بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای روش های نظرسنجی: تعریف، انواع و مزایا

فرمت نظرسنجی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

نظرسنجی ها به محققان اجازه می دهد تا بینش های مربوط به یک حوزه خاص مورد علاقه را جمع آوری کنند. کسب و کارها ممکن است نظرسنجی ها را در استراتژی های بازاریابی خود بگنجانند تا افکار عمومی را در مورد یک محصول یا یک کمپین تبلیغاتی جمع آوری کنند. اگر در حال جمع‌آوری داده‌ها برای تحقیق هستید یا علاقه‌مند به یادگیری نظرات مصرف‌کنندگان در مورد محصول خود هستید، می‌توانید از روش نظرسنجی استفاده کنید.

در این مقاله از ایوسی، روش نظرسنجی چیست، روش‌های مختلف نظرسنجی را فهرست می‌کنیم، نحوه انتخاب یکی را توضیح می‌دهیم و مزایا و معایب این روش را به اشتراک می‌گذاریم.

روش نظرسنجی چیست؟

روش نظرسنجی عبارت است از جمع‌آوری داده‌ها برای یک مطالعه با پرسیدن سؤالات مرتبط با تحقیق شما. به طور معمول، محققان از افرادی که دانش، بینش یا تجربیات خاصی در رابطه با مطالعه دارند، نظرسنجی می‌کنند. محققان یک لیست رسمی از سوالات را برای پرسیدن از شرکت کنندگان ایجاد می کنند و ممکن است آن را یک به یک، آنلاین یا از طریق پست توزیع کنند.

سپس می توانند از پاسخ های افراد برای درک تصورات عمومی در مورد یا تجربیات شخصی در مورد یک کالا، خدمات یا محصول خاص استفاده کنند. برخی از شرکت ها هنگام تصمیم گیری در مورد یک کمپین بازاریابی جدید یا ویژگی محصول از نظرسنجی استفاده می کنند تا بتوانند قبل از اجرای یک استراتژی تبلیغاتی جدید، واکنش مردم را درک کنند.

مطالب مرتبط: الگوهای نظرسنجی و نحوه استفاده موثر از آنها

انواع روش های نظرسنجی

نظرسنجی ها می توانند اهداف متفاوتی داشته باشند، بنابراین ممکن است مرور روش های مختلف نظرسنجی برای انتخاب مناسب ترین روش برای مطالعه مفید باشد. در اینجا چندین نوع روش نظرسنجی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

گروه های متمرکز

گروه های کانونی یکی از راه های انجام یک نظرسنجی حضوری هستند. محقق معمولاً گروه کوچکی از افراد دارای تنوع جمعیتی را جمع آوری می کند. یک ناظر از تیم تحقیقاتی گروه تمرکز را از طریق بحث در مورد یک موضوع خاص یا تجربه ای با محصول جدید یک شرکت رهبری می کند. هدف معمولی از یک گروه متمرکز، درک نحوه واکنش مردم به یک آیتم خاص یا کمپین بازاریابی در یک محیط گروهی است.

برای محققین مهم است که شرکت کنندگان در گروه متمرکز به جای پاسخ دادن به سؤالات یا پرداختن به نگرانی ها به صورت خصوصی و فردی، با یکدیگر تعامل و گفتگو کنند. محققان اغلب به افراد برای شرکت در یک گروه متمرکز با ارائه کارت های هدیه یا سایر غرامت پاداش می دهند.

مطالب مرتبط: ۵۷ سوال برای پرسیدن از یک گروه متمرکز (با نکات)

مصاحبه های یک به یک

مصاحبه ها یکی دیگر از تکنیک های تحقیق حضوری است که در آن محققین به صورت تک به تک از افراد سوال می پرسند. مصاحبه‌های حضوری یا نظرسنجی‌های خانگی، زمانی می‌تواند مفید باشد که یک محقق یا کسب‌وکار علاقه‌مند به بحث درباره موضوع شخصی با یک جمعیت شناسی خاص باشد. برخی از سؤالات ممکن است نیاز به بحث یا سؤال گسترده داشته باشند، بنابراین داشتن مصاحبه انفرادی ممکن است بهترین گزینه برای جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات باشد. مصاحبه گر بسته به نیازهای تیم تحقیقاتی ممکن است مصاحبه را فیلمبرداری یا ضبط کند.

نظرسنجی های تلفنی

نظرسنجی های تلفنی شامل تماس با مردم و درخواست از آنها برای پاسخ به سوالات از طریق تلفن است. بسیاری از نظرسنجی های تلفنی با استفاده از تکنیکی به نام شماره گیری تصادفی رقمی (RDD) با افراد تماس می گیرند. محققان می توانند از RDD برای تماس با شماره های فهرست شده و غیر فهرست شده استفاده کنند، که ممکن است با به حداقل رساندن سوگیری تماس، به دقت نمونه کمک کند. یکی دیگر از برنامه های نرم افزاری پاسخ صوتی تعاملی یا تلفن گویا است که در آن مشتریان با استفاده از پاسخ های از پیش ضبط شده پاسخ ها را ارسال می کنند. مصاحبه شونده با فشار دادن شماره ای روی صفحه کلید تلفن خود یا ارائه پاسخ شفاهی می تواند به سوالات پاسخ دهد. تیم تحقیقاتی تعداد افرادی که اعداد خاصی را انتخاب می کنند را ثبت می کند.

نظرسنجی های پستی

تیم های تحقیقاتی نظرسنجی های پستی را مستقیماً برای پاسخ دهندگان بالقوه ارسال می کنند. این می تواند یک روش مقرون به صرفه برای جمع آوری داده ها باشد زیرا تنها هزینه های مربوط به آن هزینه پست است. نظرسنجی‌های پستی می‌توانند مفید باشند زیرا می‌توانند شرکت‌کنندگان را تشویق کنند تا پاسخ دهند، و از آنجا که محققان نظرسنجی‌ها را به آدرس خانه شرکت‌کنندگان ارسال می‌کنند و با نام شرکت‌کنندگان را ارجاع می‌دهند، نظرسنجی‌های پستی ممکن است یک رویکرد شخصی به نظر برسد.

مطالب مرتبط: چگونه یک نظرسنجی بنویسیم که برای شما مفید باشد: نکاتی برای موفقیت

نمونه برداری تابلویی

در نمونه گیری پانل، محققان اعضای یک پانل از پیش مونتاژ شده را برای شرکت در نظرسنجی انتخاب می کنند. این یک راه عالی برای تضمین پاسخ است زیرا اعضای پانل قبلاً برای شرکت در تحقیق موافقت کرده اند. از آنجایی که اطلاعات خاصی در مورد اعضای پانل می‌دانید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همه پاسخ‌دهندگان نظرسنجی معیارهای خاصی را دارند و به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا می‌کنید.

نظرسنجی های پانل ممکن است طولی باشند، به این معنی که شرکت کنندگان در مدتی به سوالات پاسخ می دهند. گاهی اوقات، مصاحبه کنندگان چندین بار در یک مطالعه طولی یک سوال را می پرسند تا ببینند آیا پاسخ دهندگان نظرات خود را در طول مطالعه تغییر می دهند یا خیر.

مطالب مرتبط: چگونه می توان نظرسنجی های بهتری با نرخ پاسخ بالاتر ایجاد کرد

نظرسنجی های آنلاین

نظرسنجی های آنلاین راهی عالی برای محققان برای تماس با مخاطبان گسترده در چندین موقعیت جغرافیایی و در محدوده های سنی مختلف است. آنها همچنین به محقق اجازه می دهند تا یک جمعیت شناسی یا مخاطب هدف خاص را مطالعه کند. نظرسنجی آنلاین به دلیل انعطاف پذیری در محتوا و دسترسی، روشی رو به افزایش است. از آنجایی که بسیاری از مردم از طریق تلفن های خود به اینترنت دسترسی دارند، محققان می توانند در طول روز و از هر مکانی با مردم ارتباط برقرار کنند. این کار تماس با پاسخ دهندگان را آسان تر می کند و در عین حال به آنها اجازه می دهد تصمیم بگیرند که چه زمانی و کجا در نظرسنجی شما شرکت کنند.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن نظرسنجی: مراحل و نکات

نحوه انتخاب روش نظرسنجی

هنگام انتخاب روش نظرسنجی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. هدف نظرسنجی را تعیین کنید

محققان و کسب‌وکارها می‌توانند از نظرسنجی‌ها برای جمع‌آوری مجموعه‌ای از داده‌ها استفاده کنند، بنابراین تعیین هدف تحقیق شما محل خوبی برای شروع است. اگر مطالعه شما دارای مخاطب هدف است، می توانید روش نظرسنجی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد به طور خاص به این افراد دسترسی پیدا کنید. اگر تا حد امکان به دنبال پاسخ هستید، یک نظرسنجی آنلاین یا تلفنی را در نظر بگیرید که نیازی به جمع آوری داده ها به صورت حضوری ندارد.

۲. بودجه خود را محاسبه کنید

روش‌های نظرسنجی می‌توانند از نظر منابع و زمان متفاوت باشند، بنابراین تعیین بودجه می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام تکنیک را انتخاب کنید. اگر بودجه زیادی دارید، گروه‌های متمرکز و نمونه‌های پانل می‌توانند نتایج عمیقی را از یک مخاطب هدف به دست آورند. در غیر این صورت، از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری مانند نظرسنجی تلفنی یا پستی استفاده کنید.

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد یک بودجه شخصی در ۶ مرحله

۳. فهرستی از سوالات ایجاد کنید

ایجاد لیستی از سؤالات نظرسنجی می تواند به شما کمک کند تعیین کنید که آیا می خواهید نظرسنجی خود را به صورت حضوری، آنلاین یا از طریق پست توزیع کنید. اگر سؤالات باز می‌پرسید که می‌تواند منجر به بحث شود، یک گروه متمرکز تشکیل دهید. اگر به دنبال پاسخ‌های خاصی هستید، یک نظرسنجی آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که پاسخ‌دهندگان را از بین تعداد پاسخ‌های ارائه شده انتخاب کنید.

مطالب مرتبط: ۵۱ روش برای بهبود مهارت های خود به عنوان یک سازنده نظرسنجی

۴. با تیم خود مشورت کنید

هنگامی که هدف نظرسنجی خود، بودجه ای که دارید و لیستی از سؤالات را در نظر گرفتید، برای دریافت بازخورد با سایر اعضای تیم خود تماس بگیرید. همکاران تجاری یا محققین همکار ممکن است متغیرهای دیگری را برای در نظر گرفتن برجسته کنند، مانند موقعیت مکانی یا حرفه پاسخ دهنده. این همچنین می تواند به شما در ارزیابی سوالات نظرسنجی برای ارتباط آنها با مطالعه کمک کند.

مزایای روش نظرسنجی

برخی از مزایای روش نظرسنجی عبارتند از:

  • آنها طیف گسترده ای از اطلاعات را ارائه می دهند. نظرسنجی ها می توانند طیف وسیعی از داده ها را به دست آورند و محققان می توانند از نظرسنجی ها برای جمع آوری اطلاعات مربوط به نظرات اجتماعی-اقتصادی، تبلیغات و بازاریابی و برنامه ریزی یا آزمایش ویژگی های محصول استفاده کنند.

  • آنها مقرون به صرفه و کارآمد هستند. نظرسنجی از افراد به صورت شخصی، از طریق پست یا آنلاین معمولاً جایگزین های سریعتر و کم هزینه تر برای روش جمع آوری داده ها مانند مشاهده است. نظرسنجی ها اغلب به زمان و منابع کمتری برای تماس با شرکت کنندگان و جمع آوری نتایج نیاز دارند.

  • تجزیه و تحلیل آنها ساده است. فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها می تواند ساده باشد زیرا دریافت و بررسی سوالات نظرسنجی معمولاً یک فرآیند ساده است. این در صورتی مفید است که محققین با یک ضرب الاجل مواجه باشند یا نتایج زیادی دریافت کنند.

مطالب مرتبط: نحوه استفاده از طرح نظرسنجی برای ایجاد نتایج معنادار

معایب روش نظرسنجی

برخی از معایب روش نظرسنجی عبارتند از:

  • تمایل شرکت کنندگان: از آنجایی که یک نظرسنجی شامل پاسخ دادن افراد به سؤالات در مورد یک موضوع خاص است، به تمایل شرکت کنندگان برای پاسخ دادن بستگی دارد. می توانید با استفاده از عبارت دقیق سؤالاتی که ممکن است شرکت کنندگان را برای پاسخ دادن به آنها انگیزه دهد، بر این مسئله غلبه کنید.

  • تفاوت‌های معنایی: در حالی که ممکن است از هر فردی سؤال یکسانی بپرسید، هیچ تضمینی وجود ندارد که همه آنها سؤال را یکسان درک کنند. یکی از راه‌های توضیح این موضوع، داشتن سؤالات ساده به زبان ساده و روزمره است.

  • سوگیری‌های انسانی: سوگیری‌های شرکت‌کنندگان ممکن است بر نحوه پاسخگویی آنها به سؤالات نظرسنجی خاص تأثیر بگذارد. شما می توانید چندین سوال در مورد یک اطلاعات بپرسید که به روش های مختلف بیان شده اند تا درک کاملی از افکار و احساسات پاسخ دهندگان به دست آورید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *