تصمیم گیری برای ادغام دو شرکت در یک نهاد، یک تصمیم تجاری بزرگ است که می تواند مزایای مالی بلندمدتی را برای هر دو کسب و کار ارائه دهد. این تصمیم شامل بررسی دقیق رقابت، زنجیره تامین، پایگاه مشتری و هزینه های عملیاتی است. اگر به شرکتی کمک میکنید تصمیم بگیرد که آیا به یک کسبوکار دیگر بپیوندد، درک نحوه ادغامها بسیار مهم است.
در این مقاله از ایوسی، فرآیند ادغام شرکتها را توضیح میدهیم، مراحل این فرآیند را مورد بحث قرار میدهیم، انواع مختلف ادغام را شناسایی میکنیم و تفاوتهای کلیدی بین ادغام و تملک را بررسی میکنیم.
مطالب مرتبط: ادغام شرکتی چیست؟ راهنمای ترکیب شرکت ها
ادغام شرکت ها چیست؟
ادغام شرکت ها دو کسب و کار هستند که منابع، عملیات و رهبری را برای تبدیل شدن به یک نهاد جدید و واحد ترکیب می کنند. این نوع ادغام زمانی اتفاق میافتد که رهبران هر دو شرکت تشخیص دهند که پیوستن به یکدیگر به نفع دوجانبه است. ادغام دو شرکت می تواند مزایای زیادی مانند دسترسی به پایگاه مشتری بزرگتر و کاهش رقابت داشته باشد. این فرآیند همچنین می تواند به سود سهامداران شرکت باشد و به شرکت ها کمک کند تا محصولات و خدمات خود را متنوع کنند. انتقال به طور کلی به هر دو شرکت کمک می کند تا با استفاده از منابع دیگری، پیشنهادات خود را بهبود بخشند.
مطالب مرتبط: مزایا و معایب ادغام و اکتساب کسب و کار
نحوه انجام ادغام
در اینجا مراحل انجام یک ادغام آمده است:
۱. ارزش شرکت را در نظر بگیرید
قبل از تصمیم گیری برای ادغام شرکت ها، تیم های رهبری و در صورت لزوم، هیئت مدیره هر دو کسب و کار ارزش دو شرکت و موقعیت مالی آنها را به دقت تجزیه و تحلیل می کنند. هر واحد تجاری هزینه ها و مزایای بالقوه ادغام را ارزیابی می کند. آنها سپس تصمیم می گیرند که آیا توافق را پیش ببرند یا خیر.
مطالب مرتبط: ۱۰ نکته برای ایجاد ارزش در تجارت
۲. یک قرارداد ادغام ایجاد کنید
اگر هر دو طرف تصمیم بگیرند که ادغام از نظر مالی منطقی است، با توافقنامه ادغام اقدام می کنند. یک شرکت ممکن است تمام سهام شرکت دوم را در ازای سهام خود خریداری کند، یا این دو شرکت ممکن است تصمیم بگیرند یک شرکت جدید ایجاد کنند که سهام خود را دارد. در این سناریو، نهاد جدید تمام سهام هر دو شرکت را به دست می آورد.
مطالب مرتبط: ۱۲ مهارت مهم مذاکره (با تعریف و مثال)
۳. بازسازی بخش ها
در طول فرآیند ادغام، دو شرکت می توانند نحوه ترکیب موفقیت آمیز عملیات را تعیین کنند که معمولاً منجر به تجدید ساختار رهبری می شود. این ممکن است شامل ارتقاء برخی از کارمندان، تنظیم نقش ها یا انحلال بخش ها باشد. شرکتها باید در طول این فرآیند شفاف باشند تا کارکنان را از هرگونه تغییری که ممکن است در طول این تجدید ساختار رخ دهد، از جمله اینکه آیا ممکن است بر موقعیتها، حقوق یا سیاستهای شرکت تأثیر بگذارد، مطلع کنند.
مطالب مرتبط: ادغام و اکتساب: تعریف، انواع و نحوه کار آنها
انواع ادغام
این پنج نوع رایج ادغام کسب و کار است:
افقی
ادغام افقی شامل دو شرکت است که محصولات و خدمات مشابه را در یک صنعت ارائه می دهند. اغلب، این ادغام برای کاهش رقابت اتفاق می افتد، زیرا هر کسب و کار تشخیص می دهد که ممکن است به جای رقابت مستقیم با یکدیگر، سرمایه گذاری در دیگری سودمندتر باشد. این شرکت ها با پیوستن به یکدیگر می توانند سهم بازار خود را افزایش دهند و سود بیشتری به دست آورند. این نوع ادغام میتواند به ویژه برای کسبوکارها در بازارهای بسیار اشباع شده مفید باشد، زیرا به هر دو شرکت کمک میکند مزیت رقابتی قویتری داشته باشند.
مثال: دو شرکتی که گزینه های میان وعده مشابهی مانند انواع چیپس تولید می کنند، ممکن است با هم ترکیب شوند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند.
مرتبط: ۱۹ نوع بخش صنعت
عمودی
یک ادغام عمودی بین دو شرکتی که محصولات متفاوتی ارائه میدهند اما در یک زنجیره تامین فعالیت میکنند، رخ میدهد. این نوع ادغام معمولاً به هر دو شرکت کمک می کند تا بازده عملیاتی خود را افزایش دهند و در عین حال هزینه های سربار را کاهش دهند. با ادغام، این شرکتها کنترل بیشتری بر فرآیند عرضه به دست میآورند، عملیات را ساده میکنند و نیاز به یافتن تامینکنندگان اضافی و مذاکره برای قراردادها را از بین میبرند.
مثال: یک شرکت پوشاک ممکن است در یک ادغام عمودی با یک تامین کننده پارچه شرکت کند تا هزینه های عملیاتی کلی را کاهش دهد.
مرتبط: مدیریت زنجیره تامین چیست و چرا مهم است؟
پسوند محصول
ادغام توسعه محصول شامل دو شرکت است که محصولات یا خدمات مشابه را در یک صنعت می فروشند، اگرچه ممکن است در رقابت مستقیم با یکدیگر نباشند. از آنجایی که این شرکتها اغلب خودشان را به یک پایگاه مشتری بازاریابی میکنند، این نوع ادغام میتواند برای گسترش دسترسی مشتری و افزایش سود کلی مفید باشد. اغلب، این شرکت ها در فرآیندهای توسعه و تولید شباهت هایی دارند که منجر به یکپارچگی منطقی منابع می شود.
مثال: شرکتی که محصولات آرایشی می فروشد ممکن است با یک شرکت مراقبت از پوست ادغام شود تا منابع را ترکیب کند و در عین حال مشتریان بیشتری را در جمعیت مورد نظر خود به دست آورد.
مطالب مرتبط: مدیریت محصول چیست؟ تعریف، استراتژی و مراحل
توسعه بازار
ادغام توسعه بازار بین دو شرکتی که محصولات یا خدمات مشابهی را اما در بازارهای متفاوت می فروشند، رخ می دهد. این ادغامها به شرکتها اجازه میدهد تا سهم بازار خود را بدون هزینههای عملیاتی باز کردن امکانات جدید و استخدام کارکنان جدید افزایش دهند. در عوض، این شرکت ها می توانند منابع خود را ترکیب کرده و به تعداد بیشتری از مشتریان دسترسی پیدا کنند.
مثال: یک تامین کننده قهوه در ایران ممکن است با یک تامین کننده قهوه در ترکیه ادغام شود تا محصولات ارائه شده را در بازار جدیدی با پایگاه مشتریان متنوع تر گسترش دهد.
مطالب مرتبط: توسعه بازار در مقابل نفوذ بازار (با نکات)
گروه تولیدی
یک ادغام کنگلومرا بین مشاغلی رخ می دهد که محصولات یا خدمات متفاوتی را ارائه می دهند که اغلب کاملاً به دیگری ارتباط ندارند. این نوع ادغام معمولاً برای کمک به شرکتها برای تنوع بخشیدن به پیشنهادات خود صورت میگیرد. ادغام کنگلومرا رقابت بین شرکت ها را کاهش نمی دهد، اما می تواند از مزایای کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش منابع شرکت برخوردار باشد. اغلب اوقات، یک شرکت بزرگتر ممکن است سهام کنترلی شرکت کوچکتر یا حتی چندین شرکت کوچکتر دیگر را خریداری کند. این شرکت ها حتی پس از ادغام ممکن است به طور جداگانه از یکدیگر به فعالیت خود ادامه دهند.
مثال: یک شرکت خدمات مالی ممکن است با یک شرکت عرضه کننده کاغذ ادغام شود. در حالی که این دو کسب و کار ممکن است محصولات یا پایه مصرف کننده یکسانی نداشته باشند، مجموعه یا شرکت بزرگتر ممکن است همچنان از منابع شرکت کوچکتر بهره مند شوند.
مطالب مرتبط: ادغام عمودی در مقابل افقی: تفاوت چیست؟
ادغام در مقابل اکتساب
در حالی که مردم اغلب از اصطلاحات ادغام و اکتساب به جای یکدیگر استفاده می کنند، تفاوت های کلیدی بین این دو نوع ادغام کسب و کار وجود دارد. ادغام ترکیبی از دو کسب و کار در یک نهاد واحد و بزرگتر است. در مقابل، اکتساب، معامله ای است که شامل خرید یک تجارت دیگر می شود. یک کسبوکار عملیات دیگری را جذب کرده و در اختیار میگیرد، و سپس تجارت دیگر مانند سابق وجود ندارد.
اگرچه هر دو نوع ادغام میتوانند برای شرکتهای درگیر سودمند باشند، اما زمانی که یک شرکت با ادغام مخالفت میکند، ممکن است خرید اتفاق بیفتد. خرید اغلب زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت بزرگتر یک شرکت کوچکتر را خریداری کند. شرکت خریدار معمولاً شرکت دیگر را با خرید تمام سهام خود خریداری می کند. معمولاً مدیر عامل شرکت خریداری کننده بدون نیاز به تغییر ساختار در سمت خود باقی می ماند.