بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مهارت های زندگی چیست؟ مثال ها و نحوه بهبود آنها

مهارت های زندگی - تفاوت بین سرگرمی و علاقه چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یادگیری مهارت های زندگی به شما کمک می کند تا به طور موثر با مسائل محل کار برخورد کنید و برای یک منحنی یادگیری تندتر ضروری است. در حالی که مهارت های زندگی خاصی را در مدارس خواهید آموخت، بسیاری از مهارت های زندگی را از طریق تجربه یاد می گیرید. اینها به اندازه مهارت های تحصیلی مهم هستند. بنابراین، امروزه کارفرمایان به دنبال کاندیداهایی با تسلط بر مهارت های مختلف زندگی هستند. مهارت های زندگی به شما کمک می کند تا از زندگی کاری خود عبور کنید و اطمینان حاصل کنید که می توانید با هر چالشی که ممکن است راه موفقیت را مسدود کند، روبرو شوید.

در این مقاله از ایوسی، با مهارت های زندگی، مهارت های زندگی مورد نیاز در محل کار و راه های بهبود این مهارت ها آشنا می شویم.

مهارت های زندگی چیست؟

مهارت های زندگی به شما این امکان را می دهد که با چالش های روزمره در محل کار کنار بیایید و آنها را مدیریت کنید. این مهارت ها به شما کمک می کند تا در محل کار خود برتر باشید و روابط حرفه ای خود را مدیریت کنید. تسلط بر مهارت های زندگی مستلزم یک فرآیند یادگیری اختصاصی و درک این موضوع است که همیشه زمینه ای برای بهبود وجود دارد. از آنجایی که مهارت های زندگی بر اساس سن و فرهنگ متفاوت است، بزرگسالان مهارت های زندگی قوی تری نسبت به نوجوانان دارند.

شرکت ها نامزدهایی را ترجیح می دهند که بتوانند چالش های محل کار را مدیریت کنند. با مهارت های زندگی، می توانید تصمیم درستی بگیرید، به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید، احساسات خود را پردازش کنید و زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید. مهارت های زندگی برای پست های مدیریتی و رهبری ضروری است.

مطالب مرتبط: مهم ترین مهارت های زندگی و اینکه چگونه به شغل شما کمک می کنند

اهمیت مهارت های زندگی در محیط کار

در اینجا چند دلیل برای اهمیت داشتن مهارت های زندگی آورده شده است:

  • سازگاری را تضمین می کند: مهارت های زندگی شما را سازگارتر می کند زیرا شما را برای رویارویی با مشکلات و غلبه بر آنها آماده می کند.

  • به مقابله با شکست کمک می‌کند: با مهارت‌های زندگی، توانایی بازیابی شکست‌ها را توسعه می‌دهید و آنها را به عنوان فرصت‌های یادگیری می‌بینید.

  • به همکاری تیمی کمک می کند: تسلط بر این مهارت ها به شما کمک می کند تا با دیگران همکاری کنید که به ایجاد همکاری تیمی کمک می کند.

  • مسئولیت پذیری را افزایش می دهد: ایده های جدید را تشویق می کند و به شما کمک می کند تا از خودتان دفاع کنید. مهارت های زندگی به شما می آموزد که در قبال تمام اعمال خود پاسخگو باشید.

مهارت های زندگی مورد نیاز در محل کار

در اینجا چند مهارت زندگی که ممکن است در محل کار خود به آنها نیاز داشته باشید:

مهارت های ارتباطی

چه به عنوان یک کارمند سطح پایه یا یک کارمند ارشد بپیوندید، مهارت های ارتباطی عالی برای موفقیت در زندگی و کار شما ضروری است. شما باید بتوانید به صورت کلامی، از طریق زبان بدن و نوشتار ارتباط برقرار کنید. کارفرمایان به دنبال نامزدهایی هستند که بتوانند به طور موثر با همکاران، مدیران و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. مهارت های ارتباطی می تواند:

مطالب مرتبط: مهارت های ارتباطی: تعاریف و مثال ها

مهارت های تصمیم گیری

توانایی تصمیم گیری درست منجر به نتایج مولد در کار می شود. کارفرمایان کاندیداهایی را ترجیح می دهند که بتوانند یک موقعیت را تجزیه و تحلیل کنند، راه حل های متعددی ارائه دهند و بر اساس اطلاعاتی که در دست دارند، بهترین راه حل قابل اجرا را انتخاب کنند. افرادی که مهارت های تصمیم گیری خوبی دارند، هرگز در تصمیم خود شک ندارند و به آن اطمینان دارند. مهارت های تصمیم گیری می تواند:

تاب آوری

انعطاف پذیری توانایی شما برای رویارویی با انتقاد و غلبه بر چالش ها است. نشان دادن انعطاف پذیری در محل کار نشان می دهد که بدون توجه به مشکلات و مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید، تسلیم نمی شوید. یک کارمند انعطاف پذیر شکست را به عنوان یک فرصت یادگیری در نظر می گیرد و به سرعت بازمی گردد.

مشارکت

هماهنگی با مدیر، اعضای تیم و مشتریان یک مهارت ضروری است که باید به آن مسلط شوید. شما باید در طول پروژه ها و جلسات تیمی خود را تنظیم کنید و باید به سرعت کنار بیایید. کارفرمایان به دنبال کاندیداهایی هستند که همکاری و انعطاف پذیری داشته باشند زیرا این افراد بازیکنان تیمی عالی هستند.

مهارت های فناوری

در عصر دیجیتال، مهارت‌های فناوری و سواد رایانه به اندازه مدارک تحصیلی حیاتی هستند. شما باید بدانید که چگونه از فناوری اولیه، از جمله استفاده از کامپیوتر، اینترنت و گوشی هوشمند استفاده کنید. همچنین، شما باید با استفاده از نرم افزارهای پردازش کلمه و سایر مهارت های فناوری مانند صفحات گسترده و پلت فرم های رسانه های اجتماعی، راحت باشید. این مهارت های فناوری بر اساس صنعت و نقش شغلی متفاوت است. به عنوان مثال، حسابداران باید نرم افزار حسابداری را بدانند، نویسندگان/ویراستاران باید نحوه استفاده از سیستم های مدیریت محتوا و طراحان باید نرم افزارهای طراحی گرافیک و ویرایش را بدانند. مهارت های فناوری می تواند:

مهارت های مدیریت زمان

این مهارت زندگی تمرکز و نظم و انضباط را به زندگی شما می آورد. مهارت های مدیریت زمان موثر مستلزم کار موثر با تمرکز بر دستیابی به اهداف و رسیدن به مهلت های زمانی است. کارمندانی که به مهارت مدیریت زمان تسلط دارند، می توانند تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنند، زیرا به موقع می مانند و زمان شخصی زیادی برای اعضای خانواده خود دارند. مهارت های مدیریت زمان می تواند:

تمایل به پذیرش انتقاد سازنده

فقدان بازخورد و انتقاد سازنده پیشرفت حرفه ای را متوقف می کند. به همین دلیل، باید انتقاد سازنده را به صورت حرفه ای بپذیرید و از انجام اشتباهات مشابه خودداری کنید. انتقاد سازنده را فرصتی برای رشد در نظر بگیرید. توانایی پذیرش انتقاد سازنده به مهارت های دیگری نیاز دارد مانند:

یکدلی

نگاه کردن به یک موضوع از منظری منحصر به فرد یک مهارت زندگی است که در محل کار مورد نیاز است. همدلی به شما کمک می کند تا راه حلی برای تعارض پیدا کنید و درک بین کارمندان با ویژگی های شخصیتی منحصر به فرد را ارتقا می دهد.

مهارت های تفکر انتقادی

تفکر انتقادی به تصمیم گیری خوب در محل کار کمک می کند و به شما امکان می دهد موانع را بشناسید و راه حل هایی برای غلبه بر آنها بیابید. این به شما آموزش می دهد که چگونه بر اساس اطلاعات موجود به جای اینکه به چه فکر کنید، فکر کنید. کارفرمایان کاندیداهایی را ترجیح می دهند که قبل از رسیدن به یک نتیجه منطقی، موضوعی را عمیقاً تحلیل کنند. مهارت های تفکر انتقادی می تواند:

مطالب مرتبط: مهارت های تفکر انتقادی: تعاریف و مثال ها

چگونه مهارت های زندگی را در طول فرآیند استخدام برجسته کنیم

در اینجا دو راه برای برجسته کردن مهارت های زندگی خود در طول فرآیند استخدام وجود دارد:

۱. در پوشش نامه شما

می توانید با استفاده از کلمات مهارتی، این مهارت ها را در نامه خود برجسته کنید. مهارت های زندگی مربوطه را در قسمت سابقه اشتغال به اختصار شرح دهید و مهارت های زندگی مرتبط با شغل را در قسمت مهارت ها فهرست کنید. رزومه شما باید حداقل یک مهارت زندگی توسعه یافته را ذکر کند که به کارفرما کمک می کند تا بفهمد چرا شما بهترین نامزد هستید. اطمینان حاصل کنید که مهارتی که ذکر می‌کنید با اهداف و ارزش‌های سازمان همخوانی دارد.

استفاده شما از مهارت های زندگی در رزومه ممکن است به شکل زیر باشد:

“توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و درک مشکلات کسب و کار برای تصمیم گیری صحیح تجاری.”

۲. در مصاحبه شما

برجسته ترین راه برای نشان دادن مهارت های زندگی خود به یک کارفرما، به اشتراک گذاشتن داستان های خاص از تجربه قبلی شما است که با شغل مرتبط است. هنگام ارائه مثالی از زندگی واقعی، سعی کنید از تکنیک STAR استفاده کنید، که شامل ارائه موقعیت، توصیف کار، توضیح تمام اقداماتی که انجام داده اید و ارائه نتایجی است که به دست آورده اید.

استفاده شما از مهارت های زندگی در مصاحبه ممکن است به شکل زیر باشد:

«در کار قبلی‌ام، تیمی را از ابتدا گرد هم آوردم تا روی یک کمپین برندسازی برای یک محصول نسبتاً جدید کار کنم. اگرچه در ابتدا با چالش هایی مواجه بودیم و شکست خوردیم، اما من همیشه آن را به عنوان یک فرصت یادگیری می دیدم و وضعیت را تجزیه و تحلیل می کردم تا مطمئن شوم که کمپین برندسازی موفق بوده است. مدیرم از من به خاطر رویکرد انعطاف پذیر و مثبت من در کار تمجید کرد و از مهارت های تصمیم گیری من در شرایط استرس قدردانی کرد.

مطالب مرتبط: نحوه استفاده از تکنیک پاسخ مصاحبه STAR

چگونه مهارت های زندگی خود را ارتقا دهیم

در حالی که می‌توانید فقط مهارت‌های زندگی خاصی را در یک کلاس درس بیاموزید، برنامه‌ریزی عمدی به بهبود سریع مجموعه مهارت‌های شما کمک می‌کند. در اینجا چند راه برای تقویت مهارت های زندگی خود برای یک شغل درخشان آورده شده است:

۱. بر مهارت های بین فردی خود تمرکز کنید

مهارت های بین فردی مهارت هایی هستند که برای برقراری ارتباط و تعامل با دیگران از طریق ارتباط کلامی و غیرکلامی بر آنها تکیه می کنید. برای توسعه مهارت های زندگی خود، باید بر مهارت های بین فردی تسلط داشته باشید. هنگام برقراری ارتباط با یک همکار، فعالانه به آنچه می گویند گوش دهید، قبل از پاسخ دادن، مطالب را دوباره بیان کنید. این تضمین می کند که اطلاعات را از دست ندهید و این احساس را ایجاد می کند که فعالانه به صحبت های همکار خود گوش می دهید.

مرتبط: مهارت های ایجاد رابطه: تعاریف و مثال ها

۲. به یادگیری ادامه دهید

برای توسعه و بهبود مهارت های زندگی خود، همیشه آماده یادگیری باشید. یادگیری شما را برای رویارویی با چالش‌های جدید آماده می‌کند، به شما کمک می‌کند تا با تیز نگه داشتن ذهن خود راه‌حل‌هایی بیابید و دائماً توانایی‌هایتان را بهبود می‌بخشد. می توانید از طریق کتاب، کارگاه های آنلاین، تعامل با همکاران یاد بگیرید. همانطور که یاد می گیرید، هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی رشد می کنید.

۳. یک مربی زندگی استخدام کنید

اگر می خواهید بر مهارت خاصی مسلط شوید، بهترین کار این است که یک مربی زندگی استخدام کنید. مربیان زندگی حرفه ای هستند که به افراد کمک می کنند مهارت های زندگی خود را تقویت کنند.

۴. اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

مهارت های زندگی به درک این نکته کمک می کند که شکست ها اجتناب ناپذیر هستند و همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. بسیار مهم است که اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که در مواجهه با شکست شجاعت خود را از دست نمی دهند. چنین افرادی به شما انگیزه می دهند که دائماً یاد بگیرید و رشد کنید. این افراد جدا از یادگیری از آنها، به شما انگیزه می دهند که هم از نظر حرفه ای و هم از نظر شخصی عملکرد خوبی داشته باشید.

۵. خودآگاهی را توسعه داده و تمرین کنید

توانایی داشتن بینش در مورد توانایی ها و محدودیت های خود به رشد شما کمک می کند. توسعه خودآگاهی به شما کمک می کند عیوب خود را اصلاح کنید و در محل کار خود برتر باشید. برای توسعه و تمرین خودآگاهی، بازخورد عملکرد خود را بپرسید و زمینه هایی را که نیاز به بهبود دارند درک کنید. همیشه به دنبال فرصت هایی برای تقویت مجموعه مهارت های خود باشید تا عملکرد خود را در محل کار افزایش دهید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *