نماد سایت ایوسی

تحقیق UX: چیست و چگونه آن را انجام دهیم

تحقیق UX: چیست، چرا اهمیت دارد و انواع کلیدی تحقیقات UX

تحقیق UX: چیست، چرا اهمیت دارد و انواع کلیدی تحقیقات UX

هنگام طراحی یک محصول، ایده فقط شروع فرآیند است. تحقیقات UX به شرکت ها اجازه می دهد تا مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنند، نیازهای آنها را تعیین کنند و نحوه استفاده از محصول را بیابند. این اطلاعات می‌تواند در فرآیند طراحی مؤثر باشد و داده‌های لازم برای ساخت یک محصول واقعاً موفق را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف تحقیقات UX، بررسی روش‌های مورد استفاده، فهرست مراحل انجام تحقیقات UX و ارائه برخی از مهارت‌های لازم برای ورود به این حوزه می‌پردازیم.

تحقیق UX چیست؟

تحقیقات UX یا تحقیق تجربه کاربر، بر ایجاد درک از انگیزه ها، نیازها و رفتارهای کاربران یک محصول خاص متمرکز است. محققان UX این کار را از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌دهند که به آنها در جمع‌آوری بینش در مورد نیازهای مشتری کمک می‌کند. داده‌های جمع‌آوری‌شده، تصمیم‌های طراحی را در تلاش برای ایجاد محصولی که مخاطبان هدف محصول را راضی و طنین‌انداز می‌کند، آگاه می‌سازد.

محققان UX در کنار توسعه دهندگان، مدیران محصول، مهندسان و طراحان برای ایجاد یک تجربه کاربری مثبت کار می کنند. کار آنها کاربران واقعی یک محصول، نحوه استفاده آنها از محصول یا خدمات و آنچه را که از استفاده از محصول به دنبال دارند را شناسایی می کند. زمانی که این تحقیق در ابتدای فرآیند طراحی انجام شود، می تواند تاثیر زیادی بر کسب و کار داشته باشد. بینش جمع‌آوری‌شده می‌تواند به این معنا باشد که محصول در اولین بار درست طراحی شده است، به‌جای اینکه مجبور باشد به عقب برگردد و اشتباهات یا نادیده‌گیری‌ها را برطرف کند.

مطالب مرتبط: مهارت های تحلیلی: تعاریف و مثال ها

چه استراتژی هایی در تحقیقات UX استفاده می شود؟

داده های حاصل از تحقیقات UX را می توان تحت دو استراتژی اساسی قرار داد:

کمی

تحقیق کمی به هر تحقیقی اطلاق می شود که بتوان آن را کمی یا اندازه گیری کرد. به عنوان مثال، به سوالاتی مانند:

کیفی

تحقیقات کیفی که گاهی اوقات به عنوان تحقیقات نرم از آن یاد می‌شود، به دنبال انگیزه‌ها یا دلایلی است که در پشت برخی اقدامات وجود دارد. به عنوان مثال، به سوالاتی مانند:

رویه های رایج تحقیق UX

تحقیقات UX در یکی از این رویکردهای اولیه پایه و اساس دارد:

روش های محبوب تحقیق UX

در اینجا برخی از روش‌های تکنیکی محبوب‌تر که محققان UX برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کنند، آورده شده است:

برخی از محققان در آزمون‌ها یا مصاحبه‌های خاصی تخصص پیدا می‌کنند، با این حال، اکثر آنها در طیف وسیعی از تکنیک‌ها تجربه دارند.

مرتبط: مدیریت عملیات: هر آنچه که باید بدانید

نحوه انجام تحقیقات UX

در اینجا مراحل انجام تحقیقات UX آمده است:

  1. کشف کردن

  2. کاوش کنید

  3. تست

  4. گوش بده

۱. کشف کنید

مرحله کشف مهمترین جنبه تحقیقات UX است. در طول این مرحله حیاتی است که شما سعی می کنید بفهمید مردم به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی را نمی دانید. فعالیت‌های اکتشاف نیز برای تعیین اینکه آیا ادامه پروژه منطقی است یا خیر حیاتی است. هدف اصلی این مرحله رمزگشایی این است که کدام مفروضات نادرست هستند و کدام ها بر اساس حقیقت هستند.

بسیار مهم است که این تحقیق قبل از هدر رفتن زمان و منابع برای پیگیری رویکرد اشتباه انجام شود. با این حال، حتی اگر یک محصول یا خدمات از قبل وجود داشته باشد، می تواند بینش های مهمی را نیز ارائه دهد. در اینجا چند کار مفید برای تکمیل در این مرحله آورده شده است:

۲. کاوش کنید

این مرحله به محققان اجازه می دهد تا درک خود را از موضوع توسعه دهند، طرح خود را برای رسیدگی به آن طراحی کنند و سپس به طور مناسب و جامع نیازهای کاربر را برآورده کنند. در اینجا برخی از فعالیت هایی که به این مرحله از تحقیق کمک می کنند آورده شده است:

۳. تست کنید

در این مرحله است که طرح‌ها آزمایش می‌شوند و در نهایت اعتبارسنجی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای کاربران را برآورده می‌کنند. در اینجا چند فعالیت مفید در این مرحله آورده شده است:

۴. گوش کنید

برای درک کامل مسائل موجود و پیش بینی مشکلات قریب الوقوع، باید گوش کنید. سپس اطلاعات جمع آوری شده را برای شناسایی هر گونه روند یا الگوی بررسی کنید. در اینجا چند تمرین مفید برای گوش دادن آورده شده است:

مطالب مرتبط: طرح بهبود مستمر محل کار: تعریف، تکنیک ها و مثال ها

چه مهارت هایی برای یک حرفه در تحقیقات UX مورد نیاز است؟

در اینجا لیستی از سوابق آموزشی مورد نیاز و مهارت های لازم برای ورود به حوزه تحقیقات UX آورده شده است:

مقالات مرتبط بیشتر:

خروج از نسخه موبایل