بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه نوشتن یک نظرسنجی عالی در ۴ مرحله: به علاوه نکات

چگونه سوالات نظرسنجی خوب بنویسیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یادگیری نحوه نوشتن نظرسنجی گام مهمی برای بازاریابان، توسعه دهندگان محصول، متخصصان روابط عمومی و دیگران است. نظرسنجی ها می توانند به آنها در جمع آوری اطلاعات در مورد خواسته ها و نیازهای مشتریان، اثربخشی بازاریابی و آگاهی از برندشان کمک کنند. اگر در هر یک از این زمینه ها کار می کنید، کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشتن نظرسنجی های عالی ممکن است مفید باشد.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که نظرسنجی چیست و عناصر آن را فهرست می‌کنیم، نحوه نوشتن نظرسنجی را در چهار مرحله مورد بحث قرار می‌دهیم و چند نکته مفید برای بهینه‌سازی نظرسنجی ارائه می‌دهیم.

نظرسنجی چیست؟

نظرسنجی که گاهی به آن نظرسنجی کاربر نیز گفته می شود، نوعی پرسشنامه است که توسط یک کسب و کار برای به دست آوردن بینش در مورد موضوعات خاص مرتبط با اثربخشی شرکت اجرا می شود. به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است یک نظرسنجی ایمیلی ارسال کند تا مشخص کند چه تعداد مشتری احتمالاً محصولی را که شرکت در مورد راه اندازی آن فکر می کند خریداری می کند.

نظرسنجی‌ها می‌توانند شامل سؤالات متعدد یا چند سؤال باشند. برخی از نظرسنجی ها حتی فقط یک سوال دارند. نظرسنجی ها نیز نسبتاً ارزان هستند و آنها را راهی عالی برای به دست آوردن اطلاعات بدون صرف ریال های تبلیغاتی اضافی می کند.

موارد مرتبط:  ۲۴ مورد از بهترین گزینه های نرم افزار نظرسنجی برای سال ۲۰۲۲

عناصر یک نظرسنجی

چند عنصر کلیدی یک نظرسنجی وجود دارد که باید پوشش داده شود تا اطمینان حاصل شود که نظرسنجی شما تا حد امکان مؤثر است. این عناصر عبارتند از:

یک هدف پژوهشی

اکثر نظرسنجی ها برای جمع آوری تحقیقات مرتبط با یک نظریه یا علاقه خاص انجام می شود. به عنوان مثال، نظرسنجی که از کاربران می‌پرسد آیا از یک محصول جدید استفاده می‌کنند یا خیر، هدف آن تعیین این است که آیا راه‌اندازی آن محصول سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای کسب‌وکار است یا خیر. نظرسنجی شما باید یک هدف یا سوال قابل اندازه گیری داشته باشد که با نتایجی که از شرکت کنندگان در نظرسنجی دریافت می کنید بتوان به آن پاسخ داد.

مطالب مرتبط:  راهنمای روش های نظرسنجی: تعریف، انواع و مزایا

شرکت کنندگان

نظرسنجی خود را برای چه کسی مدیریت می کنید به همان اندازه مهم است که چه چیزی در آن گنجانده شده است. اطمینان از اینکه پایگاه داده درستی از افراد نظرسنجی شما را دریافت و شرکت می کنند، می تواند به طور قابل توجهی بر نتایج کلی نظرسنجی تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، اگر می خواهید بدانید که آیا مشتریان تجربه خوبی از یک محصول خاص دارند، باید از مشتریانی که آن محصول را خریداری کرده اند و برای مدتی از آن استفاده کرده اند نظرسنجی کنید. ارسال نظرسنجی برای مشتریانی که آن محصول را نخریده اند یا به تازگی آن محصول را خریداری کرده اند، اطلاعات غیر مفیدی در رابطه با هدف شما به دست می دهد.

مطالب مرتبط:  چگونه می توان نظرسنجی های بهتری با نرخ پاسخ بالاتر ایجاد کرد 

سوالات موثر

سه نوع اصلی از سؤالات مورد استفاده در نظرسنجی کاربران وجود دارد: سؤالات باز، سؤالات پایانی و سؤالات مقیاس عددی. هر نوع سوال مهم است، اما ضروری است که تعداد مناسبی از هر سوال را درج کنید تا اطمینان حاصل شود که به نتایج دلخواهتان می‌رسید.

به عنوان مثال، اگر به دنبال داده های کیفی بیشتری هستید، می خواهید سؤالات باز بپرسید. اگر می‌خواهید نرخ پاسخ‌دهی بالاتری داشته باشید، بهتر است سؤالات پایانی بیشتری نسبت به سؤالات باز بپرسید.

مطالب مرتبط:  ۳۰ نمونه از سوالات باز برای نظرسنجی های تجاری

مشوق ها

یکی دیگر از عناصر بسیاری از نظرسنجی ها، انگیزه است. استفاده از مشوق ها برای تشویق کاربران به تکمیل نظرسنجی، نرخ پاسخگویی را افزایش می دهد. نمونه هایی از مشوق ها شامل تخفیف و امتیاز پاداش است.

مطالب مرتبط: رضایت مشتری: ۷۰ سوال نظرسنجی برای بازخورد

نحوه نوشتن نظرسنجی

برای نوشتن یک نظرسنجی موثر از کاربران می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

۱. هدف نظرسنجی خود را مشخص کنید

اولین قدم در نوشتن نظرسنجی این است که ابتدا تصمیم بگیرید که هدف کلی نظرسنجی چیست. برای مثال، می‌توانید یک نظرسنجی برای تعیین درصد مشتریانی که به محصول جدیدی که کسب‌وکارتان می‌خواهد راه‌اندازی کند، علاقه‌مند هستند، ایجاد کنید. هدف نظرسنجی شما مبنایی است که بر اساس آن سؤالاتی ایجاد خواهید کرد که در نهایت از نتیجه ای که می خواهید به دست آورید پشتیبانی می کند.

مطالب مرتبط:  ۵۱ روش برای بهبود مهارت های خود به عنوان یک سازنده نظرسنجی 

۲. تصمیم بگیرید که از چه نوع سؤالاتی استفاده می کنید

قبل از شروع نوشتن سؤالات نظرسنجی خود، ابتدا باید نوع سؤالاتی را که می خواهید استفاده کنید تعیین کنید. می توانید از ترکیبی از سؤالات باز و بسته و همچنین سؤالات مقیاس عددی استفاده کنید یا فقط می توانید از یک یا دو نوع در نظرسنجی خود استفاده کنید. انواع سوالاتی که استفاده می کنید به نوع داده ای که می خواهید به دست آورید بستگی دارد.

مطالب مرتبط:  ۷۵ سوال نظرسنجی برای درک بهتر مشتریان

۳. سوالات خود را ایجاد کنید

گام بعدی در نوشتن نظرسنجی، فرموله کردن سوالاتی است که می‌پرسید. ایجاد سوالات موثر ضروری برای اطمینان از موفقیت نظرسنجی شما و اندازه گیری دقیق نظرات گیرنده.

هنگام ایجاد سؤال، بهترین روش های زیر را در نظر بگیرید:

  • از واژگانی که بیشتر برای کاربر آشنا است استفاده کنید. برای انجام این کار، باید سطح تحصیلات مخاطبان نظرسنجی خود را در نظر بگیرید و همچنین مطمئن شوید که از کلماتی استفاده می‌کنید که به راحتی برای عموم مردم قابل درک است. از استفاده از اختصارات نامشخص، اصطلاحات تخصصی و کلمات پیچیده خودداری کنید.

  • مشخص و واضح باشید. هر سوالی که می‌پرسید باید واضح باشد و جایی برای تفسیر نادرست باقی نگذارد. به عنوان مثال، به جای اینکه بپرسید “چقدر پول در می آورید؟”، می خواهید بپرسید “درآمد شما برای سال مالی ۱۳۹۹ چقدر بوده است؟”

  • هر بار فقط یک سوال بپرسید. پرسیدن چندین سوال در یک سوال می‌تواند آسان باشد، اما این فقط باعث سردرگمی کاربران می‌شود و احتمالاً منجر به پاسخگویی تنها به یکی از سوالات مطرح شده می‌شود. به عنوان مثال، به جای اینکه بپرسید “نظر شما در مورد محصول جدید ما چیست و آیا آن را به دوستان توصیه می کنید؟”، این دو سوال را جدا کنید تا دو سوال جداگانه باشند که می توان به صورت جداگانه به آنها پاسخ داد.

  • با سؤالات عمومی شروع کنید و به سؤالات خاص تر بروید. نظرسنجی خود را با سوالات کلی تری که پاسخ به آنها آسان است شروع کنید. این کار نظرسنجی‌کنندگان را تشویق می‌کند که به پاسخ‌دهی ادامه دهند و با تکمیل هر سؤال به آنها احساس موفقیت می‌دهد.

مطالب مرتبط:  چگونه از کسی بخواهیم نظرسنجی را پر کند (با نکات)

۴. آن را ساده و کوتاه نگه دارید

مهم است که نظرسنجی خود را تا حد امکان ساده و کوتاه نگه دارید تا به حفظ توجه نظرسنجی‌کنندگان و ارتقای نرخ تکمیل نظرسنجی بالاتر کمک کنید. هرچه نظرسنجی شما طولانی تر باشد، احتمال اینکه میزان پاسخگویی شما کاهش یابد، بیشتر می شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که هر سوال پرسیده شده دارای ارزش است.

مطالب مرتبط:  الگوهای نظرسنجی و نحوه استفاده موثر از آنها

12 نکته برتر برای ایجاد نظرسنجی خوب
۱۲ نکته برتر برای ایجاد نظرسنجی خوب

زمان استفاده از نظرسنجی

شرکت ها به دلایل مختلف و در چندین موقعیت مختلف از نظرسنجی استفاده می کنند. زمان های اولیه ای که در آن نظرسنجی مفید خواهد بود عبارتند از:

  • قبل از راه اندازی یک محصول یا خدمات جدید

  • برای به دست آوردن اطلاعات مفید در مورد پایگاه مشتریان فعلی یک شرکت

  • برای سنجش میزان علاقه و اثربخشی یک رویداد یا سایر کمپین های بازاریابی

  • زمانی که به فکر شاخه شدن در صنعت یا حوزه محصولات و خدمات متفاوت هستید

  • برای ارزیابی اینکه قیف های تبدیل یک شرکت چقدر موثر هستند

  • هنگام تصمیم گیری یک کسب و کار بزرگ که مستقیماً بر مشتریان تأثیر می گذارد یا برای موفقیت به پشتیبانی مشتری متکی است

  • برای تجزیه و تحلیل اینکه چگونه کسب و کار شما در مقابل رقبا در چشم مشتریان ایستاده است

مطالب مرتبط:  راهنمای روش های نظرسنجی: تعریف، انواع و مزایا

نظرسنجی چه چیزی می تواند به شما بگوید؟

نظرسنجی ها می توانند اطلاعات مفید زیادی را نشان دهند که یک کسب و کار می تواند هنگام تصمیم گیری از آنها استفاده کند. نمونه های متداول اطلاعات به دست آمده از یک نظرسنجی عبارتند از:

  • این که آیا مشتریان برای خرید یک محصول یا خدمات جدید آماده هستند

  • این که آیا مشتریان آماده دریافت خبرنامه یا سایر ایمیل‌های بازاریابی هستند

  • اینکه آیا مشتریان از تجربه خود در یک تجارت راضی هستند یا خیر

  • اینکه آیا مشتریان از محصولات یا خدمات فعلی ارائه شده توسط یک شرکت لذت می برند

  • جمعیت شناسی پایگاه مشتری اصلی فعلی یک شرکت

  • مسائل اولیه ای که مخاطبان هدف یک شرکت با آن مواجه هستند

  • چگونه مشتریان برخی از جنبه های یک تجارت یا برند را درک می کنند، مانند خدمات مشتری یا تمیزی فروشگاه

به طور خلاصه، نظرسنجی‌ها می‌توانند عملاً هر چیزی را به شما بگویند به شرط اینکه سؤالات درستی بپرسید.

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد نظرسنجی رضایت مشتری (با نمونه سوالات)

نکاتی برای ایجاد یک نظرسنجی موثر

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام نوشتن نظرسنجی در نظر داشته باشید:

  • از تعصب بپرهیزید. از ساختاربندی سوالات نظرسنجی خود به گونه ای که شامل سوگیری باشد، خودداری کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه بپرسید “ما بازخورد خوبی در مورد آخرین محصول خود دریافت کرده ایم. آیا شما هم معتقدید که محصول عالی است؟”، می خواهید بپرسید “تجربه شما با محصول چیست؟” این تضمین می کند که پاسخ های صادقانه و بی طرفانه دریافت کنید.

  • مطمئن شوید که سوالات شما کامل است. اطمینان حاصل کنید که هر سوال دارای مقدار کافی پاسخ در دسترس است. به عنوان مثال، به جای درج پاسخ هایی مانند بله، خیر و شاید، از پاسخ هایی استفاده کنید که دقیق تر و کامل تر هستند یا به کاربر این امکان را می دهند که پاسخ خود را پر کند.

  • تا حد امکان از سوالات بسته استفاده کنید. سوالات بسته معمولاً بالاترین نرخ پاسخ را دارند، بنابراین گنجاندن آنها تا حد امکان در نظرسنجی خود می تواند تعداد افراد را که نظرسنجی شما را تکمیل می کنند افزایش دهد.

مرتبط: ۷ شیوه صحیح در نحوه درخواست بازخورد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *