روشهای مؤثر جمعآوری دادهها میتوانند بینش انتقادی برای تصمیمگیریهای به خوبی تحقیق شده داشته باشند. بسته به روش جمع آوری، انواع خاصی از مجموعه داده ها ممکن است نتایج دقیق تری نسبت به سایرین به شما ارائه دهند. درک بهترین نوع داده و روش جمع آوری برای نیازهای شما می تواند به شما کمک کند مفیدترین و مرتبط ترین نتایج را دریافت کنید.
در این مقاله از ایوسی، انواع مختلف جمع آوری داده ها را توضیح می دهیم، شش روش جمع آوری داده ها را ارائه می دهیم و نمونه ای از نحوه استفاده از هر کدام را به اشتراک می گذاریم.
انواع گردآوری داده ها
انواع مختلفی از داده ها وجود دارد که می توانید جمع آوری کنید و هر کدام می توانند مزایای خاص خود را ارائه دهند. نوع مورد استفاده شما ممکن است به چیزی که به یادگیری علاقه دارید بستگی داشته باشد. برخی از انواع جمع آوری داده ها عبارتند از:
کیفی
جمع آوری داده های کیفی به تحقیقات غیر عددی اطلاق می شود که اطلاعات مربوط به مفاهیم، افکار یا تجربیات را جمع آوری می کند. به طور معمول، نتایج کیفی برای موضوعات مبتنی بر تجربه، مانند نیازهای بازیکن دیسک گلف¹ مفید است. تحقیقات کیفی در تحقیقات علوم انسانی رایج است و ممکن است از روش های شخصی بیشتری برای جمع آوری داده ها استفاده کند. نمونه هایی از جمع آوری و تحقیق کیفی داده ها عبارتند از:
-
گروه های متمرکز
-
مصاحبه ها
بیشتر بخوانید: نمونه ها و انواع داده های کیفی
کمی
جمع آوری داده های کمی برعکس کیفی است و در عوض اطلاعات عددی یا آماری را جمع آوری می کند. به عنوان مثال، نتایج شما ممکن است تعدادی چیزی، درصدی یا مقداری زمان باشد. داده های کمی می تواند برای اندازه گیری جمعیت شناسی برای بازاریابی یا مقایسه آمارهای کلیدی در گزارش های هیئت مدیره مفید باشد. تحقیقات کمی معمولاً در حوزههای مالی یا علمی مطالعه رایج است. برخی از نمونههای جمعآوری و تحقیق کمی دادهها شامل مشاهدات و نظرسنجیها است.
اولیه
جمع آوری داده های اولیه زمانی اتفاق می افتد که محققین اطلاعات را مستقیماً از منابع اصلی به دست آورند. به عنوان مثال، اگر در حال تحقیق برای یافتن بهترین مواد برای محصول خود بودید، ممکن است با کارشناسان مصاحبه کنید تا داده های تحقیقات اولیه را جمع آوری کنید تا به توسعه محصول خود کمک کنید. این منابع اولیه جمع آوری داده ها می تواند بسته به موضوعات تحقیق متفاوت باشد. منابع داده های اولیه می تواند شامل تحقیقات بازار یا دانشگاهی نیز باشد.
ثانوی
جمع آوری داده های ثانویه به اطلاعات جمع آوری شده از تحقیقات قبلی اشاره دارد. تحقیقات قبلی ممکن است از محققانی باشد که در ابتدا مطالعات را برای پروژه دیگری انجام داده و سپس یافتههای خود را عمومی کردهاند، یا سازمانهایی که تحقیقات را برای آگاهی منتشر کردهاند، مانند سازمانهای دولتی یا غیرانتفاعی. این داده ها معمولاً قبلاً تجزیه و تحلیل شده و در زمینه قرار می گیرند. منابع داده های ثانویه می تواند شامل موارد زیر باشد:
-
کتاب ها
-
مجلات و مقالات علمی
-
روزنامه ها
-
وب سایت ها
-
پادکست ها
۶ روش جمع آوری داده ها
روش های زیادی برای جمع آوری داده ها وجود دارد که می توانید در محل کار خود از آنها استفاده کنید، از جمله:
۱. مشاهده
روشهای مشاهدهای بر بررسی چیزها و جمعآوری دادهها در مورد آنها تمرکز میکنند. این ممکن است شامل مشاهده حیوانات یا افراد در فضاها و مکان های طبیعی آنها باشد. اجتناب از تعامل مستقیم بین محققان و موضوعاتی که آنها مشاهده می کنند می تواند اطمینان حاصل کند که نتایج دقیق تر هستند.
مثال: یک فروشگاه کودکان به نام Bubbly Baby علاقه مند است که یک اسباب بازی جدید برای کودکان تولید کند تا به طور انحصاری در فروشگاه خود بفروشد. آنها می خواهند مطمئن شوند که قبل از تولید نمونه های محصول، اسباب بازی هایی را که نوزادان دوست دارند، درک می کنند. تیم تولید در Bubbly Baby قصد دارد تحقیقات مشاهدهای را با نوزادانی انجام دهد که والدین آنها رضایت خود را ارائه کردهاند تا بررسی کنند چه اسباببازیهایی بیشتر مورد علاقه آنهاست. در طول جلسات مشاهده، تیم تولید در اتاق دیگری می ایستد تا اسباب بازی های انتخابی هر کودک را مشاهده کند. سپس این اطلاعات ثبت شده ممکن است روند رشد آنها را هدایت کند و به آنها کمک کند تا یک اسباب بازی جدید با اجزای هر یک از اسباب بازی هایی که نوزادان به آنها علاقه داشتند، بسازند.
اگر انتخاب می کنید که داده ها را با این روش جمع آوری کنید، استفاده از یک چک لیست ممکن است به اطمینان حاصل شود که اطلاعات ثبت شده شما شامل همه چیزهایی است که قصد مشاهده آن را داشتید.
مطالب مرتبط: مهارت های مشاهده: تعریف و مثال ها
۲. نظرسنجی
روش های نظرسنجی بر جمع آوری پاسخ های کتبی یا چند گزینه ای در مورد موضوعات مختلف از افراد متمرکز است. به طور معمول، افراد با این سؤالات به صورت آنلاین تعامل دارند و بین توزیع کنندگان نظرسنجی و پاسخ دهندگان نظرسنجی هیچ تعاملی وجود ندارد. شرکت ها ممکن است از آنها برای جمع آوری بازخورد سریع داخلی یا خارجی استفاده کنند.
مثال: یک شرکت کرایه اتومبیل کوچک به نام Rachel’s Car Rentals علاقه مند است در مورد درک و وفاداری مشتریان برای اجاره اتومبیل با آنها اطلاعات بیشتری کسب کند. برای گسترش دسترسی و حفظ بهره وری هزینه، آنها انتخاب می کنند تا یک نظرسنجی از شش ماه گذشته با مهلت دو هفته برای همه مشتریان خود ایجاد و ارسال کنند. این نظرسنجی شامل پرسشهای چند گزینهای و پاسخهای کوتاه و همچنین فضاهایی برای مشتریان است که در صورت داشتن بینش بیشتر، نظرات بیشتری را برای به اشتراک گذاشتن ارائه دهند. پس از گذشت دو هفته و جمع آوری تمام داده های مشتریان توسط شرکت، آنها می توانند آن را تجزیه و تحلیل کنند و تصمیم بگیرند که چگونه از یافته های خود استفاده کنند.
اگر تصمیم به جمع آوری داده ها با این روش دارید، استفاده از ابزارهای ساخت نظرسنجی فناوری ممکن است به شما در مدیریت توزیع و نتایج دریافتی کمک کند.
مطالب مرتبط: نحوه نوشتن نظرسنجی: مراحل و نکات
۳. گروه تمرکز
روش های گروه متمرکز بر جمع آوری اطلاعات به طور مستقیم از کاربران تمرکز می کنند. این روش معمولاً بیشتر بر احساسات، نظرات یا عواطف متمرکز است تا آمار. شرکت ها ممکن است از گروه های متمرکز برای درک بهتر مصرف کنندگان خود استفاده کنند.
مثال: دانشگاه گرین ویکر در حال بررسی یک تجدید برند برای برند دانشگاهی خود است، اما میخواهد اطمینان حاصل کند که مخاطبان هدف از تصویر جدید برند لذت خواهند برد. طراحان دانشگاه تعدادی از لوگوها و مواد برند ماکت را برای به اشتراک گذاشتن با شرکت کنندگان در گروه تمرکز برای سنجش ادراک آنها گرد هم آوردند. در طول این جلسه، شخصی از تیم بازاریابی ممکن است جلسه را به عنوان ناظر اجرا کند و در کنار شرکتکنندگان بماند تا هر ایده بالقوه تجدید نظر را به آنها ارائه دهد. قبل از اینکه به مرحله بعدی بروند، ممکن است توقف کنند و از شرکت کنندگان بپرسند که در مورد آنچه می بینند چه فکر یا احساسی دارند. سپس دانشگاه گرین ویکر می تواند از این نتایج برای کمک به هدایت تصویر تازه سازی برند خود استفاده کند.
اگر جمعآوری دادهها را با این روش انتخاب میکنید، ایجاد و استفاده از اسکریپتهای عمومی میتواند به هدایت اعتدال برای گروه تمرکز شما کمک کند.
مطالب مرتبط: چگونه مدیر گروه متمرکز شویم
۴. مصاحبه
روشهای مصاحبه میتواند شخصیتر باشد و شامل بحثهای رودررو درباره یک موضوع بین محقق و شرکتکننده باشد. محققان ممکن است قبل از جلسات مصاحبه سوالات را با شرکت کنندگان در میان بگذارند تا به آنها اجازه دهند تصمیم بگیرند که آیا در شرکت کردن احساس راحتی می کنند یا خیر. این روش ممکن است شامل جمع آوری فرم های رضایت برای ضبط های ویدئویی یا صوتی باشد.
مثال: یک سری آموزشی با تمرکز بر آموزش بافتنی به افراد در سطوح مختلف، نگران این است که آنها با نرخ پیشبینی شده مشتری جذب نکنند. برای درک دلیل پشت این موضوع، شرکت مصاحبه هایی را با مشتریان بالقوه ترتیب می دهد تا به دیدگاه های آنها گوش فرا دهد. در طول هر مصاحبه، محقق از شرکت کنندگان سوالاتی می پرسد و پاسخ های آنها را ثبت می کند. هنگامی که مصاحبهکنندگان دادههای جمعآوریشده از تمام مصاحبهها را ضبط و تجزیه و تحلیل میکنند، شرکت ممکن است از آن برای کمک به تقویت موقعیت خود در بازار یا بهروزرسانی استراتژی برند خود استفاده کند.
اگر تصمیم به جمعآوری دادهها با این روش دارید، ضبط جلسات با ویدیو یا صدا میتواند مزایایی را به همراه داشته باشد، اگر قصد دارید هنگام ایجاد طرحهای تجاری آینده به آنها ارجاع دهید.
۵. تفکر طراحی
روش های تفکر طراحی ممکن است بر طوفان فکری با شرکت کنندگان برای ایجاد ایده ها یا راه حل های منحصر به فرد تمرکز کنند. اگر شرکت ها علاقه مند به حل چالش هایی هستند که مصرف کنندگان در سفر خود به عنوان کاربران محصول با آن روبرو هستند، ممکن است از این استفاده کنند. این جلسات می تواند رو در رو یا به صورت مجازی بسته به جایی که محققان و شرکت کنندگان در آن قرار دارند برگزار شود.
مثال: Meditative Monkey، یک شرکت مدیتیشن، علاقه مند به توسعه یک محصول جدید به طور خاص برای افرادی است که در شب برای به خواب رفتن مشکل دارند. آنها سعی کردند به عنوان یک شرکت ایدهپردازی کنند، اما میخواهند ایدههای خلاقانهتری را جمعآوری کنند و تصمیم بگیرند که یک جلسه تفکر طراحی با شرکتکنندگان برگزار کنند. اول، آنها پروتکلی را به عنوان راهنما می نویسند تا اطمینان حاصل شود که جلسه متمرکز می ماند تا اطلاعات بیشتری از شرکت کنندگان جمع آوری کند. پروتکل آنها شامل یک اسکریپت و مراحل هدایت شده برای فرآیند تفکر است، از جمله: همه ایده هایی را که دارید بنویسید، آنها را گروه بندی کنید و در نهایت به ایده هایی که بیشتر دوست دارید رای دهید. بعد از جلسه، Meditative Monkey میتواند ایدههایی را که دریافت کردهاند بررسی کند و به طور بالقوه از آنها برای نمونهسازی محصول جدید خود استفاده کند.
اگر تصمیم به جمعآوری دادهها با این روش دارید، چه چهره به چهره باشید و چه مجازی، استفاده از یادداشتهای چسبنده فیزیکی یا فنی ممکن است مزایایی را برای زمانی که شرکتکنندگان ایدههایشان را گروهبندی میکنند، فراهم کند.
مطالب مرتبط: تفکر طراحی چیست؟
۶. تست کاربر
شرکت ها معمولاً از تست کاربر در حین یا پس از توسعه محصولات یا خدمات استفاده می کنند. اگر آنها استفاده از آن را در طول توسعه انتخاب کنند، ممکن است تعیین کنند که کاربران کجا محصول را چالش برانگیز می یابند. آنها همچنین ممکن است پس از اینکه قبلاً یک محصول یا خدمات را منتشر کردند، اگر علاقه مند به به روز رسانی هستند، از آن استفاده کنند.
مثال: Baller Bingo، یک بازی یکنوع بازی شبیه لوتو برای گوشی های هوشمند، علاقه مند به ایجاد به روز رسانی برای برنامه خود است. اول، آنها می خواهند بفهمند که کاربران به طور خاص در کجا بهبود می خواهند و استفاده از روش های تست کاربر را انتخاب می کنند. در طول جلسات خود، آنها از شرکت کنندگان می خواهند که با تمام جنبه های برنامه درگیر شوند و سپس از آنها می پرسند که چه مسیریابی یا ویژگی هایی را می خواهند بهبود یافته ببینند. سپس Baller Bingo میتواند این اطلاعات را برای پیادهسازی بهروزرسانیهای بازی خود بگیرد.
اگر تصمیم به جمعآوری دادهها با این روش دارید، ممکن است به شرکتکنندگان اجازه دهید محصولات یا خدمات را به تنهایی انجام دهند تا از تأثیر سوگیریها یا دانش شما بر نتایج آزمایش کاربر جلوگیری شود.
[۱]^ Disc golf – دیسک گلف، که قبلا به عنوان گلف فریزبی شناخته می شد، یک ورزش دیسک پرنده است که در آن بازیکنان دیسک را به سمت هدف پرتاب می کنند. با استفاده از قوانینی مشابه گلف بازی می شود.