برنامه های بهبود عملکرد ابزارهای مهمی هستند که شرکت ها می توانند از آنها برای کمک به توسعه کارکنان خود و بهبود عملکرد کلی کسب و کار خود استفاده کنند. اگر یک شرکت یا سازمان برنامه ای برای بهبود عملکرد به شما ارائه کرده است، دانستن نحوه برخورد با آن می تواند مفید باشد.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که برنامه بهبود عملکرد چیست، چرا آنها مهم هستند و چگونه به آن پاسخ دهیم.
برنامه بهبود عملکرد چیست؟
برنامه بهبود عملکرد (PIP) مجموعه ای از اهداف است که توسط کارفرما ایجاد می شود تا به کارمند کمک کند تا در نقش خود پیشرفت کند و مسئولیت های شغلی خود را بهتر انجام دهد. PIP اغلب به تشریح کارهایی که یک کارمند برای بهبود مهارت های خود باید انجام دهد و لیست زمانی که کارمند دوباره ارزیابی می شود تا ببیند چگونه رشد کرده است را مشخص می کند.
مطالب مرتبط: طرح بهبود مستمر محل کار: تعریف، تکنیک ها و مثال ها
چرا برنامه های بهبود عملکرد مهم هستند؟
برای یک شرکت مهم است که یک برنامه بهبود عملکرد ایجاد کند، زیرا میتواند به وضوح زمینههایی را که یک کارمند میتواند کار خود را بهبود بخشد و فهرستی از مراحلی که میتوانند برای برآورده کردن این نیازها و توسعه در شرکت انجام دهند، تعریف کند. این می تواند به کارمند کمک کند تا بفهمد دقیقاً چه کاری باید انجام دهد تا خود را بهتر کند و راحت تر رشد کند.
برنامههای بهبود عملکرد همچنین میتواند برای شرکتها و سازمانها مهم باشد تا کارکنان خود را بدون استخدام و آموزش افرادی که کاملاً جدید هستند، توسعه دهند. با تلاش برای پیشرفت فردی که قبلاً شاغل است، شرکت می تواند در زمان، پول و منابع صرفه جویی کند.
چگونه به یک طرح بهبود عملکرد پاسخ دهیم
در اینجا هشت مرحله وجود دارد که می توانید برای پاسخ به یک برنامه بهبود عملکرد و برآورده کردن الزامات آن بردارید:
۱. نگرش مثبت داشته باشید
کار بر روی برنامه بهبود عملکرد خود با نگرش مثبت می تواند به شما کمک کند تا راحت تر به اهداف خود برسید و عادات کاری خوبی ایجاد کنید. اگر PIP خود را با ذهنیت بهبود مهارت ها و نگرش خود نسبت به مسئولیت های روزانه خود شروع کنید، می تواند به کارفرما نشان دهد که پیشنهادات آنها را جدی می گیرید و با قاطعیت به آنها نزدیک می شوید.
بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته برای حفظ نگرش مثبت
۲. مسئولیت را بر عهده بگیرید
اگر مدیر یا رئیستان با برنامهای برای بهبود عملکرد به شما مراجعه میکند، به دقت به راهنماییها و پیشنهادات آنها گوش دهید و مسئولیت هرگونه نقص در کارتان را که ممکن است منجر به این وضعیت شده باشد، بپذیرید. این می تواند به کارفرما نشان دهد که در مورد توسعه به عنوان یک کارمند جدی هستید و تمایل به ادامه همکاری با شرکت دارید.
به عنوان مثال، اگر کارفرمایی به مشکلات شما در رعایت مهلتها اشاره میکند، میتوانید با این جمله پاسخ دهید: “از اینکه برخی مهلتها را از دست دادم بسیار متاسفم. امیدوارم مهارتهای مدیریت زمان خود را بهبود بخشم و وظایفم را در این شرکت بهتر انجام دهم.”
مرتبط: بهبود مسئولیت پذیری در محل کار
۳. درخواست زمان اضافی
گاهی اوقات یک کارفرما به PIP شما مهلت می دهد. در صورت امکان، درخواست زمان اضافی برای دستیابی به اهداف و اهدافی که مدیر یا رئیس شما در نظر گرفته است را در نظر بگیرید. درخواست مهلت تمدید شده می تواند به شما کمک کند تا با دادن زمان بیشتر برای بهبود، برنامه بهبود عملکرد خود را انجام دهید.
برای مثال، اگر کارفرمایی به شما بگوید که بعد از سه هفته دوباره عملکرد شما را بررسی خواهد کرد، بپرسید آیا ممکن است چهار یا پنج هفته فرصت داشته باشید تا نیازهای او را برآورده کنید و مهارت های کاری خود را بهبود بخشید.
۴. کمک بخواهید
درخواست کمک از مدیرتان میتواند به شما بینشی در مورد چگونگی انجام مسئولیتهای شغلیتان بدهد و به آنها نشان دهد که تمایل دارید مهارتهایتان را بهبود ببخشید. این می تواند کمک کند تا سؤالات خود را مشخص کنید و از آنها برای بررسی بیشتر نحوه برآورده کردن یا فراتر از انتظارات مدیر خود استفاده کنید.
برای مثال، اگر مدیرتان میگوید که کار شما آن کیفیتی نیست که آنها به دنبال آن هستند، از آنها بخواهید که با جزئیات بیشتری کیفیت کاری را که امیدوارند ببینند و چگونه میتوانید آن انتظارات را برآورده کنید، توضیح دهند.
بیشتر بخوانید: چگونه در محل کار کمک بخواهیم
۵. تلاش خود را دو برابر کنید
دوبرابر کردن تلاش شما می تواند به مدیرتان نشان دهد که اقدامات لازم را برای تحقق اهداف PIP انجام می دهید. این میتواند شامل تولید محصولات قابل تحویل بیشتر برای مدیرتان، قرار دادن ساعات اضافی در محل کار یا محل کسبوکار شما و حضور به موقع و آماده برای کار در محل کار باشد.
با این حال، دانستن محدودیت های خود می تواند مفید باشد و تنها تلاش خود را تا حدی افزایش دهید که شما را خسته نکند. این می تواند به شما کمک کند تا این سطح از تلاش را پس از انجام برنامه بهبود عملکرد خود حفظ کنید.
۶. به طور منظم چک کنید
بررسی منظم پیشرفت PIP خود با مدیر یا رئیس خود می تواند به کارفرما کمک کند که تعهد شما برای بهبود را نشان دهد و می تواند به شما کمک کند که بدانید آیا اقداماتی که برای تحقق اهداف برنامه بهبود عملکرد خود انجام می دهید یا خیر. صحبت کردن با مدیر خود را به طور مداوم، چه هفتگی یا دو هفته یکبار، در نظر بگیرید تا بفهمید که آیا انتظارات او را برآورده میکنید یا باید روش خود را برای نزدیک شدن به اهداف PIP تغییر دهید.
۷. با تیم خود صحبت کنید
همکاران و همکاران شما می توانند نمونه های برجسته ای از چگونگی بهبود عادات و مهارت های کاری شما باشند. صحبت با آنها در مورد نحوه برخورد آنها با مسئولیت های خود و درخواست مشاوره از آنها می تواند به آنها و کارفرما نشان دهد که شما مایلید سخت کار کنید و به برنامه بهبود عملکرد خود به خوبی پاسخ دهید.
برای مثال، اگر مدیرتان به شما میگوید که گزارشهای فروش شما فاقد جزئیات یا کیفیت هستند، با همکار فروش دیگری صحبت کنید و ببینید که آیا آنها مایلند نکات یا تکنیکهایی را برای بهبود آنها به اشتراک بگذارند یا خیر.
مرتبط: راهنمای بهبود ارتباطات تیمی در محل کار
۸. اهداف خود را تعیین کنید
جدای از اهداف برنامه بهبود عملکرد، تعیین اهدافی که بتوانید برای رسیدن به آنها نیز تلاش کنید، می تواند مفید باشد. این اهداف می توانند برای شما و توسعه مورد نظر شما شخصی باشند، یا ممکن است چالش یا سطح دیگری را به اهداف PIP اضافه کنند. با تلاش برای تکمیل هدف یا هدفی که دشوارتر از هدفی است که مدیر یا رئیس شما تعیین کرده است، ممکن است بتوانید راحت تر به هدف کارفرمای خود برسید.
به عنوان مثال، اگر رئیستان به شما می گوید که برای برآورده کردن الزامات برنامه بهبود عملکرد خود باید ۱۲ فروش بیشتر داشته باشید، هدفی را برای خود تعیین کنید که ۱۵ یا ۲۰ فروش باشد. این می تواند به شما کمک کند سخت تر کار کنید و احتمالاً از هدف مدیر خود فراتر بروید و در عین حال به آنها نشان دهید که مایلید در نقش خود در شرکت پیشرفت کنید.
و بخوانید: نحوه نوشتن برنامه توسعه حرفه ای (PDP) در ۵ مرحله | طرح توسعه فردی (idp): چیست و چگونه می توان آن را نوشت