بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

سینرژی چیست؟ (با انواع، الزامات و مثال ها)

منظور از هم افزایی یا سینرجی در کسب و کار چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سینرژی (یا هم افزایی) تعامل دو بخش است که با هم کار می کنند تا چیزی بهتر از هر یک از اجزای اصلی ایجاد کنند. ایجاد هم افزایی در محل کار می تواند با ترکیب تلاش ها به سازمان کمک کند و شرکت ها ممکن است متوجه شوند که همکاری بهتر از کار به تنهایی است. چه به فکر ادغام باشید یا صرفاً برای افزایش کارایی در یک سازمان، هم افزایی می تواند منجر به کاهش هزینه ها، فرآیندهای ساده و افزایش سودآوری شود.

در این مقاله از ایوسی، هم افزایی، چرایی اهمیت آن، انواع مختلف هم افزایی و الزامات تحقق آن را مورد بحث قرار می دهیم و نمونه هایی از نحوه اجرای هم افزایی شرکت ها در محیط کار ارائه می دهیم.

هم افزایی چیست؟

سینرژی عبارت است از کار با هم از دو یا چند بخش، که در آن تلاش ترکیبی بیشتر از اثربخشی تک تک قطعات به تنهایی است. این به این اشاره دارد که چگونه دو یا چند شرکت می توانند برای تولید نتایجی که بهتر یا مؤثرتر از هر چیزی است که به تنهایی می توانستند به دست آورند، همکاری کنند. هم افزایی اغلب انگیزه اصلی برای پیگیری یک ادغام است. سهامداران می توانند از هم افزایی بهره ببرند، زیرا قیمت سهام پس از ادغام اغلب به دلیل تأثیر هم افزایی بر معامله افزایش می یابد.

شما می توانید از طریق عواملی مانند استعدادهای ترکیبی، فناوری ترکیبی، فرآیندهای ساده که امکان کاهش هزینه و افزایش درآمد را فراهم می کند، به هم افزایی دست یابید. هم افزایی منفی نیز می تواند وجود داشته باشد. در شرایطی که هم افزایی منفی وجود دارد، افراد یا سازمان‌ها اگر مستقل کار کنند، می‌توانند کارهای بیشتری نسبت به زمانی که با هم کار می‌کنند، انجام دهند. یک نمونه از این موارد زمانی است که یک تیم بیش از حد اجتماعی است و زمان بیشتری را صرف معاشرت می کند و زمان کافی برای کار کردن ندارد.

مطالب مرتبط:  مزایا و معایب احتمالی ادغام شرکتی

چرا هم افزایی مهم است؟

هم افزایی مهم است زیرا به شرکت ها اجازه می دهد تا  به عنوان یک سازمان به کارایی و اثربخشی تجاری  بیشتری دست یابند. اثرات آن همچنین می تواند روحیه کارکنان را تقویت کند، به شرکت ها مزیت رقابتی بدهد، رضایت مشتری را افزایش دهد و سهم بازار را گسترش دهد. هم افزایی می تواند بر ارزش یک سازمان تأثیر بگذارد، زیرا شرکت را قادر می سازد تا جریان های نقدی بالاتری از دارایی های موجود، نرخ رشد بالاتر، دوره های رشد طولانی تر یا هزینه های سرمایه کمتر تولید کند.

سینرژی به مدیریت کمک می کند زیرا:

  • نتایج بهتری ایجاد می کند

  • به چشم انداز و ماموریت سازمانی دست می یابد

  • راه حل های بهتری برای مشکلات ایجاد می کند

مطالب مرتبط:  اکتساب استراتژیک چیست؟ (تعریف، مزایا و نکات)

انواع هم افزایی

انواع مختلفی از هم افزایی وجود دارد، از جمله:

  • جغرافیاها و مشتریان مکمل: این زمانی اتفاق می افتد که دو سازمان با جغرافیا و مشتریان متفاوت ادغام شوند و به افزایش جمعیت مصرف کننده و درآمد برای شرکت جدید کمک کنند.

  • محصولات مکمل: محصول مکمل محصولی است که مصرف کننده بدون پرداخت مستقیم برای آن دریافت می کند. وقتی شرکت‌هایی که محصولات مکمل تولید می‌کنند ادغام می‌شوند، می‌توانند محصولات خود را برای فروش بالاتر دسته بندی کنند.

  • پتنت ها: دسترسی به پتنت ها می تواند به سازمان ادغام شده اجازه دهد تا محصولات رقابتی تری ایجاد کند و درآمد بیشتری ایجاد کند. همچنین اگر شرکتی برای دسترسی به پتنت هزینه ای پرداخت کند، در هزینه صرفه جویی می شود.

  • کارایی زنجیره تامین: اگر یک شرکت به روابط زنجیره تامین بهتر دسترسی داشته باشد ، شرکت دیگر می تواند از این روابط در طول ادغام استفاده کند و زنجیره تامین خود را ساده کند و از صرفه جویی در هزینه های مرتبط بهره مند شود.

  • فناوری اطلاعات مشترک: هر شرکت در ادغام می تواند دسترسی اختصاصی خود را به فناوری اطلاعات داشته باشد و به طور بالقوه فرصت هایی را برای کارایی عملیاتی ایجاد کند.

  • تحقیق و توسعه: هر سازمانی می تواند به اطلاعات تحقیق و توسعه خود دسترسی داشته باشد که امکان توسعه بهتر را فراهم می کند یا به دلیل اطلاعات مشترک، فرصت هایی برای کاهش هزینه ها بدون به خطر انداختن کیفیت ایجاد می کند.

  • فروش و بازاریابی: ادغام به سازمان ها اجازه می دهد تا به منابع یکدیگر دسترسی داشته باشند و در هزینه هایی که به طور بالقوه توسط سازمان ها در زمانی که جدا بودند صرفه جویی کنند.

مطالب مرتبط:  راز پشت قوی بودن انسان: بررسی عوامل مؤثر در توانایی بالقوه انسان

الزامات برای تحقق هم افزایی

چندین عنصر می توانند پتانسیل را برای دستیابی به هم افزایی ایجاد کنند، از جمله:

  • علایق مشترک: زمانی که افراد دارای منافع مشترک باشند، می توانند به طور مؤثرتری با یکدیگر کار کنند و فرصت هایی را برای استفاده از استعدادهای یکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک بیابند. هنگامی که سازمان ها دارای منافع مشترک هستند، می توانند برای دستیابی به هم افزایی با یکدیگر همکاری کنند.

  • ارزش‌های مشترک: وقتی افراد دارای ارزش‌های مشترکی مانند اعتماد، صداقت و نظم باشند، می‌توانند اتحادهای طولانی‌مدتی ایجاد کنند. نیاز به ارزش‌های مشترک در مورد سازمان‌ها نیز صدق می‌کند، زیرا ارزش‌های مشترک می‌توانند به دستیابی به هم افزایی کمک کنند.

  • استعدادهای مکمل: افرادی که استعدادهای مکمل دارند می توانند بر ناملایمات غلبه کنند و بر اهداف خود متمرکز بمانند.

مطالب مرتبط:  نحوه ایجاد هم افزایی

مثال ها

در اینجا چند نمونه از راه هایی وجود دارد که شرکت ها می توانند هم افزایی ایجاد کنند:

ادغام ها

می توانید هم افزایی بالقوه را در طول فرآیند ادغام و اکتساب بررسی کنید. شرکت‌ها می‌خواهند ارزیابی کنند که آیا می‌توانند درآمد بیشتری تولید کنند یا فرآیندها را برای کاهش هزینه‌ها ساده کنند. اگر آنها بتوانند سودآوری خود را افزایش دهند، مقیاس کنند یا کارایی بیشتری ایجاد کنند، نتیجه هم افزایی است.

به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی نسبتاً جدید ممکن است آخرین فناوری را برای تولید محصولات عالی داشته باشد، اما ممکن است یک سیستم لجستیک موثر نداشته باشد. یک شرکت تولیدی قدیمی ممکن است سیستم لجستیکی خود را ساده کرده باشد اما ممکن است تجهیزات قدیمی داشته باشد. اگر این دو شرکت با هم ادغام شوند، می توانند درآمد بیشتری تولید کنند و به مراتب بیشتر از زمانی که واحدهای مجزا باشند، به موفقیت برسند.

مطالب مرتبط:  ادغام شرکتی چیست؟ راهنمای ترکیب شرکت ها

ساختار سازمانی

شرکت ها می توانند با ترکیب بازارها یا محصولات هم افزایی ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک شرکت رسانه‌های اجتماعی ممکن است یک برنامه ویدیویی را خریداری کند زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا محصولات خود را گسترش دهند، کاربران بیشتری را جذب کنند و پول بیشتری در تبلیغات ایجاد کنند. یا، به عنوان مثالی دیگر، یک خرده فروش لباس ممکن است با یک خرده فروش جواهرات ادغام شود تا  محصولات را به صورت متقابل بفروشد  و پول بیشتری نسبت به هر یک از مشاغل به دست آورد.

مطالب مرتبط:  زنجیره فرماندهی چیست؟ (تعریف و توضیح)

تیم ها

شرکت ها می توانند با ایجاد تیم هایی که شامل افرادی از بخش های مختلف و افرادی هستند که می توانند مهارت ها و تجربیات خود را به ارمغان بیاورند، به هم افزایی دست یابند. به عنوان مثال، یک تیم توسعه محصول می تواند متشکل از کارشناسان تحقیق و توسعه، بازاریابان و تحلیلگران بازار باشد. با هم، این تیم می‌توانند برای تولید نتایج بهتر از زمانی که اعضای تیم مستقل کار می‌کردند، همکاری کنند. این هم افزایی است.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

4 پاسخ

    1. سلام

      البته دو مورد از سوالات شما لزوما به بحث این مقاله ربط نداره (بویژه دومی).

      سینرژیسم چیست؟

      هم افزایی (Synergism) تعامل یا همکاری دو یا چند ماده، موجودیت یا فرآینده که منجر به یه اثر ترکیبی بیشتر از مجموع اثرات فردی آنها می شه. به عبارت دیگه، این ایده هست که تلاش های ترکیبی چند عنصر می تونه موثرتر از تلاش هر عنصر به تنهایی باشه. سینرژیسم معمولاً در تجارت، علم و سایر زمینه ها برای توصیف نتایج مثبتی که می شه از طریق همکاری و کار گروهی به دست بیاره، استفاده می شه.

    2. سینرژیسم دارویی چیست؟

      هم افزایی دارویی (Drug synergism) که به عنوان تداخل دارویی (نه لزوما با تعریف عمومی که منتهی به مسمومیت داروییه) یا تقویت دارویی هم شناخته می شه، پدیده ای در فارماکولوژی (pharmacology) است که در اون دو یا چند دارو با یکدیگه تعامل دارند به گونه ای که اثربخشی یا قدرت یک یا هر دو دارو رو افزایش می ده. به عبارت دیگه، اثر ترکیبی داروها بیشتر از مجموع اثرات فردی اونهاست. و این می تونه منجر به یه اثر درمانی قوی تر بشه، ولی به هر حال همین طور می تونه خطر عوارض جانبی بالقوه یا واکنش های نامطلوب رو افزایش بده. تداخلات هم افزایی می تونه بین دو یا چند دارو یا بین یک دارو و ماده دیگه ای مانند الکل یا غذا رخ بده.

    3. هم افزایی در مدیریت چیست؟

      هم افزایی در مدیریت (Synergy in management) به ایجاد یک کل اطلاق می شه که از مجموع اجزای آن بیشتر باشه. توانایی گروهی از افراد یا واحدها برای کار مشترک و موثر برای دستیابی به یه هدف مشترکه. هم افزایی در مدیریت می تونه منجر به افزایش بهره وری، کارایی و نوآوری و همچنین بهبود ارتباطات و همکاری بین اعضای تیم بشه. این شامل استفاده از قدرت و توانایی های هر فرد یا گروه برای ایجاد نتایجیه که هنگام کار به تنهایی امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *