بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سفر مشتری خرده فروشی چیست؟ (با مراحل و نکات)

راهنمای سریع نقشه برداری سفر مشتری

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برآوردن نیازهای مشتری بخش مهمی از موفقیت یک کسب و کار است. از زمانی که مشتری در اولین خرید خود متوجه برند شما می شود، در سفر مشتری خرده فروشی شرکت می کند. این سفر به جزئیات تجربه مشتری با نام تجاری شما می پردازد و می تواند به شما در سنجش و بهبود رضایت مشتری کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، سفر مشتری خرده‌فروشی، مراحل و نکات آن را برای ایجاد و بهبود این سفر برای مشتریانتان مورد بحث قرار می‌دهیم.

مرتبط: نقشه برداری از سفر مشتری (با مراحل و الگوها)

سفر مشتری خرده فروشی چیست؟

سفر مشتری خرده‌فروشی مسیر مشتریان را از کشف کسب‌وکار شما تا خرید و فراتر از آن شرح می‌دهد. مرحله پس از خرید این سفر، کسب و کار شما را قادر می سازد تا روابط خود را با مشتریان برقرار و حفظ کند، و آنها را تشویق می کند که به عنوان حامیان مستمر عمل کنند. مطالعه سفر مشتری خرده‌فروشی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا تجربه مشتری را درک کنند و فرآیندهای خود را ساده‌تر کنند تا مشتری‌پسندتر شوند.

مطالب مرتبط: ۱۳ راه برای ایجاد روابط بهتر با مشتری

مراحل سفر مشتری خرده فروشی چیست؟

سفر مشتری خرده‌فروشی مسیر مشخصی را دنبال می‌کند. لیست زیر مراحل معمول سفر مشتری خرده فروشی را شرح می دهد:

اطلاع

در مرحله آگاهی، مشتری از برند شما آگاه می شود. این فرآیند زمانی شروع می شود که مشتری متوجه می شود مشکل خاصی دارد و برند شما راه حلی برای آن مشکل ارائه می دهد. این لحظه نشان دهنده مرحله تماس اولیه با مشتریان است. برای درک این مرحله، می توانید تجزیه و تحلیل کنید که کدام کانال های بازاریابی ترافیک را به سمت کسب و کار شما هدایت می کنند تا منبع سرنخ های خود را شناسایی کنید.

نامزدی

هنگامی که یک مشتری بالقوه متوجه می شود که نام تجاری شما به طور بالقوه می تواند مشکلی را حل کند، می تواند برای اطلاعات بیشتر از وب سایت شما بازدید کند یا فروشگاه شما را ذخیره کند. این لحظه مرحله تعامل را آغاز می کند، جایی که مشتری شروع به تعامل با برند شما می کند. بسته به کسب و کار، مشتریان می توانند با همکاران فروشگاه تعامل داشته باشند، درخواست نسخه ی نمایشی از محصول کنند یا با محتوای وب شما درگیر شوند.

مطالب مرتبط: تعامل با مشتری چیست؟ تعریف و ۴ استراتژی تعامل برای اجرای امروز

توجه

پس از اینکه مشتری از برند شما آگاه شد و با آن درگیر شد، مرحله بررسی دنبال می شود. این لحظه نشان دهنده زمانی است که مشتری به خرید چیزی از کسب و کار شما فکر می کند. در این مرحله، آنها متوجه می شوند که کسب و کار شما راه حلی برای مشکل اولیه آنها ارائه می دهد، اما هنوز مطمئن نیستند که آیا برند شما بهترین انتخاب را در بین رقبا ارائه می دهد یا خیر.

خرید

پس از بررسی دقیق، مشتری تصمیم می گیرد محصولات یا خدمات شما را در مرحله خرید بخرد. این مرحله نشان‌دهنده اوج سفر مشتری خرده‌فروشی است و می‌تواند تعیین کند که آیا یک فرد مادام العمر می‌شود یا مشتری یکباره. دسترسی در این مرحله ضروری است زیرا فرآیند خرید ساده و ساده را برای مشتریان تضمین می کند. مرحله خرید همچنین آغاز رابطه مشتری و کسب و کار را نشان می دهد.

پس از خرید

مرحله پس از خرید پس از خرید اولیه مشتریان می آید. در طول این مرحله، کسب و کارها معمولاً با یک نظرسنجی پس از خرید، خبرنامه یا برخی ارتباطات دیگر پیگیری می کنند تا کانال ها را با مشتریان جدید باز نگه دارند. مرحله پس از خرید فرصتی را برای کسب و کار شما فراهم می کند تا از روابط تازه شکل گرفته با مشتری حمایت کند و به ارائه ارزش به آنها ادامه دهد.

چگونه می توانید یک سفر مشتری خرده فروشی ایجاد کنید؟

ایجاد یک سفر مشتری به یک کسب و کار اجازه می دهد تا تجربه مشتری را ترسیم کند، که می تواند به شناسایی نقاط کلیدی فروش و ایجاد یک قیف فروش موثر کمک کند. برای ایجاد یک سفر مشتری خرده فروشی می توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

۱. مشتریان خود را شناسایی کنید

هنگام توسعه سفر مشتری خرده فروشی، ابتدا باید مشتریان خود را شناسایی کنید. برای ایجاد یک شخصیت مشتری، که نمایش یا خلاصه ای از مشتری معمولی شما است، وقت بگذارید. روی جایی که مشتریان بالقوه جمع می شوند، مانند پلتفرم های رسانه های اجتماعی، تمرکز کنید تا بفهمید کجا می توانید آنها را پیدا کنید. همچنین می‌توانید رقابت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد انتظارات مشتریانتان از محصولات مشابه داشته باشید و رقبای شما چگونه این نیازها را برآورده می‌کنند.

۲. مرحله آگاهی و مشارکت را مؤثرتر کنید

مراحل آگاهی و تعامل می تواند تعیین کند که آیا مشتری به مرحله خرید ادامه می دهد یا خیر. از کانال های بازاریابی مختلف برای افزایش آگاهی مشتریان از برند خود استفاده کنید و برای تعیین اینکه کدام کانال ها بیشترین ترافیک را جذب می کنند، زمان بگذارید. در حالی که تاکتیک های بازاریابی مانند تبلیغات توجه مشتریان را به خود جلب می کنند، لزوما فروش را تضمین نمی کنند. از پرسونای تکمیل شده مشتری خود برای کمک به درک و جلب نیازهای مشتریان و افزایش تعامل استفاده کنید. هدف این است که این مشتریان را متقاعد کنید که محصول یا خدمات شما بهترین راه حل برای مشکل آنهاست.

پس از مرحله آگاهی، مرحله تعامل محتوای جذابی را ارائه می دهد که مشتریان را به برند علاقه مند نگه می دارد. شما می توانید از این نکات برای بهبود آگاهی و تعامل مشتری استفاده کنید:

  • تمرکز بر مشکلات مشتریان: هدف محصول یا خدمات شما باید حل چالش های مشتریان باشد و مرحله آگاهی شما می تواند بر این مفهوم تمرکز کند. مشکل آنها را شناسایی کنید و نشان دهید که چگونه برند شما می تواند آن را برطرف کند.

  • ارائه محتوای جذاب: می توانید از محتوای جذاب در وب سایت یا سایر کانال های بازاریابی استفاده کنید تا ارزش برند خود را به مشتریان نشان دهید. سعی کنید محتوای تفکر برانگیز و واقعی متناسب با فعالیت ها و نیازهای مشتریان خود ایجاد کنید.

  • تبلیغات پیشنهادی: شما می توانید تبلیغاتی را به سرنخ های بالقوه ارسال یا ارائه دهید تا راه حلی مقرون به صرفه برای مشکلات آنها ارائه دهید. این تاکتیک همچنین می تواند با ارائه نقطه ورود به مشتریان بالقوه، علاقه به برند شما را جلب کند.

مطالب مرتبط: آگاهی از برند: تعریف و ۶ راه برای بهبود

۳. ارائه صداقت و شفافیت

برندی که صادقانه و شفاف با مشتریان ارتباط برقرار می کند، می تواند وفاداری آنها را القا کند. مزایا و ویژگی های پیشنهادات برند خود را به طور دقیق شرح دهید. شما همچنین ممکن است در نظر داشته باشید که در فرآیند تولید خود شفافیت نشان دهید. هنگامی که مشتریان متوجه می شوند که شما چگونه محصولات خود را می سازید و مزایای واقعی آنها را ارائه می دهند، می تواند به ایجاد سطح اعتماد آنها نسبت به برند شما کمک کند.

۴. نقاط تماس برند خود را شناسایی کنید

هنگام توسعه سفر مشتری خرده فروشی خود، باید محل تعامل مشتریان با برند شما را نیز شناسایی کنید. شناسایی این نقاط تماس به شما کمک می کند تا بفهمید کدام کانال های بازاریابی بهترین بازگشت سرمایه (ROI) را ارائه می دهند. نمونه هایی از نقاط تماس ممکن است شامل ایمیل های تبلیغاتی، پلتفرم های رسانه های اجتماعی و دهان به دهان مشتریان فعلی باشد.

مطالب مرتبط: ۱۳ نمونه از کانال های بازاریابی

۵. در طول فرآیند با مشتری خود بمانید

تعامل با مشتریان از مرحله آگاهی اولیه تا مراحل پس از خرید می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا خدمات استثنایی به مشتریان ارائه دهد. ایجاد یک فرهنگ مشتری محور می تواند به بهبود این سفر کمک کند زیرا نشان می دهد که شما برای آنها ارزش قائل هستید. حتی پس از خرید، مطمئن شوید که با استفاده از ایمیل، خبرنامه یا تبلیغات، آنها را پیگیری کنید. انجام این مراحل می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را در ذهن آنها نگه دارید و خریدهای اضافی را تشویق کنید.

مطالب مرتبط: ایجاد فرهنگ مشتری محور

چند نکته برای ایجاد یک سفر مشتری خرده فروشی بهتر چیست؟

ایجاد یک سفر مشتری خرده فروشی بهتر به تعهد کسب و کار به خدمات مشتری و یادگیری مستمر متکی است. می توانید از نکات زیر برای کمک به بهبود سفر مشتری خرده فروشی خود استفاده کنید:

  • مشتریان خود را درک کنید: هرچه بیشتر در مورد مشتریان خود بدانید، بیشتر می توانید سفر مشتری خرده فروشی را مطابق با علایق و نیازهای آنها سفارشی کنید. با مشتریان ارتباط برقرار کنید، آنها را با محتوای ارزشمند درگیر کنید و به نقاط تماس خود توجه کنید.

  • تشویق به بازخورد: ایجاد یک سفر بهتر مشتری مستلزم در نظر گرفتن دیدگاه مشتریان است. می‌توانید نظرسنجی‌های ایمیلی ارسال کنید تا از مشتریان بپرسید که درباره برند، تجربه خرید و خریدشان چه فکر می‌کنند.

  • بر اهمیت خدمات مشتری تأکید کنید: ایجاد و ترویج فرهنگ مشتری مداری می تواند به تقویت نگرش خدمات مشتری در کسب و کار شما کمک کند. شرکتی که بر رفع نیازهای مشتریان خود تمرکز می کند، می تواند وفاداری بیشتری به برند ایجاد کند.

  • از تجزیه و تحلیل استفاده کنید: تجزیه و تحلیل فروش، تجزیه و تحلیل ترافیک وب و موارد دیگر می تواند به شما نشان دهد که ترافیک مشتری از کجا می آید، چگونه بر فروش تأثیر می گذارد و کجا باید منابع بیشتری را برای کارآمدتر کردن فرآیندها اختصاص دهید.

مقالات مرتبط بیشتر:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *