ایوسی

۲۵ تکنیک طوفان فکری برای الهام گرفتن از تیم

جملات انگیزشی و الهام بخش برای هر کارآفرین

طوفان فکری شامل تکنیک‌های مختلفی است که شامل تصاویر، ایده‌های گروهی و رویکردهای فردی برای ایجاد راه‌حل‌ها و برنامه‌ریزی عملیات در محل کار است. وقتی تیم‌ها ایده‌هایی را به اشتراک می‌گذارند و بر اساس آن‌ها ایجاد می‌کنند، می‌توانند مشکلات را حل کنند، راه‌حل‌هایی ایجاد کنند و برای سرمایه‌گذاری‌های جدید برنامه‌ریزی کنند. در این مقاله، ۲۵ تکنیک موثر طوفان فکری و نحوه عملکرد آنها را بررسی می کنیم.

تکنیک های طوفان فکری خاموش

روش‌های طوفان فکری خاموش شامل گروه‌ها و افرادی می‌شود که ایده‌هایی را به صورت نوشتاری یا از طریق رسانه‌های آرام دیگر ارائه می‌کنند. تکنیک های طوفان فکری خاموش زیر را برای ایده پردازی گروهی و فردی در نظر بگیرید:

۱. نوشتن کور

نوشتن نابینا باعث می شود که تیم ها و افراد افکار، سوالات و ایده های مربوط به هر چیزی را که می خواهند ثبت کنند. تکنیک نوشتن کور در بین نویسندگان و دیگر خلاقان رایج است، اما متخصصان تجارت نیز می توانند از آن بهره ببرند. نوشتن کور برای غلبه بر بلوک نویسنده – و متفکر – مؤثر است. حتی تصادفی‌ترین تکه‌ها و ایده‌ها نیز می‌توانند به پایه‌های محکمی برای برنامه‌ریزی استراتژیک و توسعه کسب‌وکار تبدیل شوند.

۲. روش انفجار ستاره

روش انفجار ستاره از یک ستاره شش پر برای سازماندهی اطلاعات استفاده می کند. برای استفاده از این ابزار، گروه ها یا افراد موضوع، موضوع یا فرصتی را در مرکز ستاره یادداشت می کنند. سپس هر یک از شش نقطه را با کلمات «چه کسی»، «چه»، «کجا»، «چه زمانی»، «چرا» و «چگونه» برچسب گذاری می کنند. این فرآیند تحقیقاتی برای ایجاد سؤالات بر اساس برچسب های هر نقطه مؤثر است. به عنوان مثال، برای نقطه “چه”، تیم های توسعه محصول ممکن است بپرسند: “مشتریان چه می خواهند؟”

۳. بیانیه های ماشه

این روش شامل پرسیدن سؤالات باز برای تشویق تفکر خلاق است . با این رویکرد، یک رهبر تیم چیزی می پرسد یا بیانیه ای می دهد که هم تیمی ها را به ایجاد ایده های جدید ترغیب می کند. به عنوان مثال، رهبر تیم ممکن است یک بیانیه اصلی مانند “مشکلات زمانی رخ می دهد که …” ارائه دهد تا گروه ها را در مورد راه حل ها بیندیشد. تیم ها و افراد می توانند ایده های خود را بی سر و صدا بنویسند، سپس گرد هم آیند تا در مورد موضوع و مفاهیم ایجاد شده بحث کنند.

۴. اسلیپ نویسی کرافورد

تکنیک نوشتن لغزش کرافورد از برگه‌های کاغذ یا کارت‌های یادداشت به عنوان وسیله‌ای برای همکاری تیم‌ها استفاده می‌کند. رهبر تیم یک مشکل، سوال یا مفهوم را ارائه می دهد و هر یک از هم تیمی ها ایده های خود را روی کاغذ خود می نویسند. پس از اینکه همه ثبت افکار خود را به پایان رساندند، رهبر تیم کارت های یادداشت را جمع آوری می کند تا به صورت جداگانه بررسی شود. تکنیک نوشتن لغزشی یک رویکرد بی‌صدا برای طوفان فکری فردی است و فرصت‌هایی را برای متخصصان فراهم می‌کند تا بازخورد صادقانه خود را ارائه دهند.

۵. مغز نویسی مشارکتی

نوشتن مغز به صورت گروهی شامل دادن کاغذ یا کارت یادداشت به هر یک از اعضای تیم است. آنها ایده های خود را یادداشت می کنند و مقاله خود را به هم تیمی کناری خود می سپارند، او سپس به ایده های همسایه خود می افزاید. این روند تا زمانی ادامه می یابد که همه افراد گروه به ایده های یکدیگر کمک کنند.

تکنیک های طوفان فکری تحلیلی

تکنیک های طوفان فکری تحلیلی شامل استفاده از ارزیابی، داده ها و تجزیه و تحلیل برای طوفان فکری به صورت تیمی یا فردی است. تکنیک های طوفان فکری تحلیلی زیر را برای تجسم، ارزیابی و تجزیه و تحلیل در نظر بگیرید:

۶. تجزیه و تحلیل درایورها

این روش طوفان فکری به گروه‌ها اجازه می‌دهد تا عوامل یا عوامل ایجاد مشکل یا چالش را شناسایی کنند. تجزیه و تحلیل درایورها مشابه تجزیه و تحلیل ساده علت و معلولی عمل می کند ، جایی که تیم های تجاری به یک مسئله رسیدگی می کنند و برای تعیین علل مشکل سؤالات کاوشگری می پرسند. به عنوان مثال، یک تیم بازاریابی ممکن است از تجزیه و تحلیل محرک ها برای شناسایی عواملی استفاده کند که باعث ایجاد رقابت، کاهش وفاداری مشتری یا کاهش اثربخشی استراتژی می شود.

۷. جاهای خالی را پر کنید

رویکرد پر کردن شکاف ها در طوفان فکری شامل شناسایی نقطه شروع و نتیجه نهایی یک فرآیند یا برنامه مورد نظر است. به عنوان مثال، یک کسب و کار نقطه شروع خود را مرحله توسعه محصول شناسایی می کند. هدف مورد نظر کسب سود است. کسب‌وکار با تشریح گام‌های لازم برای رفتن از نقطه شروع (توسعه محصول) به نتیجه نهایی (کسب سود) «شکاف‌ها را پر می‌کند».

۸. شناسایی موارد مشابه

این فرآیند شامل ایجاد روابط موازی بین ایده ها است. به عنوان مثال، یک تحلیلگر سیستم می تواند شباهت ها و ارتباطات بین فرآیندهای مختلف در یک شبکه را برای شناسایی مشکلات بالقوه در عملکرد آن بیابد. در این مورد، آنها ممکن است روابط موازی را از طریق عباراتی مانند “اگر این تابع این کار را انجام دهد، آن تابع آن را انجام می دهد” تشکیل دهند. چنین ساخت و ساز می تواند ایده های جدیدی را تحریک کند که آنها می توانند برای دستیابی به اهداف پروژه و کاهش خطرات اجرا کنند.

۹. طوفان فکری انجمنی

تکنیک‌های طوفان فکری انجمنی با ایجاد روابط بین ایده‌ها با استفاده از ارتباطات کلمه کار می‌کنند. به عنوان مثال، یک تیم تجاری با طوفان فکری راه‌هایی را برای بازاریابی محصولات خود می‌نویسد و موضوع یا موضوع اصلی را می‌نویسد (در این مورد، استراتژی‌های بازاریابی ) و سپس کلمات واحدی را برای ایجاد موضوع اصلی اضافه می‌کند. این روش راهی برای ایجاد وابستگی بین توصیفگرها و اشیاء، مانند “استراتژی” و “دیجیتال” فراهم می کند. هر چه انجمن های بیشتری وجود داشته باشد، تیم احتمال بیشتری برای توسعه ایده های مختلف دارد.

۱۰. نقشه ذهنی

تکنیک نقشه‌برداری ذهنی از ابزارهای بصری برای ایجاد تصویری از رابطه بین یک موضوع اصلی و ایده‌های پشتیبان آن استفاده می‌کند. نقشه‌های ذهنی می‌توانند به شکل نمودارهای حبابی، نمودارها یا سازمان‌دهنده‌های گرافیکی باشند تا به تیم‌ها در ایجاد خطوط کلی استراتژیک کمک کنند. به عنوان مثال، یک تیم بازاریابی می تواند از نقشه ذهنی برای طوفان فکری کانال های دیجیتالی که می خواهند برای تبلیغ محتوای وب سایت خود استفاده کنند، استفاده کند.

۱۱. فلوچارت

مشابه نقشه برداری ذهنی، ایجاد فلوچارت ها به سازماندهی ایده ها در یک نظم یا جریان برای تیم ها کمک می کند تا در هنگام ادغام فرآیندهای جدید از آنها پیروی کنند. به عنوان مثال، یک شرکت نرم‌افزاری می‌تواند از فلوچارت برای ایده‌پردازی طراحی محصول در زمانی که تیم توسعه پروژه جدیدی را آغاز می‌کند، استفاده کند.

۱۲. تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک سازمان را شناسایی می کند. شرکت ها از تجزیه و تحلیل SWOT برای تعیین اینکه آیا یک پروژه ارزش شروع را دارد یا خیر استفاده می کنند. هنگامی که در طول جلسات طوفان فکری استفاده می شود، تجزیه و تحلیل SWOT می تواند ابزار موثری برای همکاری در کل بخش های تجاری باشد.

تکنیک های طوفان فکری برای جلسات موثرتر

تکنیک های طوفان فکری فرضی

طوفان فکری فرضی سؤالات «چه می‌شد اگر» می‌پرسد، سناریوهای نقش‌آفرینی را مطرح می‌کند و بر حل خلاقانه مسئله تمرکز می‌کند، گاهی اوقات به روش‌های غیر سنتی. تکنیک های فرضی زیر می توانند از تفکر خلاق و حل مسئله حمایت کنند:

۱۳. وضعیت “چه می شود اگر”.

با استفاده از این روش طوفان فکری، یک تسهیل کننده موضوع محوری را ارائه می دهد و یک سناریوی فرضی را ارائه می دهد. به عنوان مثال، یک مدیر پروژه ممکن است با ارائه یک سناریوی حدس و گمان مانند “اگر ما خزش دامنه را تجربه کنیم، تخیل تیم خود را الهام بخشد؟” در طول جلسه طوفان فکری، تیم ممکن است ایده های مختلفی برای حل این مشکل ارائه دهد که می تواند برای پروژه های آینده مفید باشد.

۱۴. ایفای نقش

افراد و تیم ها می توانند از تکنیک نقش آفرینی برای کشف نحوه برخورد شخص دیگری با چالش یا حل یک مشکل استفاده کنند. در یک جلسه طوفان فکری گروهی، این تکنیک به همکاران اجازه می دهد تا نقش ها و مسئولیت های مختلفی را برای پشتیبانی از فرآیند ایجاد راه حل ها بر عهده بگیرند. افراد می توانند به عنوان یک فرد مشهور، کارآفرین شناخته شده یا عضو خانواده الهام بخش عمل کنند تا به چالش ها از منظری متفاوت نگاه کنند. مزیت این تکنیک این است که اغلب دیدگاه‌های جدید و شگفت‌انگیزی را ارائه می‌کند که می‌تواند در حل مشکلات کمک کند.

۱۵. ویژگی را تغییر دهید

مشابه تکنیک ایفای نقش، تکنیک تغییر ویژگی به تیم ها یا افراد اجازه می دهد تا با تصور متفاوت یک یا چند ویژگی از خود به طوفان فکری نزدیک شوند. به عنوان مثال، تصور پیشینه فرهنگی متفاوت، سطح تحصیلات یا حتی موقعیت جغرافیایی می تواند به تیم ها در شناسایی الگوها و روابط بین مفاهیم و ایده ها کمک کند.

۱۶. روند را معکوس کنید

طوفان فکری معکوس شامل نگاه کردن به نتیجه یا هدف نهایی و یافتن راه هایی برای تحقق نتیجه است. به عنوان مثال، تیم مدیریت پروژه یک شرکت تولیدی می‌تواند از طوفان فکری معکوس برای ارائه ایده‌هایی استفاده کند که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در عملیات شود. آنها مشکلات را تعریف می کنند و سپس تیم تمام راه هایی را که مشکلات رخ می دهد را شناسایی می کنند، سپس می توانند استراتژی هایی برای حل آنها پیدا کنند.

۱۷. سفر در زمان

این روش تیم ها و افراد را تشویق می کند تا تصور کنند در دوره زمانی متفاوتی زندگی می کنند، چه در گذشته و چه در آینده. سپس، کارمندان بر اساس ایده هایی که در آن دوره زمانی تصور شده انجام می دهند، راه حل هایی ایجاد می کنند. به عنوان مثال، تیم های تجاری ممکن است از این تکنیک برای سفر در زمان به اوایل دهه ۱۹۰۰ استفاده کنند و در مورد چگونگی حل چالش خود با ابزارها، منابع و دانش موجود در آن زمان فکر کنند. این می تواند یک رویکرد خلاقانه به خصوص باشد، زیرا باعث می شود تیم ها با محدودیت های مختلف مرتبط با دوره هایی که تصور می کنند کار کنند.

۱۸. روش پنج چرا

روش پرسیدن چرایی تمرکز اصلی این تکنیک است. تیم‌ها «پنج دلیل» را با شناسایی یک مشکل و سپس پرسیدن علت وقوع آن به کار می‌گیرند. پس از جمع‌آوری چندین پاسخ برای اولین سوال چرا، آنها به روند پرسیدن چرایی چهار بار دیگر – یا بیشتر – ادامه می‌دهند تا زمانی که علت اصلی مشکل را شناسایی کنند.

تکنیک های طوفان فکری مشارکتی

طوفان فکری مشارکتی شامل تیم هایی می شود که یا ایده ها را مورد بحث قرار می دهند یا به صورت بی صدا در گروه ها برای گفتگوهای بعدی درباره موضوع مورد بحث قرار می گیرند. از این روش های مشترک برای تشویق تیم ها برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و دادن بازخورد به یکدیگر استفاده کنید:

۱۹. اثر مدیسی

اثر مدیسی شامل ترکیب استراتژی‌ها، مفاهیم، ​​رشته‌ها و صنایع مختلف برای ایجاد ارتباط بین ایده‌هایی است که در ابتدا نامرتبط به نظر می‌رسند. هنگامی که تیم‌های تجاری اثر مدیسی را به کار می‌گیرند، عناصری را از منابع مختلف ترکیب می‌کنند تا ایده‌های جدید و نوآورانه را برای حل مشکلات، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی پروژه‌ها ایجاد کنند.

۲۰. شبکه های مغزی

Brain-netting طوفان فکری آنلاین است و به یک پلتفرم مشترک نیاز دارد که به افراد امکان می‌دهد علاوه بر همکاری عمومی بین تیم‌ها، ایده‌های خود را به صورت خصوصی به اشتراک بگذارند. بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری این نوع برنامه‌ها را ارائه می‌کنند و کسب‌وکارها می‌توانند محیط‌های سراسری شرکت را همراه با کانال‌های تیمی کوچک‌تر برای شکستن فرآیندهای بخش خاص راه‌اندازی کنند.

۲۱. ایده پردازی سریع

ایده پردازی سریع به طور موثر برای گروه های تجاری با زمان محدود برای جلسات طوفان فکری کار می کند. با استفاده از این تکنیک، یک رهبر تیم زمینه را برای اعضای تیم فراهم می کند و اطلاعاتی مانند سوالاتی در مورد موضوع، ضرب الاجل ها، بودجه، منابع و سایر عوامل موثر بر شروع پروژه ارائه می دهد. سپس، رهبر تیم یک محدودیت زمانی برای همه تعیین می کند تا تا حد امکان ایده ها را بنویسند.

۲۲. ایده پردازی گروهی

در جلسات ایده پردازی گروهی، هم تیمی ها می توانند ایده ها را به اشتراک بگذارند و از مفاهیم نوآورانه ای که در طول جلسات طوفان فکری به ذهنشان می رسد، بسازند. ایده پردازی گروهی سودمند است زیرا ارتباطات باز و بازخورد را تشویق می کند که می تواند در طول مراحل توسعه، مراحل تولید و توزیع محصولات و خدمات جدید کمک کند.

۲۳. دور روبین

این تکنیک اشتراک گذاری برای گروه های تجاری برای افزودن به ایده ها و پاسخ های یکدیگر بسیار موثر است. در یک دور، تیم به صورت دایره ای می نشیند و یک نفر با موضوع شروع می کند. سپس، تیم یک به یک دور دایره می چرخد ​​تا هر یک از اعضا بتواند نظرات خود را ارائه دهد در حالی که رهبر تیم ایده های همه را برای بحث بعدی ثبت می کند.

۲۴. پلکانی

تکنیک پله پله بازتاب فردی را قبل از مشارکت تیم تشویق می کند. این روش طوفان فکری با جمع آوری یک تیم برای شنیدن موضوعی از رهبر تیم کار می کند. هنگامی که رهبر تیم موضوع را به اشتراک می گذارد، همه اتاق را ترک می کنند به جز دو نفر از اعضای تیم، که قبل از اینکه یکی از اعضای دیگر به آنها ملحق شود، ایده های خود را در مورد موضوع با یکدیگر بحث می کنند. عضو جدید ایده های خود را با دو نفر اصلی به اشتراک می گذارد، و این روند تا زمانی که همه به اتاق بازگردند تکرار می شود.

۲۵. شارت

تکنیک Charette برای گروه‌های بزرگ مؤثرتر است، زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا ایده‌ها را از تعدادی مفاهیم ترکیب کنند. اولین گام این فرآیند این است که یک تیم بزرگ چندین موضوع را برای بررسی انتخاب کند، سپس به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم کند، که هر کدام یک موضوع واحد برای طوفان فکری دارند. همانطور که هر گروه فرآیند ایده پردازی خود را کامل می کند، تیم ها دوباره گرد هم می آیند تا ایده های خود را به اشتراک بگذارند و همه آنها را به یکدیگر متصل کنند.

خروج از نسخه موبایل