بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۳۷ اصطلاح فنی که همه باید بدانند

اصطلاحات فنی که همه باید بدانند

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برای بهره مندی از دانش کاری اصطلاحات مرتبط با فناوری، لازم نیست که یک متخصص فناوری اطلاعات باشید. از برنامه نویسی گرفته تا بازاریابی، تبلیغات و فروش، تقریباً هر زمینه ای به متخصصانی نیاز دارد که بتوانند به زبان رایانه، اینترنت، رسانه های اجتماعی و نرم افزار صحبت کنند.

هدف این مقاله از ایوسی ارائه واژه نامه ای از رایج ترین اصطلاحات مرتبط با فناوری است که تقریباً در هر حرفه ای استفاده می شود.

اصطلاحات برتر مرتبط با فناوری اطلاعات

اکثر کسب و کارها به سطح معینی از دانش فنی برای اجرای کارآمد نیاز دارند. از ایمیل گرفته تا نرم‌افزار صورت‌حساب و مجموعه وسیعی از منابع تکنولوژیکی در این بین، مهم است که بدانید چگونه به زبان فناوری به طور نسبتاً روان صحبت کنید. در زیر برخی از جهانی ترین اصطلاحات تکنولوژیکی مورد استفاده در تجارت روزمره، صرف نظر از رشته شما، فهرست شده است:

اصطلاحات فناوری بازاریابی

این اصطلاحات فنی همه به ایده های بازاریابی مرتبط هستند:

  • تست A/B: این روش بازاریابی شامل دو نسخه از محتوای آنلاین، مانند بازاریابی ایمیلی، برای جداسازی گروه‌های آزمایشی برای پیگیری تعامل هر یک است. این نوع تست برای اندازه‌گیری زمان، روش یا مسیر محتوایی استفاده می‌شود که بهترین کار را با مخاطبان خاص دارد.

  • Bounce: اصطلاحی که به ایمیلی اشاره دارد که امکان تحویل به یک آدرس ایمیل خاص وجود ندارد. همچنین می‌تواند به نرخی اشاره کند که بازدیدکنندگان یک وب‌سایت را بدون کلیک کردن به صفحات دیگر ترک می‌کنند.

  • محتوای مدیریت شده: مانند هر مجموعه دیگری، محتوای بازاریابی با دقت از سراسر اینترنت یا منابع دیگر انتخاب شده و به روشی متحول کننده ارائه می شود تا پیام، برند و ترجیحات مخاطبان را منعکس کند.

  • بازاریابی ایمیلی: تبلیغ کسب و کار شما از طریق استفاده از ایمیل انبوه به عنوان بازاریابی ایمیلی شناخته می شود. ایمیل‌های بازاریابی یا e-blasts می‌توانند شامل ویدیو، تصاویر، فهرست‌ها، دعوت‌نامه‌ها یا هر محتوایی باشند که می‌خواهید برای اطلاع‌رسانی، سرگرمی و تبلیغ محصولات یا خدمات خود به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید. این ایمیل‌ها اغلب به لیست‌های توزیع شده ارسال می‌شوند و از طریق نرم‌افزارهای تحلیلی برای پیگیری تعامل ردیابی می‌شوند.

  • تعامل: تعامل بین محتوای شما و مخاطبان به عنوان تعامل شناخته می شود. هنگامی که مخاطبان هدف شما محتوای شما را مشاهده می کنند یا دریافت می کنند، این فرصت به آنها داده می شود که به نوعی درگیر شوند یا به نوعی عمل کنند، چه کلیک کردن روی پیوند، پر کردن نظرسنجی یا اشتراک گذاری محتوا. تعامل با استفاده از نرم‌افزار تحلیلی اندازه‌گیری و ردیابی می‌شود، بنابراین می‌توانید به‌سرعت میزان تعاملی را که محتوای خود به دست آورده‌اید مشاهده کنید.

  • تاثیرگذاری: در حالی که تعامل مستلزم انجام یک عمل از سوی مخاطب است، یک برداشت این است که شخصی به سادگی محتوای شما را ببیند. به عنوان مثال، وقتی چیزی را در رسانه های اجتماعی پست می کنید، تعداد نمایش ها تعداد دفعاتی است که پست شما در فید دیگران نشان داده می شود. به بیان ساده، یک برداشت برابر است با یک نفر که روی پست شما فرود آید.

  • اتوماسیون بازاریابی: استفاده از نرم‌افزار یا سرویس‌های مبتنی بر ابر برای برنامه‌ریزی ایمیل‌ها، وبلاگ‌ها یا محتوای رسانه‌های اجتماعی برای ارسال در زمان بعدی، اتوماسیون بازاریابی است. ابزارهای مورد استفاده برای اتوماسیون بازاریابی اغلب دارای ویژگی های داخلی برای ردیابی و تجزیه و تحلیل دسترسی و اثربخشی هر قطعه از محتوا هستند و گزارش هایی را ارائه می دهند که می توانند برای بهبود تلاش های بازاریابی آتی مورد استفاده قرار گیرند.

  • بازاریابی چند کاناله: این به سادگی به استفاده از بیش از یک کانال برای برقراری ارتباط با مخاطبان اشاره دارد. به عنوان مثال، وب سایت شما یک پلتفرم یا کانال است، در حالی که فیس بوک دیگری است و ایمیل یک کانال دیگر. استفاده از بیش از یک پلتفرم برای ارسال پیام، دسترسی بالقوه پیام را افزایش می دهد.

  • ارگانیک: دسترسی ارگانیک یا ترافیک ارگانیک برای تعیین بخشی از بازدیدهایی که محتوا، رسانه های اجتماعی یا وب سایت شما از طریق جستجوهای طبیعی یا ارگانیک دریافت می کند، استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر شما یک پست وبلاگی در مورد باغبانی در وب سایت خود دارید و شخصی آن پست وبلاگ را از طریق صفحه نتایج موتور جستجو پیدا می کند، این دسترسی ارگانیک است. برعکس، اگر آن شخص روی پیوند یا تبلیغی کلیک کند که قصد دارد او را به این مقاله هدایت کند، این دسترسی غیر ارگانیک در نظر گرفته می شود.

  • بازاریابی موتورهای جستجو: استفاده از تبلیغات پولی برای هدایت ترافیک به وب سایت یا رسانه های اجتماعی شما از طریق موتورهای جستجو به عنوان بازاریابی موتور جستجو شناخته می شود. نتایج برتر در یک SERP معمولاً کلمه “Ad” را در کنار URL دارند که به کاربران امکان می دهد این مکان ها را به عنوان بازاریابی موتور جستجو شناسایی کنند.

  • بهینه سازی موتورهای جستجو: برخلاف SEM، سئو روشی برای بازاریابی آنلاین است که با استفاده از عبارات جستجوی کلیدی، ترافیک را از طریق نتایج جستجوی بدون پرداخت به وب سایت شما هدایت می کند.

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

طراحی وب سایت: راهی برای جذب مشتریان و افزایش فروش آنلاین شما

آیا میخواهید کسب و کار آنلاین خود را به سطح جدیدی برسانید؟

با یک وب سایت حرفه‌ای، میتوانید به مشتریان اعتماد بیشتری القا کنید و فروش آنلاین خود را افزایش دهید. طراحی وب سایت حرفه‌ای به شما امکان می‌دهد تا هویت برند خود را به صورت جذاب نمایش دهید و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید. همچنین، با بهینه سازی وب سایت، میتوانید در موتورهای جستجو (مثل گوگل) بالاترین رتبه را کسب کنید و بیشترین ترافیک را به سمت وب سایت خود جذب کنید.

با ما تماس بگیرید (یا اطلاعات تماس‌تان را برای ما ارسال کنید) و ما به شما کمک خواهیم کرد تا یک وب سایت منحصر به فرد داشته باشید.

۰۹۱۳۳۹۵۷۹۲۰

نام
درخواست مدنظر شما

اصطلاحات فنی مرتبط با کامپیوتر و اینترنت

شرایط زیر همگی مربوط به کامپیوتر و اینترنت است:

  • نقطه دسترسی: هر وسیله ای که به دستگاه های بی سیم اجازه می دهد به یک شبکه سیمی متصل شوند.

  • API: یک رابط برنامه نویسی کاربردی مجموعه ای از توابع است که به ویژگی های نرم افزار اجازه می دهد تا برنامه ها به آن دسترسی داشته باشند و در صورت نیاز با هم کار کنند.

  • Back end: بخش عملیاتی یک برنامه یا صفحه وب که وظایف ضروری را انجام می دهد و به برنامه یا صفحه اجازه می دهد همانطور که باید اجرا شود، قسمت پشتی برای کاربر نهایی قابل مشاهده نیست و فقط توسط یک سرپرست قابل دسترسی است.

  • پهنای باند: حداکثر نرخ انتقال داده یک اتصال اینترنتی یا شبکه که معمولاً بر حسب مگابایت در ثانیه اندازه گیری می شود.

  • حافظه پنهان: مجموعه‌ای از فایل‌های موقت ذخیره شده در مرورگر وب شما که اتصال سریع‌تر به وب‌سایت‌های پربازدید را تسهیل می‌کند. اگرچه سریع‌تر است، اما ممکن است به‌روزرسانی‌های یک سایت را از دست بدهید، مگر اینکه حافظه پنهان خود را مرتباً پاک کنید یا صفحه را بازخوانی کنید.

  • میزبانی ابری: به جای ذخیره داده ها در سرورهای فیزیکی، یک شرکت ممکن است به جای آن از سرورهای مجازی یک سرویس میزبانی ابری برای ذخیره داده ها استفاده کند. این سرورهای مجازی فقط از طریق اتصال به اینترنت قابل دسترسی هستند. یک اصطلاح مرتبط، پشتیبان گیری ابری، انتقال داده ها از یک دستگاه فیزیکی به سرورهای مجازی در اینترنت است. این را می توان طوری تنظیم کرد که به طور خودکار در فواصل زمانی منظم رخ دهد تا اطمینان حاصل شود که داده ها در صورت بروز مشکل در دسترسی به دستگاه فیزیکی ذخیره می شوند.

  • کوکی: مقدار کمی از داده‌ها که هنگام بازدید از اکثر وب‌سایت‌ها روی دستگاه شما ذخیره می‌شود و به عنوان وسیله‌ای برای شناسایی شما استفاده می‌شود. کوکی‌ها اطلاعاتی هستند که مرورگر شما می‌داند تا تبلیغات خاصی را بر اساس سایت‌هایی که قبلاً بازدید کرده‌اید به شما عرضه کند.

  • مرکز داده: تسهیلاتی که ذخیره سازی داده ها، سرورها و رایانه ها را در خود جای داده است. این امکانات معمولاً برای عملیات تجاری در مقیاس بزرگ مانند ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا خرده فروشان بزرگ استفاده می شود.

  • DNS: سرویس نام دامنه یا فهرستی از آدرس های IP برای نام دامنه های وب. این سرویس چیزی است که به کاربر نهایی اجازه می دهد تا با استفاده از نام دامنه به جای آدرس IP به وب سایت ها دسترسی داشته باشد.

  • فایروال: یک سیستم امنیتی که محافظت در برابر دسترسی غیرمجاز به شبکه را فراهم می کند.

  • LAN: یک شبکه محلی به دستگاه ها اجازه می دهد تا به یک شبکه اشتراکی متصل شوند تا داده ها را در شبکه به اشتراک بگذارند، معمولاً در خانه یا دفتر.

  • یادگیری ماشینی: به عنوان زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین از الگوریتم‌ها، الگوها و مدل‌های آماری برای استنباط‌هایی استفاده می‌کند که به ماشین اجازه می‌دهد تا وظایف را بدون دستور صریح توسط کاربر انجام دهد.

  • سیستم عامل: سیستم عامل نرم افزاری است که به برنامه ها و اپ ها اجازه می دهد روی کامپیوتر اجرا شوند. رایانه برای مدیریت تمام فرآیندهای خود به یک سیستم عامل نیاز دارد و معمولاً هر سال خریداری می شود.

  • میزبانی سرور: سرورها یا دستگاه‌های فیزیکی که تمام داده‌های یک شرکت را ذخیره می‌کنند (“میزبان”) و از ارائه خدمات اینترنتی به تمام دستگاه‌های جانبی متصل به سرور اطمینان می‌دهند. برخی از شرکت‌ها دارای بخش‌های فناوری اطلاعات هستند که می‌توانند سرورهای خود را پشتیبانی کنند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند سرورهای راه دور را از ISPها اجاره کنند، که خدمات پشتیبانی فنی مربوط به تعمیر و نگهداری سرورها را نیز ارائه می‌دهند.

  • VPN: یک شبکه خصوصی مجازی برای اتصال به یک شبکه خصوصی از طریق یک شبکه عمومی استفاده می‌شود و کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به صورت ایمن از هر نقطه جهان ارسال و دریافت کنند، گویی مستقیماً به شبکه خصوصی متصل هستند.

مطالب مرتبط: مهارت های فنی: تعاریف و مثال ها

اصطلاحات فناوری مربوط به سیستم ها و برنامه های نرم افزاری

این اصطلاحات همه مربوط به نرم افزارهای مورد استفاده در فناوری های مختلف است:

  • برنامه کاربردی: برنامه ای است که برای انجام یک هدف خاص در رایانه یا دستگاه های تلفن همراه طراحی شده است. برنامه‌هایی برای هر عملکردی طراحی شده‌اند که می‌توان به آن فکر کرد، از ویرایش عکس گرفته تا پیام‌رسانی، پردازش کلمه، مدیریت پایگاه داده یا طراحی گرافیک.

  • نرم افزار هوش تجاری: برنامه ای که به شرکت اجازه می دهد تا BI (اطلاعات جمع آوری شده در مورد خودش) را در یک مکان برای دسترسی کاربران جمع آوری کند. این داده‌ها می‌توانند گسترده و گسترده باشند و نیاز به مدیریت این نرم‌افزار را ایجاد کنند.

  • CMS: سیستم های مدیریت محتوا برای انتشار، ویرایش و مدیریت محتوای یک وب سایت استفاده می شود. این برنامه ها معمولاً مبتنی بر ابر هستند و به کاربران اجازه می دهند بدون نیاز به زبان برنامه نویسی اضافی مانند HTML محتوا را ایجاد و قالب بندی کنند.

  • نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری: نرم افزار CRM توسط یک شرکت برای جمع آوری داده های مربوط به مشتریان خود استفاده می شود. این فرآیند به شرکت کمک می کند تا تمام تعاملات مشتری، از جمله تماس های خدماتی و خریدهای قبلی را پیگیری کند.

  • سیستم های توزیع شده: یک سیستم توزیع شده شبکه ای از چندین کامپیوتر متصل به هم است که برای انجام وظایف یا خدمات روزانه مرتبط با تجارت استفاده می شود.

  • نرم افزار ERP: نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی یک راه حل همه کاره است که برای مدیریت بخش های جداگانه یک کسب و کار مانند منابع انسانی، حسابداری و مدیریت موجودی استفاده می شود. شرکت ها معمولا نرم افزار را با ماژول های لازم برای رفع نیازهای تجاری شرکت خریداری می کنند.

  • سیستم مدیریت یادگیری: سیستمی که شامل برنامه‌های آموزشی کارکنان، انجمن‌های گفتگو، تماس ویدیویی و سایر عناصر تعاملی است، سیستم‌های مدیریت یادگیری نامیده می‌شوند و در برنامه‌ریزی منابع انسانی و اجرای آموزش و همچنین امتیازدهی و تجزیه و تحلیل امتیازات آموزشی استفاده می‌شوند.

  • منبع باز: برنامه ای با کد منبع که برای استفاده هر کسی در دسترس است و به تنظیمات برگزیده خود تغییر می دهد.

  • نرم افزار مدیریت عملکرد: این نرم افزار توسط متخصصان منابع انسانی برای ردیابی عملکرد هر یک از کارکنان، ایجاد بررسی عملکرد و پیشنهاد اقداماتی مانند ارتقاء، مربیگری و موارد دیگر استفاده می شود.

  • نرم‌افزار به‌عنوان سرویس: SaaS نرم‌افزاری است که در فضای ابری استفاده می‌شود و معمولاً برای پرداخت‌های ماهانه در دسترس است. SaaS می تواند شامل نرم افزارهای مرتبط با کسب و کار، مانند تحویل تجزیه و تحلیل، نرم افزار مدیریت پروژه، حقوق و دستمزد و موارد دیگر باشد.

  • کنترل نسخه: این ابزاری است که برای ردیابی تغییرات تاریخی در یک برنامه یا پروژه، تسهیل عیب‌یابی مؤثرتر و کمک به جلوگیری از بازنویسی نسخه‌های یک سند یا برنامه زمانی که یک تیم با هم اما به طور جداگانه روی سیستم‌ها و برنامه‌ها کار می‌کنند، استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط: ۷۰ اصطلاح فنی در فناوری: تعاریف و کاربرد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *