بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تجزیه و تحلیل وب: یک راهنمای جامع

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

از آنجایی که حوزه فناوری با سرعتی سریع به تکامل خود ادامه می‌دهد، بسیاری از کسب‌وکارها با دیجیتالی کردن فرآیندهای خود و به عهده گرفتن نقش یک سازمان مبتنی بر وب، با شرایط فعلی بازار سازگار شده‌اند. با این کار، اکثر کسب و کارهای مدرن و سازمان ها میزبان وب سایت هایی هستند که مصرف کنندگان می توانند به محصولات و خدمات دسترسی داشته باشند.

بنابراین، ردیابی و اندازه گیری داده ها از طریق تجزیه و تحلیل وب برای سازمان ها به طور فزاینده ای ضروری شده است – این فرآیند می تواند به ذینفعان کمک کند تا عملکرد وب سایت، رفتار مصرف کننده، نیازهای بازاریابی و موارد دیگر را بهتر درک کنند.

در این مقاله از ایوسی، تجزیه و تحلیل وب چیست، آنهایی که باید ردیابی کنید، مزایای تجزیه و تحلیل ردیابی و نحوه پیاده سازی ابزارهای ردیابی را بیان می کنیم.

مطالب مرتبط: ۲۶ روش برای هدایت ترافیک به وب سایت شما

تجزیه و تحلیل وب چیست؟

تجزیه و تحلیل وب به فعالیت های جمع آوری، گزارش و تجزیه و تحلیل داده ها از یک وب سایت اشاره دارد. به طور معمول، توسعه دهندگان ابزارهای تجزیه و تحلیل وب را به عنوان افزونه های خارجی، قطعه کد یا کوکی ها نصب می کنند که به صورت غیر فعال داده ها را هنگام بازدید و تعامل کاربران با یک وب سایت ردیابی می کنند. این ابزارها اطلاعاتی را در مورد بازدیدکنندگان، رفتار آن‌ها، محل پیدایش، محتوایی که بیشترین زمان را صرف مشاهده آن می‌کنند، نحوه مشاهده محتوا و سایر عواملی که به متخصصان در ارزیابی عملکرد یک وب‌سایت کمک می‌کند، جمع‌آوری می‌کند.

با استفاده از این داده‌ها، متخصصان صنایع مختلف ممکن است درک بهتری از فعالیت‌هایی که در وب‌سایت‌هایشان انجام می‌شود به دست آورند و درباره عملکرد وب‌سایت نتیجه‌گیری کنند. در بیشتر موارد، تجزیه و تحلیل وب به متخصصان اجازه می دهد تا ارزیابی کنند که آیا وب سایت ها اهداف خاصی را از طریق اندازه گیری شاخص های عملکرد کلیدی (KPI) برآورده می کنند یا خیر. مقدار اطلاعاتی که تجزیه و تحلیل وب می‌تواند در مورد KPIها جمع‌آوری کند، قابل توجه است و ممکن است رویکرد سازمان را به فرآیندهای تجاری متعدد، مانند بهینه‌سازی تجربه کاربر، بازاریابی و فروش، نشان دهد.

مرتبط: ۸ گواهی برای تقویت شغل تجزیه و تحلیل داده های شما

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.

طراحی وب سایت: راهی برای جذب مشتریان و افزایش فروش آنلاین شما

آیا میخواهید کسب و کار آنلاین خود را به سطح جدیدی برسانید؟

با یک وب سایت حرفه‌ای، میتوانید به مشتریان اعتماد بیشتری القا کنید و فروش آنلاین خود را افزایش دهید. طراحی وب سایت حرفه‌ای به شما امکان می‌دهد تا هویت برند خود را به صورت جذاب نمایش دهید و محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارید. همچنین، با بهینه سازی وب سایت، میتوانید در موتورهای جستجو (مثل گوگل) بالاترین رتبه را کسب کنید و بیشترین ترافیک را به سمت وب سایت خود جذب کنید.

با ما تماس بگیرید (یا اطلاعات تماس‌تان را برای ما ارسال کنید) و ما به شما کمک خواهیم کرد تا یک وب سایت منحصر به فرد داشته باشید.

۰۹۱۳۳۹۵۷۹۲۰

نام
درخواست مدنظر شما

تجزیه و تحلیل وب برای ردیابی

نقاط داده تجزیه و تحلیل وب مختلفی وجود دارد که می توانید با استفاده از ابزارهای یکپارچه ردیابی کنید. نقاط داده ای که در دستیابی به اهداف سازمان شما بسیار مفید هستند، به صنعت، مکان، اهداف و سایر عوامل خاص آن بستگی دارد. در اینجا چند نمونه از مفیدترین نقاط داده برای ردیابی از طریق فرآیندهای تحلیل وب آورده شده است:

ترافیک:

ترافیک به تعداد بازدیدکنندگانی اطلاق می شود که یک وب سایت در یک بازه زمانی تعیین شده مانند یک روز یا هفته دریافت می کند، از جمله بازدیدکنندگان ارگانیک که از طریق فرآیندهای جستجو به یک وب سایت می رسند.

نرخ پرش:

نرخ پرش یک وب سایت به درصد بازدیدکنندگان مختصری اطلاق می شود که به سرعت و بدون کلیک کردن یا تعامل با هیچ یک از ویژگی های سایت، از سایت دور می شوند.

کلیک ها:

در تجزیه و تحلیل، کلیک ها به تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان روی یک لینک خاص کلیک کرده اند، اشاره دارد. می توانید ردیابی کلیک را برای پیوندهای مختلف در وب سایت خود تنظیم کنید.

منابع ترافیک:

منابع ترافیک یک وب سایت به مبدأ بازدیدکنندگان اشاره دارد. بازدیدکنندگان وب سایت ممکن است از منابع مختلفی مانند موتورهای جستجو، صفحات رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها یا ایمیل ها به یک سایت پیمایش کنند.

بازدید از دسکتاپ و تلفن همراه:

کاربران ممکن است با استفاده از دستگاه های تلفن همراه یا دسکتاپ به یک وب سایت دسترسی پیدا کنند، و ردیابی تجزیه و تحلیل وب می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید بازدیدکنندگان شما از کدام نوع دستگاه بیشتر استفاده می کنند.

بازدیدکنندگان جدید و بازگشتی:

بازدیدکنندگان جدید به آن دسته از کاربرانی گفته می‌شود که برای اولین بار به یک وب‌سایت دسترسی پیدا می‌کنند و بازدیدکنندگان بازگشتی کاربرانی هستند که در طول زمان به طور مکرر به یک وب‌سایت دسترسی پیدا کرده‌اند.

نرخ تبدیل:

در تجزیه و تحلیل، نرخ تبدیل به نرخی اطلاق می شود که بازدیدکنندگان اقدامات خاص و مطلوبی را انجام می دهند، مانند خرید محصولات از وب سایت، ثبت نام در یک حساب کاربری یا اشتراک برای دریافت به روز رسانی محتوا.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه، ردیابی و بهینه سازی نرخ تبدیل

مزایای ردیابی تجزیه و تحلیل وب

ردیابی تجزیه و تحلیل وب مزایای زیادی دارد. به طور کلی، تجزیه و تحلیل وب به سازمان ها اجازه می دهد تا درک بهتری از عملکرد وب سایت خود داشته باشند و زمینه هایی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنند. با در نظر گرفتن این احساس فراگیر، در اینجا چند مزیت خاص وجود دارد که سازمان شما می تواند با ردیابی تجزیه و تحلیل وب از آن بهره مند شود:

درک بازدیدکنندگان شما

ردیابی تجزیه و تحلیل وب می تواند به شما کمک کند رفتار بازدیدکنندگان وب سایت خود را بهتر درک کنید، در غیر این صورت به عنوان مصرف کنندگان و مشتریان بالقوه در نظر گرفته می شوند. تجزیه و تحلیل وب نه تنها به شما امکان می دهد الگوهای بازدیدکنندگان را ردیابی کنید، مانند مدت زمانی که آنها در یک صفحه خاص سپری می کنند یا چگونه در ابتدا به سایت شما پیمایش کرده اند، بلکه می توانید در مورد موقعیت جغرافیایی آنها، وب سایت های رسانه های اجتماعی که آنها ترجیح می دهند مطلع شوید. ، محتوایی که از آن لذت می برند و موارد دیگر. این اطلاعات می تواند به طرق مختلف مفید باشد.

تعیین محل مبدا ترافیک

تجزیه و تحلیل وب می تواند نقاط داده ای را ردیابی کند که تعیین می کند ترافیک وب سایت از کجا منشأ می گیرد. اگر متوجه شدید که اکثر بازدیدکنندگان سایت شما از رسانه های اجتماعی سرچشمه می گیرند، سازمان شما ممکن است بتواند در مورد نحوه هدایت منابع خود نتیجه گیری کند.

به عنوان مثال، اگر سازمانی بخواهد بیشتر روی کاربران رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کند تا ترافیک وب سایت موجود را افزایش دهد، ممکن است بودجه بیشتری را برای ایجاد یک حضور قوی در رسانه های اجتماعی اختصاص دهد.

مطالب مرتبط: راهنمای قطعی بازاریابی سئو

بهینه سازی وب سایت شما

با درک بیشتر از رفتار کاربر، منشأ آنها، محتوایی که ترجیح می دهند و نحوه تعامل آنها با یک وب سایت، می توانید برنامه ای برای بهینه سازی وب سایت خود برای تجربه آنها ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر تجزیه و تحلیلی که شما ردیابی می‌کنید، میزان کم تعامل کاربر با تماس‌ها برای اقدام (CTA) را نشان می‌دهد، می‌توانید با تغییر محل قرارگیری CTA در سایت، سایت را برای نرخ‌های تعامل بالاتر بهینه کنید. این ممکن است به طور کلی تعامل را افزایش دهد و به سازمان شما اجازه دهد تا از نرخ تبدیل بالاتری برخوردار شود.

ایجاد یک برنامه بازاریابی موثر

تجزیه و تحلیل وب اطلاعات کلیدی را ارائه می دهد که ممکن است به تلاش های بازاریابی سازمان کمک کند. اگر داده های یک وب سایت به این نتیجه برسد که عملکرد یک برند در یک منطقه جغرافیایی خاص یا با جمعیت خاصی از افراد کم است، متخصصان بازاریابی می توانند از این اطلاعات به صورت استراتژیک استفاده کنند. از اینجا، آنها ممکن است بتوانند کمپین های دیجیتالی خود را برای هدف قرار دادن انواع خاصی از بازدیدکنندگان با استفاده از تحقیقات بازار در مورد نحوه جذب مشارکت آنها طراحی کنند.

پیش بینی روند رفتار

با گذشت زمان، ممکن است بتوانید الگوهایی را در رفتار بازدیدکنندگان و نحوه تعامل آنها با وب سایت خود مشاهده کنید. این اطلاعات می تواند سازمان شما را برای پیش بینی روندهایی که ممکن است در آینده رخ دهد، بهتر مجهز کند. به عنوان مثال، ممکن است بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی ترافیک وب سایت شما بالا است، بازدیدکنندگان با چه نوع محتوایی بیشتر درگیر هستند و چه چیزی باعث افزایش علاقه آنها می شود. از اینجا می‌توانید ابتکاراتی را برنامه‌ریزی کنید که موارد تکراری را در رفتار آنها تشویق کند.

مطالب مرتبط: راهنما: نرخ پرش یک وب سایت چقدر است؟

نحوه ردیابی تجزیه و تحلیل وب

ردیابی تجزیه و تحلیل وب یک فرآیند نسبتاً ساده است که می توانید آن را مطابق با اهداف و نیازهای خاص سازمان خود تنظیم کنید. در اینجا شش مرحله برای پیگیری کارآمد تجزیه و تحلیل وب وجود دارد:

۱. اهداف و مقاصد وب سایت خود را مشخص کنید

قبل از شروع ردیابی تجزیه و تحلیل وب، سازمان شما باید اهداف بیان شده وب سایت خود را مشخص کند. این مهم است که به رسمیت شناخته شود، زیرا هر وب سایت دارای هدف و اهداف منحصر به فرد خود است. بنابراین، آنچه را که می‌خواهید وب‌سایت‌تان انجام دهد را در نظر بگیرید – ممکن است اهدافی مانند افزایش فروش، بهبود تعامل با مشتری یا دیگران را شناسایی کنید.

۲. برای دستیابی به اهداف خود، CTA ایجاد کنید

با در نظر گرفتن اهداف و هدف وب سایت خود، می توانید برای دستیابی به این اهداف، فراخوانی برای اقدام (CTA) در وب سایت خود ایجاد کنید. CTAها وظایفی هستند که یک بازدیدکننده باید برای وب سایت شما انجام دهد تا به اهدافی که شما تعیین می کنید برسد. بنابراین، CTA ممکن است دکمه‌ای باشد که به مشتریان اطلاع می‌دهد تا یک محصول را بخرند، در یک سرویس مشترک شوند یا ایمیل خود را برای دریافت پیشنهاد وارد کنند.

مطالب مرتبط: ۱۵ نکته برای بهبود وب سایت

۳. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را شناسایی کنید

پس از ایجاد CTA، باید KPIهایی را که برای تعیین کمیت موفقیت وب سایت شما استفاده می شود و اینکه چقدر به اهدافی که تعیین کرده اید نزدیک است، شناسایی کنید. نقاط داده ای که برای KPI خود انتخاب می کنید باید عملکرد هر CTA را که ادغام می کنید و سایر مواردی که روی آنها سرمایه گذاری کرده اید اندازه گیری کنند.

۴. ابزاری را برای اندازه گیری تجزیه و تحلیل وب خود انتخاب کنید

با ایجاد اهداف، CTA و KPIهای خود، می توانید ابزاری را برای اندازه گیری تجزیه و تحلیل وب خود انتخاب کنید. سعی کنید ابزاری را انتخاب کنید که برای سنجش KPIهایی که در مرحله بالا شناسایی کردید طراحی شده است. پلتفرم‌های پلاگین مختلفی در دسترس هستند که توسعه‌دهندگان وب می‌توانند آن‌ها را با کدهای موجود ادغام کنند یا با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) نصب کنند. به عنوان مثال، شرکت هایی مانند گوگل از نرم افزارهای تحلیلی خاص برای استفاده عمومی حمایت می کنند.

بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس چیست؟

۵. به ابزار اجازه دهید داده ها را در دوره های تعیین شده جمع آوری کند

پس از ادغام یک ابزار جمع‌آوری داده در وب‌سایت خود، می‌توانید به ابزار اجازه دهید تا داده‌ها را به صورت غیرفعال در یک دوره زمانی مشخص جمع‌آوری کند. شما می توانید انتخاب کنید که اندازه گیری ها را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه بررسی کنید. از اینجا می‌توانید گزارش‌های تحلیلی ایجاد کنید و داده‌ها را در کنار هم در طول زمان مقایسه کنید. این گزارش ها حاوی داده ها و اطلاعاتی است که می توانید برای اطلاع رسانی به تلاش های بهینه سازی، کمپین های بازاریابی و سایر تصمیمات کلیدی استفاده کنید.

۶. تجزیه و تحلیل داده ها را در فواصل زمانی منظم انجام دهید

همانطور که به جمع آوری داده ها ادامه می دهید، مهم است که به یاد داشته باشید که تجزیه و تحلیل داده ها را به طور منظم و در فواصل زمانی مشخص انجام دهید. سعی کنید یک تقویم تجزیه و تحلیل داده تنظیم کنید که در آن اطلاعات جمع آوری شده را بررسی کرده و با ذینفعان داخلی بحث کنید. این می تواند توانایی شما را برای نتیجه گیری از این داده ها و تصمیم گیری آگاهانه در مورد آینده وب سایت خود به حداکثر برساند.

مرتبط: نحوه برنامه ریزی یک وب سایت: مراحل ساخت یک سایت کاربردی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *