بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۲ نکته برای مذاکره موفق در قرارداد

نکاتی برای مدیریت موفق قراردادهای سازمانی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مذاکره قرارداد شامل دو یا چند طرف است که توافقی را بر روی مجموعه ای از شرایط الزام آور قانونی ایجاد می کنند. در طول حرفه شما، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که ممکن است نیاز به مذاکره با یک کارفرما، مشتری یا شریک تجاری باشد. چه در حال بحث در مورد شرایط یک پیشنهاد شغلی یا یک توافق مشتری باشید، مهم است که استراتژی‌های مذاکره موفق را برای استفاده صحیح از موقعیت خود اجرا کنید.

در این مقاله از ایوسی، مذاکره قرارداد را تعریف می کنیم، چهار مرحله مذاکره قرارداد را مورد بحث قرار می دهیم و ۱۲ نکته را ارائه می دهیم که به شما در مذاکره موفقیت آمیز یک قرارداد کمک می کند.

مذاکره قرارداد چیست؟

مذاکره قرارداد، فرآیند بحث در مورد شرایط یک توافق نامه کتبی قبل از انتخاب برای ادامه آن است. این مکالمه معمولاً بین دو طرف مانند یک کارفرما و یک کارمند اتفاق می افتد. قراردادها هر سند کتبی است که حاوی مجموعه ای از شرایط الزام آور قانونی است، مانند:

در طول مذاکره قرارداد، ممکن است جنبه های مختلف یک قرارداد را مورد بحث قرار دهید و در نهایت با طرف مقابل به توافق برسید. هنگام مذاکره در مورد شرایط برای خود، مانند حقوق بالاتر پس از یک پیشنهاد شغلی، لازم است از مزایایی که ممکن است برای جلب نظر کارفرمای خود داشته باشید، استفاده کنید. هدف از مذاکره توافق بر سر بهترین شرایط ممکن برای هر دو طرف است.

مطالب مرتبط: چگونگی مذاکره موفقیت آمیز در مورد نرخ های قرارداد

نحوه مذاکره برای یک قرارداد

معمولاً چهار مرحله کلی وجود دارد که افراد هنگام مذاکره برای یک قرارداد از آنها پیروی می کنند:

  1. آماده سازی: در مرحله آماده سازی، باید طرف مقابل را به منظور درک دیدگاه و اهداف آنها برای معامله، تحقیق کنید. اگر می‌خواهید با نماینده یک شرکت صحبت کنید، بررسی وب‌سایت شرکت، بیانیه‌های مطبوعاتی، اخبار مربوط به شرکت و همچنین اطلاعات اضافی در مورد افرادی که با آن‌ها ملاقات خواهید کرد، می‌تواند مفید باشد.
  2. پیش نویس: می توانید پیش نویس قرارداد ایده آل خود را با استفاده از یک الگو یا با کمک حرفه ای ایجاد کنید. در این سند دقیق باشید و سعی کنید جزئیات مهم را از قلم نیندازید. شما همچنین می توانید یک لیست کلی از الزامات و امتیازاتی که می خواهید به جای یک قرارداد رسمی در نظر بگیرید، تهیه کنید.
  3. مذاکره: در این مرحله، پیش نویس قرارداد خود را برای طرفی که در حال مذاکره با آن هستید، می آورید و او نیز پیش نویس خود را خواهد داشت. هر یک از طرفین می‌توانند شرایطی را که با آن موافقت نمی‌کنند «خط قرمز» کنند و در صورت لزوم برای دستیابی به یک توافق قابل قبول متقابل، امتیازاتی را اتخاذ کنند.
  4. نتیجه گیری: در این مرحله نهایی، هر دو طرف به توافق رسیده و آماده امضای یک قرارداد الزام آور قانونی خواهند بود.

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد قرارداد نامه (با الگو و مثال)

نکاتی برای یک مذاکره موفق قرارداد بی سیم

۱۲ نکته برای مذاکره در مورد قرارداد

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در مذاکره قرارداد بعدی وجود دارد:

۱. روشی را برای مذاکره انتخاب کنید

نحوه مذاکره احتمالاً به نوع خاصی از قراردادی که در مورد آن بحث می کنید بستگی دارد. اگر این یک قرارداد ساده است، ممکن است بتوانید از طریق ایمیل یا با یک تماس تلفنی یا ویدیویی به توافق برسید. ممکن است در قراردادهای جدی‌تر نیاز به ملاقات حضوری داشته باشید. مطمئن شوید که برای انتخاب روش صحیح مذاکره با طرف مقابل در ارتباط هستید. اگر چندین بار با هم ملاقات می کنید، مکالمات را ضبط کنید تا بتوانید به یاد داشته باشید که در صورت ملاقات مجدد در مورد چه چیزی بیشتر صحبت کنید.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن نامه موافقت نامه (با الگو)

۲. یادداشت برداری کنید و جلسات را ضبط کنید

اگر خودتان نمی توانید یادداشت برداری کنید، شخصی مانند همکار، دستیار یا منشی را تعیین کنید تا در جلسه مذاکره برای شما یادداشت برداری کند. اگر چندین بار با هم ملاقات می کنید، مکالمات را ضبط کنید تا بتوانید به یاد داشته باشید که در صورت ملاقات مجدد در مورد چه چیزی بیشتر صحبت کنید. این می تواند به شما کمک کند آنچه را که می خواهید در جلسه بگویید و دفعه بعد که می خواهید به آن بپردازید را به خاطر بسپارید. پس از جلسه، برای گوش دادن به ضبط خود وقت بگذارید و یادداشت های خود را تایپ کنید و آنها را در پوشه ای ذخیره کنید که به راحتی قابل دسترسی است.

مطالب مرتبط: نحوه ضبط تماس ویدیویی Google Meet (نکات به علاوه مراحل)

۳. اولویت های خود را بشناسید

مذاکره را با مشخص کردن اولویت‌های خود یا شرایط اولیه‌ای که می‌خواهید بپذیرید یا رد کنید، شروع کنید و اجازه دهید طرف مقابل آنچه را که برای او نیز مهم است به اشتراک بگذارد. ممکن است متوجه شوید که هر دوی شما اهداف و ارزش های مشابهی دارید، که می تواند بقیه روند مذاکره را آسان تر کند. حتی اگر ایده های شما به طور قابل توجهی متفاوت باشد، درک ویژگی های یکدیگر می تواند به شما کمک کند تا توافق عادلانه تری ایجاد کنید. علاوه بر این، قبل از شروع مذاکره، اولویت های خود را به ترتیب اهمیت رتبه بندی کنید.

۴. شرایط جایگزین را آماده کنید 

علاوه بر در نظر گرفتن اولویت های خود، چند گزینه جایگزین را آماده کنید که ممکن است در صورتی که طرف مقابل قادر به پذیرش شرایط شما نباشد، به آنها رضایت دهید. مطمئن شوید که این موارد را فقط در صورتی ذکر می‌کنید که طرف مقابل آنچه را که قبلاً ارائه کرده‌اید به چالش می‌کشد تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. برای اطمینان از اینکه آنها موقعیت شما را درک می کنند، صبر کنید تا اظهار نظر خود را تمام کنند.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن قرارداد برای پیشنهاد کار در ۶ مرحله

۵. محدودیت های زمانی را در نظر بگیرید

هنگام مذاکره در مورد شرایط یک قرارداد، در نظر بگیرید که همه چیز چقدر ممکن است طول بکشد. به عنوان مثال، هنگام موافقت با انجام یک پروژه برای یک مشتری، بنویسید که قصد دارید چند ساعت برای آن صرف کنید. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید آنها به شما یک نرخ ثابت پرداخت کنند یا به صورت ساعتی. در نظر بگیرید که اگر پروژه بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌کنید طول بکشد چه اتفاقی می‌افتد، و به وضوح نقاط عطف یا ضرب‌الاجل‌هایی را که باید به آن برسید مشخص کنید.

مطالب مرتبط: چگونه در هر مرحله از حرفه خود مذاکره کنید

۶. در مورد ریسک ها و بدهی ها بحث کنید

سعی کنید هر گونه چالش یا مانعی را که ممکن است در طول قرارداد خود با آن روبرو شوید در نظر بگیرید. برنامه هایی را ایجاد کنید که هر دو طرف بتوانند در صورت وقوع اتفاقی از آنها پیروی کنند. به عنوان مثال، اگر موقعیتی را در یک صنعت پرخطر می‌پذیرید، مفید است که در مورد چه کسی در مواقع اضطراری مسئول باشد صحبت کنید. علاوه بر این، درک این موضوع مفید است که اگر یکی از طرفین نتواند به تمام وعده های خود عمل کند چه اتفاقی می افتد و چگونه ممکن است بر طرف دیگر تأثیر بگذارد.

۷. در مورد بندها بحث کنید

اکثر قراردادهای اصلی، مانند توافقنامه های عدم رقابت، حل اختلاف یا محرمانه بودن، حاوی بندهایی هستند که شرایطی را که تحت آن قرارداد از نظر قانونی قابل اجرا است، مشخص می کند. بندها همچنین ممکن است شامل شرایط اضافی باشند که در بخش‌های اصلی قرارداد نیستند. هنگام بحث در مورد بندهای قرارداد، ممکن است استخدام یک متخصص که بتواند به شما در بررسی شرایط کامل موجود در هر بند کمک کند، سودمند باشد. این می تواند به شما کمک کند مواردی را که در غیر این صورت ممکن است از دست بدهید مرور کنید و موقعیت مذاکره خود را تقویت کنید.

مطالب مرتبط: ۱۲ مهارت مهم مذاکره (با تعریف و نکات)

۸. منطقی بمانید

در طول مذاکره مودب و حرفه ای بمانید و به جای تکیه بر احساسات خود از حقایق در هر ادعایی که دارید استفاده کنید. سعی کنید نشان دهید که به نظر طرف مقابل اهمیت می دهید و با توجه کامل به آنها و محدود کردن هرگونه مزاحمت، گوش دادن فعال را تمرین کنید. علاوه بر این، از آنها چند سؤال بعدی بپرسید تا در مورد انتظارات و اهداف آنها بیشتر بدانید.

مرتبط: ۱۱ مهارت گوش دادن فعال برای تمرین (با مثال)

نکاتی برای مذاکره موفق در قرارداد

۹. وقت خود را صرف کنید

تا جایی که می توانید برای رسیدن به توافقی که ترجیح می دهید زمان بگذارید. به جای عجله در مذاکره، کمی وقت بگذارید و هر سند را با دقت بخوانید. قبل از هر جلسه‌ای که دارید، یادداشت‌های خود را دوباره مرور کنید و هر چیزی را که قصد ارائه آن را دارید ایجاد کنید. این می تواند به شما کمک کند اطمینان حاصل کنید که همه چیز را در قرارداد بررسی می کنید. به جای تکیه بر یک سازش شفاهی، از فرآیند مذاکره برای دریافت همه چیز به عنوان مدرک توافق استفاده کنید.

۱۰. تصمیم بگیرید که چه زمانی مذاکرات را پایان دهید

ممکن است به جایی برسید که نتوانید با طرف مقابل به توافق برسید. قبل از انتخاب پایان مذاکرات، مطمئن شوید که نتیجه انجام این کار را به وضوح درک کرده اید. به عنوان مثال، هنگام مذاکره برای یک قرارداد کاری، قبل از بررسی پیشنهاد دیگری، حداقل حقوقی را که مایل به پذیرش آن هستید، درک کنید. این می تواند به شما کمک کند قبل از امضای قرارداد اطمینان حاصل کنید که با یک معامله منصفانه موافقت می کنید.

۱۱. درخواست کمک کنید

سعی کنید تعیین کنید که آیا یک همکار نزدیک وجود دارد که می تواند به شما در مذاکره کمک کند یا کسی را که تجربه قبلی در مذاکره دارد را در نظر بگیرید. می توانید از آنها بخواهید که به عنوان طرف مقابل عمل کنند و با ارائه بازخوردهای مفید به شما کمک کنند تا استدلال های خود را بهتر فرموله کنید. این رویکرد می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که چگونه به طرف مقابل متوسل شوید و در عین حال به شرایط دلخواه خود رسیدگی کنید. با کمک یک نفر، همچنین می توانید اطمینان حاصل کنید که هر بخش از قرارداد را در نظر گرفته اید.

مطالب مرتبط: ۱۶ تکنیک متقاعدسازی که می توانید برای پیشرفت شغلی خود از آنها استفاده کنید

۱۲. میانجی استخدام کنید

در شرایط خاص، استخدام یک متخصص خارجی برای کمک به مذاکره در مورد قرارداد شما ممکن است مفید باشد. یک میانجی به دو طرف راهنمایی می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا راه حل خود را توسعه دهند. آنها می توانند از تخصص خود برای اطمینان از بررسی همه شرایط لازم در قرارداد و ارزیابی مشروعیت قانونی آن استفاده کنند. هنگام استخدام یک میانجی، به دنبال فردی بگردید که در مورد نوع خاصی از مذاکره قرارداد شما تجربه داشته باشد.

این مقاله فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و به منظور ارائه مشاوره حقوقی نیست. برای هر مشکل حقوقی که ممکن است با آن مواجه شوید، با یک وکیل یا مشاور معتبر مشورت کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *