یک قیف تبدیل، تجسم نقاط تماس کلیدی در طول سفر خریدار را آسان می کند تا استراتژی بازاریابی شما با نیازهای مشتریان و اهداف فروش شما همسو شود. یادگیری در مورد هر مرحله از یک قیف تبدیل و عناصر خاصی که باید روی آنها تمرکز کنید به شما کمک می کند تا تغییراتی را که می توانید برای رشد کسب و کار خود ایجاد کنید شناسایی کنید.
در این مقاله از ایوسی، ما توضیح می دهیم که قیف تبدیل چیست، چرا اهمیت دارد و پنج مرحله آن چیست، همراه با نکاتی برای ایجاد قیف که روابط شما با مشتری را تقویت می کند.
قیف تبدیل چیست؟
قیف تبدیل یک استراتژی است که در بازاریابی برای درک مراحل مختلف تجربه یک مشتری بالقوه در تعامل با یک نام تجاری یا محصول قبل از تصمیم گیری برای خرید استفاده می شود. یک شرکت می تواند داده ها را از بازخورد مشتری و آزمون های رفتاری جمع آوری کند تا بهترین استراتژی را برای ارسال پیام مناسب به مشتریان در زمان مناسب تعیین کند.
لوله ای را تصور کنید که به شکل یک قیف است – با دهانه وسیع در بالا که به تدریج به سمت پایین بسیار باریک می شود. بالا جایی است که مشتریان سفر خود را برای خرید احتمالی محصول شما آغاز می کنند و پایین جایی است که خرید را تکمیل می کنند. تعداد مشتریان ایجاد شده با حرکت از یک مرحله به مرحله بعدی در قیف تبدیل کاهش مییابد تا زمانی که به پایین برسند، جایی که خرید (های) خود را انجام میدهند.
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل قیف های بازاریابی: نکات تعریف و ایجاد
چرا قیف های تبدیل مهم هستند؟
یک قیف تبدیل که به عنوان «قیف بازاریابی» نیز شناخته میشود، مهم است زیرا تجسم فرآیند فروش به این روش میتواند درک نحوه تبدیل مشتریان و نحوه حفظ آنها را آسانتر کند. یک شرکت می تواند هر گامی را که یک مشتری بالقوه پس از معرفی با یک نام تجاری یا محصول جدید برمی دارد ترسیم کند و رفتارهای آنها را تا پایان تراکنش دنبال کند که معمولاً به آن “تبدیل” می گویند.
با بررسی دقیق هر مرحله ای که مشتری در طول فرآیند فروش برمی دارد، یک شرکت می تواند آن مراحل را برای افزایش تعداد تبدیل هایی که در انتهای قیف می بیند، بهینه کند. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که در طول یک مرحله از قیف نرخ افت غیرمعمول بالایی وجود دارد، میتوانید آن مرحله را با دقت بیشتری بررسی کنید و تنظیماتی را برای بهبود رضایت مشتری و افزایش آن تبدیلهای خرد انجام دهید.
مرتبط: نقشه برداری از سفر مشتری
پنج مرحله یک قیف تبدیل
با دنبال کردن این پنج مرحله از یک قیف تبدیل، مسیر رفتار خرید مشتری را تجسم کنید:
۱. آگاهی
در مرحله آگاهی از قیف تبدیل، شرکت شما مشتریان بالقوه را از تلاش های بازاریابی شما جذب می کند. به جای تمرکز بر یک تاکتیک بازاریابی، می توانید از چندین کانال استفاده کنید و آنها را به یکدیگر متصل کنید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
چند نمونه از کانال های بازاریابی عبارتند از:
-
تبلیغات رادیویی
-
پادکست ها
-
فیلم ها
بیشتر بخوانید: راهنمای کامل استراتژی های بازاریابی چند کانالی
نکاتی برای مرحله آگاهی
برای تعیین اینکه کدام تلاشهای بازاریابی مؤثرتر عمل میکنند، به تجزیه و تحلیل بازاریابی برای وبسایت خود نگاه کنید و ببینید چه کلمات کلیدی و پیامهایی با مخاطبان شما طنینانداز میشوند. همچنین میتوانید از ابزارهای آنلاین استفاده کنید تا ببینید آیا کلمات کلیدی خاصی ترافیک موتورهای جستجو را به وبسایت شما هدایت میکنند یا خیر. اگر افرادی که وارد وب سایت شما می شوند در نهایت از شما خرید می کنند، پس می دانید که مخاطب مناسبی را هدف قرار داده اید.
هنگامی که تأیید کردید که افراد مناسب را هدف قرار می دهید و معیارها و KPI ها را در مورد آنچه آنها را به وب سایت خود آورده اند جمع آوری کردید، می توانید از این اطلاعات برای ایجاد محتوای بیشتری مانند آن استفاده کنید. همچنین می توانید وب سایت خود را برای کلمات کلیدی که شناسایی کرده اید بهینه کنید تا احتمال اینکه وب سایت شما در نتایج جستجو ظاهر شود را افزایش دهید.
مطالب مرتبط: ۲۰ تاکتیک بازاریابی موثر و نحوه استفاده از آنها
۲. علاقه
هدف از مرحله دوم قیف تبدیل، علاقه مند کردن مشتریان شما به محصول یا خدمات شما است. در این مرحله از قیف، انواع محتوایی که ایجاد میکنید، هم در وبسایت و هم در کانالهای رسانههای اجتماعی، بیشترین تأثیر را در جلب علاقه مخاطبان هدف شما دارند.
نکاتی برای مرحله علاقه
هدف این مرحله تعامل با مشتریان بالقوه و ایجاد اعتماد است تا آنها علاقه مند به اشتراک در لیست ایمیل یا وبلاگ شما باشند. برای افزایش احتمال اینکه شخصی برای دریافت ایمیلها و بهروزرسانیها از شما شرکت کند، روی تولید محتوا و تصاویر عالی برای وبسایت خود تمرکز کنید.
برخی از شرکتها کتابهای الکترونیکی و کاغذهای سفید حاوی اطلاعات مرتبط با هدف مشتریان در مخاطبان هدف خود را به عنوان انگیزهای برای پیوستن به لیست پستی خود هدیه میدهند. سایر شرکت ها برای تشویق مشتریان بالقوه برای اولین خرید خود کدهای تخفیف ارائه می دهند.
مطالب مرتبط: سفر خریدار چیست؟
۳. میل
مرحله سوم در قیف این است که علاقه مشتری بالقوه خود را جلب کنید و به آنها نشان دهید که چرا به محصول شما نیاز دارند.
نکاتی برای مرحله میل
برای انجام این کار، از عناصر جلب توجه بیشتری مانند عکس های عالی از محصول، فیلم ها و توضیحات فریبنده استفاده کنید. می توانید با اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی همکاری کنید تا به تبلیغ برند یا محصول خود کمک کنید. اگر قبلاً فروش دارید، باید از بررسی های محصول نیز برای تشویق مشتریان جدید بالقوه برای خرید استفاده کنید.
فراتر از صفحات محصول خود، می توانید با ایجاد وبلاگ هایی با محتوای مفید، ارائه ارسال رایگان یا ارائه پیشنهادهای تبلیغاتی سخاوتمندانه تمایل خود را افزایش دهید. در نهایت، هدف برای این مرحله متقاعد کردن مشتری بالقوه است که نه تنها به محصول نیاز دارد، بلکه به طور خاص از شرکت شما به آن نیاز دارد.
۴. عمل
مرحله اقدام زمانی است که مشتریان بالقوه اقدام مورد نظر شما را انجام می دهند. یک اقدام می تواند هر تبدیلی باشد که شما تعریف می کنید، خواه ثبت نام در خبرنامه شما باشد یا خرید یک محصول. با این حال، به طور کلی، انتهای قیف شامل یک فراخوان برای اقدام و فروش است.
نکاتی برای مرحله اکشن
برای افزایش احتمال خرید، روی روش هایی تمرکز کنید که می توانید خرید را برای مردم آسان کنید. همانطور که لیست مشترکین ایمیل خود را ایجاد می کنید، می توانید فروش را با انواع مختلف استراتژی های بازاریابی ایمیلی افزایش دهید. به فرآیند فروش دیجیتال خود دقت کنید و حتی فرآیند پرداخت را آزمایش کنید تا ببینید آیا چیزی باعث حواس پرتی می شود که می تواند بر خرید آنها تأثیر بگذارد.
نظارت بر تغییرات کوچک را در نظر بگیرید تا ببینید آیا می توانید بر نرخ تبدیل وب سایت تأثیر بگذارد یا خیر. برای مثال، ممکن است بخواهید نظرات را به صفحه پرداخت اضافه کنید تا ببینید آیا تعداد افرادی که در نهایت تصمیم به خرید میگیرند افزایش مییابد یا خیر.
بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل ۱۰۱: نحوه محاسبه، ردیابی و بهینه سازی نرخ تبدیل
۵. وفاداری
مرحله وفاداری آخرین مرحله در قیف تبدیل است. پس از اینکه مشتری اقدامی را که میخواهید انجام داد، به دنبال راههایی برای بازگرداندن او به قیف به عنوان خریدار مکرر باشید. هر زمان که بتوانید نرخ حفظ مشتری خود را افزایش دهید ، به یک شاخص کلیدی از عملکرد شرکت شما تبدیل می شود.
نکاتی برای مرحله وفاداری
شما می توانید برای افزایش ارزش طول عمر مشتری (CLV) کار کنید، معیاری که کل مبلغی را که انتظار می رود مشتری در طول عمر خود در کسب و کار شما خرج کند، تخمین می زند. با افزایش ارزش طول عمر مشتری، می توانید به میزان قابل توجهی بر سودآوری شرکت خود تأثیر بگذارید.
مطالب مرتبط: راهنمای تکنیک های بازاریابی موثر