بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

فروش ناخالص در مقابل فروش خالص: چه تفاوت هایی دارند؟

فروش ناخالص در مقابل فروش خالص

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

فروش ناخالص و خالص فروش ارقام مالی مهمی برای هر کسی است که در بخش فروش کار می کند یا اطلاعات فروش را به عنوان بخشی از شغل خود تجزیه و تحلیل می کند. هر دو نوع داده بینش ارزشمندی از عملکرد کلی و سلامت مالی یک شرکت می دهد. درک تمایز بین فروش ناخالص و فروش خالص ممکن است به شما در تفسیر دقیق داده‌های فروش و تصمیم‌گیری بر اساس مرتبط‌ترین ارقام کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، فروش ناخالص و فروش خالص را مورد بحث قرار می‌دهیم، از جمله اینکه چه چیزی هستند، چگونه تفاوت دارند و چه مزایایی دارند.

فروش ناخالص چیست؟

فروش ناخالص مجموع کل رسیدهای فروش است که با هم جمع شده اند و منعکس کننده درآمد فروش تعدیل نشده ای است که یک شرکت یا یک شخص در یک بازه زمانی معین به دست می آورد. فروش ناخالص شامل هر معامله ای است که درآمد ایجاد کند و تمام هزینه ها، مخارج و سایر هزینه ها را حذف کند. آنها یک نمای کلی از درآمد یک شرکت برای ایجاد یک پایه برای کمک به اندازه گیری تأثیر هزینه ها و کسرها ارائه می دهند.

فروش ناخالص در درجه اول به عنوان نقطه شروع برای محاسبه سایر اطلاعات مالی عمل می کند زیرا آنها فقط بر رابطه مستقیم بین معاملات و درآمد تمرکز می کنند. آنها شامل کل درآمد حاصل از فروش کالاها و خدمات قبل از کسر هر گونه هزینه توسط شرکت می شوند. در صورت سود و زیان، فروش ناخالص ممکن است کل جریان درآمد را نشان دهد.

بیشتر بخوانید:  فروش ناخالص: تعریف و نحوه محاسبه آن

فروش خالص چیست؟

فروش خالص درآمد یک شرکت پس از حسابداری تمام کسورات و هزینه های مربوطه است. آنها یک ایده کامل از میزان هزینه و درآمد یک شرکت از طریق فرآیند فروش ارائه می دهند و آنها را به ارقام مهمی تبدیل می کنند که تحلیلگران مالی می توانند برای درک درآمد یک تجارت و سلامت مالی کلی از آنها استفاده کنند.

رقم خالص فروش یک شرکت نشان می دهد که چقدر از انجام تجارت در یک دوره معین به دست آمده است و به حامیان این امکان را می دهد تا بر اساس موفقیت استراتژی فروش فعلی خود تصمیمات مالی آینده خود را اتخاذ کنند.

فروش خالص به صاحبان کسب‌وکار، سرمایه‌گذاران و متخصصان امور مالی دیدگاهی جامع از نحوه تأثیر مخارج آنها بر درآمد کلی آنها می‌دهد. شما می توانید فروش خالص را با کم کردن سه کسر کلیدی از رقم ناخالص خود محاسبه کنید:

۱. تخفیف های فروش

در زمینه فروش خالص، تخفیف‌های فروش زمانی اتفاق می‌افتد که یک مشتری به اندازه کافی فاکتور را زودتر بپردازد تا واجد شرایط دریافت درصد کمی تخفیف از کل صورت‌حساب خود باشد. شرکت‌ها شرایط تخفیف را به مشتریان ارائه می‌دهند که مشخص می‌کند با پرداخت فاکتور خود در یک بازه زمانی خاص، چقدر می‌توانند پس‌انداز کنند. به عنوان مثال، تخفیف ۲/۵ خالص ۳۰ فروش به این معنی است که مشتری که فاکتور خود را ظرف پنج روز پس از اخطار فاکتور ۳۰ ​​روزه پرداخت می کند، ۲٪ تخفیف در کل صورتحساب خود دریافت می کند.

کسب‌وکارها معمولاً یک خط‌مشی تخفیف فروش را تعیین می‌کنند که برای همه مشتریان اعمال می‌شود تا محاسبه فروش خالص را ساده کرده و انتظارات مشتری را ایجاد کند. مشتریانی که زودتر پرداخت می کنند به امنیت مالی یک کسب و کار کمک می کنند به طوری که درصد کمی تخفیف می تواند هم برای مشتری و هم برای شرکت مفید باشد.

مطالب مرتبط:  درآمد خالص در مقابل فروش خالص: تعاریف و تفاوت ها

۲. کمک هزینه فروش

کمک هزینه فروش زمانی رخ می دهد که خریدار به هر دلیلی یک محصول خاص را بازپرداخت جزئی دریافت کند. به عنوان مثال، مشتریان می توانند در صورتی که سفارش آنها نادرست بود، مشکلی در محصولشان در حین حمل و نقل وجود داشت یا کالای معیوب را کشف کردند، درخواست کاهش قیمت کنند.

شرکت‌ها پس از انجام فروش و دریافت درخواست تخفیف یا بازپرداخت، کمک هزینه‌های فروش را ثبت می‌کنند، بر خلاف انصراف‌ها، که از دست دادن موجودی و خسارت‌ها را قبل از فروش هر اقلامی کسر می‌کند.

۳. بازگشت

بسیاری از کسب و کارها یک خط مشی بازگشت دارند که به مشتریان اجازه می دهد در صورت نارضایتی از محصولی که خریده اند، بازپرداخت کامل را دریافت کنند. معمولاً مشتری باید در یک بازه زمانی مشخص بازدهی را انجام دهد و تاریخ بازگشت کالا بر زمانی که شرکت بتواند بازده را به عنوان بخشی از فروش خالص خود ثبت کند، تأثیر می گذارد. وقتی مشتری کالایی را برمی‌گرداند، اکثر کسب‌وکارها یک حساب بدهی بازگشت جداگانه دریافت می‌کنند و اعتباری را به حساب دارایی اضافه می‌کنند تا افزایش موجودی را منعکس کند.

مرتبط:  بازده فروش: تعریف و نحوه ضبط

فروش ناخالص در مقابل فروش خالص

فروش ناخالص و خالص بینشی در مورد میزان درآمد یک شرکت فراهم می کند، با تمرکز فروش ناخالص بر درآمد و فروش خالص بر نتیجه مالی استراتژی های فروش. صاحبان مشاغل و تحلیلگران مالی اغلب فروش ناخالص و خالص را بر روی یک نمودار دنبال می کنند تا این دو رقم را با هم مقایسه کنند.

شکاف بزرگ بین فروش ناخالص و خالص نشان می‌دهد که یک شرکت بازده، تخفیف یا سایر کسورات بالایی دارد که می‌تواند بی‌ثباتی مالی یا عدم کنترل کیفیت را نشان دهد. یک شکاف کوچک می تواند نشان دهنده یک شرکت باثبات و کارآمد با نرخ بازده پایین و نیاز محدود به تخفیف باشد.

در اینجا برخی از تفاوت های اساسی بین فروش ناخالص و فروش خالص وجود دارد که می تواند به شما در تفسیر اطلاعات مالی و ارزیابی موفقیت یک شرکت کمک کند:

میزان

فروش خالص ترکیبی از فروش ناخالص و هرگونه کسر است، به این معنی که فروش خالص همیشه کمتر از فروش ناخالص است، اما درصد تفاوت می تواند در طول زمان تغییر کند. هنگام کسر، بازده، کمک هزینه و تخفیف را کم می کنید. محاسبه فروش ناخالص شامل ضرب کل فروش در قیمت کالا یا اضافه کردن مقدار تمام معاملات است.

مرتبط: سود ناخالص در مقابل درآمد خالص

واژه شناسی

برخی از اسناد مالی به جای مشخص کردن فروش خالص یا فروش ناخالص، از اصطلاح “فروش” برای توصیف درآمد فروش استفاده می کنند. مگر در مواردی که یک گزارش مالی به فروش ناخالص اشاره کند، کلمه “فروش” عموماً به فروش خالص اشاره دارد. اگر یک کسب و کار فقط یک رقم فروش را فهرست کند، این احتمالاً فروش خالص آن است زیرا این رقم به افراد علاقه مند بیشتر در مورد وضعیت مالی کلی شرکت می گوید.

مرتبط: ۷۹ اصطلاح رایج حسابداری

گزارش نویسی

حسابداران می توانند فروش ناخالص را فوراً محاسبه کنند زیرا بلافاصله پس از معامله جزئی از سوابق حسابداری می شوند. برخلاف فروش ناخالص، شما می توانید فروش خالص را در پایان دوره گزارش تخمین بزنید و کسب و کارها اغلب از حسابداران یا حسابداران می خواهند که سوابق مالی را به صورت دستی تنظیم کنند. فروش ناخالص و فروش خالص از یک چارچوب زمانی استفاده می کنند، اما فروش ناخالص به تدریج افزایش می یابد، در حالی که شما معمولاً در پایان چرخه حسابداری، فروش خالص را به یکباره محاسبه می کنید.

مطالب مرتبط:  فرمول فروش خالص چیست؟ (و نحوه محاسبه آن در اکسل)

مزایای فروش ناخالص و خالص

در اینجا برخی از مزایای فروش ناخالص و خالص آورده شده است تا بتوانید درک بهتری از تاثیر آنها بر کسب و کار داشته باشید:

تحلیل رقابتی

شما می توانید فروش ناخالص را تجزیه و تحلیل کنید تا قبل از محاسبه فروش خالص، مقایسه ای کوتاه مدت با رقبا انجام دهید. علاوه بر ارائه بینشی در مورد سلامت مالی کلی، فروش خالص می تواند به شما در مقایسه یک شرکت با سایر مشاغل در همان صنعت کمک کند.

به عنوان مثال، اگر فروش خالص یک شرکت روند صعودی داشته باشد، نشانه خوبی است که کاری که انجام می دهد به موفقیت آن کمک می کند. اگر بین فروش خالص شرکت و رقابت مغایرتی وجود داشته باشد، ممکن است تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع ضروری باشد.

مطالب مرتبط: تحلیل رقابتی چیست؟

بهبود تصمیم گیری

تعیین محدودیت هزینه معقول جنبه ضروری هر برآورد فروش است. بسیاری از صاحبان شرکت ها به عدد فروش خالص به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری خود نگاه می کنند، زیرا این رقم هزینه هایی را که مستقیماً به دلیل فرآیند فروش متحمل شده اند را محاسبه می کند.

مقایسه فروش ناخالص با فروش خالص می‌تواند تفاوت بین میزان درآمد شرکت در مقابل سود واقعی شرکت را نشان دهد، که می‌تواند هنگام پیش‌بینی مالی مفید باشد.

مطالب مرتبط: مدل های مختلف تصمیم گیری که باید بدانید – و مزایا و معایب آنها

عملکرد بهتر

شما می توانید از فروش ناخالص و خالص به عنوان شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای ارزیابی نمایندگان فروش در یک شرکت استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید تیم‌های فروش با عملکرد بالا را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید که آیا فروش ناخالص آنها به فروش خالص آنها نزدیک است یا خیر.

با این اطلاعات، ممکن است بهتر بتوانید KPIهای فروش ناخالص خود را تعیین کنید و سرنخ های با کیفیت بالا را پیدا کنید. این ممکن است منجر به کارکنان فروش با انگیزه و متمرکزتر شود زیرا آنها می توانند پروژه هایی با بودجه زیاد و کیفیت خوب را اولویت بندی کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

3 پاسخ

    1. سلام

      در یه فاکتور، مبلغ خالص به کل مبلغ پرداخت شده برای کالاها یا خدمات قبل از اعمال هرگونه کسر یا مالیات اشاره داره. و این مبلغیه که مشتری ملزم به پرداختشه.

      از طرف دیگه، مبلغ ناخالص شامل هرگونه مالیات یا کسورات قابل اعماله که برای محاسبه کل مبلغ نهایی به مبلغ خالص اضافه می شه. و این مبلغیه که در واقع برای مشتری صورت‌حساب می‌شه و کل مبلغیه که باید پرداخت بشه.

      بنابراین، مبلغ خالص، مبلغ اصلی قبل از مالیات یا کسوراته و مبلغ ناخالص، کل مبلغ نهایی شامل کلیه مالیات ها و کسورات قابل اعماله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *