بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه ساخت رزومه / راهنمای کامل

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

رزومه سندی است که معمولاً در فرآیند استخدام استفاده می شود. این شامل اطلاعاتی در مورد سوابق و مدارک شما است و باید مهم ترین و مرتبط ترین اطلاعات مربوط به شما را در قالبی واضح و خوانا به کارفرمایان منتقل کند. هدف این است که به سرعت بیان کنید که چرا بر اساس مهارت ها و تجربیات خود به طور منحصر به فردی برای این موقعیت واجد شرایط هستید.

برای ایجاد رزومه ای که مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد، می توانید چند مرحله ساده و بهترین شیوه را دنبال کنید. هدف اصلی که باید در نظر داشته باشید این است که رزومه خود را مرتبط و خواندنی کنید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به بهترین روش‌های نوشتن هر یک از این بخش‌های رزومه بیندازیم. برای الهام بیشتر هنگام نوشتن یا به روز رسانی رزومه خود، به نمونه های رزومه از صنعت و عنوان شغلی خود نگاه کنید.

مرتبط: ۱۰ مورد از بهترین مهارت ها برای گنجاندن در رزومه

دلایل نیاز به یک رزومه

رزومه یک سند مهم است که در فرایند جستجوی کار، ارائه به صاحبان کسب و کار، یا اعلام توانمندی ها و تجربیات شخصی استفاده می‌شود. در زیر دلایل برخورداری از رزومه را برای شما توضیح می‌دهم:

  1. نمایش تجربه و مهارت: رزومه امکان نمایش تجربه ها، مهارت ها و قابلیت های شما را به یک نگاه می دهد. این اطلاعات به صاحبان کسب و کار و یا مدیران استخدامی کمک می کند تا بهتر بفهمند که آیا شما برای یک پست خاص مناسب هستید یا خیر.
  2. ایجاد اولین تماس: رزومه، به عنوان اولین ارتباط با صاحب کسب و کار یا مدیران استخدامی، به شما کمک می کند تا نظر آنها را جلب کنید و فرصتی برای مصاحبه را به دست آورید. با یک رزومه خوب، می توانید از جمله های تعریف کننده و استراتژیک استفاده کنید تا توجه صاحبان کسب و کار را به خود جلب کنید.
  3. مشخص کردن هدف شغلی: رزومه به شما امکان می دهد تا هدف شغلی خود را به واضحیت بیان کنید. این به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا بفهمند که آیا هدف شغلی شما با نیازهای و پیشنیازهای شغلی آنها سازگار است یا خیر.
  4. اثبات توانایی ها و دستاوردها: رزومه به شما اجازه می دهد تا دستاوردها، پروژه ها و تجربیات قابل توجه خود را به نمایش بگذارید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا صاحبان کسب و کار را متقاعد کنید که شما برای شغل مورد نظر مناسب هستید و توانایی ها و مهارت های لازم را دارید.
  5. ارزیابی مقایسه ای: رزومه اجازه می دهد تا صاحبان کسب و کار شما را با سایر متقاضیان مقایسه کنند. این به آنها امکان می دهد تا توانمندی ها و تجربیات خود را در قبال سایر افراد ارزیابی کنند و نسبت شما را به دیگران بسنجند.

در کل، رزومه یک ابزار قدرتمند است که به شما کمک می کند تا تجربه، مهارت ها و توانمندی های خود را به صورت جامع و منظم به نمایش بگذارید و نقش مهمی در فرایند جستجوی کار و انتخاب شما برای پست های شغلی دارد.

چگونه یک رزومه حرفه ای بسازیم

هنگام تهیه رزومه برای درخواست شغل بعدی خود مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. با انتخاب فرمت رزومه مناسب شروع کنید

“فرمت” سبک و ترتیبی است که اطلاعات را در رزومه خود نشان می دهید. سه قالب پرکاربرد رزومه وجود دارد که می توانید بسته به اینکه کدام یک برای شما مناسب است، یکی را انتخاب کنید: زمانی (یا زمانی معکوس)، کاربردی یا ترکیبی.

  • فرمت رزومه زمانی، بخش تاریخ حرفه ای را در درجه اول قرار می دهد و اگر سابقه کاری حرفه ای غنی و بدون شکاف در استخدام دارید، گزینه خوبی است.
  • فرمت رزومه کاربردی بر بخش مهارت ها تأکید دارد و اگر در حال تغییر صنعت هستید یا شکاف هایی در سابقه کاری خود دارید، گزینه خوبی است.
  • اگر تجربه حرفه ای دارید، که در آن مهارت ها و سابقه کاری به یک اندازه مهم هستند، فرمت ترکیبی رزومه گزینه خوبی است .

۲. نام و اطلاعات تماس خود را وارد کنید

رزومه شما باید با نام و اطلاعات تماس شما از جمله آدرس ایمیل و شماره تلفن شما شروع شود. شما یک انتخاب دارید که آیا آدرس پستی خود را درج کنید یا خیر. نام شما باید در بالای رزومه شما با فونت پررنگ یا بزرگتر از بقیه سند قابل مشاهده باشد، اما اندازه آن بیش از ۱۴ امتیاز نباشد. برای مثال، اگر برای موقعیت‌های خلاقانه درخواست می‌دهید، می‌توانید پیوندی به پورتفولیوی آنلاین خود اضافه کنید.

۳. یک خلاصه یا هدف رزومه اضافه کنید

پس از اطلاعات تماس خود، می توانید یک خلاصه رزومه یا بیانیه هدف را اضافه کنید. یک بیانیه عینی به سرعت اهداف شغلی شما را توضیح می دهد و برای کسانی که تجربه حرفه ای محدودی دارند، مانند فارغ التحصیلان اخیر دانشگاه یا دبیرستان، انتخاب خوبی است. خلاصه رزومه عبارت کوتاهی است که از زبان فعال برای توصیف تجربه کاری و مهارت های مرتبط شما استفاده می کند.

۴. مهارت های نرم و سخت خود را فهرست کنید

لحظه ای به این فکر کنید که کدام مهارت ها شما را برای این شغل مناسب می کند. شرح شغل را مرور کنید و کلیدواژه هایی را که در گذشته با آنها موفقیت ثابت کرده اید برجسته کنید. مهارت‌های سخت (فنی) و نرم (بین فردی) و همچنین مهارت‌های قابل انتقالی را که می‌توانید هنگام تغییر شغل یا صنعت استفاده کنید، در نظر بگیرید. یک بخش مهارت با کلمات کلیدی مرتبط با کارفرما ایجاد کنید. ابتدا هر گونه مهارت مورد نیاز مانند گواهینامه ها یا مجوزها را فهرست کنید.

مرتبط: مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم

۵. سابقه حرفه ای خود را با کلمات کلیدی فهرست کنید

بخش تاریخچه حرفه ای خود را به ترتیب زمانی معکوس بنویسید. با جدیدترین شغل خود شروع کنید و شرح کوتاهی از جمله نام شرکت، دوره زمانی که در آن مشغول به کار بوده اید، عنوان شغلی و چند دستاورد کلیدی در طول مدت حضور خود در شرکت ارائه دهید. همچنین می‌توانید یادگیری‌های مرتبط یا فرصت‌های رشدی را که در حین کار در آنجا تجربه کرده‌اید، در نظر بگیرید.

هنگام فهرست کردن سابقه حرفه ای خود، باید چند روش برتر را در نظر داشته باشید:

  • در صورت امکان از اعداد برای اندازه گیری تأثیر خود استفاده کنید. گنجاندن دستاوردهای عددی خاص می تواند به کارفرمایان کمک کند تا ارزش بالقوه مستقیم شما را برای شرکت خود درک کنند.

به عنوان مثال: “فرآیند جدید برای درخواست لوازم، کاهش زمان انجام تا ۱۰٪.”

  • از کلمات کلیدی در شرح شغل استفاده کنید. مشابه بخش مهارت‌های خود، باید اطلاعاتی از شرح شغل را نیز در قسمت‌های سوابق شغلی خود بگنجانید. به عنوان مثال، اگر شرح شغل به اهمیت تعیین سهمیه های فروش اشاره می کند، می توانید اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه سهمیه ها را در نقش های گذشته برآورده کرده اید یا از آن فراتر رفته اید را درج کنید.

به عنوان مثال: “به هدف دست یافتنی برای رسیدن به سهمیه فروش سالانه ۲۵۰٪، برنده شدن MVP فروش در دو فصل متوالی.”

  • مختصر باشید کارفرمایان تنها چند ثانیه فرصت دارند تا رزومه شما را بررسی کنند، بنابراین باید توضیحات خود را تا حد امکان مختصر و مرتبط نگه دارید. سعی کنید کلمات پرکننده مانند ” و ” و ” the ” را حذف کنید . همچنین باید به جای چندین خط که نقش شما را توصیف می کند، فقط دستاوردهای کلیدی را فهرست کنید.
  • از افعال کنشی استفاده کنید. با استفاده از افعال عملی برای توصیف دستاوردهای حرفه ای خود تأثیر قوی تری داشته باشید. برخی از مثال‌ها عبارتند از: « توسعه یافته »، « ذخیره شده »، « راننده » و « مدیریت شده».

برای سایر تجربیات کاری نیز همین روند را دنبال کنید. اگر سابقه حرفه ای گسترده ای ندارید، باید دوره های کارآموزی و فرصت های داوطلبانه را نیز در قالب یکسان وارد کنید.

۶. شامل بخش آموزش

اگر تجربه کاری محدودی دارید (مانند فارغ‌التحصیلان اخیر دانشگاه یا دبیرستان ) یا اگر در حال انتقال به یک صنعت جدید هستید، بخش آموزش بسیار ارزشمند خواهد بود . می توانید اطلاعاتی مانند:

  • رشته مربوطه
  • معدل (اگر بالاتر از ۳.۵)
  • مشارکت در باشگاه ها یا سازمان ها
  • مناصب رهبری برگزار شد
  • جوایز، دستاوردها یا گواهینامه ها

هنگام نوشتن بخش تحصیلی خود، باید نام موسسه، تاریخ حضور و مدرک تحصیلی یا منطقه تحصیلی خود را ذکر کنید. اگر برای موقعیت‌های متوسط ​​یا بالاتر درخواست می‌دهید، ممکن است همه به جز نام مدرسه و تاریخ‌های حضور خود را حذف کنید تا فضایی برای تجربه حرفه‌ای مرتبط‌تر در رزومه خود ایجاد کنید.

اگر گواهینامه ها یا مجوزهایی دارید که با شرح شغل مرتبط هستند، می توانید آنها را در این قسمت نیز قرار دهید. برای صرفه جویی در فضا، می توانید هر گونه اعتباری را که مستقیماً با الزامات این شغل مرتبط نیست کنار بگذارید.

۷. اضافه کردن بخش های اختیاری را در نظر بگیرید

اگر فضای سفید قابل توجهی در رزومه خود دارید، اضافه کردن بخش دستاوردها یا علایق را در نظر بگیرید. این می تواند به تکمیل رزومه کوتاه تر کمک کند، به خصوص برای کسانی که تجربه کاری و تحصیلی محدودی دارند. اطمینان حاصل کنید که دستاوردها و علایق شما از اهداف شغلی شما پشتیبانی می کند و به کارفرمایان بالقوه مرتبط است.

۸. رزومه خود را فرمت کنید

در حالی که چیدمان رزومه شما مهم است، باید به جزئیات قالب بندی مانند سبک قلم، اندازه فونت، حاشیه ها و فاصله نیز توجه کنید. فرمت کردن رزومه می تواند آن را تمیز، حرفه ای و خوانایی آن را بهبود بخشد. زمانی که می‌خواهید توجه کارفرما را حفظ کنید، این نکته کلیدی است. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که می تواند به رزومه شما کمک کند:

  • اندازه فونت خود را بین ۱۰ تا ۱۲ نقطه قرار دهید.
  • فونتی را انتخاب کنید که مانند Arial یا Helvetica تمیز و آسان باشد (برای نوشتار فارسی نیز: امثال میترا، نازنین، بدر، تیتر و …). از فونت های سبک و نامانوس اجتناب کنید.
  • دقت کنید که حاشیه های شما ۱ تا ۱.۵ اینچ باشد.
  • نام و سرصفحه های بخش خود را پررنگ یا کمی بزرگتر از نظر اندازه قلم کنید (بیش از ۱۴ امتیاز).
  • هنگام فهرست کردن چندین بخش مختلف از اطلاعات، مانند بخش‌های تحصیلات و تاریخ حرفه‌ای، از نقاط گلوله استفاده کنید.

۹. رزومه خود را تصحیح کنید

رزومه خود را از نظر غلط املایی، گرامری و نقطه گذاری به دقت بررسی کنید. خواندن رزومه به عقب می تواند به شما در شناسایی خطاها با ارائه کلمات به ترتیب جدید کمک کند. همچنین باید از دوستان، همکاران، اساتید و اعضای خانواده قابل اعتماد بپرسید که آیا می توانند رزومه شما را بررسی کنند. نظرات شخص ثالث می تواند به افشای اطلاعات جدیدی که ممکن است نادیده گرفته باشید کمک کند.

اگر رزومه شما بیش از یک صفحه است، راه هایی را برای ادغام یا کوتاه کردن هر بخش با حذف کلمات پرکننده یا اطلاعات اضافی بررسی کنید. اگر برای موقعیت های سطح بالا یا صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی یا دانشگاهی درخواست می دهید، ممکن است دو صفحه قابل قبول باشد.

۱۰. رزومه خود را برای هر موقعیت تنظیم کنید

مهم است که رزومه خود را برای هر موقعیتی که برای آن درخواست می کنید، بازبینی کنید. برای هر شغل، کلمات کلیدی را در بخش مهارت‌ها تنظیم کنید تا برای آنچه کارفرما نیاز دارد، مناسب باشد. همچنین باید آنچه را که در بخش‌های سابقه حرفه‌ای و تجربیات آموزشی تأکید می‌کنید، بسته به آنچه در شرح شغل فهرست شده است، تغییر دهید.

مقالات مرتبط بیشتر:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *