بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سلسله مراتب عناوین شغلی منابع انسانی (با میانگین حقوق)

معرفی مدل مدیریت منابع انسانی TTM - توسعه منابع انسانی سرآمد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دپارتمان های منابع انسانی یا منابع انسانی اغلب دارای انواع شغل ها و عناوین مختلفی هستند. اگر تجربه کمی در این زمینه داشته باشید، تنوع و رتبه بندی موقعیت های منابع انسانی می تواند گیج کننده باشد. با این حال، اگر به شغل HR علاقه مند هستید، مهم است که بدانید با پیشرفت در حرفه خود، برای چه مشاغلی می توانید واجد شرایط باشید یا به آنها ارتقا پیدا کنید.

در این مقاله از ایوسی، سلسله مراتب عناوین شغلی منابع انسانی و چگونگی پیشرفت در مسیر شغلی منابع انسانی را توضیح خواهیم داد.

HR چیست؟

منابع انسانی یا منابع انسانی، بخشی در یک شرکت است که مسئول استخدام و توسعه کارکنان آن است. کارکنان منابع انسانی یک شرکت تمام حقوق و دستمزد، مزایا و وظایف اداری را برای کارکنان مدیریت می کنند. آنها همچنین روابط کارکنان را مدیریت می کنند و اختلافات را حل می کنند.

بخش‌های منابع انسانی از این جهت مهم هستند که به شرکت کمک می‌کنند بهره‌وری را افزایش دهند و در عین حال رضایت کارکنان را نیز حفظ کنند. دلایل دیگری که دپارتمان های منابع انسانی مهم هستند عبارتند از:

  • تنظیم برنامه های حقوق و مزایا رقابتی برای جذب کارکنان با استعداد
  • فراهم کردن محل ایمن برای کار کارکنان با اطمینان از اینکه شرکت از قوانین ایمنی و بهداشت حرفه ای پیروی می کند.
  • حل مشکلات محل کار بین کارمندان و کارفرمایان
  • سازماندهی جهت گیری و آموزش برای استخدام های جدید و موجود
  • ارزیابی رضایت شغلی کارکنان و راههای بهبود آن
  • ایجاد یک فرآیند روان برای جذب، ارزیابی، مصاحبه و استخدام افراد ماهر
  • اطمینان از اینکه شرکت از قوانین استخدام پیروی می کند

کسب‌وکارها در همه صنایع اغلب متخصصان منابع انسانی مختلفی را برای انجام این مسئولیت‌ها استخدام می‌کنند. معمولاً شرکت‌های بزرگ‌تر نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر به بخش منابع انسانی بزرگ‌تر با موقعیت‌های تخصصی‌تر نیاز دارند.

مطالب مرتبط: منابع انسانی: تعریف و چگونگی کارکرد آن

سلسله مراتب شغلی منابع انسانی

دپارتمان های منابع انسانی اغلب سلسله مراتبی از مشاغل را ایجاد می کنند که هر سطح شامل کارکنانی است که ممکن است از دیگران حمایت کنند یا وظایف تخصصی را انجام دهند. این رتبه بندی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که بخش به خوبی کار می کند و نیازهای پرسنل شرکت را برآورده می کند. در اینجا لیستی از سطوح شغلی منابع انسانی که یک شرکت ممکن است داشته باشد آورده شده است:

  • مشاغل منابع انسانی سطح پایین یا ابتدایی
  • مشاغل HR سطح متوسط
  • مشاغل منابع انسانی در سطح ارشد
  • موقعیت های تخصصی منابع انسانی

مطالب مرتبط: ۱۳ کارکرد کلیدی بخش منابع انسانی

مشاغل منابع انسانی سطح پایین یا ابتدایی

افراد می توانند پس از اخذ مدرک لیسانس در منابع انسانی، مدیریت بازرگانی یا رشته های مشابه، برای مشاغل سطح پایین منابع انسانی درخواست دهند. بیشتر این پست ها نقش های اداری هستند که به مدیر منابع انسانی گزارش می دهند. عناوین و توضیحات مشاغل منابع انسانی در سطح ورودی بسته به شرکت متفاوت است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هماهنگ کننده ستادی

وظایف اصلی: این متخصصان به استخدام کارمندان، بررسی نامزدهای شغلی، کمک در جهت گیری استخدام جدید و وظایف اداری، مانند سازماندهی درخواست های مرخصی کمک می کنند.

کارشناس ستادی

وظایف اصلی: این افراد شرح وظایف را ایجاد می کنند، درخواست ها و رزومه ها را ارزیابی می کنند، مصاحبه ها را برنامه ریزی می کنند و برنامه های کارمندان را مدیریت می کنند.

دستیار منابع انسانی

وظایف اصلی: این متخصصان به مدیران منابع انسانی در انجام وظایف اساسی و وظایف اداری مانند حقوق و دستمزد، ورود داده ها، کمک به کارمندان و استخدام کمک می کنند.

کاردان منابع انسانی

وظایف اصلی: همکاران به سوالات کارکنان در مورد حقوق و مزایا پاسخ می دهند. آنها همچنین مدارک کارکنان و درخواست های شغلی را سازماندهی می کنند.

نماینده منابع انسانی

وظایف اصلی: این متخصصان به کارمندان و نامزدهای شغلی کمک می کنند تا مدارک را تکمیل کنند و سیاست ها و مزایای شرکت را درک کنند.

مدیر منابع انسانی

وظایف اصلی: مدیران سوابق شغلی، داده های کارکنان، قراردادها و پایگاه های داده را حفظ می کنند.

مشاغل HR سطح متوسط

پس از دو یا سه سال در یک موقعیت اولیه منابع انسانی، متخصصان اغلب برای مشاغل سطح متوسط ​​با مسئولیت های بیشتر و حقوق بالاتر ترفیع دریافت می کنند. در این نقش‌ها، آنها ممکن است بر تیمی از کارمندان سطح پایین نظارت داشته باشند یا ممکن است در زمینه خاصی مانند آموزش و توسعه تخصص داشته باشند. آنها معمولاً به مدیر منابع انسانی یا سایر موقعیت های مدیریتی بالاتر گزارش می دهند. نمونه هایی از مشاغل HR سطح متوسط ​​ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مدیر کارکنان

وظایف اصلی: این متخصصان کارمندان جدید را استخدام، استخدام و آموزش می دهند. آنها همچنین عملکرد را پس از دوره آزمایشی یا سالانه بررسی می کنند.

متخصص منابع انسانی

وظایف اصلی: متخصصان به استخدام و جذب کارمندان، انجام مصاحبه و نظارت بر جهت گیری کمک می کنند.

متخصص منابع انسانی

وظایف اصلی: ژنرال ها بر تمام وظایف منابع انسانی، از سیاست های شرکت گرفته تا روابط کارکنان نظارت می کنند.

سرپرست منابع انسانی

وظایف اصلی: سرپرستان بر استخدام نظارت می کنند، روابط کارکنان را تنظیم می کنند، حقوق و دستمزد را مدیریت می کنند و رویدادهای آموزشی را هدایت می کنند.

تحلیلگر منابع انسانی

وظایف اصلی: تحلیلگران داده های شرکت و کارکنان را جمع آوری و مدیریت می کنند، حقوق و سایر آمارها را بررسی می کنند، نظرسنجی انجام می دهند و این اطلاعات را به مدیران خود ارائه می دهند.

مشاغل منابع انسانی در سطح ارشد

متخصصان مدیریت منابع انسانی مسئول تمام تصمیم گیری ها در بخش هستند. بسته به اندازه شرکت، این افراد به حداقل پنج تا ۱۰ سال تجربه منابع انسانی نیاز دارند. برخی از موقعیت های منابع انسانی در سطح بالا نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارند. مدیران منابع انسانی معمولاً به مدیر عامل شرکت گزارش می دهند. نمونه هایی از مشاغل ارشد منابع انسانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مدیریت منابع انسانی

وظایف اصلی: این متخصصان بر تمام وظایف منابع انسانی، از جمله استخدام، آموزش، حقوق و دستمزد، مزایا و روابط کارکنان نظارت دارند.

مدیر منابع انسانی

وظایف اصلی: گاهی اوقات “معاون مدیران” نامیده می شود، مدیران منابع انسانی بر همه روابط کارکنان، بودجه، کارکنان، رعایت حقوق، حقوق و مزایا نظارت می کنند.

مدیر ارشد منابع انسانی

وظایف اصلی: افسران ارشد منابع انسانی بخش را مدیریت می کنند و استراتژی هایی را برای استخدام و آموزش واجد شرایط ترین نامزدها ایجاد می کنند.

معاون منابع انسانی

وظایف اصلی: این متخصصان بر تمام برنامه های کارکنان، روابط کارکنان، بودجه و موارد دیگر نظارت و هدایت می کنند.

مطالب مرتبط: ۱۸ شغل منابع انسانی که درآمد خوبی دارند

موقعیت های تخصصی منابع انسانی

شرکت های بزرگ ممکن است مشاغل سطح متوسط ​​بسیار تخصصی داشته باشند که بر یک حوزه از منابع انسانی تمرکز دارند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

مدیر مزایا

وظایف اصلی: این افراد بر سلامت، دندانپزشکی، بینایی، بیمه از کارافتادگی و زندگی، برنامه های بازنشستگی، مشارکت در سود و سایر مزایا نظارت می کنند.

مدیر ستاد

وظایف اصلی: مدیران کارکنان بر تمام نیازهای کارکنان شرکت، از استخدام گرفته تا استخدام، آموزش و اخراج نظارت می کنند.

استخدام کننده

وظایف اصلی: این متخصصان که گاهی اوقات مصاحبه کننده نامیده می شوند، برنامه های استخدام و جستجوی استعدادهای جدید را از طریق شبکه ای از سازمان های صنعتی، تماس های حرفه ای، رسانه های اجتماعی، نمایشگاه های شغلی و موارد دیگر ایجاد می کنند.

مدیر روابط کارکنان

وظایف اصلی: این متخصصان بر روابط و چالش‌های بین همکاران و همچنین کارمندان و سرپرستان آنها نظارت می‌کنند.

مدیر توسعه

وظایف اصلی: مدیران توسعه که به آنها “مدیران آموزش” نیز گفته می شود، برنامه ها و مواد آموزشی کارکنان را سازماندهی می کنند.

مدیر ایمنی

وظایف اصلی: این متخصصان اطمینان حاصل می کنند که شرکت ها از قوانین دولتی و استانی پیروی می کنند، ایمنی کارکنان را تضمین می کنند و آموزش های ایمنی را انجام می دهند.

موارد مرتبط: ۱۰ مورد از بهترین مهارت ها برای گنجاندن در رزومه

چگونه حرفه منابع انسانی خود را ارتقا دهید

برای پیشرفت در شغل منابع انسانی می توانید این شش مرحله را دنبال کنید:

۱. با سایر متخصصان منابع انسانی شبکه کنید

شبکه بزرگی از ارتباطات و روابط حرفه ای می تواند فرصت های بیشتری برای یادگیری، توسعه و یافتن شغل به شما بدهد. شبکه خود را با ملاقات با اعضای صنعت از طریق کنفرانس ها، رویدادهای اجتماعی، نمایشگاه های تجاری، سازمان های منابع انسانی و وب سایت های حرفه ای شبکه گسترش دهید.

۲. دانش فعلی صنعت را حفظ کنید.

با به روز ماندن در مورد ایده های جدید و تغییرات در صنعت منابع انسانی از دیگران متمایز شوید. مجلات، وبلاگ ها و مجلات منابع انسانی را بخوانید. بسیاری از انجمن‌های منابع انسانی، مانند آکادمی توسعه منابع انسانی، مقالات و گزارش‌هایی درباره آخرین تئوری‌ها و شیوه‌های منابع انسانی تولید می‌کنند.

۳. رزومه خود را به روز کنید

هر بار که ارتقاء یافتید، به نقطه عطفی رسیدید، یک سخنرانی ارائه دادید یا موفقیت دیگری کسب کردید، آن را به رزومه خود اضافه کنید. شما باید یک  رزومه فعلی منابع انسانی آماده داشته باشید تا در صورت ایجاد فرصت های شغلی بهتر، برای کارفرمایان بالقوه ارسال کنید.

۴. همه مشاغل منابع انسانی را درک کنید

از آنجایی که دپارتمان‌های منابع انسانی انواع شغل‌های زیادی را شامل می‌شوند، یادگیری در مورد هر یک می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که در کجا می‌خواهید تخصص داشته باشید. درک اولیه چندین شغل منابع انسانی همچنین می تواند شما را برای پست های عمومی یا مدیریتی که بر تمام عملیات منابع انسانی نظارت می کنند، آماده کند. برای تقویت دانش خود، از سرپرست یا همکاران خود بپرسید که آیا می توانید با آنها در مورد وظایف شغلی خود صحبت کنید یا یک روز آنها را تحت الشعاع قرار دهید.

۵. گواهینامه بگیرید

گواهینامه های صنعتی، مانند گواهینامه حرفه ای در منابع انسانی موسسه گواهینامه منابع انسانی یا گواهینامه انجمن مدیریت منابع انسانی، می تواند دانش منابع انسانی شما را بهبود بخشد و شما را از همکارانتان متمایز کند. شما باید شرایط تحصیل و تجربه را داشته باشید، سپس برای دریافت گواهینامه امتحانی را بگذرانید. هر گونه گواهینامه یا دوره های آموزش مداوم را به رزومه خود اضافه کنید.

مطالب مرتبط: گواهینامه ها چیست؟ تعریف، مزایا، انواع و مثالها

۶. مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنید

مدرک پیشرفته می تواند شما را برای فرصت های شغلی سطح بالا آماده و واجد شرایط کند. مدرک کارشناسی ارشد در منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی یا مدیریت کسب و کار می تواند به شما کمک کند تا مهارت ها و دانش خود را در موضوعاتی مانند مدیریت مالی، استخدام و تجزیه و تحلیل کسب و کار توسعه دهید. شما ممکن است با گذراندن دوره های حضوری یا آنلاین در حالی که شغل تمام وقت خود را در زمینه منابع انسانی حفظ می کنید، مدرک کارشناسی ارشد خود را کسب کنید. یک برنامه تحصیلات تکمیلی معمولاً دو سال طول می کشد تا تکمیل شود.

ممکن است در طول حرفه خود چندین موقعیت منابع انسانی داشته باشید. هنگامی که سلسله مراتب عناوین شغلی HR را درک کردید، می توانید تعیین کنید که برای کدام یک واجد شرایط هستید و کدام یک در مسیر شغلی شما مناسب است.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *