هنگام طراحی یک محصول، ایده فقط شروع فرآیند است. تحقیقات UX به شرکت ها اجازه می دهد تا مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنند، نیازهای آنها را تعیین کنند و نحوه استفاده از محصول را بیابند. این اطلاعات میتواند در فرآیند طراحی مؤثر باشد و دادههای لازم برای ساخت یک محصول واقعاً موفق را در اختیار شرکتها قرار دهد.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف تحقیقات UX، بررسی روشهای مورد استفاده، فهرست مراحل انجام تحقیقات UX و ارائه برخی از مهارتهای لازم برای ورود به این حوزه میپردازیم.
تحقیق UX چیست؟
تحقیقات UX یا تحقیق تجربه کاربر، بر ایجاد درک از انگیزه ها، نیازها و رفتارهای کاربران یک محصول خاص متمرکز است. محققان UX این کار را از طریق روشهای مختلفی انجام میدهند که به آنها در جمعآوری بینش در مورد نیازهای مشتری کمک میکند. دادههای جمعآوریشده، تصمیمهای طراحی را در تلاش برای ایجاد محصولی که مخاطبان هدف محصول را راضی و طنینانداز میکند، آگاه میسازد.
محققان UX در کنار توسعه دهندگان، مدیران محصول، مهندسان و طراحان برای ایجاد یک تجربه کاربری مثبت کار می کنند. کار آنها کاربران واقعی یک محصول، نحوه استفاده آنها از محصول یا خدمات و آنچه را که از استفاده از محصول به دنبال دارند را شناسایی می کند. زمانی که این تحقیق در ابتدای فرآیند طراحی انجام شود، می تواند تاثیر زیادی بر کسب و کار داشته باشد. بینش جمعآوریشده میتواند به این معنا باشد که محصول در اولین بار درست طراحی شده است، بهجای اینکه مجبور باشد به عقب برگردد و اشتباهات یا نادیدهگیریها را برطرف کند.
مطالب مرتبط: مهارت های تحلیلی: تعاریف و مثال ها
چه استراتژی هایی در تحقیقات UX استفاده می شود؟
داده های حاصل از تحقیقات UX را می توان تحت دو استراتژی اساسی قرار داد:
کمی
تحقیق کمی به هر تحقیقی اطلاق می شود که بتوان آن را کمی یا اندازه گیری کرد. به عنوان مثال، به سوالاتی مانند:
-
چند نفر روی این کلیک کردند؟
-
این صفحه وب چند بازدید داشته است؟
-
چند بازدیدکننده چیزی خریدند؟
کیفی
تحقیقات کیفی که گاهی اوقات به عنوان تحقیقات نرم از آن یاد میشود، به دنبال انگیزهها یا دلایلی است که در پشت برخی اقدامات وجود دارد. به عنوان مثال، به سوالاتی مانند:
-
چرا چیزی از سایت خریداری نکردند؟
-
چه چیزی باعث شد روی این کلیک کنند؟
-
چه چیز دیگری در وب سایت متوجه شدند؟
رویه های رایج تحقیق UX
تحقیقات UX در یکی از این رویکردهای اولیه پایه و اساس دارد:
-
مشاهده: مشاهده یک گام مهم و اساسی در تحقیق است. محققان باید بتوانند به نشانه های غیرکلامی آزمودنی های خود توجه کنند تا افکار و احساسات آنها را به طور کامل درک کنند. اگرچه مشاهده ممکن است یک مهارت نسبتاً ابتدایی به نظر برسد، اما محققان باید برای شناسایی و غلبه بر هرگونه تعصب ناخودآگاه تلاش کنند تا ناظران مؤثری باشند.
-
درک: مانند مشاهده، درک دیگران مهارتی است که ما روزانه تمرین می کنیم. با این حال، محققان برای درک مدلهای ذهنی یا تصاویر ذهنی که افکار و احساسات را در مورد چیزها، عبارات و موقعیتهای سوژههایشان شکل میدهند، کار میکنند. به عبارت دیگر، بسته به تجربیات یک فرد، آنها اطلاعات را بسیار متفاوت پردازش خواهند کرد و این وظیفه یک محقق است که این مدل های ذهنی را بشناسد و توضیح دهد. به عنوان مثال، شخصی که صاحب یک SUV است احتمالاً مدل ذهنی یک ماشین بسیار متفاوت از شخصی که یک ماشین هوشمند دارد، دارد.
-
تجزیه و تحلیل: هنگامی که داده ها جمع آوری شد، محققان باید بینش ها را تجزیه و تحلیل کنند تا روندها و الگوهای تحقیق را بیابند. از آنجا، راهحلها، منطق و توصیههایی را میتوان توسعه داد که فرآیند طراحی را آگاه میسازد.
روش های محبوب تحقیق UX
در اینجا برخی از روشهای تکنیکی محبوبتر که محققان UX برای جمعآوری دادهها استفاده میکنند، آورده شده است:
-
تستهای قابلیت استفاده: محققان مشتریان واقعی و بالقوه را برای استفاده از محصول در تلاش برای سنجش میزان دسترسی به آن جذب میکنند. در حالی که کاربران در حال تعامل با محصول هستند، محققان این تعامل را مشاهده می کنند و از کاربران می خواهند که از طریق افکار و اعمال خود صحبت کنند.
-
مرتبسازی کارت: با استفاده از این تکنیک، محقق از کاربر میخواهد که اصطلاحات را در دستههای مختلف قرار دهد تا برداشت کاربران از محتوا و اطلاعات را مشخص کند.
-
نظرسنجیهای کاربر: نظرسنجیها اغلب توسط محققان برای جمعآوری ورودیهای کاربر استفاده میشوند که انتخابهای طراحی را زمینهسازی و اطلاعرسانی میکند.
-
مصاحبه حضوری: مصاحبه را می توان به روش های مختلفی انجام داد. برای مثال، محقق میتواند یک مکالمه آزادانه را آغاز کند، سؤالات خاصی بپرسد یا کاربر را در محیطی طبیعیتر در حین انجام وظایف خاص مشاهده کند.
برخی از محققان در آزمونها یا مصاحبههای خاصی تخصص پیدا میکنند، با این حال، اکثر آنها در طیف وسیعی از تکنیکها تجربه دارند.
مرتبط: مدیریت عملیات: هر آنچه که باید بدانید
نحوه انجام تحقیقات UX
در اینجا مراحل انجام تحقیقات UX آمده است:
-
کشف کردن
-
کاوش کنید
-
تست
-
گوش بده
۱. کشف کنید
مرحله کشف مهمترین جنبه تحقیقات UX است. در طول این مرحله حیاتی است که شما سعی می کنید بفهمید مردم به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزی را نمی دانید. فعالیتهای اکتشاف نیز برای تعیین اینکه آیا ادامه پروژه منطقی است یا خیر حیاتی است. هدف اصلی این مرحله رمزگشایی این است که کدام مفروضات نادرست هستند و کدام ها بر اساس حقیقت هستند.
بسیار مهم است که این تحقیق قبل از هدر رفتن زمان و منابع برای پیگیری رویکرد اشتباه انجام شود. با این حال، حتی اگر یک محصول یا خدمات از قبل وجود داشته باشد، می تواند بینش های مهمی را نیز ارائه دهد. در اینجا چند کار مفید برای تکمیل در این مرحله آورده شده است:
-
محصولات رقبا را بررسی و آزمایش کنید تا نقاط قوت و ضعف آنها را مشخص کنید.
-
برای شناسایی هرگونه نگرانی یا سؤالی که مشتریان دارند، به ضبط تماس های تلفنی خدمات مشتری گوش دهید.
-
هنگام گوش دادن به تماس های تلفنی خدمات مشتری، توجه داشته باشید که کارکنان پشتیبانی و فروش چگونه به نگرانی ها یا سؤالات مشتری رسیدگی می کنند.
-
با کارکنان در مورد مشکلاتی که معمولاً مشتریانشان با آن مواجه هستند مصاحبه کنید.
-
با مالکان و ذینفعان صحبت کنید تا نیازها و محدودیت های کسب و کار را دریابید.
-
کاربران را رصد کنید و سعی کنید نیازها و رفتارهای آنها را مشخص کنید.
۲. کاوش کنید
این مرحله به محققان اجازه می دهد تا درک خود را از موضوع توسعه دهند، طرح خود را برای رسیدگی به آن طراحی کنند و سپس به طور مناسب و جامع نیازهای کاربر را برآورده کنند. در اینجا برخی از فعالیت هایی که به این مرحله از تحقیق کمک می کنند آورده شده است:
-
وظایف کاربر را بررسی کنید تا راه هایی را برای به حداقل رساندن زمان و تلاش لازم بیابید.
-
با استفاده از تحقیق، شخصیت های کاربر را توسعه دهید.
-
بررسی طرح ها
-
ویژگی های خود را با ویژگی های رقبا مقایسه کنید.
-
برای تصمیم گیری در مورد سفر کاربر ایده آل، با ذینفعان همکاری کنید.
-
امکانات طراحی طوفان فکری
۳. تست کنید
در این مرحله است که طرحها آزمایش میشوند و در نهایت اعتبارسنجی میشوند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای کاربران را برآورده میکنند. در اینجا چند فعالیت مفید در این مرحله آورده شده است:
-
انجام تست قابلیت استفاده کیفی
-
از کاربران بخواهید که با هر مشکلی گزارش دهند.
-
کلاس های آموزشی کاربران را حسابرسی کنید تا از موضوعات و سوالات مطرح شده مطلع شوید.
-
در مورد محصول با گروه های کاربری بحث کنید.
-
حساب های رسانه های اجتماعی را برای هرگونه تمجید یا شکایت زیر نظر داشته باشید.
۴. گوش کنید
برای درک کامل مسائل موجود و پیش بینی مشکلات قریب الوقوع، باید گوش کنید. سپس اطلاعات جمع آوری شده را برای شناسایی هر گونه روند یا الگوی بررسی کنید. در اینجا چند تمرین مفید برای گوش دادن آورده شده است:
-
انجام نظرسنجی با کاربران فعلی و بالقوه.
-
به طور مداوم بر تجزیه و تحلیل نظارت کنید تا بینشی در مورد روندها و پیشرفت جمع آوری کنید.
-
فرآیند ارسال بازخورد را برای کاربران ساده کنید.
-
جمع آوری و تلاش برای حل هر گونه سوال متداول.
-
در کنفرانس هایی که کاربران شما در آن شرکت می کنند غرفه راه اندازی کنید و آنها را در گفتگو در مورد محصول شرکت دهید.
مطالب مرتبط: طرح بهبود مستمر محل کار: تعریف، تکنیک ها و مثال ها
چه مهارت هایی برای یک حرفه در تحقیقات UX مورد نیاز است؟
در اینجا لیستی از سوابق آموزشی مورد نیاز و مهارت های لازم برای ورود به حوزه تحقیقات UX آورده شده است:
-
لیسانس هنر یا مدرک لیسانس علوم در یک رشته مرتبط مانند علم اطلاعات، اقتصاد، روانشناسی، علوم شناختی یا بازاریابی
-
توانایی تجزیه و تحلیل داده ها
-
مهارت های بین فردی و توانایی کار خوب در یک تیم
-
برخی از تجربیات مرتبط، مانند سابقه کار به عنوان یک متخصص تحقیقات UX
-
آشنایی با طراحی UI
-
تجربه استفاده از طراحی کاربر محور و متدولوژی های کیفی
-
مهارت های ارتباطی عالی
-
دانش آمار، تحلیل رفتاری و روش شناسی کمی
-
مهارت در جمع آوری، توضیح و استفاده از داده ها
-
تجربه انجام تحقیقات کاربر
مقالات مرتبط بیشتر:
- روش تحقیق چیست؟ (چرا مهم است و انواع آن)
- درباره طراح UX بیاموزید
- طراحی UX چیست؟
- تحقیق کاربر چیست؟
- UI در مقابل طراح UX: تفاوت چیست؟
- راه حل های خلاقانه برای مواجهه با چالش های مشتری و ارتقای تجربه آنها
- راهنمای قطعی تعامل انسان و کامپیوتر
- مهارت های تحقیق چیست؟ تعریف، مثال ها و نکات
- تحقیق و توسعه: چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد
- تحقیقات اولیه چیست؟ (با نکات و مزایای بازاریابی)
- تحقیق مشتری چیست؟ (به علاوه چرا مهم است)
- مهارت های محقق کیفی: تعریف و مثال
- راهنمای کامل تحقیق در مورد یک شرکت خارجی