نماد سایت ایوسی

۹ نوع ارتباط غیرکلامی (با مثال)

ارتباط غیر کلامی

ارتباطات در اشکال و سبک های مختلفی وجود دارد. برخی از افراد با کلماتی که می گویند ارتباط مؤثرتری برقرار می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است – عمداً یا سهواً – پیام هایی را بدون کلمه ارسال و دریافت کنند. به خصوص از آنجایی که افراد بیشتری از زمان شیوع کرونا و پس از آن از خانه کار می‌کنند، استفاده از حرکات کلیدی یا دیگر نشانه‌های غیرکلامی در طول تماس‌های ویدیویی ممکن است شما را به یک ارتباط‌گر بهتر در محل کار تبدیل کند.

ارتباط غیرکلامی در جنبه‌های مختلف شغل شما مهم است، بنابراین درک این روش‌های ارتباطی مختلف و نحوه مفید بودن آنها می‌تواند به شما کمک کند که پیام مناسبی را برای موقعیت ارائه دهید.

در این مقاله از ایوسی به بررسی هشت نوع رایج ارتباط غیرکلامی می پردازیم.

مرتبط: راهنمای کامل ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

ارتباط غیرکلامی چیست؟

ارتباط غیرکلامی فرآیند ارسال یا دریافت پیام بدون استفاده از کلمات اعم از نوشتاری یا گفتاری است. در حالی که یک روانپزشک و نویسنده به طور رسمی این اصطلاح را در دهه ۱۹۵۰ ابداع کرد، این شکل از ارتباط قرن هاست که وجود داشته است. سر فرانسیس بیکن در دهه ۱۶۰۰ مشاهده کرد که حرکات یا ژست های بدن ما اغلب وضعیت ذهن را آشکار می کند.

در محل کار، ارتباطات غیرکلامی می تواند بر نحوه تعامل اعضای تیم با یکدیگر، به ویژه بین یک سرپرست و زیردستان تأثیر بگذارد. مهم است که بدانید ارتباط غیرکلامی چگونه می تواند بر نحوه کار شما با همکاران و اعضای تیم رهبری تأثیر بگذارد. آنچه شما با کلمات ارتباط برقرار می کنید می تواند با آنچه به روش های دیگر ارتباط برقرار می کنید متفاوت باشد.

مرتبط: نمونه هایی از ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

دانلود کتاب: زبان بدن: راهی نوین به سوی ارتباطات قوی و موثر
فرمت: pdf
حجم: ۱.۸۴ مگابایت
تعداد صفحات: ۱۳۴ صفحه
این کتاب به شما با استفاده از تکنیک‌های بهبود زبان بدن، نحوه شناسایی نشانه‌های زبان بدن و تفسیر آن‌ها، کاربرد زبان بدن در محیط کار و ارتباط با همکاران، زبان بدن به عنوان یک ابزار قدرتمند در روابط عاطفی و عشقی، زبان بدن در مذاکرات و حل تعارضات، تکنیک‌های بهبود زبان بدن و تمرین آن، استفاده از زبان بدن در سخنرانی و ارائه‌ها و تأثیر ذهن بر زبان بدن و برعکس را آموزش می دهد. قیمت کتاب به صورت دستیار قابلیت پذیرش سفارشات نسخه چاپی بوده و دقیقاً مشخص نشده است.

الان دانلود کنید!

انواع ارتباط غیرکلامی

با یادگیری در مورد انواع ارتباطات غیرکلامی، می توانید درک واضح تری از آنچه بدن شما ممکن است با دیگران ارتباط برقرار کند به دست آورید – حتی بدون اینکه متوجه شوید.

در اینجا هشت نوع ارتباط غیرکلامی و نحوه استفاده از آنها در محل کار آورده شده است:

۱. آواز/پارا زبان

آواز که به آن پارا زبان نیز گفته می شود، شامل نحوه صحبت کردن شما، مانند لحن صدای شما می شود. مهم نیست که چه چیزی می گویید، روشی که می گویید می تواند بیشتر از کلماتی که انتخاب می کنید ارتباط برقرار کند.

علاوه بر لحن، صداها ممکن است شامل میزان صدا و زیر و بم صدای شما باشد. برای مثال، اگر در موقعیتی احساس ناراحتی می کنید، ممکن است به طور طبیعی آرام صحبت کنید تا توجه کمتری به خود جلب کنید. برعکس، بلند صحبت کردن می‌تواند باعث شود فردی که با او صحبت می‌کنید احساس کند که می‌خواهید درباره او صحبت کنید یا بر عقیده او غلبه کنید.

طعنه همچنین نمونه ای از ارتباط غیرکلامی است زیرا شامل گفتن کلمات با لحنی است که معنای مخالف را می رساند. به عنوان مثال، اگر به طور طعنه آمیزی نسبت به موقعیتی مشتاق هستید، ممکن است با لحنی کنایه آمیز بگویید “اوه، عالی” . اگرچه کلمات پاسخ مثبتی را نشان می دهند، اما نحوه بیان آن چیز دیگری را نشان می دهد.

۲. مجاورت / فضا

اینکه چقدر نزدیک به کسی بایستید یا بنشینید نیز نوعی ارتباط غیرکلامی است. فضای اطراف شما اغلب به عنوان فضای شخصی شما شناخته می شود، که به طور کلی بین ۱۵ تا ۵۰ سانتی‌متر در اطراف بدن شما قرار دارد. برای اکثر افراد، این فضا فقط برای دوستان نزدیک و خانواده است. اگر کسی آن فضا را در یک محیط حرفه ای نقض کند، احتمالاً از این تعامل احساس ناراحتی می کنید.

به زبان ساده ایجاد یا نزدیک کردن فاصله بین خود و اطرافیانتان می‌تواند پیام‌هایی درباره سطح راحتی شما، اهمیت مکالمه، تمایل شما به حمایت یا ارتباط با دیگران و موارد دیگر را منتقل کند.

آگاهی از نزدیکی خود به دیگران می تواند به شما کمک کند تا فضای شخصی دیگران را نقض نکنید و باعث ایجاد احساس ناراحتی در آنها شود. با این حال، همچنین مهم است که به اندازه کافی نزدیک کسی بایستید یا بنشینید تا بتوانید به طور مؤثر و واضح ارتباط برقرار کنید، زیرا دور بودن بیش از حد شنیدن را دشوار می کند و حتی ممکن است نشان دهد که به گفتگو علاقه ای ندارید.

مثلا ممکن است لازم باشد ۶۰ سانتی‌متر تا یک متر دورتر از یک مخاطب جدید بایستید تا به مرزهای آنها احترام بگذارید.

۳. حرکات بدن

حرکات بدن یا سینتیک شامل تکان دادن سر یا اشاره با دست است. این نمونه های متداول از حرکات بدن می تواند هیجان شما را در مورد یک گفتگو یا موضوع منتقل کند. برخی از حرکات بدن می توانند غیرارادی باشند، مانند فشار دادن دست ها، لرزش هنگام عصبی بودن یا صاف کردن اغلب گلو. برخی نیز می‌توانند حواس‌تان را پرت کنند، به‌خصوص اگر در یک مصاحبه شغلی یا ارائه یک سخنرانی حرفه‌ای هستید.

یا مثلا اگر فردی احساس خستگی، ناامیدی یا یأس کند، ممکن است شانه های خود را خم کند.

مرتبط: ۱۳ راه برای نشان دادن زبان بدن با اعتماد به نفس بیشتر

۴. وضعیت بدن

روشی که بدن خود را نگه می‌دارید می‌تواند روی اطرافیان شما تأثیر بگذارد. ایستادن و نشستن حالت‌های رایجی در محیط‌های حرفه‌ای هستند، بنابراین توجه به ظاهر شما در هر دو حالت بسیار مهم است. وقتی با سر بالا و پشت صاف می ایستید، به طور غیرکلامی با اطمینان، قدرت و اعتماد به نفس ارتباط برقرار می کنید. حالت خمیده با پشت خمیده و سر رو به پایین اغلب برعکس را نشان می دهد و باعث می شود که شما بی تفاوت یا نامطمئن به نظر برسید.

نحوه قرارگیری بالاتنه و پاهای خود نیز می تواند تأثیرگذار باشد. سعی کنید در حالی که سر خود را بالا آورده اید، دست ها را روی هم باز کرده و پاها را کمی از هم باز کنید تا رفتاری دوستانه و باز داشته باشید. وقتی دست های خود را روی هم می گذارید، ممکن است ناخودآگاه به طرف مقابل نشان دهید که به گفتگو بی علاقه هستید.

۵. لمس کردن

لمس شخص دیگری جنبه کلیدی ارتباط غیرکلامی است. در آغوش گرفتن گرما و عشق را منتقل می کند، در حالی که ضربه زدن به پشت می تواند کار را به خوبی نشان دهد. لمس ناخواسته یا سهوی می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در فرد شود، بنابراین مهم است که مطمئن شوید لمس شما همیشه در محل کار حرفه ای است. یا مثلا قرار دادن دست روی شانه دوست ممکن است نشان دهنده حمایت یا همدلی باشد.

لمس نیز بین فرهنگ ها متفاوت است. به عنوان مثال، در آمریکای مرکزی، لمس فیزیکی بخش مهمی از انواع مختلف روابط است. در بخش‌های خاصی از اروپا و آمریکای شمالی، بوسیدن گونه‌ها روشی رایج برای احوال‌پرسی با شخص دیگری است. در ایالات متحده، افراد خارج از روابط شخصی کمتر تماس فیزیکی دارند. در روسیه لمس کردن صرفا به دست دادن منتهی می‌شود. در ایران دست دادن، بوسیدن گونه و در آغوش گرفتن احوال‌پرسی به همراه مراتب مختلف دوستی را می‌رساند.

رایج ترین شکل لمس در محیط های حرفه ای، دست دادن است که می تواند معانی مختلفی را نیز منتقل کند. یک دست دادن ضعیف یا ضعیف ممکن است نشان دهنده عدم اعتماد به نفس باشد، در حالی که یک دست دادن محکم نشان دهنده قدرت و احترام است.

۶. تغییرات فیزیولوژیکی

تغییرات فیزیولوژیکی اغلب با ناراحتی و استرس در یک موقعیت مرتبط است. این نوع تغییرات شامل سرخ شدن، عرق کردن یا ریزش اشک است. شما نمی توانید تغییرات فیزیولوژیکی بدن خود را در موقعیت ها کنترل کنید، بنابراین این تغییرات اغلب احساس شما را از بین می برد.

۷. حالات چهره

چهره شما اغلب می تواند احساسات شما را در یک موقعیت آشکار کند.حرکتی که می‌زنید می‌تواند معنای کلماتی را که می‌گویید تغییر دهد یا نشان دهد که چه احساسی نسبت به آنچه که شخص دیگری به شما می‌گوید چیست. به عنوان مثال، بالا بردن یک ابرو می تواند حس کنجکاوی یا حتی یک احساس فریبنده را منتقل کند. یا اگر کسی احساس تعجب کرد ممکن است ابروهای خود را بالا برد و چشمان خود را به شدت باز کند.

چرخاندن چشم راهی برای ابراز نارضایتی یا ناراحتی از یک موقعیت است. همانطور که با دیگران صحبت می کنید، می توانید حالات چهره آنها را تماشا کنید تا واکنش واقعی آنها را نسبت به آنچه می گویید بهتر درک کنید. آگاهی از حالات صورت خود نیز مهم است، به خصوص در یک فضای حرفه ای.

مرتبط: نحوه خواندن زبان بدن (با نشانه های غیرکلامی جایگزین)

۸. تماس چشمی

حفظ ارتباط چشمی نشان دهنده علاقه و تعامل شما با فردی است که با شما صحبت می کند. اگر شخصی که با او صحبت می کنید به دور نگاه می کند، این شکل غیرکلامی ارتباط حواس پرتی یا ناراحتی را نشان می دهد. وقتی شخصی دروغ می گوید، اغلب در برقراری تماس چشمی دچار مشکل می شود که یکی دیگر از نشانه های غیرکلامی است.

برای حفظ ارتباط قوی و موثر، سعی کنید روی صحبت های طرف مقابل تمرکز کنید و در حین صحبت به چشمان او نگاه کنید.

مثلا نگاه کردن از کسی و به زمین یا تلفن شما ممکن است بیانگر بی‌علاقگی یا بی احترامی باشد.

مرتبط: ارتباط چشمی: چه کنیم بچه ها به حرفمان گوش دهند؟

۹. اشارات

در حالی که ژست‌ها در جوامع مختلف بسیار متفاوت هستند، اما عموماً هم به صورت عمدی و هم ناخواسته برای انتقال اطلاعات به دیگران استفاده می‌شوند.

مثلا ممکن است شخصی برای برقراری ارتباط تایید یا اینکه نسبت به چیزی احساس مثبتی دارد، “شست بالا” را نشان دهد

مرتبط: نحوه درک ارتباطات غیرکلامی

چگونه مهارت های ارتباط غیرکلامی خود را تقویت کنیم

شناخت تمایلات ارتباطی غیرکلامی خود اولین قدم در بهبود مهارت های ارتباطی غیرکلامی شماست. برای مثال، اگر اغلب در طول یک تماس ویدیویی حالت‌های خاصی از چهره خود را نشان می‌دهید، ترک عادت سختی است، اما در صورت نیاز به تغییر رفتار، ارزش توجه دارد.

در اینجا چند نکته سریع وجود دارد که به شما کمک می کند تا مهارت های ارتباطی غیرکلامی خود را در محل کار بهبود بخشید:

  • تست زبان بدن را انجام دهید: وضعیت بدن، حالات صورت و موارد دیگر را در طول روز کاری خود و نحوه واکنش افراد را ارزیابی کنید.
  • احساس فیزیکی خود را ارزیابی کنید: شناسایی اینکه چگونه احساسات فیزیکی شما با احساسات شما مرتبط است، به شما کمک می کند تا به موقعیت ها واکنش مثبت تری نشان دهید.
  • عمدی باشید: از زبان بدن مناسب استفاده کنید و هنگام برقراری ارتباط مراقب باشید – به یاد داشته باشید، حرکات غیرکلامی شما باید از ارتباط کلامی شما حمایت کند.
  • از دیگران تقلید کنید: اگر فردی که مرتباً با او در ارتباط هستید، ارتباط غیرکلامی خوبی برقرار می کند، یادداشت بردارید و از او بیاموزید.

مرتبط: 

تصاویری از ارتباط غیر کلامی

با نگاه به تصاویر زیر (نشانه‌هایی از حرکات دست)، می‌توان به خوبی تفاوت‌ها و اهمیت ارتباط غیرکلامی و زبان بدن را درک کرد:

خروج از نسخه موبایل