مدیریت تجربه مشتری چیست، تفاوت بین CXM و مدیریت ارتباط با مشتری، چرایی اهمیت آن و آنچه در نرم افزار CXM باید جستجو کرد.

مدیریت تجربه مشتری چیست؟

مدیریت تجربه مشتری نیازها و خواسته های مشتریان را در نظر می گیرد تا تجارت و رشد مجدد را تشویق کند. مدیریت تجربه مشتری در مورد درک مشتریان خود آنقدر خوب است که بتوانید تعاملات شخصی ایجاد و ارائه دهید که آنها را تشویق می کند تا تجربیات مثبت خود را با شرکت شما با دیگران به اشتراک بگذارند.

برندها برنامه های CXM را از طریق ترکیبی از نرم افزار، تجزیه و تحلیل، تحقیق و سیستم های مدیریت داده انجام می دهند. چهار مرحله حیاتی در یک استراتژی موفق CXM عبارتند از:

مرتبط: ۱۶۳ استراتژی بازاریابی (با مثال)

تفاوت بین CXM و CRM چیست؟

مدیریت تجربه مشتری (CXM) مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
روش پیگیری تجربیات مشتری، واکنش به مسائل و ارائه بازاریابی یا خدمات مرتبط یک هدف استراتژیک عمیق برای ارائه تعاملات مثبت به مشتریان که منجر به وفاداری به برند می شود
تمرکز بر بهبودهای عملیاتی کسب و کار برای افزایش سودآوری تمرکز بر تجربیات شخصی و تعامل با مشتری به منظور سودآوری
خدمات مشتری را از طریق ادغام های مختلف در کانال ها بهبود می بخشد از داده‌های هوش مصنوعی و CRM برای نشان دادن تأثیر زمان واقعی بر تجربه مشتری استفاده می‌کند

تفاوت‌ها و شباهت‌های مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت تجربه مشتری

مدیریت CXM از جهاتی شبیه به مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است، اما تمرکز در CXM بر احساسات و نظرات مشتری است و نه به اندازه دانش سازمانی شما از مشتریان. CXM تجربه مشتری را به عنوان نقطه کانونی قرار می دهد و شرکتی که از مدیریت تجربه مشتری استفاده می کند برای مثبت کردن این تجربه تلاش می کند.

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ابزاری است که شرکت ها از آن برای ردیابی و بهینه سازی داده های مهم مشتری استفاده می کنند که به آنها در ایجاد روابط و بهبود فروش کمک می کند. انواع متداول شامل برنامه های CRM داخلی و ابری است.

مرتبط: راهنمای شما برای ایجاد یک تجربه مشتری دیجیتال عالی 

چرا مدیریت تجربه مشتری مهم است؟

مدیریت تجربه مشتری مهم است زیرا مشتریان خوشحال بعداً به تجارت شما باز می گردند، دوستان خود را به کسب و کار شما معرفی می کنند و به طور عمومی چیزهای مثبتی در مورد شرکت شما می گویند. معمولاً برای حفظ روابط موجود با مشتری زمان و تلاش کمتری نسبت به ایجاد روابط جدید هزینه می شود.

اولویت بندی CXM سناریوهای برد-برد را برای مشاغل و مصرف کنندگان به طور یکسان ایجاد می کند. مدیریت تجربه مشتری به موارد زیر کمک می کند:

مرتبط: بازاریابی تجربه مشتری: ایجاد یک استراتژی در ۷ مرحله

چگونه نرم افزار CXM کمک می کند

برنامه‌های نرم‌افزار موثر CXM به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا به طور مداوم مقادیر زیادی از اطلاعات مشتری را مدیریت و تجزیه و تحلیل کنند و به سرعت این تعاملات را به اقدامات سودآوری مانند خدمات هوشمند، توصیه‌های محصول و مشوق‌های وفاداری تبدیل کنند. نرم افزار CXM اغلب داده های CRM، بازخورد مشتری، سیستم های مدیریت محتوای وب، موتورهای شخصی سازی و تجزیه و تحلیل وب را در خود جای می دهد.

در انتخاب پلتفرم CXM باید به دنبال چه چیزی باشید:

خروج از نسخه موبایل