بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تعریف فروش خالص (با اهمیت، نحوه انجام و سؤالات متداول)

رشد خالص فروش نمودار میله ای

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

فروش خالص یکی از ویژگی های مهم صورت های مالی است. این عدد بینش های اساسی را در مورد میزان درآمد یک شرکت از محصولات و خدمات خود پس از محاسبه تخفیف ها و هزینه ها ارائه می دهد. درک فروش خالص و رابطه آن با فروش ناخالص می تواند شما را برای تهیه و ارزیابی بهتر گزارش های مالی برای شرکتی که برای آن کار می کنید، مجهز کند.

در این مقاله از ایوسی، ما یک تعریف فروش خالص ارائه می دهیم، توضیح می دهیم که چه چیزی مهم است و مراحلی را که می توانید برای محاسبه فروش خالص بردارید، همراه با پاسخ به سوالات متداول برای کمک به درک این مفهوم به اشتراک می گذاریم.

فروش خالص چیست؟

فروش خالص نشان دهنده درآمد یک شرکت پس از کسر بازده، کمک هزینه و تخفیف در فروش است. این عدد اولیه ای است که تحلیلگران مالی هنگام ارزیابی صورت درآمد یک کسب و کار ارزیابی می کنند. اگر یک صورت مالی یا فرم دارای یک خط با برچسب “فروش” باشد، معمولاً به فروش خالص اشاره دارد، زیرا این نمایش دقیق تری از امور مالی یک شرکت است.

چرا فروش خالص مهم است؟

فروش خالص بیشتر نمایانگر سلامت مالی است تا فروش ناخالص. فروش ناخالص هزینه‌هایی را که یک کسب‌وکار در هنگام تکمیل این فروش‌ها متحمل می‌شود، به تفصیل بیان نمی‌کند، بنابراین مبلغ ناخالص همیشه بالاتر از خالص فروش است که از کسر استفاده می‌شود.

فروش خالص مهم است زیرا صورت درآمدی که فقط فروش ناخالص را نشان می دهد گمراه کننده است. این می تواند درآمد کسب و کار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و سرمایه گذاران، اعضای هیئت مدیره و سایر افراد کلیدی را بیش از حد مطمئن کند. تصمیمات مالی اتخاذ شده با فروش ناخالص به عنوان اولویت ممکن است چالش هایی را ایجاد کند، زیرا این مبلغ نشان نمی دهد که شرکت واقعاً چه چیزی از محصولات و خدمات خود گرفته است.

مطالب مرتبط:  ارزش افزایش واژگان کسب و کار شما

نحوه محاسبه فروش خالص

محاسبه فروش خالص هنگام تهیه یک صورت مالی مهم است. این مراحل را برای تعیین دقیق فروش خالص خود دنبال کنید:

۱. فروش ناخالص شرکت را محاسبه کنید

با فروش ناخالص کسب و کار شروع کنید. اینها همه فروش هایی هستند که در دوره ای که شما با آن کار می کنید انجام شده است. نیازی نیست مشخص کنید که مشتریان از پول نقد، اعتبار یا روش دیگری برای پرداخت استفاده می کنند. فقط جمع کل را درج کنید.

موارد مرتبط:  فروش ناخالص: تعریف (و نحوه مقایسه آن با فروش خالص)

۲. تخفیف های فروش را کسر کنید

تخفیف‌های فروش هر گونه پاداشی است که به مشتریان برای پرداخت فوری فاکتورهایشان داده‌اید. این انگیزه کمک می کند تا مطمئن شوید که جریان نقدی ثابت و قابل پیش بینی دارید، اما همچنین فروش خالص شما را کاهش می دهد. برای یادگیری درآمد واقعی از فروش، تخفیف هایی را که به مشتریان می دهید کم کنید.

مرتبط:  ۱۲ نوع رایج تخفیف

۳. کمک هزینه فروش و بازده را کسر کنید

وقتی مشتری محصولی را برمی گرداند، کل مبلغ فروش را پس می گیرد. کمک هزینه فروش تخفیف شدیدی است که برای محصولات معیوب ارائه می شود. مهم است که این اتفاقات را پیگیری کنید تا پول حاصل از فروش به جای در نظر گرفتن آن به عنوان فروش، از فروش ناخالص کم شود.

۴. فروش خالص را محاسبه کنید

فروش خالص شما مجموع فروش ناخالص منهای کل کسورات است. با استفاده از تعداد کل فروش‌ها، می‌توانید همه کسورات دیگر مانند تخفیف‌ها، بازگشت‌ها و کمک هزینه‌ها را کم کنید. برای مثال، اگر فروش ناخالص ۱۰۰۰۰۰ تومان منهای ۲۰۰۰ تومان تخفیف فروش، ۱۰۰۰ تومان کمک هزینه فروش و ۱۰۰۰ تومان بازده فروش داشتید، فروش خالص شما ۹۶۰۰۰ تومان است.


سوالات متداول

فروش خالص چه عواملی را شامل می شود؟

فروش خالص شامل تمام درآمدهای مرتبط با فروش ناخالص است. فروش ناخالص شامل هر فروشی است که یک شرکت انجام می دهد. این شامل مواردی است که با پول نقد، کارت های نقدی، کارت های اعتباری و اعتبارات تجاری ساخته شده اند. معمولاً شرکت ها فروش خالص را به صورت فصلی یا سالانه محاسبه می کنند.

چه هزینه هایی بر فروش خالص تاثیر می گذارد؟

سه نوع کسر بر فروش خالص تأثیر می گذارد. این کسورات فروش ناخالص را کاهش می دهد و گزارش دقیق تری از امور مالی شرکت ارائه می دهد. کسرهایی که از فروش خالص کم می کنند عبارتند از:

  • کمک هزینه فروش: کمک هزینه فروش کاهش قیمتی است که در صورت داشتن ایرادات محصول، مشتری دریافت می کند. کسب‌وکارها پس از خرید خریدار، کمک هزینه‌ای اعطا می‌کنند و به خریدار اجازه می‌دهند محصول را نگه دارد، اما به عنوان جبران خطا، مبلغی جزئی دریافت می‌کند.
  • تخفیف های فروش: کسب و کارها ممکن است در صورت پرداخت کامل در یک بازه زمانی خاص، تخفیف فروش را به عنوان تبلیغ به خریداران ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر خریدار ظرف ۱۰ روز پس از دریافت سفارش خود را به طور کامل پرداخت کند، ممکن است ۲ درصد تخفیف دریافت کند. اگر کل فروش ۱۰۰۰۰ تومان بود، تخفیف فروش آن ۲۰۰ تومان خواهد بود.
  • بازگشت‌های فروش: اگر مشتریان کالا را به شرکت بازگردانند، بازپرداختی که دریافت می‌کنند تحت این کسر اعمال می‌شود. این معمولاً بازپرداخت کامل قیمت خرید است.

مرتبط: ۸ شغل محبوب در رشته مالی

چه چیزی می توانید از فروش خالص بیاموزید؟

فروش خالص برای تحلیلگرانی که روند کسب و کار را ارزیابی می کنند مهم است. بررسی فروش ناخالص و فروش خالص در رابطه با یکدیگر بینش ارزشمندی به دست می دهد. اگر تفاوت بین این اعداد نشان دهنده افزایش تدریجی باشد، بررسی بیشتر موضوع مهم است. اگر این افزایش به دلیل افزایش تعداد تخفیف‌ها و بازگشت‌های فروش باشد، ممکن است نشان‌دهنده مشکل در کیفیت محصول باشد. تحلیلگران مالی می‌توانند به کسانی که در تولید، تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت و سایر بخش‌های حیاتی هستند، از این روند آگاه کنند تا بتوانند موضوعی را که منجر به تعداد فزاینده‌ای از بازده و کمک هزینه می‌شود، شناسایی کنند.

اگر افزایش تفاوت بین فروش خالص و ناخالص به دلیل کمک هزینه فروش بالاتر باشد، این می تواند نشان دهنده تعداد بیش از حد تخفیف های تبلیغاتی باشد. در این مورد، پرداختن به نحوه مدیریت تخفیف ها با تیم مالی مهم است تا اطمینان حاصل شود که این تبلیغات از توان مالی شرکت فراتر نمی رود. شما باید مزایای این کمک هزینه های فروش را در مقابل هزینه ای که متحمل می شوید ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که هنوز مبلغ سودآوری را برای فروش خود به دست می آورید.

مطالب مرتبط:  با تحلیلگر مالی آشنا شوید

بهترین راه برای ارائه فروش خالص چیست؟

کسب و کارها معمولاً فروش خالص را به یکی از دو روش ارائه می دهند. ساده ترین راه این است که فروش خالص را به عنوان عدد فروش اولیه در صورت سود و زیان برجسته کنید. سپس، می‌توانید فروش ناخالص و کسر را در یک خط واحد ساده کنید. با این حال، این می تواند اطلاعات مهم را به حداقل برساند.

همچنین می توانید فروش خالص را با جزئیات بیشتری ارائه دهید. برای انجام این کار، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به فروش ناخالص در بالای بیانیه توجه کنید.
  • کسورات را با جزئیات در زیر فروش ناخالص فهرست کنید.
  • فروش خالص را در پایین بیانیه مشخص کنید.

این رویکرد تصویر جامع تری از امور مالی شرکت ارائه می دهد. با گنجاندن جزئیات بیشتر، تحلیلگران بهتر می توانند سلامت مالی کسب و کار را ارزیابی کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *