بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اکتساب استراتژیک چیست؟ (تعریف، مزایا و نکات)

اکتساب استراتژیک چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگامی که شرکت ها از خرید استراتژیک برای ادغام با یک شرکت دیگر استفاده می کنند، اغلب به دنبال کسب منافع مالی برای تلاش های آینده خود هستند. این تلاش یک سرمایه گذاری تجاری قابل دوام با پتانسیل برای تقویت پایگاه مشتری یک شرکت و افزایش شناخت برند است. یادگیری در مورد اکتساب استراتژیک می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد چگونگی دستیابی به اهداف تجاری خود و ادغام با شرکتی بگیرید که به بهترین وجه با اهداف شما مطابقت دارد.

در این مقاله از ایوسی، ما درباره چیستی اکتساب استراتژیک بحث می کنیم، چگونگی سودمندی آن را کشف می کنیم و نکات مفیدی را مرور می کنیم.

مطالب مرتبط: مزایا و معایب ادغام و اکتساب کسب و کار

اکتساب استراتژیک چیست؟

اکتساب استراتژیک که استراتژی اکتساب نیز نامیده می شود، روشی است که یک شرکت برای به دست آوردن یا خرید شرکتی دیگر استفاده می کند، به این امید که ادغام هر دو شرکت بتواند سودآورتر از یک شرکت به خودی خود باشد. از نظر تجاری، کسب استراتژیک معمولاً به این دلیل رخ می دهد که یک شرکت فکر می کند می تواند از هم افزایی بهره مند شود. سینرژی یک مفهوم تجاری است که نشان می دهد دو شرکت با هم ارزش بیشتری نسبت به زمانی دارند که از هم جدا باشند. این اصطلاحی است که معمولاً در رابطه با ادغام و اکتساب ظاهر می‌شود، اما می‌تواند برای هر گونه سود مالی بالقوه زمانی که شرکت‌ها ترکیب می‌شوند، اعمال شود.

یک عنصر مهم یک خرید استراتژیک، خریدار استراتژیک است. خریدار استراتژیک شرکتی است که شرکت دیگر را برای اجرای ادغام خریداری می کند. خریداران استراتژیک گاهی مایلند برای بستن یک معامله ادغام، قیمت برتر یا قیمتی گرانتر از ارزش واقعی شرکت دیگر ارائه دهند، زیرا معتقدند ممکن است ارزش بلندمدت ایجاد کند.

مطالب مرتبط: سینرژی چیست؟

مزایای اکتساب استراتژیک چیست؟

خرید استراتژیک می تواند برای همه شرکت های درگیر در این فرآیند مفید باشد. برخی از مزایای یک اکتساب استراتژیک عبارتند از:

خطرات کمتر

خرید استراتژیک می‌تواند خطرات بالقوه را برای یک کسب‌وکار، به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک‌تر کاهش دهد، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برخی از بارهای مدیریت یک شرکت را به تنهایی از بین ببرند. گاهی اوقات کسب و کارهای کوچک ریسک های بزرگ تری را برای رشد و گسترش دامنه خود متحمل می شوند.

هنگامی که یک ادغام اتفاق می افتد، شرکای استراتژیک، رهبران و متخصصان هر دو شرکت می توانند با هم کار کنند تا به یک هدف مشترک دست یابند، که به ریسک و گسترش کمتری برای کسب و کار زمانی کوچک نیاز دارد. همچنین گاهی اوقات می‌تواند به آسان‌تر شدن انتظار، شناسایی و تعیین کمیت خطرات کمک کند، به این معنی که شرکت‌های ادغام شده بهتر می‌توانند تعیین کنند که با چه تعداد ریسک مواجه می‌شوند و چگونه آنها را کاهش دهند.

سهولت ادغام

کسب استراتژیک می تواند به راحتی یکپارچه شود و فرآیند ساده تری را برای انجام عملیات تجاری فراهم می کند. ادغام می‌تواند تشخیص پتانسیل رشد گسترده را آسان‌تر کند، زیرا تضمین یک معامله ادغام معمولاً یک پایگاه مشتری از قبل موجود را فراهم می‌کند. این پایگاه تعریف شده دارای سابقه است و شما می توانید از داده های آن پایگاه مشتری برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه تر استفاده کنید. همچنین سیستم‌ها و رویه‌هایی بین هر دو شرکت وجود دارد که می‌توانند مسئولیت‌های فزاینده ادغام را انجام دهند.

امنیت مالی و سادگی

ممکن است تأمین مالی برای طرح‌های اکتساب نسبت به سایر انواع خرید آسان‌تر باشد، زیرا شرکت‌ها می‌توانند بلافاصله پس از وقوع خرید، نرخ رشد مالی بالاتری کسب کنند. با این حال، معمولاً اقدامات احتیاطی در طول این اقدامات برای افزایش مقیاس وجود دارد. این کاهش‌ها ممکن است کمتر در شرکت‌های ادغام شده ظاهر شوند، زیرا ساختار معاملات می‌تواند چنین نرخ‌های رشدی را مدیریت کند.

موسسات مالی همچنین ممکن است نسبت به فرصت‌های رشدی که شرکت‌ها از طریق اکتساب به دست می‌آورند، ملایمت بیشتری نشان دهند، زیرا آنها عملکردهای مالی گذشته شرکت ادغام شده را برای تعیین فعالیت‌های جریان نقدی آتی و سطح ریسکی که دارند، دارند.

مرتبط: هزینه اکتساب: تعریف و فرمول

اکتساب استراتژیک در مقابل اکتساب مالی

در اینجا تفاوت های اصلی بین اکتساب استراتژیک در مقابل اکتساب مالی آمده است:

اهداف اولیه

یک تفاوت بین دو سبک اکتساب هدف یا هدف اولیه آنهاست. اکتساب استراتژیک بیشتر به حصول اطمینان از اینکه ادغام مطابق با انتظارات برنامه های بلندمدت شرکت برای تجارت است، مربوط می شود. برای دستیابی به این هدف، یک خریدار استراتژیک احتمالاً برای یک شرکت بیشتر از یک خریدار مالی پرداخت می کند. تملک های مالی ادغام را بیشتر شبیه یک سرمایه گذاری می بینند و ممکن است تا مقدار مشخصی برای به دست آوردن شرکت سرمایه گذاری کنند. سپس این انتظار وجود دارد که سرمایه گذاری بتواند بازدهی مثبتی را به همراه داشته باشد. برخلاف اکتساب استراتژیک، مالی برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف باز است.

اندازه و بودجه

به طور کلی، شرکت های خرید استراتژیک بزرگتر و محکم تر از شرکت های خرید مالی هستند. به همین دلیل، خریدار استراتژیک ممکن است به پول و سرمایه بیشتری دسترسی داشته باشد. در نتیجه، آن‌ها ممکن است گزینه‌های متفاوتی برای ارز برای استفاده برای پرداخت برای خرید داشته باشند، مانند سهام. این تطبیق پذیری مالی به آنها این امکان را می دهد که از طریق کانال های مختلف خریدی را خریداری کنند. در مقایسه، خریداران مالی اغلب از سایر موسسات برای تامین مالی یک خرید وام می گیرند. وام دهنده خریدار مالی معمولاً با گرفتن کارمزدی برای تهیه پول از این امر سود می برد.

مطالب مرتبط: ادغام و اکتساب: تعریف، انواع و نحوه کار آنها

نکاتی برای کسب استراتژیک

مراحل و اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارد که می توانید هنگام آماده شدن برای یک خرید استراتژیک انجام دهید. این نکات را در نظر بگیرید:

بهبود دسترسی به بازار برای خریدار

هنگامی که یک خرید استراتژیک انجام می دهید، می توانید دسترسی به بازار خود را به مشتریان بهبود بخشید. این به این دلیل است که دسترسی به بودجه بیشتر ممکن است به راحتی در دسترس باشد و این مزیت مالی می تواند به خرید شرکت های کوچکتر کمک کند. منابع بزرگ همچنین می تواند به سرعت بخشیدن به فروش محصولات شرکت تازه ادغام شده کمک کند. با پیوستن به چندین سازمان، می توانید محصولات را با سرعت بسیار بیشتری به بازارهای جدیدتر و گسترده تر معرفی کنید.

یک ادغام تحول آفرین را در نظر بگیرید

یک ادغام تحول آفرین را در نظر بگیرید، که یک خرید استراتژیک است که در آن معامله به طور کامل نحوه عملکرد شرکت جدید را تغییر می دهد. در این نوع ادغام، اکتساب احتمالاً اثرات طولانی‌مدتی بر مواردی مانند تولید و عملیات ایجاد می‌کند و یک مدل تجاری جدید ایجاد می‌کند. این می تواند برای مشتریان مفید باشد زیرا راه حل ها یا محصولات جایگزین را در اختیار آنها قرار می دهد.

هدف اصلی خود را تعیین کنید

تعیین اهداف اولیه شما هدفی برای کسب استراتژیک در اختیار شما قرار می دهد و می تواند به شما کمک کند تلاش های خود را برای یک نتیجه خاص ساده کنید. خواه به دنبال به دست آوردن متخصصان با استعداد و یا افزایش سهم بازار خود باشید، درک و شناسایی مهم ترین هدف می تواند به هدایت بقیه مراحل کمک کند. هنگامی که ایده کاملی از هدف اصلی خود داشتید، سپس می توانید تلاش های کسب خود را بر این اساس متمرکز کنید.

مطالب مرتبط: اهداف استراتژیک چیست؟ (با مثال)

سبد سرمایه گذاری ایجاد کنید

ایجاد یک پورتفولیو می تواند به شما کمک کند تا نحوه اتصال سرمایه گذاری ها به یکدیگر را ترسیم و تجسم کنید. با ارزیابی سرمایه‌گذاری‌هایی که ممکن است نتایج مورد انتظار را ایجاد کنند یا نکنند، می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد معاملات و خریدهای آینده بگیرید. ابزارها و برنامه‌های کاربردی آنلاینی وجود دارند که می‌توانند به شما در ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری کمک کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *