بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

فروش ناخالص: تعریف، فرمول و مقایسه فروش خالص

چگونه می توان فروش ناخالص را محاسبه کرد

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اصطلاح “فروش ناخالص” یکی از بسیاری از اصطلاحات حسابداری در دنیای تجارت است که بینشی در مورد فعالیت مالی یک شرکت ارائه می دهد. فروش ناخالص کل مقدار فروش را برای یک دوره مشخص و همچنین اطلاعاتی در مورد عادات خرید مصرف کننده به کسب و کارها ارائه می دهد.

در این مقاله از ایوسی، فروش ناخالص در تجارت را مورد بحث قرار می دهیم، از جمله نحوه محاسبه آن، محدودیت های آن و مقایسه آن با فروش خالص، به علاوه نمونه هایی از محاسبات فروش ناخالص را برای سناریوهای مختلف تجاری به اشتراک می گذاریم.

فروش ناخالص چیست؟

فروش ناخالص، مجموع فروش هایی است که یک شرکت در طول یک دوره زمانی خاص بدون در نظر گرفتن هزینه های مربوط به اداره یک کسب و کار به دست آورده است.

فروش ناخالص در هزینه‌های مربوط به عملیات تجاری که به بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) نیز شناخته می‌شود، که هنگام محاسبه خالص فروش کسر می‌شود، نقشی ندارد. به عنوان مثال، فروش ناخالص هزینه های مرتبط با تولید اقلام، دستمزد کارکنان، اجاره ساختمان، بازگشت، سرقت یا مالیات بر فروش را محاسبه نمی کند.

فرمول فروش ناخالص

برای محاسبه فروش ناخالص، کل فروش را قبل از کسر تعیین کنید، به عنوان مثال، فروش یا بازده:

فروش ناخالص = مجموع کل فروش (کل واحدهای فروخته شده * قیمت فروش هر واحد)

به عنوان مثال: برای سه ماهه سوم، رسیدهای یک کسب و کار نشان می دهد که در مجموع ۵۰۰۰۰ واحد به قیمت ۱۰۰ تومان در هر واحد فروخته است. هنگام گزارش فروش ناخالص، کسب و کار می تواند ۵ میلیون تومان گزارش کند. با این حال، این عدد فروش ناخالص قبل از هر گونه کسر است تا تصویر کامل تری از عملکرد کسب و کار در سه ماهه ارائه دهد.

آنچه کسب و کارها از فروش ناخالص یاد می گیرند

فروش ناخالص رفتار خرید مصرف کنندگان را به خرده فروشان و تحلیلگران آموزش می دهد. تحلیلگران در صنعت خرده فروشی مصرفی معمولاً هنگام مقایسه آن با فروش خالص به فروش ناخالص نگاه می کنند تا روند خرید را درک کنند.

هنگامی که تحلیلگران فروش ناخالص خرده فروشی و فروش خالص را با هم ترسیم می کنند، اطلاعات ارزشمندی در مورد فعالیت های مربوط به کیفیت محصول، افزایش قیمت و تخفیف های فروش می آموزند. به طور کلی، خرده‌فروشان برای آگاهی از عادت‌های مصرف‌کننده در یک بازه زمانی خاص، به دنبال فروش ناخالص هستند.

محدودیت های فروش ناخالص

در حالی که فروش ناخالص می تواند به یک کسب و کار در مورد روند خرید و عادات خرج کردن مصرف کننده بگوید، تصویری کمتر از سایر معیارها، مانند فروش خالص، ارائه می دهد. فروش ناخالص از مجموع فروش گزارش می‌دهد، اما بازده، تخفیف‌ها و غیره را در نظر نگیرید، و این هزینه‌ها چگونه بر سود کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، هنگام گزارش صورت درآمد، بسیاری از مشاغل فروش ناخالص را کنار می گذارند تا از سردرگمی جلوگیری کنند و/یا تصویری نادرست ارائه دهند. با این حال، فروش ناخالص برای محاسبه فروش خالص ضروری است.

مطالب مرتبط: ۱۰ مهارتی که تحلیلگران مالی باید به آنها مسلط شوند

فروش ناخالص در مقابل فروش خالص

تفاوت اصلی بین فروش ناخالص در مقابل فروش خالص این است که عامل فروش خالص در COGS یا هزینه ای که کسب و کار شما در رابطه با فروش یک محصول پرداخت کرده است. کسب‌وکارها معمولاً اعداد فروش ناخالص را در صورت‌حساب‌های حسابداری حذف می‌کنند، زیرا نشان‌دهنده میزان عملکرد یک کسب‌وکار نیستند.

در عوض، آنها به فروش خالص اشاره می کنند که تغییرات درآمد حاصل از تخفیف ها، کمک هزینه ها و بازده محصول را به حساب می آورند. برای محاسبه فروش خالص، از عدد فروش ناخالص خود شروع کنید و سپس هزینه ها را کسر کنید:

فروش خالص = فروش ناخالص – تخفیف – کمک هزینه – بازده

مثال: یک کسب و کار مجموعا ۵۰۰۰۰۰ تومان فروش دارد. با این حال، نرخ بازگشت محصول ۲۰٪ وجود دارد. در حالی که کسب و کار می تواند فروش ناخالص ۵۰۰۰۰۰ تومانی را نشان دهد، آنها در واقع ۴۰۰۰۰۰ تومان به دست آوردند – قبل از اینکه سایر COGS، مانند کمک هزینه ها، در تعداد خالص فروش نهایی آنها لحاظ شود.

بیشتر بخوانید: درآمد خالص در مقابل فروش خالص: تعاریف و تفاوت ها

مثال محاسبات فروش ناخالص

در اینجا چند نمونه از محاسبات فروش ناخالص آورده شده است تا به شما در درک بهتر فرمول کمک کند:

فروش ناخالص = مجموع کل فروش (کل واحدهای فروخته شده * قیمت فروش هر واحد)

مثال ۱:

فروشگاه آفرینش ها سفارشی در طول ۱۵ روز اول اسفند به دلیل فروش ویژه ای که خریداران اولیه نوروز را هدف قرار داده بود، هجوم فعالیت مشتریان را تجربه کرد.

مالک از حسابدار درخواست کرد که شماره فروش ناخالص آن مدت زمان را در قالبی خوانا به او ارائه دهد. با استفاده از یک برنامه نرم افزاری، حسابدار صفحه گسترده ای ایجاد کرد که کل فروش ناخالص را در طول دوره ۱ تا ۱۵ اسفند با کمک تابع SUM محاسبه کرد.

این تابع SUM استفاده شده در جدول زیر به شرح زیر است:

=SUM(B4:B10)

تاریخ میزان (هزار تومان)
۱۱/۱ ۵۸۳.۱۱
۱۱/۲ ۶۵۳.۹۹
۱۱/۳ ۷۹۳.۰۱
۱۱/۴ ۴۲۹.۴۵
۱۱/۵ ۹۳۰.۲۶
۱۱/۶ ۲۶۹.۶۱
۱۱/۷ ۱۲۴۵.۶۶
۱۱/۸ ۷۲۵.۴۴
۱۱/۹ ۹۹۵.۲۵
۱۱/۱۰ ۴,۵۴۵.۱۴
۱۱/۱۱ ۵۶۵.۵۶
۱۱/۱۲ ۹۶۵۵.۲۳
۱۱/۱۳ ۱۷۵۵.۸۹
۱۱/۱۴ ۵,۶۴۴.۲۱
۱۱/۱۵ ۳,۲۵۲.۷۷
فروش ناخالص ۳۴,۴۷۰.۸۳ هزار تومان

این فرمول به او کمک کرد تا تعیین کند که تعداد فروش ناخالص برای ۱۵ روز اول اسفند ۳۴۴۷۰۸۳۰ تومان معادل ۳۴.۴۷۰۸۳ میلیون تومان بوده است. برای درک ریاضیات پشت این محاسبه، به معادله زیر مراجعه کنید:

فروش ناخالص = ۵۸۳.۱۱ هزار تومان + ۶۵۳.۹۹ هزار تومان + ۷۹۳.۰۱ هزار تومان + ۴۲۹.۴۵ هزار تومان + ۹۳۰.۲۶ هزار تومان + ۲۶۹۶ هزار تومان + ۱۲۴۵.۶۶ هزار تومان + ۷۲۵.۴۴ هزار تومان + ۹۹۵.۲۵ هزار تومان + ۴۵۴۵ هزار تومان + ۵۶۵.۵۶ هزار تومان + ۵۶۵.۵۶ هزار تومان + ۵۶۵.۵۶ هزار تومان + ۳۲۵.۷ هزار تومان + ۹۶۵.۵ هزار تومان

موارد مرتبط: فروش استراتژیک در مقابل فروش معاملاتی: تفاوت چیست؟

مثال ۲:

اتصالات عمیق شرکتی است که مواد و کالاهای آموزشی را برای کودکان دارای ناتوانی های یادگیری می فروشد. این شرکت ۱۰ درصد از فروش خود را در ماه آوریل به خیریه های ویژه ای اهدا می کند که متعهد به تحقیق در مورد روش های جدید برای آموزش ریاضی و خواندن به کودکان دبستانی هستند. فروش ناخالص ماه مرداد ۲۵۰۰۰ هزار تومان است. پس از اهدای ۱۰٪، فروش خالص در ماه مرداد به ۲۲۵۰۰ هزار تومانمی رسد:

۲۵۰۰۰ هزار تومان(فروش ناخالص) * ۰.۱۰ (درصد فروش) = ۲۵۰۰ هزار تومان(مبلغ برای خیریه)
۲۵۰۰۰ هزار تومان(فروش ناخالص) – ۲۵۰۰ هزار تومان(مبلغ برای خیریه) = ۲۲۵۰۰ هزار تومان = ۲۲.۵ میلیون تومان (فروش خالص)

مرتبط: سودآوری در مقابل سود: تفاوت ها و شباهت ها

مثال ۳:

دنیای بازی یک فروشگاه خرده فروشی تجارت الکترونیک است که کنسول های بازی، کارتریج و سایر لوازم الکترونیکی را می فروشد. پس از وقفه در فعالیت مشتریان، این شرکت خانوادگی تصمیم گرفت یک فروش ویژه در تعطیلات برگزار کند و ۱۰۰ هدست بی سیم را در یک هفته فروخت.

هر واحد ۵۹,۹۹۰ تومان قیمت داشت که منجر به فروش ناخالص ۵,۹۹۹,۰۰۰ تومان شد. پس از چند هفته، ۳۰ درصد از هدست‌ها به فروشگاه بازگردانده شد که منجر به درآمد خالص فروش ۴,۱۹۹,۳۰۰ تومان شد.

۵,۹۹۹,۰۰۰ تومان (فروش ناخالص) * ۰.۳۰ (درصد بازده) = ۱,۷۹۹,۷۰۰ تومان (مبلغ بازپرداخت شده)
۵,۹۹۹,۰۰۰ تومان (فروش ناخالص) – ۱,۷۹۹,۷۰۰ تومان (مبلغ بازپرداخت شده) = ۴,۱۹۹,۳۰۰ تومان (فروش خالص)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

3 پاسخ

    1. سلام

      فروش ناخالص به مجموع درآمد حاصل از فروش کالاها یا خدمات اشاره داره، در حالی که فروش خالص به مقداری از فروش کاسته شده از کسر هزینه‌های مختلف مثل هزینه تولید، هزینه مدیریت، هزینه بازاریابی، هزینه انتقال و هزینه مالی و … هست.
      به عبارت دیگه، فروش خالص نشان می‌ده که مبلغی از فروش کاسته شده و بقیه بخش (معروف به درآمد خالص) حاکمیت سود شرکته. در واقع، فروش خالص در اساس نمایانگر سود نهاییه که شرکت از فروش خود حاصل می‌شه.

      به طور خلاصه، تفاوت اصلی بین فروش ناخالص و فروش خالص اینه که درآمد خالص مقداری از فروشهت که پس از کسر هزینه‌ها حاصل می‌شود و سود نهایی رو نمویش می‌ده، در حالی که فروش ناخالص به مجموع درآمد فروش اشاره داره بدون احتساب هزینه‌ها.

      توضیحات کاملتر هم در این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *