بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

ارتباط قاطعانه: چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید

چگونه قاطع تر باشیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ارتباط قاطعانه توانایی بیان صادقانه و آشکار خود در عین احترام گذاشتن و ارزش گذاری به نظرات دیگران است. داشتن این مهارت در محل کار امروزی بسیار مهم است زیرا به شما امکان می دهد دیدگاه خود را به وضوح بیان کنید و در عین حال احترام خود را نسبت به دیگرانی که با آنها کار می کنید حفظ کنید. برقراری ارتباط از این طریق به حفظ روابط کاری کمک می کند، جایی که هر فرد منصفانه از نظرات خود دفاع می کند.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که ارتباط قاطعانه چیست، چه زمانی باید از آن استفاده کرد و چگونه از آن در محیط کار با موفقیت استفاده کرد.

ارتباط قاطعانه چیست؟

ارتباط قاطعانه توانایی بیان ایده های خود به طور مستقیم و صادقانه است. داشتن این مهارت شما را قادر می سازد تا در محل کار به طور جسورانه و واضح نظرات، احساسات و افکار خود را بیان کنید.

استفاده موفقیت آمیز از ارتباطات قاطعانه به شما این امکان را می دهد که از حقوق خود دفاع کنید و در عین حال به نظرات شخصی که با او در ارتباط هستید گوش دهید و به حقوق و احساسات او توجه داشته باشید.

مهم است که در بیان افکار و احساسات خود درایت داشته باشید، اما همچنین باید مستقیم، محترمانه و صادق باشید. در ارتباطات قاطعانه، هر دو فرد بدون توجه به سلسله مراتب محل کار از اهمیت یکسانی برخوردارند .

چه زمانی به ما ارتباط قاطعانه

استفاده از ارتباطات قاطعانه مزایای زیادی دارد و مکان های کاری بیشتر و بیشتری از آن استفاده می کنند. با این حال، قبل از تصمیم به استفاده از آن، ارزیابی اینکه چگونه ممکن است بر هماهنگی و روابط محل کار تأثیر بگذارد، مهم است. اگر می خواهید از ارتباط قاطعانه استفاده کنید، ابتدا هر موقعیت را بسنجید تا مطمئن شوید که به خوبی مورد استقبال قرار می گیرد.

استفاده از این مهارت ارتباطی می تواند به شما در ارائه موفقیت آمیز پیام کمک کند، زیرا به شما امکان می دهد ضمن ایجاد احترام متقابل برای دیگران، خود را به وضوح بیان کنید.

مطالب مرتبط:  ۱۰ مهارت ارتباطی برای موفقیت شغلی

عناصر ارتباط قاطعانه

استفاده از ارتباطات قاطعانه هر چه بیشتر تمرین کنید آسان تر می شود. در زیر برخی از عناصری که این شکل ارتباط باید داشته باشد آورده شده است:

  • وضوح: هنگام برقراری ارتباط با سایر کارکنان، هنگام به اشتراک گذاشتن نظرات و بیان احساسات خود شفاف باشید. وضوح به شما کمک می کند تا زمانی که تصمیمات باید سریع گرفته شوند، قاطع تر شوید.

  • گوش دادن فعال: صرف زمان برای گوش دادن به نظرات مخالف، امکان مکالمات سازنده در محل کار را فراهم می کند. در حالی که سایر کارمندان را در بحث شرکت می کنید، سعی کنید بدون وقفه به آنها گوش دهید. این نشان می دهد که به آنچه آنها می گویند احترام می گذارید.

  • صدای آرام: به عنوان یک ارتباط‌دهنده قاطع، استفاده از صدای عادی و آرام باعث می‌شود همکاران احساس احترام و وقار کنند، حتی زمانی که شما نظرات یا دیدگاه‌های مخالف دارید.

  • صداقت: برقراری ارتباط قاطعانه مستلزم صداقت است. مهم است که احساسات و نظرات خود را صادقانه اما مؤدبانه بیان کنید تا فردی که با او در ارتباط هستید نگرانی های شما را درک کند.

  • حقایق: به‌عنوان یک ارتباط‌دهنده قاطع، وظیفه شما این است که اطمینان حاصل کنید که هر بحثی که با همکاران دارید بر اساس حقایق هدایت می‌شود. هدایت مکالمه از این طریق به شما کمک می کند تا روی موضوع تمرکز کنید و از طریق بازخورد سازنده به اهداف خود برسید.

مطالب مرتبط:  ۹ نوع ارتباط غیرکلامی و نحوه درک آنها

بهبود ارتباطات قاطعانه شما

برای استفاده مؤثرتر و موفقیت‌آمیزتر، تمرین ارتباط قاطعانه به تنهایی یا در موقعیت‌های زندگی واقعی مفید است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا ارتباط قاطع تری داشته باشید:

  1. شخصیت خود را بسنجید تا مشخص کنید که چگونه در محل کار عمل می کنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا قاطع تر بودن در هنگام برقراری ارتباط باعث بهبود تجربه شما در گفتگو با دیگران می شود یا خیر.

  2. آنچه را که باید بگویید از قبل تمرین کنید. یک سناریوی معمولی را که پیش‌بینی می‌کنید، ممکن است نیاز به ارتباط قاطعانه داشته باشد، تمرین کنید تا زمانی که موقعیت مشابهی در محل کار رخ می‌دهد، آماده باشید.

  3. تمرین را با اجرای یک سناریوی معمولی در محل کار با یک دوست ادامه دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که مطمئن شوید می توانید ارتباط سازنده و مثبتی برقرار کنید. از آنها در مورد پیشرفت خود بازخورد صادقانه درخواست کنید تا بتوانید به پیشرفت خود ادامه دهید.

  4. در محل کار، کنترل احساسات هنگام برقراری ارتباط قاطعانه مهم است. خودکنترلی امکان تبادل آزاد نظرات و ایده ها را فراهم می کند و به همه شرکت کنندگان کمک می کند احساس کنند که شنیده می شوند.

  5. هنگام برقراری ارتباط با همکاران کاری، اطمینان حاصل کنید که حالت چهره خنثی و مثبت را حفظ می کنید.

  6. تمرین کنید که حرکات و ژست های دست را به حداقل برسانید تا تمرکز روی مکالمه حفظ شود.

  7. برای تقویت اعتماد به نفس خود به عنوان یک ارتباط دهنده قاطع، استفاده از آن را در همتایان یا همکاران محل کار تمرین کنید. همانطور که اعتماد به نفس شما افزایش می یابد، می توانید آن را در سناریوهای چالش برانگیزتر در محل کار امتحان کنید.

  8. زمانی که برقراری ارتباط قاطعانه را تمرین می‌کنید، زمان بگذارید تا بر هدف پیام خود متمرکز بمانید و ارزش آن را حفظ کنید. به عنوان مثال، اگر عجله دارید، ممکن است روش های دیگر ارتباط را در نظر بگیرید.

  9. هنگامی که درگیر ارتباط قاطعانه هستید، طرف خود را از بحث به طور منسجم مطرح کنید تا مطمئن شوید که کلمات شما به هدف مورد نظر خود می رسند.

مطالب مرتبط: نحوه ارتباط بهتر با همکاران

مزایای ارتباط قاطعانه

اگرچه ارتباط قاطعانه می تواند چالش برانگیز باشد، اما استفاده موثر از آن مزایای زیادی دارد:

  • یک ارتباط قاطع احساسات آنها را درک می کند و می تواند خلق و خوی خود را کنترل کند در حالی که محکم بر عقاید و حقوق خود می ایستد.

  • ارتباط قاطعانه روابط و تعاملات صادقانه ای را در محل کار، خانه و اجتماعات اجتماعی ایجاد می کند.

  • این سبک ارتباطی عزت نفس شما را بهبود می بخشد زیرا به شما می آموزد چگونه با اعتماد به نفس خود را ابراز کنید و انتخاب کنید.

  • رضایت شغلی در محیط‌های کاری افزایش می‌یابد که کارکنان احساس می‌کنند که صدایشان شنیده می‌شود.

  • ارتباط قاطعانه چالش‌های همکاری در محل کار را به حداقل می‌رساند، زیرا امکان تبادل ساده‌تر ایده‌ها و دیدگاه‌ها را فراهم می‌کند.

  • ارتباطات از این طریق باعث تقویت کار تیمی و همکاری شغلی در محل کار می شود زیرا هر کارمند احساس می کند که ورودی آنها ارزشمند است.

  • مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری زمانی در محل کار بهبود می‌یابد که راه‌حل‌ها واضح‌تر و کارآمدتر مورد بحث قرار گیرند.

  • ارتباط قاطعانه به کارکنان کمک می کند تا هنگام تعامل با همکاران خود در محل کار، مرزهای سالمی را تعیین کنند.

مطالب مرتبط: ایستادن برای خود در محل کار: ۱۴ راه برای دفاع از خود

تکنیک های ارتباط قاطعانه

برای استفاده موفقیت‌آمیز از ارتباطات قاطعانه، تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توانید در محل کار تمرین کنید و در عین حال با سایر کارکنان درگیر شوید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

مه گرفتگی

هنگام مه کردن، انتقاد را بدون اینکه حالت تدافعی یا مضطرب داشته باشید، به راحتی می پذیرید. شما مؤدبانه حقیقت را در مورد انتقاد تصدیق می کنید، اما نظرات شما را تغییر نمی دهد. مه‌پاشی امکان حل دوستانه مسائل را به روشی متشکل می‌دهد.

مطالب مرتبط: تعارض وظایف در محل کار چیست؟ (با مثال)

ادعای منفی

شما صادقانه به رفتار و شخصیت خود نگاه می کنید تا سعی کنید خود را آنگونه که دیگران می بینند ببینید و سپس آنها را به عنوان بخشی از آنچه هستید بپذیرید. پذیرفتن هر دو ویژگی مثبت و منفی به شما کمک می کند تا با تفکر بیشتری نسبت به نظرات واکنش نشان دهید. ادعای منفی به شما این امکان را می دهد که خودتان را بهتر درک کنید و حقیقتی را که دیگران با شما به اشتراک می گذارند تصدیق کنید.

ادعای تکراری (رکورد شکسته)

در این تکنیک، بدون توجه به تلاش‌های متعدد برای پذیرش دیدگاه‌ها و نظرات مختلف، در تصمیم‌گیری‌های خود متین و محکم می‌مانید.

مطالب مرتبط: مراحل و مولفه های فرآیند ارتباط

سازش قابل اجرا

سازش با شخص دیگری سودمند است اگر بر احترام خود یا وجدان شما تأثیری نگذارد. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران مشغول است، اما قرار بود با شما ملاقات کند، هر دو می‌توانید پس از پایان دادن به تعهدات فوری خود، موافقت کنید که بعداً ملاقات کنید.

استعلام منفی

این تکنیک شما را قادر می سازد تا با انتقادات منفی نزدیکان خود مقابله کنید. هدف اصلی این است که خودتان بفهمید که آیا انتقاد سازنده است یا خیر. اگر چنین است، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا از توصیه‌های پیشنهادی آنها استفاده کنید یا خیر. اگر سازنده نباشد، نمی‌توانید کاری انجام دهید در حالی که هنوز نظرات آنها را شخصی نمی‌گیرید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *