بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۲۰ مثال از معیارهای بازاریابی و KPI (با تعاریف)

معیارهای بازاریابی اینترنتی و شاخص های کلیدی عملکرد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ارزیابی یک کمپین بازاریابی می تواند به شما در شناسایی تکنیک های تبلیغاتی که بر مخاطبان هدف شما تأثیر می گذارد کمک کند. با معیارهای بازاریابی و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)، می توانید میزان موفقیت یک کمپین را تعیین کنید و نحوه دستیابی به اهداف خود را برای پروژه بعدی برنامه ریزی کنید. اعمال اندازه‌گیری‌ها در تجزیه و تحلیل شما می‌تواند به شما امکان گزارش داده‌های دقیق و مناطق هدفی را که می‌خواهید بهبود دهید، می‌دهد.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف معیارهای بازاریابی و KPI و ارائه ۲۰ مثال می پردازیم.

معیارهای بازاریابی و KPI چیست؟

معیارهای بازاریابی و KPIها عملکرد یک شرکت را در بازاریابی و تبلیغات برجسته می کنند. آنها می توانند به رهبران کسب و کار کمک کنند تا موفقیت کمپین های خود را بسنجند و بودجه را به استراتژی های بازاریابی اختصاص دهند. متخصصان همچنین ممکن است از معیارها برای مقایسه پروژه های داخلی فعلی و گذشته یا انجام یک تحلیل رقابتی استفاده کنند. شرکت ها ممکن است از KPI های منحصر به فرد برای کسب و کار خود یا استاندارد در صنایع خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟ مثال ها، بهترین روش ها و نحوه ایجاد آنها

۲۰ معیار بازاریابی و KPI

برای کمک به تصمیم گیری اینکه کدام KPI مناسب است، در اینجا چند نمونه از معیارها و KPIهای بازاریابی آورده شده است:

۱. نرخ تبدیل

نرخ تبدیل به درصد افرادی اشاره دارد که با مواد بازاریابی شما به روشی مشخص درگیر هستند. این توانایی کمپین را در جلب نظر مصرف کنندگان بالقوه نشان می دهد. برای مثال، ممکن است تعداد فروش‌هایی را که از اشتراک‌های ایمیلی حاصل شده است، ردیابی کنید. درصد بالایی می تواند نشان دهد که ایمیل های تبلیغاتی شما به طور موثری مشتریان را برای خرید محصولات متقاعد می کند.

بیشتر بخوانید: نحوه محاسبه و بهینه سازی نرخ تبدیل

۲. هزینه هر سرنخ

هزینه هر سرنخ معیاری است که میزان پولی را که یک شرکت برای به دست آوردن علاقه مشتریان جدید بالقوه خرج می کند را اندازه می گیرد. هزینه پایین به ازای هر سرنخ می تواند نشان دهد که مصرف کنندگان پول بیشتری را برای خرید محصولات صرف می کنند تا اینکه شرکت برای به دست آوردن مشتریان جدید هزینه می کند. ارزش پایین همچنین می تواند نشان دهد که شرکت در حال کسب سود است.

۳. هزینه جذب مشتری

مانند هزینه هر سرنخ، هزینه جذب مشتری مقدار پولی را که یک کسب و کار برای جذب مشتریان جدید خرج می کند اندازه گیری می کند، اما فقط مشتریانی را که خرید انجام می دهند تجزیه و تحلیل می کند. تجزیه و تحلیل این معیار می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه مقدار از بودجه خود را به هدف گذاری بالقوه اختصاص دهید. می توانید تعیین کنید که آیا هزینه های خرید به شرکت کمک می کند تا پول بیشتری کسب کند یا خیر.

مطالب مرتبط: هزینه جذب مشتری (CAC): چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید

۴. تعامل در رسانه های اجتماعی

تعامل رسانه های اجتماعی به نتایج قابل اندازه گیری اشاره دارد که کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد می کنند. برای سنجش میزان علاقه مشتریان خود به یک محصول خاص، می‌توانید اقدامات کاربر مانند لایک، کلیک و اشتراک‌گذاری را تجزیه و تحلیل کنید. به عنوان مثال، اگر داده‌های شما نشان می‌دهد که کاربران ۱۰۰ بار روی پیوند به وب‌سایت شرکت کلیک کرده‌اند، می‌توانید نتیجه بگیرید که محتوای رسانه‌های اجتماعی به مشتریان بالقوه انگیزه می‌دهد تا درباره برندی که تبلیغ می‌کنید بیشتر بدانند.

مطالب مرتبط:  نحوه بهبود تعامل در رسانه های اجتماعی 

۵. ارزش طول عمر مشتری

ارزش طول عمر مشتری (CLV) درآمد احتمالی را که مشتری می تواند برای یک کسب و کار در تمام مدت زمانی که مشتری با آن شرکت فعال است تولید کند، اندازه گیری می کند. حفظ طولانی تر مشتری معمولاً به ارزش طول عمر بیشتر مشتری ترجمه می شود. بازاریابی همچنین می تواند تأثیر مستقیمی بر نرخ های نگهداری داشته باشد.

۶. بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه (ROI) یک KPI همه کاره است که میزان درآمد شرکت شما را در مقایسه با میزان سرمایه گذاری آن اندازه گیری می کند. هنگامی که اندازه گیری کردید که آیا بودجه ای که به یک کمپین اختصاص داده اید به نفع شرکت بوده است یا خیر، می توانید تصمیم بگیرید که چقدر پول به پروژه های آینده اختصاص دهید. به عنوان مثال، ROI بالا می تواند نشان دهد که برندی که برای بازاریابی پول زیادی خرج می کند، در ازای آن نیز پول زیادی دریافت می کند.

۷. رتبه بندی موتورهای جستجو

رتبه بندی بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) نشان دهنده قابل مشاهده بودن وب سایت یک شرکت به صورت آنلاین است. هنگامی که مصرف کننده یک کلمه کلیدی را در یک موتور جستجو تایپ می کند، ممکن است روی وب سایت هایی که رتبه اول را در نتایج دارند کلیک کند. دانستن اینکه چگونه کلمات کلیدی را در محتوای وب سایت خود هدف قرار دهید، می تواند به شما کمک کند رتبه اینترنت خود را بهبود بخشید و مصرف کنندگان بیشتری را به وب سایت هدایت کنید.

مطالب مرتبط:  ۱۲ ابزار تجزیه و تحلیل SEO که می توانید برای بهبود عملکرد وب سایت استفاده کنید

۸. ترافیک وب

اندازه گیری میزان و منبع ترافیک وب سایت شرکت شما می تواند راهی مفید برای درک ترکیب بازدیدکنندگان سایت شما باشد. این می تواند یک راه ارزشمند برای دانستن اینکه آیا بازدیدکنندگان جدید بیشتری را به سایت خود جذب می کنید و بازدیدکنندگان تکراری را حفظ می کنید. شما همچنین می توانید تعیین کنید که در صورت موفقیت آمیز بودن تلاش های بازاریابی هدفمند شما، برای سنجش چه اطلاعات جمعیتی جذاب هستید.

مطالب مرتبط: نظارت بر ترافیک وب چیست؟ به علاوه مزایا، ابزار و مراحل

۹. شرکت کنندگان در رویداد

اگر رویدادهای بازاریابی حضوری برگزار می کنید، مانند افتتاحیه فروشگاه یا جشن سالگرد، می توانید از تعداد شرکت کنندگان به عنوان یک معیار قابل اندازه گیری استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند یک رویداد را با سایر رویدادهای مشابه در شرکت خود یا با رویدادهایی که سازمان های دیگر برگزار کرده اند مقایسه کنید. اگر رویداد شما مشتریان زیادی را جذب کرد، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا تلاش‌های شما برای ارتقای عملکرد مؤثر بوده است یا خیر.

۱۰. سرنخ های واجد شرایط بازاریابی

سرنخ واجد شرایط بازاریابی (MQL) سرنخ‌هایی است که احتمالاً کالا یا خدماتی را خریداری می‌کنند، زیرا قبلاً به شرکت علاقه نشان داده‌اند. برای مثال، آنها ممکن است با دریافت ایمیل های بازاریابی موافقت کرده باشند یا چندین بار به وب سایت دسترسی داشته باشند. شناسایی MQL ها به شما این امکان را می دهد که بفهمید چه زمانی و کجا تلاش های تبلیغاتی خود را متمرکز کنید.

۱۱. سرنخ های واجد شرایط فروش

سرنخ واجد شرایط فروش (SQL) سرنخ است که تیم فروش سازنده بودن آن را تایید کرده است. سرنخ ها یا مشتریان بالقوه با اقدامات خود نشان داده اند که قصد خرید دارند. دانستن اینکه SQL های شما چه کسانی هستند به شما امکان می دهد بدانید خریداران احتمالی شما چه کسانی هستند.

مطالب مرتبط: سرنخ فروش چیست؟ (و نحوه واجد شرایط شدن یک)

۱۲. ترافیک موبایل

ترافیک موبایل تعداد بازدیدکنندگان وب سایت است که از دستگاه تلفن همراه برای اهداف وبگردی خود استفاده می کنند. بسته به استراتژی بازاریابی خود، ممکن است سعی کنید تعداد مشتریان بالقوه ای را که از طریق تلفن هوشمند یا تبلت از سایت شما بازدید می کنند، افزایش یا به حداکثر برسانید. همچنین ممکن است از این معیار برای سنجش اثربخشی سایت تلفن همراه خود در مقایسه با نسخه دسکتاپ استفاده کنید.

مطالب مرتبط:  چگونه یک وب سایت مناسب برای موبایل بسازیم (با نکات)

۱۳. آگاهی از برند

آگاهی از برند معیاری است که موفقیت شرکت شما را در رسانه های اجتماعی و تلاش های تبلیغات اینترنتی می سنجد. عواملی مانند ذکر نام تجاری در رسانه های اجتماعی و تعداد مصرف کنندگانی که در اینترنت برای برند جستجو می کنند، نشان دهنده آگاهی از برند است. همچنین می توانید این مفهوم را با میزان تعامل اینفلوئنسرها با شرکت اندازه گیری کنید.

مطالب مرتبط: ۱۷ استراتژی و نقشه ی فوق العاده جهت افزایش آگاهی از برند

۱۴. نرخ کلیک

نرخ کلیک (CTR) میزان دفعات استفاده کاربران موتورهای جستجو از پیوندهایی را که پیدا کرده اند برای پیمایش سایت شما اندازه گیری می کند. این معیار می‌تواند معیار مفیدی باشد که نشان می‌دهد مشتریان شما چقدر سایت شما را به عنوان یک نتیجه موتور جستجو می‌یابند. می توانید از CTR برای تجزیه و تحلیل اثربخشی تبلیغات آنلاین استفاده کنید.

مرتبط: ۹ روش برای بهبود CTR (نرخ کلیک) تبلیغات گوگل

۱۵. بازدیدکنندگان منحصر به فرد

یک بازدید کننده منحصر به فرد مصرف کننده ای است که حداقل یک بار در یک دوره تعیین شده به وب سایت شرکت دسترسی داشته باشد. اندازه‌گیری تعداد کاربران منحصر به فردی که از سایت شما بازدید می‌کنند می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که چه تعداد از افراد از سایت شما بازدید می‌کنند. می توانید این عدد را با تعداد مصرف کنندگان بازدیدکنندگان مکرر مقایسه کنید.

۱۶. ترافیک ارجاعی

ترافیک ارجاع معیاری است که تعداد مصرف کنندگانی که از یک ارجاع از یک وب سایت دیگر از سایت شما بازدید کرده اند را اندازه گیری می کند. این می تواند به طور موثر استراتژی های بازاریابی مبتنی بر رابطه، مانند لینک های جاسازی شده در محتوای حمایت شده را اندازه گیری کند. به عنوان مثال، یک مصرف کننده ممکن است روی یک لینک فعال به وب سایت شما از سایت برند دیگری کلیک کند.

۱۷. مشترکین ایمیل

اگر مطالب بازاریابی را از طریق ایمیل ارسال می کنید، تعداد مشترکین لیست شما می تواند به شما بگوید که چند نفر مایلند به روز رسانی ها را در صندوق ورودی خود دریافت کنند و با دریافت این مطالب موافقت کنند. دانستن اینکه چند نفر در ایمیل های شرکت شما مشترک می شوند می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چقدر از استراتژی بازاریابی ایمیلی استفاده می کنید. همچنین می توانید تعیین کنید که آیا محتوای ایمیل ها برای مخاطبان هدف شما جذاب است یا خیر.

مطالب مرتبط: پرسش و پاسخ: بازاریابی ایمیلی چیست؟

۱۸. حفظ مشتری

حفظ مشتری به تعداد مشتریان موجود یک کسب و کار در یک دوره زمانی اشاره دارد. این معیار می‌تواند به مقایسه تعداد مشتریان جدید و بازگشتی و طراحی استراتژی‌های بازاریابی با هدف مشتریان فعلی شما کمک کند. حفظ مشتری زیاد برای یک شرکت می تواند نشان دهنده این باشد که شما روابط مثبتی با مصرف کنندگان دارید.

موارد مرتبط:  ۱۶ استراتژی حفظ مشتری که کار می کنند

۱۹. سود بر اساس محصول

سود بر اساس محصول، درصد کل سودی که هر محصول ایجاد می کند را اندازه گیری می کند. شما می توانید بر اساس تأثیر آن بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان تصمیم بگیرید که در کمپین های بازاریابی خود بر کدام محصول تأکید کنید. استفاده از این معیار می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های بازاریابی خود را بر روی محصولاتی متمرکز کنید که مطمئن هستید می توانند برای شرکت درآمد کسب کنند.

مرتبط: سودآوری محصول: تعریف و روش ها

۲۰. امتیاز خالص پروموتر

امتیاز خالص پروموتر احتمال ارجاع محصولات شما به مشتریان را به ارتباطاتشان تجزیه و تحلیل می کند. همچنین به میزان وفاداری مشتریان به برند اشاره دارد. این می تواند روش خوبی برای اندازه گیری نحوه انتشار آگاهی از محصول شما از طریق کانال های خارجی مانند رسانه های اجتماعی و ایمیل باشد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *