آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ساختار پیوند ثابت (پیوند یکتا) سئو در وردپرس چیست؟ اغلب کاربران جدید از ما این سوال را می پرسند. دلیلش این است که در گذشته، ساختار URL پیشفرض وردپرس اصلاً سئو دوستانه نبود. با این حال اکنون تغییر کرده است.
در این مقاله از ایوسی، آدرسهای اینترنتی مناسب سئو وردپرس و نحوه سفارشیسازی پیوندهای دائمی وردپرس را توضیح خواهیم داد.
URL مناسب SEO چیست؟
قبل از اینکه بیش از حد به پیوندهای دائمی وردپرس عمیق بپردازیم، مهم است که مشخص کنیم URL مناسب SEO چیست.
URL های SEO Friendly حاوی کلمات کلیدی هستند که مقاله را توضیح می دهند، و خواندن آنها توسط انسان و موتورهای جستجو آسان است. آنها همچنین شانس شما را برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو افزایش می دهند.
نمونه ای از URL دوستدار SEO:
https://www.ivsi.ir/how-to-install-wordpress/
بنابراین یک URL غیر سئو دوستانه چگونه به نظر می رسد؟
https://www.ivsi.ir/?p=34786
بهطور پیشفرض، وردپرس اکنون از نام پست در URL استفاده میکند که بهترین ساختار URL برای SEO است. (البته به دلایلی همچون انکدینگ زبان فارسی در کپی برداری های url، بروز تمایز در بخش دامین و بقیه ساختار url، کاهش حجم دیتابیس بویژه در زمان استفاده زیاد از لینک های داخلی و …، تغییر نوشتار فارسی به انگلیسی در urlها مناسب تر خواهد بود)
پس چرا مبتدیان هنوز از ما بهترین ساختار پیوند ثابت را می خواهند؟
به این دلیل که در گذشته، وردپرس از URL های زیبایی که به عنوان پیوند دائمی نیز شناخته می شوند، استفاده نمی کرد. پیشفرض نمونهای بود که در بالا به اشتراک گذاشتیم.
این در وردپرس ۴.۲ تغییر کرد . و حالا اگر وردپرس را نصب کنید، آدرسهای وب سایت شما سئو دوستانه هستند.
شما به راحتی می توانید تنظیمات پیوند ثابت خود را در قسمت مدیریت وردپرس خود تأیید کنید.
صفحه تنظیمات پیوند ثابت توضیح داده شد
در وردپرس به پیوندها permalinks (پیوند دائمی) می گویند. عبارت ساختار پیوند دائمی و ساختار URL را خواهید دید که به جای هم استفاده می شوند.
اولین کاری که باید انجام دهید این است که به صفحه تنظیمات پیوندهای ثابت در قسمت مدیریت وردپرس خود مراجعه کنید.
به سادگی روی پیوند تنظیمات در منوی مدیریت کلیک کنید و سپس روی پیوندهای ثابت کلیک کنید. این شما را به صفحه ای می برد که شبیه این است:
همانطور که می بینید تعداد زیادی انتخاب وجود دارد.
- جلگه
https://www.ivsi.ir/?p=123
- روز و نام
https://www.ivsi.ir/2016/01/22/sample-post/
- ماه و نام
https://www.ivsi.ir/2016/01/sample-post/
- عددی
https://www.ivsi.ir/archives/123
- نام پست
https://www.ivsi.ir/sample-post/
- ساختار سفارشی
ساختار URL خود را با استفاده از برچسب های موجود انتخاب کنید.
اجازه دهید این گزینه ها را کمی توضیح دهیم و اینکه چقدر برای کاربران و سئو مفید هستند.
اولین گزینه که plain (جلگه) نامیده می شود، ساختار پیش فرض URL وردپرس بود. این یک گزینه سئو دوستانه نیست.
گزینه روز و نام تا حدودی سئو دوستانه است زیرا نام پست در آن وجود دارد. با این حال، با تاریخ، URL بسیار طولانی می شود. اما مهمتر از آن پس از مدتی محتوای شما قدیمی به نظر می رسد، حتی اگر به طور مرتب آن را به روز کنید.
به طور مشابه، گزینه ماه و نام نیز خطر تاریخ گذاری را دارد.
با این حال، اگر یک نشریه خبری هستید، میخواهید تاریخها را در URL خود داشته باشید تا جدید بودن را نشان داده و تجربه کاربری را بهبود ببخشید.
به نظر ما آن دو ساختار فقط برای سایت های خبری خوب است. سایت های تجاری که امیدوارند محتوای همیشه سبز ایجاد کنند باید از آن اجتناب کنند.
گزینه نام پست به دلیل کوتاه و زیباترین گزینه سئو دوستانه است.
اگر یک نشریه بزرگتر را اداره می کنید، می توانید از ساختار سفارشی استفاده کنید که می تواند سئو دوستانه نیز باشد.
در ایوسی، ما از ساختار عنوان پست استفاده می کنیم. البته از آنجایی که سایت ما بزرگ است و حاوی هزاران مقاله است، توجه ما در نامگذاری های پست و اِعمال تصحیحات در عناوین پیوندهای یکتای هر پست بسیار زیاد است؛ اما اگر وب سایت شما نیز به بزرگی و وسعت ایوسی است، توصیه می کنیم از ساختاری دیگر استفاده کنید، مثلا از یک ساختار پیوند ثابت سفارشی استفاده کنید که نام دسته را به همراه نام پست در URL اضافه میکند.
برای استفاده از ساختار URL سفارشی عنوان شده، باید تگ های خاصی را در کادر ساختار سفارشی اضافه کنید. به عنوان مثال، ما استفاده می کنیم:
/%category%/%postname%/
توجه کنید که چگونه هر تگ بین علائم درصد پیچیده شده است. همچنین به اسلش های انتهایی “/” قبل، بعد و بین تگ ها توجه کنید.
ایجاد ساختار URL سفارشی با برچسب های موجود
برای بهترین نتیجه، توصیه می کنیم از گزینه هایی که در بالا ذکر کردیم استفاده کنید. می توانید ساختار URL را که در بالا عنوان شد را کپی کنید یا نام پست را به عنوان ساختار URL خود انتخاب کنید.
با این حال، تعداد زیادی ترکیب دیگر وجود دارد که می توانید با استفاده از برچسب ها ایجاد کنید. در اینجا لیستی از برچسب ها وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد ساختار URL سفارشی خود استفاده کنید:
- %year% – سال پست، چهار رقمی، به عنوان مثال ۲۰۱۶.
- %monthnum% – ماه سال، به عنوان مثال ۰۵
- %day% – روز ماه، به عنوان مثال ۲۸
- %hour% – ساعتی از روز، برای مثال ۱۵
- %minute٪ – دقیقه از ساعت، به عنوان مثال ۴۳
- %second% – ثانیه دقیقه، به عنوان مثال ۳۳
- %postname% – نسخه پاکسازیشده عنوان پست (فیلد اسلاگ ارسال در پنل ویرایش پست/صفحه). برای مثال، اگر عنوان پست شما This Is A Great Post است! این یک پست عالی در URL خواهد بود.
- %post_id% – شماره شناسه منحصر به فرد پست، به عنوان مثال ۴۲۳
- %category% – یک نسخه پاکسازی شده از نام دسته (فیلد Slug دسته در پانل New/Edit Category). زیرمجموعه های تو در تو به صورت دایرکتوری های تو در تو در URI ظاهر می شوند.
- %author% – نسخه پاکسازی شده نام نویسنده.
فراموش نکنید که پس از انتخاب ساختار پیوند ثابت خود، روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید.
به محض اینکه دکمه ذخیره تغییرات را فشار دهید، وردپرس به طور خودکار فایل htaccess. سایت شما را به روز می کند و سایت شما بلافاصله شروع به استفاده از ساختار URL جدید می کند.
هشدار: نکته مهم برای سایت های تاسیس شده
اگر سایت شما بیش از ۶ ماه است که کار می کند، لطفا ساختار پیوند ثابت خود را تغییر ندهید.
لازم نیست از همان ساختاری که ما استفاده کردیم استفاده کنید.
با تغییر ساختار پیوند ثابت خود در یک سایت تاسیس شده، تمام تعداد اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی خود را از دست خواهید داد و در معرض خطر از دست دادن رتبه سئوی فعلی خود خواهید بود.
اگر باید ساختار پیوند ثابت خود را تغییر دهید، یک متخصص را استخدام کنید تا بتواند تغییر مسیرهای مناسب را تنظیم کند . شما همچنان تعداد اشتراکگذاریهای اجتماعی خود را در صفحات از دست خواهید داد، اما اگر مجبور باشید URLها را تغییر دهید، این بهایی است که ارزش پرداخت را دارد.
فقط یک استثنا برای این قاعده وجود دارد. اگر سایت شما از URL های ساده استفاده می کند، مهم نیست که چقدر قدیمی است، باید ساختار URL را برای سئوی بهتر به روز کنید. بله، شما همچنان تعداد اشتراکهای اجتماعی را از دست خواهید داد، اما مزایای آن بسیار بیشتر از آن است.
نکته پاداش: رتبه بندی سئو وردپرس خود را بهبود بخشید
اکنون که ساختار URL دوستانه SEO را تنظیم کرده اید، احتمالاً به دنبال نکات بیشتری برای بهبود رتبه بندی سئو وب سایت خود هستید.
توصیه می کنیم از افزونه All in One SEO استفاده کنید. این یکی از بهترین افزونه های سئو وردپرس است که توسط بیش از ۳ میلیون وب سایت استفاده می شود. البته ما در ایوسی از یواست سئو استفاده می کنیم.
با تمام ویژگی های قدرتمند SEO مانند نقشه سایت، تولید کننده طرحواره، مدیر تغییر مسیر، دستیار پیوند و موارد دیگر ارائه می شود تا به شما در افزایش رتبه سئو کمک کند.
برای جزئیات بیشتر، راهنمای ما در مورد نحوه تنظیم صحیح AIOSEO را ببینید.
علاوه بر این، ممکن است راهنماهای زیر نیز برای شما مفید باشد:
- راهنمای نهایی سئو وردپرس برای مبتدیان
- نحوه انجام تحقیق کلمات کلیدی در وردپرس
- نحوه انجام ممیزی سئو در وردپرس (چک لیست ۱۱ موردی)
- نحوه نوشتن پستهای بهینه شده سئو (فرآیند گام به گام من)
- ۱۲ ابزار تجزیه و تحلیل SEO که می توانید برای بهبود عملکرد وب سایت استفاده کنید
- SEO در مقابل SEM: زمان و نحوه استفاده از آنها
- راهنمای قطعی بازاریابی سئو
- ترافیک ارگانیک: چیست و چرا مهم است
- ۶ نوع سئو منفی که باید مراقب آنها باشید
- راهنمای نهایی بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
- کوتاه کننده لینک های در وردپرس با افزونه Pretty Link
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که یک ساختار URL سازگار با سئو برای سایت وردپرس خود ایجاد کنید. همچنین ممکن است بخواهید راهنمای ما را در مورد دستهها در مقابل برچسبها – بهترین روشهای SEO برای مرتبسازی محتوای خود – و مقایسه ما از بهترین خدمات بازاریابی ایمیلی برای افزایش ترافیک وب سایت خودتان ببینید.