بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اساسنامه شرکت: تعریف و اهمیت

اساسنامه شرکت چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

جدا از انتخاب نام و ایجاد هویت برند خود، یک شرکت جدید ممکن است به دنبال شناسایی قانونی باشد. شرکت‌ها می‌توانند با ثبت اساسنامه، که اسنادی هستند که به طور رسمی واحدهای تجاری مستقل را تأسیس می‌کنند، به این مهم دست یابند. مزایای این فرآیند شامل مزایای مالیاتی، توانایی انتشار سهام و کاهش مسئولیت مالک است.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که اساسنامه چیست، مزایای آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم و اجزای اصلی و مراحل تشکیل یک فرم را فهرست می‌کنیم.

خوراکی های کلیدی:

  • اساسنامه اسناد قانونی است که یک شرکت برای ایجاد خود به عنوان یک سازمان تجاری قانونی ثبت می کند.

  • این اسناد مهم هستند زیرا شناسایی قانونی، مزایای مالیاتی، امکان انتشار سهام و کاهش مسئولیت مالک را ارائه می دهند.

  • هنگام ثبت اساسنامه، استان یا منطقه ممکن است اطلاعاتی مانند نوع شرکت و جزئیات سهامداران را درخواست کند.

اساسنامه چیست؟

اساسنامه اسناد قانونی است که یک شرکت برای ایجاد خود به عنوان یک سازمان تجاری قانونی به یک سازمان دولتی ارسال می کند. اساسنامه یک کسب و کار سوابق عمومی است و به عموم اجازه می دهد اطلاعات مربوط به شرکت را مشاهده کنند. بسته به وضعیت عملیات و نوع سازمانی که یک شرکت دارد، اساسنامه شرکت از پرونده های آن می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، شرکتی که به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود (LLC) ثبت نام می کند ممکن است اساسنامه ای متفاوت از شرکت C یا S ارائه دهد.

مرتبط: سوالات متداول: مشارکت چیست؟

مقالات دارای اهمیت شرکت

مزایای اساسنامه شرکت عبارتند از:

  • تأسیس رسمی یک شرکت: این اسناد رسماً یک شرکت را تأسیس می کنند، اطمینان می دهند که دولت آن را به رسمیت می شناسد و به آن اجازه می دهد به عنوان یک نهاد تجاری قانونی جداگانه فعالیت کند.

  • مزایای مالیاتی: یک کسب و کار که به طور رسمی ثبت شده است تمایل به دریافت مزایای مالیاتی دارد که نسبت به نرخ های مستقل یا شخصی مطلوب تر است.

  • امکان انتشار سهام: انتشار سهام برای عموم نه تنها باعث افزایش دید می شود، بلکه افزایش سرمایه را نیز آسان می کند.

  • کاهش مسئولیت مالک: شرکت های حقوقی منجر به کاهش مسئولیت می شوند، به این معنی که مالکان می توانند از خود در برابر بدهی های سازمان خود محافظت کنند.

مطالب مرتبط:  ۱۰ نوع مالکیت تجاری (با مزایا و معایب)

اجزای اساسنامه

اساسنامه‌ای که یک کسب‌وکار بایگانی می‌کند شامل چندین اطلاعات است که امکان تأسیس یک سازمان قانونی را فراهم می‌کند. برخی از این موارد می توانند بین استان یا منطقه ها متفاوت باشند، بنابراین بررسی الزامات منطقه خاص شما برای تشکیل پرونده می تواند مفید باشد. اجزای زیر از اساسنامه یک شرکت می تواند در منطقه مختلف مشترک باشد:

نوع شرکت

نوع شرکت معمولاً زمانی مشخص می شود که یک کسب و کار ابتدا برای مجوز کسب و کار دولتی خود پرونده کند و نامی را انتخاب کند. سه نوع اصلی از شرکت ها وجود دارد که یک واحد تجاری می تواند بسته به اندازه آن یکی را انتخاب کند. به طور معمول، مشاغل کوچک ممکن است به عنوان مالکیت انحصاری یا شرکت با مسئولیت محدود (LLC) ثبت نام کنند. شرکت های C و شرکت های S گزینه های دیگر هستند. هر نوع شرکتی که یک کسب و کار باشد، اساسنامه ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد هر یک باشد.

مطالب مرتبط:  منشور شرکت چیست؟ (بخش ها و الزامات)

نام شرکت

اساسنامه شامل نام شرکتی است که در زمان تأسیس در پرونده بوده است. این نشان‌دهنده نام قانونی یک سازمان است و می‌تواند با شناسه‌ای مانند “Inc.”، “LLC”، “Co.” یا “Corp.” به عنوان مثال، شرکتی که آرایش گل ابریشم را می فروشد ممکن است “Daisy’s Silk Arrangements, LLC” را به عنوان نام تجاری قانونی خود در اساسنامه ثبت کند.

مطالب مرتبط:  مدل کسب و کار چیست؟ تعریف، ۱۷ نوع و مثال

اطلاعات تماس شرکت

آدرس، شماره تلفن و سایر اطلاعات تماس با محل اصلی فعالیت سازمان نیز در اساسنامه موجود است. اطمینان حاصل کنید که آدرس شرکت در حالتی است که در آن پرونده را ثبت می کنید. به عنوان مثال، در مورد Daisy’s Silk Arrangements، LLC، اگر محل عملیات اصلی آن در نیویورک باشد، اساسنامه شرکت در نیویورک بایگانی می‌شود و آن آدرس را منعکس می‌کند.

مرتبط:  نحوه تشکیل شرکت هلدینگ

اطلاعات تماس نماینده ثبت شده

نماینده ثبت شده فردی است که مسئولیت جمع آوری و پاسخگویی به اسناد رسمی و قانونی را از طرف تجارت انتخاب می کند. اغلب، شرکت ها ممکن است انتخاب کنند که یک وکیل به عنوان نماینده ثبت شده داشته باشند. اساسنامه می تواند به امضا و اطلاعات تماس، مانند نام و آدرس، نماینده ثبت شده سازمان نیاز داشته باشد.

مطالب مرتبط:  مالکیت انحصاری چیست؟ تعریف، مزایا و معایب

هدف از ادغام

اساسنامه همچنین ممکن است نیاز به اطلاعاتی در مورد هدف تشکیل شرکت داشته باشد. برخی از شرکت ها ممکن است تصمیم بگیرند جزئیات گسترده ای در مورد هدف کسب و کار خود ارائه دهند تا بتوانند در محصولات و خدماتی که به مشتریان خود ارائه می دهند انعطاف پذیر باقی بمانند. برخی دیگر به جزئیات بیشتر در مورد کالاها و خدمات شرکت نیاز دارند.

مطالب مرتبط:  سؤالات متداول: ادغام شرکت چیست؟ (نحوه کار و طرز تهیه)

مدیران، افسران و مدیران عملیاتی

این بخش از اساسنامه یک شرکت می تواند شامل نام و اطلاعات تماس مدیران و افسران اصلی و همچنین پرسنل عملیاتی باشد که دارای اختیارات سطح بالایی در شرکت هستند. این افراد می توانند مدیرانی باشند که سهامداران شرکت آنها را برای هدایت استراتژی و برنامه ریزی انتخاب می کنند و مدیران ارشد. مدیران یک شرکت، افسران ارشد، مانند مدیران اجرایی، افسران مالی و خزانه داران را برای حفظ عملیات تجاری روزانه شرکت منصوب می کنند.

مطالب مرتبط:  تفویض اختیار: تعریف و راهنما

اطلاعات سهام و سهامداران

به طور کلی، شرکت های C و S تنها شرکت هایی هستند که می توانند سهام منتشر کنند. اگر شرکتی سهام صادر کند، اساسنامه آن معمولاً بسته به وضعیت شرکت، جزئیاتی در مورد تعداد و طبقه سهام دارد. شرکت AC ممکن است تعداد نامحدودی سهام منتشر کند، در حالی که یک شرکت S ممکن است بیش از ۱۰۰ سهام منتشر کند.

