نماد سایت ایوسی

تئوری رنگ چیست؟ (تعریف و نحوه اعمال آن)

طراحی چرخ رنگی

طراحی چرخ رنگی

تئوری رنگ شامل انواع مختلفی از اصول طراحی است که در زمینه و استفاده از رنگ اعمال می شود. متخصصان طراحی و هنرمندان ممکن است از تئوری رنگ برای ایجاد فضاها و آثار هنری استفاده کنند که حس خاصی را در بیننده برانگیزد. درک مفاهیم تئوری رنگ، از جمله تداعی رنگ، می تواند به افراد در طراحی کمپین های بازاریابی جذاب و زیبایی شناختی، چیدمان طراحی داخلی و صفحات وب کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، تئوری رنگ چیست و جنبه های مختلف این مفهوم از جمله هارمونی، تداعی رنگ و استفاده از رنگ را مورد بحث قرار می دهیم.

تئوری رنگ چیست؟

“نظریه رنگ” یک اصل هنری و طراحی است که ایده ها، اصول و کاربردهای رنگ را در بر می گیرد. تئوری رنگ شامل سه مفهوم متمایز است که می توانید برای ایجاد ساختارهای منطقی و عناصر بصری جذاب در طرح های خود به کار ببرید: چرخه رنگ، هماهنگی رنگ و کاربرد رنگ یا زمینه.

موارد مرتبط: استفاده از رنگ در رزومه: مزایا، معایب و نحوه انجام آن به خوبی

چرخ رنگ

چرخه رنگ نمایشی بصری از تمام رنگ هایی است که انسان می تواند ببیند و حرفه ای ها می توانند در طراحی های خود استفاده کنند. این مفهوم از تئوری رنگ، قرار گرفتن رنگ را در یک نمودار دایره ای تجسم می کند. این نمودار روابط بین رنگ ها و مشابه یا متضاد بودن آنها را نشان می دهد. چرخه رنگ رنگ ها را به انواع متمایز تقسیم می کند، که می توانید از آنها به عنوان پایه ای برای ایجاد جریان منطقی، تعادل و هماهنگی در طراحی و کاربردهای هنرهای زیبا استفاده کنید. این نوع رنگ ها عبارتند از:

رنگهای اصلی

رنگ های اصلی عبارتند از قرمز، آبی و زرد. هنرمندان و طراحان از این سه رنگ به عنوان رنگ های پایه برای ترکیب سایر سایه ها در چرخه رنگ استفاده می کنند. این بدان معناست که دریافت رنگ های اصلی از هر رنگ دیگری غیرممکن است.

مطالب مرتبط: ۹ نوع شغل طراح برای افراد خلاق

رنگ های ثانویه

رنگ های ثانویه از ترکیب دو رنگ اصلی به دست می آیند. به عنوان مثال، قرمز و آبی بنفش، قرمز و زرد رنگ نارنجی و زرد و آبی باعث سبز می شوند. بنابراین رنگ های ثانویه در یک چرخه رنگ بنفش، نارنجی و سبز هستند و هر رنگ بین دو رنگ اصلی که آن را ایجاد می کنند ظاهر می شود.

رنگ های سوم

رنگ های سوم زمانی حاصل می شوند که یک رنگ اصلی را با یک رنگ ثانویه ترکیب می کنید. به عنوان مثال، مخلوط قرمز با نارنجی رنگ قرمز نارنجی ایجاد می کند. رنگ های سوم بین رنگ های اصلی و ثانویه مربوطه خود در چرخه رنگ ظاهر می شوند.

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار می گیرند. به عنوان مثال، آبی در مقابل نارنجی در چرخه رنگ ظاهر می شود و آن را به رنگ مکمل نارنجی تبدیل می کند. رنگ های مکمل بالاترین کنتراست بصری را هنگام استفاده در یک پروژه طراحی ایجاد می کنند که می تواند از نظر زیبایی شناختی برای بینندگان دلپذیر باشد.

رنگ های مشابه

این رنگ ها در مجاورت یکدیگر در چرخه رنگ قرار می گیرند. رنگ های مشابه رنگ هایی هستند که از جهاتی شبیه هم هستند. به عنوان مثال، طرحی با قرمز، نارنجی و زرد از رنگ های مشابه استفاده می کند که در آن قرمز رنگ غالب، نارنجی رنگ پشتیبان و زرد برجسته در طرح خواهد بود.

مطالب مرتبط: استفاده از تست روانشناسی رنگ برای کشف گزینه های شغلی

رنگ ها و ارتباط آنها

درک چگونگی اعمال تئوری رنگ به معنای درک چگونگی درک بینندگان از رنگ است. به عنوان مثال، بسیاری از مردم تداعی هایی دارند که در مورد رنگ ایجاد می کنند، از جمله اینکه برخی رنگ ها را آرام تر از بقیه درک می کنند. هنگام استفاده از الگوها و طرح‌های رنگی در طرح‌های خود، تداعی‌های رایج رنگ را در نظر بگیرید:

رنگهای گرم

رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد همگی رنگ‌هایی هستند که مردم معمولاً آن‌ها را گرم یا داغ می‌دانند. رنگ های گرم به طور کلی احساس انرژی، فعالیت، گرما و گرما را بر می انگیزند. رنگ‌های گرم نسبت به رنگ‌های سردتر فعال‌تر و شلوغ‌تر هستند. به عنوان مثال، یک مرکز تناسب اندام ممکن است برای ارتقای روحیه پرانرژی و فعال و درگیر نگه داشتن بازدیدکنندگان از رنگ های گرم در سرتاسر محل خود استفاده کند.

رنگ های سرد

رنگ های آبی، بنفش، بنفش و سبز رنگ های رایجی هستند که در طرح رنگ های سرد پیدا خواهید کرد. بسیاری از مردم این تن‌ها را آرام‌بخش و آرامش‌بخش می‌دانند و تن‌های سرد عموماً کمتر از تن‌های گرم فعال هستند. بسیاری از عناصر طراحی از رنگ های سرد استفاده می کنند تا حس آرامش را در بیننده القا کنند. به عنوان مثال، یک ماساژدرمانگر ممکن است رنگ های آبی و سبز را در طراحی دفتر خود داشته باشد تا محیطی آرام و آرام را برای مشتریان خود فراهم کند.

مطالب مرتبط: رنگ کسب و کار: رنگ ها به چه معنا هستند و طراحان چگونه با رنگ ارتباط برقرار می کنند

خنثی ها

رنگ های خنثی شامل سفید، خاکستری، قهوه ای و مشکی و تنوع این رنگ ها می باشد. رنگ‌های خنثی منحصربه‌فرد هستند زیرا می‌توانند در هر طرح رنگی قرار بگیرند تا حس تعادل ایجاد کنند. به عنوان مثال، رنگ سفید می تواند به عنوان نقطه تعادل بین دو رنگ سرد یا دو رنگ گرم باشد. رنگ‌های خنثی همچنین می‌توانند رنگ‌های مکمل را برای ایجاد یک تم یا طرح متمایز متعادل کنند، مانند رنگ قرمز و سبز که با رنگ سفید متعادل می‌شوند تا یک طرح رنگی فصلی ایجاد کنند.

موارد مرتبط: بهترین رنگ ها برای پوشیدن در مصاحبه شغلی

هارمونی رنگ چیست؟

“هماهنگی رنگ” به چیدمان رنگ ها در یک طرح، مانند نقاشی، صفحه وب یا لوگوی برند اشاره دارد. هارمونی با ایجاد یک تجربه بصری دلپذیر برای بیننده از طریق استفاده از فرم، نظم، ساختار و سایر اصول اساسی طراحی برای ایجاد تعادل کلی کار می کند. با استفاده از تئوری رنگ در طراحی و هنر، شما می توانید دو حالت افراطی داشته باشید: یک تجربه بصری خسته کننده و ملایم یا یک تجربه بصری آشفته و طاقت فرسا. دستیابی به هارمونی رنگی به معنای یافتن میانه این دو افراط با اعمال تحریک بصری کافی برای جذب بیننده بدون ایجاد فشار زیاد است.

چگونه هارمونی رنگی ایجاد کنیم

مراحل زیر نشان می دهد که چگونه می توانید پایه هارمونی رنگ را اعمال کنید و تعادل و نظم را با رنگ ایجاد کنید:

۱. از طرح ها و الگوهای رنگی استفاده کنید

تنها با ترکیب دو یا سه رنگ از چرخه رنگ، الگوها را روی طرح خود اعمال کنید. به عنوان مثال، یک لوگوی تجاری برای یک فروشگاه لوازم استخر و آبگرم می تواند یک پالت رنگ سرد با دو یا سه رنگ سرد اعمال کند تا حس هماهنگی و تعادل را در طراحی لوگو ایجاد کند. این می تواند به آنها کمک کند که نام تجاری خود را با روحیه یا احساس خاصی مرتبط کنند که با مخاطب هدف آنها هماهنگ است.

۲. رنگ های مخالف را با رنگ های خنثی تکمیل کنید

اگر از رنگ‌های مکمل یا طرح‌های رنگی متضاد استفاده می‌کنید – مانند رنگ‌های گرم و رنگ سرد – از رنگ خنثی در طراحی استفاده کنید تا رنگ‌های متضاد را کنار هم قرار دهید. به عنوان مثال، افزودن رنگ سفید به لهجه یک طرح زرد-نارنجی و آبی-بنفش به جای دو رنگ متضاد به تنهایی، تجربه بصری متعادل تری را برای بیننده ایجاد می کند. این می تواند به ایجاد هارمونی کمک کند و در عین حال از عناصر زیبایی شناختی رنگ های متضاد بهره مند شود.

۳. از به کار بردن رنگ های زیاد خودداری کنید

دستیابی به هماهنگی رنگ در یک طرح نسبتاً ساده است. با این حال، مهم است که از استفاده همزمان رنگ های زیاد خودداری کنید، زیرا این امر می تواند یک تجربه بصری آشفته و بی نظم را برای بینندگان ایجاد کند. به عنوان مثال، در برنامه های تجاری مانند رزومه، نامه ها، مواد بازاریابی و مواد تبلیغاتی، استفاده از رنگ های بیش از حد می تواند ظاهر بصری فوق العاده ای را برای بیننده ایجاد کند.

مطالب مرتبط: در مورد طراح گرافیک بیاموزید

نحوه استفاده مناسب از رنگ

مراحل زیر رویکردی را برای استفاده از رنگ مناسب ارائه می دهد:

۱. زمینه ای را که در آن از رنگ استفاده می کنید در نظر بگیرید

رنگ هایی که برای طراحی خود انتخاب می کنید در نهایت به این بستگی دارد که برای چه از آنها استفاده می کنید. به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید یک لوگوی برند برای یک خرده‌فروش محصولات بهداشتی و سلامتی ایجاد کنید. از آنجایی که شما در حال ایجاد یک لوگو برای یک کسب و کار هستید، استفاده از رنگ شما باید منعکس کننده موضوع کلی، ماموریت و دیدگاه برند باشد. در این مورد، پالت رنگی که از دو رنگ و یک رنگ خنثی استفاده می کند، ممکن است مناسب ترین انتخاب برای لوگو باشد.

۲. اثر کلی را که می خواهید طرح به دست آورد، شناسایی کنید

تأثیری را که می‌خواهید طرح روی بینندگان بگذارد را در نظر بگیرید. با استفاده از مثال قبلی لوگوی برند سلامت و تندرستی، کیفیتی را که می خواهید لوگو برای بینندگان داشته باشد در نظر بگیرید. در این مورد، هدف لوگو جذب مشتریان بالقوه به اندازه کافی برای یادآوری برند، فروشگاه خرده‌فروشی و لوگو خواهد بود. هنگامی که جلوه هایی را که می خواهید با طراحی خود به دست آورید و هدف آن را بدانید، می توانید رنگ هایی را انتخاب کنید که از نتایج دلخواه شما پشتیبانی می کنند.

۳. پالت رنگی را انتخاب کنید که از هدف طراحی شما پشتیبانی کند

رنگ هایی که در طراحی خود لحاظ می کنید به هدف و جلوه بصری کلی که می خواهید به دست آورید بستگی دارد. برای مثال، اگر در حال ایجاد یک لوگوی سلامت و تندرستی هستید، رنگ‌هایی که برای طراحی کلی انتخاب می‌کنید، می‌توانند لوگو و برند کلی را معنادارتر کرده و به خاطر بسپارند. لوگویی که برای خرده‌فروش سلامت و تندرستی ایجاد می‌کنید ممکن است شامل نام تجاری و طرح برگ کوچک باشد. استفاده از رنگ های سبز مناسب و رنگ های خنثی احتمال بیشتری برای رسیدن به هدف لوگو دارد.

مطالب مرتبط: روانشناسی رنگ در تجارت: نحوه انتخاب رنگ های برند

۴. طرح خود را با استفاده از تداعی های رنگی رایج برنامه ریزی کنید

مشابه اثر و هدف طراحی شما، ارتباط رایج مردم با رنگ ها نیز می تواند ابزار مفیدی در به کارگیری تئوری رنگ باشد. برای مثال، با مثال نشان‌واره سلامت و تندرستی، هدف کلی جذب مشتریان به برندی است که محصولات طبیعی سلامت و تندرستی را به فروش می‌رساند. بنابراین، برند خرده‌فروشی ممکن است لوگو، مأموریت و موجودی محصول خود را با رنگ سبز مرتبط کند و به شما پایه‌ای برای استفاده در هنگام ایجاد طراحی لوگو بدهد.

خروج از نسخه موبایل