اکثر کسب و کارها می خواهند تا حد امکان خود را از رقبای خود متمایز کنند و در عین حال سهم خود را از بازار حفظ کنند. ایجاد وفاداری به برند می تواند به کسب و کار کمک کند تا پایگاه مشتری خود را افزایش دهد و سهم بازار خود را گسترش دهد. وفاداری به برند می تواند در ایجاد فروش ثابت برای شرکت هایی که می دانند چگونه آن را بسازند و پرورش دهند، مفید باشد.
در این مقاله از ایوسی، وفاداری به برند چیست و هفت نکته در مورد چگونگی ایجاد وفاداری به برند با مشتریان خود ارائه می دهیم.
مرتبط: برندینگ چیست و چرا مهم است؟
وفاداری به برند چیست؟
وفاداری به برند زمانی است که مشتری به طور مداوم محصولات یک برند را نسبت به رقبای خود خریداری می کند. گاهی اوقات، مشتریان به یک برند خاص وفادار می مانند، زیرا می خواهند با ایده آل هایی که هویت برند نشان می دهد، ارتباط برقرار کنند. به این ترتیب، مشتری وفاداری خود را بر پایه ارتباط عاطفی که برند ایجاد کرده است، قرار می دهد. یک مثال از این موضوع می تواند مشتری آگاه به محیط زیست باشد که خمیر دندان را فقط از برندی خریداری می کند که خود را دوستدار محیط زیست می داند.
مطالب مرتبط: ۱۱ روش برای ایجاد وفاداری مشتری
چرا وفاداری به برند مهم است؟
ایجاد وفاداری به برند میتواند یک استراتژی بازاریابی موثر باشد زیرا میتواند تاثیر زیادی بر فروش شما داشته باشد بدون اینکه برخی از جنبههای گرانتر تولید، مانند طراحی یا توزیع محصول را اصلاح کنید. در اینجا چند دلیل مهم بودن وفاداری به برند آورده شده است:
فروش ثابت
مشتریانی که به برند وفادار هستند به خرید از یک شرکت در مدت طولانی ادامه می دهند و فروش ثابتی ایجاد می کنند. آنها همچنین ممکن است پیشنهادات دیگری از همان برند را امتحان کنند که می تواند فروش را افزایش دهد. برای مثال، یک مشتری وفادار به برند که همیشه همان مارک ماکارونی را میخرد، ممکن است سس ماکارونی شیشهای آن برند را نیز امتحان کند.
موارد مرتبط: نحوه ایجاد یک راهنمای سبک برند در ۷ مرحله
ارزش ویژه برند
ارزش ویژه برند زمانی است که مشتریان به راحتی یک برند را شناسایی کرده و ارزش بالایی برای آن قائل می شوند. ارزش ویژه برند شما می تواند به عنوان شهرت برند شما عمل کند و مشتریان جدیدی را جذب کند. داشتن نرخ بالای وفاداری به برند به این ارزش می افزاید زیرا مشتریان وفادار به احتمال زیاد محصولات را به دوستان خود توصیه می کنند.
بیشتر بخوانید: ارزش ویژه برند چیست؟
مقرون به صرفه بودن
هزینه بازاریابی و دسترسی به مشتری به این معنی است که جذب مشتریان یکباره بیشتر می تواند گرانتر از تمرکز بر ایجاد وفاداری به برند باشد. شما مجبور نیستید زمان و تلاش زیادی را روی مشتریان وفادار به برند متمرکز کنید، که می تواند هزینه های بازاریابی و سایر منابع را کاهش دهد. در عوض، میتوانید از زمان و منابع خود برای گسترش دامنه بازاریابی، بهبود پیشنهادات خود یا تمرکز بر جنبههای دیگر کسبوکارتان استفاده کنید.
نکاتی برای افزایش وفاداری به برند
در اینجا چند نکته در مورد چگونگی ایجاد وفاداری به برند در مشتریان خود آورده شده است:
خدمات مشتری را تقویت کنید
برای بسیاری از مشتریان، تعامل با بخش خدمات مشتری شما تنها ارتباطی است که با برند شما دارند. مهم است که با مشتریان با نگرشی مطابق با هویت برند خود رفتار کنید زیرا اگر تعامل مثبتی با خدمات مشتری داشته باشند، احتمال بازگشت آنها بیشتر است.
با ادغام نرم افزار ارتباط با مشتری، می توانید با مشتریان بیشتری تعامل داشته باشید و زمان بیشتری برای هر یک از آنها داشته باشید و به شما این امکان را می دهد که به نگرانی های آنها علاقه واقعی نشان دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام کار در خدمات مشتری باید به خاطر بسپارید:
-
سریع به مشتریان پاسخ دهید
-
نگرش دوستانه را حفظ کنید
-
همیشه پیگیری کنید
-
به مشتریان پاسخ دهید حتی اگر نظر آنها نیاز به پاسخ نداشته باشد
-
یک رکورد سازمان یافته از تعاملات با مشتری نگه دارید
-
سیاست هایی را برای ثابت نگه داشتن خدمات مشتری تعیین کنید
بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته برای خدمات مشتری
روی تصویر برند تمرکز کنید
تصویر برند شما یکی از راههایی است که میتوانید مطمئن شوید شرکت شما متمایز است. مشتریان بیشتر به برندهایی که به راحتی قابل تشخیص هستند اعتماد می کنند زیرا آنها آشنا هستند. شما می توانید هویتی بسازید که شرکت شما را با اصول مشتریانتان هماهنگ کند. مشتریان ممکن است انتخاب کنند که به برندی وفادار بمانند که معتقدند همان آرمانهایی است که آنها دارند و این میتواند باعث شود که شرکت شما را به طور مداوم نسبت به رقبای شما انتخاب کنند.
به شرکت خود فکر کنید، چه نیازی را برای مشتریان بالقوه پر می کند و چه چیزی می تواند ارائه دهد که شرکت های دیگر نمی توانند ارائه دهند. این می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه تصویری از برند را می خواهید ارائه دهید و چگونه می توانید با مشتریان ارتباط برقرار کنید تا وفاداری آنها را به دست آورید. در اینجا لیستی از انواع هویت برند آورده شده است:
-
نام تجاری مخل: وضعیت موجود در صنعت را به هم می زند
-
برند آگاهانه: بر عدالت اجتماعی یا محیطی تمرکز دارد
-
نام تجاری خدمات: خدمات با کیفیتی را به مشتریان ارائه می دهد
-
نام تجاری نوآور: فناوری ها و فرآیندهای جدید را ایجاد می کند
-
نام تجاری ارزش: هزینه کم را برای محصول یا خدمات خود فراهم می کند
-
نام تجاری عملکرد: خدمات قابل اعتماد ارائه می دهد
-
برند لوکس: بر کیفیت بالای محصولات خود تمرکز دارد
-
برند سبک: بر سبک و طراحی محصول و مواد بازاریابی خود تمرکز دارد
-
نام تجاری تجربه: به جای صرفاً یک محصول یا خدمات، یک تجربه ارائه می دهد
بیشتر بخوانید: هویت برند چیست و چگونه برند خود را بسازیم
برنامه های پاداش را شروع کنید
می توانید با ارائه مشوق هایی مانند تخفیف، تبلیغات یا کالاهای رایگان، یک برنامه پاداش ایجاد کنید که خرید مجدد را تشویق کند. اگر مشتریان معتقدند دفعه بعد می توانند تخفیف دریافت کنند یا می توانند از طریق ادامه خرید، تبلیغی کسب کنند، ممکن است احتمال بازگشت به یک نام تجاری بیشتر باشد. هرچه تبلیغات یا تخفیف های شما جذاب تر باشد، احتمال اینکه مشتری به برند شما وفادار شود بیشتر می شود.
ایجاد یک برنامه پاداش همچنین از مزایای اضافه کردن مشتریان به لیست ایمیل شما، ایجاد فرصت های بیشتر برای قرار گرفتن در معرض کمپین های بازاریابی و گسترش فرصت های فروش بیشتر است. در اینجا برخی از انواع برنامه های پاداش وجود دارد که می توانید برای ایجاد وفاداری به برند خود اجرا کنید:
-
برنامه امتیاز: مشتریان به ازای هر خریدی که می توانند برای دریافت تخفیف از آنها استفاده کنند، امتیاز کسب می کنند.
-
برنامه پانچ کارت: مشتریان برای هر خرید یک پانچ روی کارت خود دریافت می کنند و معمولاً پس از تعداد مشخصی خرید تخفیف دریافت می کنند.
-
وفاداری سطحی: این برنامه ها نقاط عطفی را که مشتریان با خرج کردن مقادیر مشخصی پول از آنها عبور می کنند، تنظیم می کنند و هر نقطه عطف مزایای بیشتری را ارائه می دهد.
-
مبتنی بر کارمزد: مشتریان برای پیوستن به برنامه ای که تخفیف یا مزایا ارائه می دهد، هزینه ای می پردازند.
بیشتر بخوانید: ۱۰ بهترین برنامه وفاداری مشتری که کار می کنند (با مثال)
از رسانه های اجتماعی استفاده کنید
رسانه های اجتماعی ابزاری است که می توانید از آن برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید و همچنان به هویت برند خود اضافه کنید. همچنین می توانید از رسانه های اجتماعی برای تعامل مستقیم با مشتریان خود برای ایجاد یک سرمایه گذاری احساسی در شرکت خود استفاده کنید. در نظر بگیرید که چه محتوایی بیشتر با مشتریان بالقوه شما ارتباط برقرار می کند و سعی کنید از طریق فالو کردن، نرخ کلیک یا تعامل مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید.
رسانه های اجتماعی نیز جنبه بزرگی از تصویر عمومی شما هستند. شما می توانید از این پلتفرم ها برای ایجاد شهرتی که مشتریان به آن اعتماد دارند و می تواند شما را از رقبایتان جدا کند، استفاده کنید.
جامعه بسازید
ایجاد یک جامعه برای مشتریان شما می تواند آنها را تشویق کند که وفادار بمانند، زیرا آنها معتقدند که ارتباط آنها را با همتایان خود فراهم می کند. در داخل جامعه، مشتریان می توانند بسیاری از کارهای متقاعدکننده ای را انجام دهند که در غیر این صورت به بازاریابی خود متکی بودید، از جمله انتشار توصیفات، پاسخ به سوالات در مورد کیفیت و ایجاد علاقه به به روز رسانی ها یا محصولات جدید.
می توانید از فناوری و سایت های رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید. شما همچنین می توانید از رویدادها به عنوان یک تکنیک بازاریابی استفاده کنید تا فضایی را برای مشتریان فراهم کنید تا گرد هم آیند و با سایر مشتریان وفادار به برند ارتباط برقرار کنند.
با سفیران برند همکاری کنید
سفیر برند شخصی است که می تواند بر تصمیمات خرید پیروان مستقر خود تأثیر بگذارد. این در حال تبدیل شدن به یک تکنیک بازاریابی محبوب با محبوبیت بیشتر رسانه های اجتماعی است. شما می توانید با یک سفیر برند که برند شخصی او با هویت شرکت شما مطابقت دارد کار کنید. سپس می توانید به شبکه نفوذ آنها دسترسی داشته باشید، که می تواند برای سفیر مفید باشد زیرا می تواند نفوذ آنها را بر مشتریان شما نیز گسترش دهد.
ارتباط عمومی شما با سفیران برند با هویت برند مشابه می تواند تصویر شما را تقویت کند. همچنین میتوانید با شرکتهای دیگر همکاری کنید، مانند کاری که با یک سفیر برند انجام میدهید تا به دنبال مشتریان وفادار به برند به نفع شما باشد و بالعکس.
مطالب مرتبط: ۵ ویژگی یک سفیر برند موفق
روندها را رصد کنید
هنگامی که برند شما وفاداری مشتریان شما را به دست آورد، می توانید برای حفظ وفاداری آنها بر حفظ محصول و رویه های خود تمرکز کنید. با ادامه نظارت بر روندهای صنعت خود می توانید از دست دادن مشتریان وفادار خود جلوگیری کنید. اگر از تقاضای مشتریان خود مطلع باشید، می توانید وفاداری آنها را به دست آورید. در اینجا چند راه برای نظارت بر روند در صنعت شما وجود دارد:
-
به رقبای خود توجه کنید.
-
به نظرات مشتریان گوش دهید.
-
نوآوران را در تیم خود استخدام کنید.
-
با جامعه مشتریان خود درگیر شوید و پیشنهادات خود را بخواهید.