مطالب مرتبط:  حقوق صاحبان سهام چیست؟ تعریف و فرمول

امضاهای شرکت کننده

مؤسسات، اشخاص یا مؤسسات خدمات حقوقی هستند که فرم اساسنامه را تکمیل و تشکیل می دهند. معمولاً امضای مؤسس موقت روی اسناد ضروری است. برخی از استان‌ها یا مناطق می‌خواهند که امضا از طرف فردی باشد که به دنبال ثبت شرکت است و نه یک شرکت خدماتی.

نحوه تشکیل پرونده برای اساسنامه

هنگامی که سازمان شما برای مجوز استانی یا منطقه‌ای خود اقدام کرد، می توانید شروع به جمع آوری و ثبت اسناد و مدارک شرکت کنید. مراحل زیر روند را مشخص می کند:

۱. جمع آوری و سازماندهی اطلاعات

اولین گام در ثبت اساسنامه، جمع آوری تمام اطلاعات مربوط به سازمان است. نام و آدرس شرکت، مدیران، اطلاعات سهامداران، نماینده ثبت شده و هر شماره شناسایی مالیاتی برای این افراد. علاوه بر این، ممکن است تعداد و کلاس سهامی که شرکت شما ممکن است ارائه دهد را نیز درج کنید.

مطالب مرتبط:  راهنمای طبقه بندی اطلاعات (با انواع و مثال ها)

۲. فرم را به صورت حضوری دانلود یا تکمیل کنید

دوم، می‌توانید فرم خود را از سازمان منشی منطقه‌ای خود که مسئول صدور اسناد تجاری است دانلود و پرینت کنید، یا ممکن است شخصاً مراجعه کرده و بایگانی کنید. هر روشی را که انتخاب کنید، ممکن است فرم مناسب برای نیازهای سازمان خود را تکمیل کنید. به عنوان مثال، اگر مقالاتی را برای یک LLC ارسال می کنید، باید فرم مناسب را برای یک کسب و کار LLC دانلود و تکمیل کنید.

۳. مقالات را مرور کنید و امضا کنید

در مرحله بعد، تمام اطلاعات موجود در فرم مقالات شرکت خود را مرور کنید. ممکن است اشتباهات املایی، غلط املایی یا اطلاعات نادرست را بررسی کنید. به‌علاوه، اگر یک مؤسسه فعال هستید، مثلاً شخصاً بایگانی می‌کنید، می‌توانید نام خود را همانطور که استان یا منطقه شما نیاز دارد امضا کنید. به طور مشابه، اگر منطقه شما این شرایط را داشته باشد، نماینده ثبت شده ممکن است فرم مقالات را امضا کند. اطمینان حاصل کنید که در طول این مرحله هر گونه بازبینی اسناد لازم را انجام دهید.

۴. با استان خود پرونده کنید

پس از اینکه همه طرف‌های مورد نیاز اساسنامه را بررسی و امضا کردند، می‌توانید فرم‌ها را به استانی که کسب‌وکارتان در آن فعالیت می‌کند ارسال کنید. هزینه تشکیل پرونده را بپردازید و سایر مدارک مورد نیاز مانند شناسنامه صادر شده توسط دولت را نیز درج کنید.

۵. کپی کنید و توزیع کنید

بعد از اینکه استان یا منطقه مقالات شما را تایید کرد، می توانید فایل های خود را در سوابق سازمان خود نگه دارید. همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که هم یک نسخه چاپی و هم یک نسخه دیجیتالی از مقالات شرکت خود را نگه دارید. علاوه بر این، منطقه شما ممکن است یک نسخه رسمی از مقالات شما را از طریق پایگاه داده آنلاین خود در دسترس قرار دهد.

برخی از اسناد دیگری که ممکن است در مقالات خود نگهداری کنید ممکن است شامل قراردادهای سهامداران، صورتجلسات و مستندات، آیین نامه های شرکت، چشم پوشی از اطلاعیه، گواهی سهام و سایر اطلاعات مربوط به راه اندازی اولیه سازمان شما باشد. علاوه بر حفظ کپی مقالات خود، می توانید نسخه هایی را بین مؤسسات، نمایندگان ثبت شده و مدیران و افسران شرکت توزیع کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *