ادغام و تملک/اکتساب اصطلاحات تجاری برای توصیف شرایطی هستند که در آن کسب و کارها ادغام می شوند یا یک کسب و کار کسب و کار دیگری را خریداری می کند. شرکت ها ممکن است این فرآیند را به دلایل مختلفی از جمله منافع مالی و مزایای صنعت تکمیل کنند. کار برای حصول اطمینان از انتقال روان در اجتناب از مشکلات ادغام و اکتساب بسیار مهم است.
در این مقاله از ایوسی، توضیح میدهیم که ادغامها و ادغامها چیست و چگونه میتوانند سودمند باشند و فهرستی از مزایا و معایب ادغام را با نکاتی برای انجام این فرآیند ارائه میکنیم.
ادغام و تملک چیست؟
ادغام و ادغام، معاملات تجاری هستند که در آن یک تجارت با کسب و کار دیگری ادغام می شود که به عنوان ادغام شناخته می شود، یا یک کسب و کار دیگر را تصاحب می کند که به عنوان اکتساب شناخته می شود. در تجارت، مردم اغلب از کل فرآیند به عنوان ادغام و ادغام یاد می کنند، حتی اگر این دو کلمه از نظر فنی معانی متفاوتی داشته باشند. همچنین ممکن است اصطلاح را به M&A کوتاه شده ببینید. تملک و ادغام می تواند سود قابل توجهی را برای شرکت های درگیر و همچنین صنعت بانکداری سرمایه گذاری که اغلب در فرآیند قانونی M&A درگیر است، ایجاد کند.
مطالب مرتبط: راهنمای کامل بانکداری سرمایه گذاری
تفاوت بین ادغام و اکتساب
اگرچه این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، شرایط خاصی بسته به شرایط معامله تجاری، ادغام و برخی دیگر اکتساب هستند. اگر شرکتی مایل نباشد توسط دیگری تصاحب شود، این وضعیت به عنوان یک خرید در نظر گرفته می شود و ممکن است به عنوان یک تصرف خصمانه از آن یاد شود. این تفاوت اغلب در نحوه یادگیری کارمندان، هیئت مدیره و سهامداران از ادغام یا ادغام ظاهر می شود. اگرچه، بسیاری از موقعیتهای ادغام و اکتساب برای یکدیگر سودمند هستند و به شرکتها اجازه میدهند حضور خود را افزایش دهند و دامنه دسترسی خود را گسترش دهند. برخی از تفاوت های دیگر بین آنها عبارتند از:
-
نام تجاری: در یک خرید، شرکتی که شرکت دیگر را خریداری می کند، معمولاً نام تجاری، ساختار قانونی و عملیات خود را حفظ می کند. در شرایط ادغام، شرکت های درگیر ممکن است نام جدیدی را انتخاب کنند که بهتر منعکس کننده چشم انداز شرکت جدید و ملحق شده باشد، یا ممکن است از یکی از نام های موجود شرکت برای حفظ آگاهی و وفاداری برند استفاده کنند.
-
قانونی بودن: از نظر حقوقی، شرکتی که توسط شرکت دیگری تحصیل شده است، اساساً به نام قبلی و به عنوان شخص حقوقی خود وجود ندارد. این سهام توسط شرکت خریدار جذب می شود و اگر شرکت خریداری شده سهام را فروخته یا معامله کند، سهام متعلق به شرکت خریداری کننده و مدیریت آن است.
مطالب مرتبط: ادغام شرکتی چیست؟ راهنمای ترکیب شرکت ها
مزایای ادغام و ادغام
ادغام شرکت ها یا خرید یک شرکت دیگر می تواند مزایای متعددی را برای دست اندرکاران این تجارت به همراه داشته باشد. برخی از مزایا به نحوه تعامل کسب و کار و خدمات رسانی به مشتریان مربوط می شود، در حالی که برخی دیگر کارایی را برای کارکنان بهبود می بخشد. در اینجا برخی از مزایایی است که می تواند با ادغام و اکتساب به همراه داشته باشد:
بهبود مقیاس اقتصادی
یک کسبوکار بزرگتر، یا کسبوکار دیگری که نیروهایش را با کسبوکار دیگری ملحق کرده است، معمولاً از نظر مواد و لوازم نیازهای بیشتری دارد. با خرید مواد اولیه و/یا مواد لازم در حجم بالاتر، کسب و کار می تواند مقیاس خود را از طریق هزینه های کمتر بهبود بخشد. این همچنین می تواند برای مصرف کنندگان مفید باشد، زیرا شرکت به طور بالقوه می تواند هزینه های کمتر را به آنها منتقل کند.
مطالب مرتبط: تعریف سیستم مالی چیست؟
هزینه نیروی کار کمتر
ادغام یا اکتساب ممکن است منجر به این شود که چندین کارمند کار یکسانی را در هر شرکت جداگانه انجام دهند. با گرد هم آمدن و حذف کارکنان خارجی، یک کسب و کار می تواند هزینه های کلی نیروی کار خود را کاهش دهد و در عین حال نیروی کار قوی تر و موثرتر را حفظ کند. کسانی که در M&A شرکت دارند ممکن است عملکرد افراد در نقش های مشابه را بررسی کنند و بهترین استعدادها را برای هر موقعیت در شرکت جدید انتخاب کنند.
مطالب مرتبط: هزینه نیروی کار چیست؟ تعریف، هزینه های مستقیم در مقابل غیر مستقیم و مثال ها
افزایش سهم بازار
وقتی دو شرکت گرد هم میآیند که در یک صنعت فعالیت میکنند یا کالاها یا خدمات مشابهی را ارائه میکنند، شرکت تازهتأسیس میتواند از سهم بازار بیشتری برخوردار شود و از منابعی که هر دو برای معامله تجاری به ارمغان میآورند استفاده کند. این می تواند به شرکت ها کمک کند تا محصولات بیشتری را به مصرف کنندگان ارائه دهند. همچنین ممکن است به برند کمک کند تا در مورد نوع محصول به رسمیت شناخته شود. به عنوان مثال، شرکتی که سهم زیادی از لوازم آرایش در بازار دارد، ممکن است به دلیل تنوع گسترده لوازم آرایشی خود شناخته شود.
مطالب مرتبط: سهم بازار چیست؟ (با تعریف و نحوه افزایش)
منابع مالی بیشتر
تمام شرکتهای درگیر در ادغام یا اکتساب، منابع مالی خود را با هم ترکیب میکنند و ظرفیت مالی کلی شرکت جدید را افزایش میدهند. فرصتهای سرمایهگذاری جدید ممکن است ارائه شود یا شرکت بتواند با بودجه بازاریابی بزرگتر یا قابلیتهای موجودی مهمتر به مخاطبان بیشتری دست یابد. این امر به ویژه برای شرکتی مفید است که صاحبان آن ممکن است بخواهند به دلیل بدهی ادغام یا ادغام شوند.
افزایش ظرفیت های توزیع
ادغام یا اکتساب ممکن است یک شرکت را از نظر جغرافیایی گسترش دهد، که توانایی آن را برای توزیع کالا یا خدمات در مقیاس وسیعتر افزایش میدهد. این می تواند به یک شرکت اجازه دهد تا به بازار گسترده تری از مصرف کنندگان دست یابد. این می تواند به گسترش شناخت برند و افزایش فروش کمک کند.
مطالب مرتبط: ادغام و اکتساب: تعاریف، انواع و نحوه کار آنها
معایب ادغام و تملک
در حالی که ادغام و ادغام می تواند برای مشاغل درگیر مفید باشد، ممکن است اشکالات خاصی وجود داشته باشد که همه طرف های درگیر ممکن است در نظر بگیرند. برخی از نمونههایی از معایب احتمالی مرتبط با ادغام و تملک عبارتند از:
افزایش هزینه های حقوقی
ادغام دو شرکت یک معامله تجاری قانونی است که اغلب به مشارکت چند متخصص کلیدی نیاز دارد. افراد درگیر معمولاً باید وکلایی که در این نوع معامله تخصص دارند و همچنین متخصصان مالی که می توانند در مورد دارایی ها و سایر جزئیات مالی کمک کنند، بیاورند. هزینه های قانونی مرتبط با ادغام و اکتساب می تواند زیاد باشد.
هزینه های مرتبط با معامله
کسبوکاری که دیگری را خریداری میکند، مسئول هزینههای بسیاری است، از جمله هزینههای قانونی متخصصانی که به تدارکات ادغام کمک میکنند. آنها همچنین مبلغی را برای آن تجارت و دارایی های آن می پردازند. به طور معمول، حسابداران شرکت و سایر متخصصان امور مالی، دارایی ها و وضعیت مالی شرکت را قبل از تصمیم به ادغام یا ادغام بررسی می کنند.
مطالب مرتبط: ادغام معکوس: تعریف، مزایا و معایب
فرصت های بالقوه از دست رفته
زمان، انرژی و پولی که صرف یک ادغام یا اکتساب میشود، میتواند به کسبوکارهای درگیر نیاز داشته باشد تا از فرصتهای بالقوه دیگر چشمپوشی کنند. اگرچه، اگر یک شرکت منابع خود را به درستی تخصیص دهد، می تواند یک تیم از کارمندان و کارشناسان را برای نظارت بر ادغام تعیین کند در حالی که سایر کارمندان در شرکت می توانند بر فرصت های دیگر تمرکز کنند. یک شرکت همچنین ممکن است مزایایی را که می تواند از این تصمیم تجاری تجربه کند، ارزشمندتر از سایر فرصت های بالقوه ای که ممکن است از دست بدهد، تلقی کند.
موارد مرتبط: ۸ نمونه سیستم پشتیبانی تصمیم برای هدایت تصمیم گیری
نکاتی برای ادغام و ادغام
خواه درگیر این فرآیند هستید یا برای شرکتی کار می کنید که توسط شرکت دیگری خریداری می شود یا با آن ادغام می شود، این نکات را دنبال کنید تا فرآیند M&A را هموار کنید و با وارد شدن به موقعیت، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید:
درباره جزئیات مهم مذاکره کنید
شرایط یک معامله تجاری همیشه قابل مذاکره است، بنابراین مطمئن شوید که تمام اطلاعات را به دقت بررسی کنید تا بهترین تصمیم را برای تجارت خود بگیرید. اگر میخواهید مذاکره کنید، با نماینده قانونی یا متخصص مالی خود برای ارائه دادههایی که از پیشنهاد یا درخواست تنظیمشده شما نسخه پشتیبان تهیه میکنند، همکاری کنید. برخی از نکات کلیدی که بر شرایط یک معامله تجاری تأثیر می گذارد عبارتند از:
-
رشد پیش بینی شده یا واقعی
-
قیمت های پرداخت شده برای سهام شرکت
-
با چه نوع خریداری سر و کار دارید (شرکت سهام خصوصی در مقابل خریدار استراتژیک)
-
جدیدترین ارزیابی بازار منصفانه
-
عملکرد مالی
-
بخش تجاری شرکت
-
هرگونه فناوری یا اطلاعات اختصاصی که توسط شرکت نگهداری می شود
-
خطرات بالقوه حقوقی، مالی یا تجاری شرکت
مطالب مرتبط: ۱۲ مهارت مهم مذاکره (با تعریف و مثال)
صبور باش
بسته شدن هر معامله حقوقی ممکن است به زمان نیاز داشته باشد و ادغام ها و ادغام ها جزو معاملات کندتر در دنیای تجارت هستند. تکمیل برخی از آنها بین چهار تا شش ماه طول می کشد، در حالی که برخی دیگر سال ها طول کشیده است. اندازه کسبوکارهای درگیر میتواند بر بازه زمانی، همراه با فوریت شرکت خریدار تأثیر بگذارد.
روی توسعه حرفه ای سرمایه گذاری کنید
هنگام جذب اعضای جدید تیم به دلیل ادغام یا اکتساب، روی آموزش و توسعه حرفه ای سرمایه گذاری کنید تا مطمئن شوید که همه کارکنان برای انجام وظایف خود احساس آمادگی می کنند. برخی از زمینه های کلیدی برای توسعه عبارتند از آموزش در مورد سیستم ها و فرآیندهای تجاری جدید، ارتباطات، ایجاد تیم های قوی و سازگاری با تغییرات. این می تواند به مدیریت دوره انتقال مرتبط با ادغام کمک کند و اطمینان حاصل کند که کارمندان در این مدت بهره وری خواهند داشت.
مطالب مرتبط: نحوه نوشتن برنامه توسعه حرفه ای در ۵ مرحله
فرهنگ شرکت را تقویت کنید
کسانی که وارد یک شرکت جدید می شوند ممکن است در مورد وضعیت احساس نامطمئن داشته باشند، بنابراین ایجاد یک فرهنگ قوی برای حفظ جو کاری مثبت مهم است. همه شرکتهای درگیر ممکن است بخواهند دور هم جمع شوند و نقاط قوت فرهنگ شرکت خود را شناسایی کنند. این می تواند به ایجاد یک فرهنگ جدید و یکپارچه کمک کند که در آن همه کارکنان شرکت تازه تاسیس بتوانند شکوفا شوند.
مطالب مرتبط: نحوه ایجاد فرهنگ شرکت در ۶ مرحله
به متخصصان تکیه کنید
کار با مشاوران یا کارشناسان با تجربه در زمینه های خود می تواند روند ادغام یا خرید را هموار کند. ممکن است به کمک مالی، قانونی و/یا نظارتی نیاز داشته باشید، بنابراین یافتن افرادی که می توانند این کمک را ارائه دهند می تواند به شما کمک کند تا از مشکلات احتمالی یا نگرانی های قانونی اجتناب کنید. متخصصانی وجود دارند که به طور خاص در موضوع ادغام و ادغام تخصص دارند. وجود برخی از این متخصصان در تیم شرکت میتواند به آسانتر شدن این روند کمک کند.
ارتباطات را حفظ کنید
باز نگه داشتن خط ارتباطی در طول فرآیند M&A از کارمندان تا هیئت مدیره را در بر می گیرد. اطمینان حاصل کنید که همه افراد درگیر تصویر واضحی از آنچه باید انتظار داشته باشند دارند و هر زمان که ممکن است برای کاهش نگرانی، جدول زمانی ارائه دهید. همچنین ممکن است بخواهید یک روش ارتباطی مشخص برای سؤالات، مانند صندوق ورودی ایمیل یا فردی که برای پاسخ به سؤالات مربوط به M&A اختصاص داده شده است، تنظیم کنید.