بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

ادغام افقی در مقابل عمودی: ۱۲ تفاوت کلیدی

آماده شدن برای ادغام یا اکتساب: در اینجا چیزی است که نمی توانید نادیده بگیرید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

ادغام در یک کسب و کار، یک استراتژی است که برای ادغام برنامه ها و اهداف تجاری با فناوری اطلاعات استفاده می شود. یکپارچه سازی به شرکت کمک می کند تا با مشتریان، تامین کنندگان، شرکا و سایر موسسات مربوطه ارتباط بهتری برقرار کند. یک کسب و کار ممکن است از یکپارچگی عمودی یا افقی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند.

در این مقاله از ایوسی توضیح می دهیم که ادغام افقی و عمودی چیست و ۱۲ تفاوت کلیدی بین آنها را مورد بحث قرار می دهیم.

ادغام افقی چیست؟

ادغام افقی  فرآیندی است که در آن یک شرکت با خرید یک شرکت دیگر در صنعت خود گسترش می یابد. یک شرکت می تواند با ادغام با شرکت دیگری با قدرت برابر یا بهتر به این نوع ادغام دست یابد تا نفوذ بیشتری به دست آورد، درآمد را افزایش دهد و پایگاه مشتریان خود را گسترش دهد. این روش یکپارچه سازی تجاری اغلب توسط شرکت ها برای تقویت موقعیت خود در بازار، گسترش تولید و ورود به بازار جدید یا بزرگتر استفاده می شود.

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه لباس بخواهد وارد بازار بین‌المللی شود یا به بازار بزرگ‌تری در کشور خود جذب شود، می‌تواند با یک فروشگاه پوشاک دیگر ادغام شود تا مشتری کلی خود را افزایش دهد. هدف از شراکت یا خرید تجاری مانند این، افزایش پولی است که پس از ورود به بازار جدید به دست می‌آورند در مقابل درآمدی که به طور جداگانه در بازار فعلی به دست می‌آورند.

مرتبط: راهنمای قطعی برای ادغام در تجارت

ادغام عمودی چیست؟

ادغام عمودی  زمانی است که یک شرکت یا کسب و کار با خرید یک شرکت دیگر در طول زنجیره تامین خود گسترش می یابد. این عمل همچنین می تواند به عنوان سطحی توصیف شود که در آن یک شرکت خریداران پایین دستی یا تامین کنندگان و توزیع کنندگان بالادستی خود را کنترل می کند. به جای ادغام با یک شرکت مشابه، کسب و کار اصلی یک شرکت متفاوت را در یک زنجیره تامین خریداری می کند.

به عنوان مثال، شرکت خریداری شده می تواند شرکتی باشد که مواد خامی را که آنها در تولید کالاها یا خدمات خود استفاده می کنند، تجارت می کند، یا می تواند تجارتی باشد که با مزایایی که در انتهای زنجیره تامین به دست می آید، معامله می کند. ادغام عمودی می تواند به افزایش سود برای یک شرکت کمک کند و به آنها امکان دسترسی مستقیم و فوری به مشتریان خود را بدهد. این شرکت به جای همکاری با کسب و کار دیگری برای به دست آوردن منابع، اکنون دسترسی نامحدود به آن مواد خام دارد.

بیشتر بخوانید:  ادغام شرکتی چیست؟ راهنمای ترکیب شرکت ها

۱۲ تفاوت بین ادغام عمودی و افقی

یک شرکت ممکن است بین ادغام عمودی و افقی یکی را انتخاب کند، در حالی که شرکت های دیگر ابزاری برای اجرای هر دو استراتژی دارند. مهم است که تفاوت های اصلی را یاد بگیرید تا بتوانید تصمیم درستی برای شرکت بگیرید. در زیر ۱۲ تفاوت اصلی بین ادغام افقی و عمودی آمده است:

۱. عملیات

یکی از تفاوت های کلیدی بین ادغام افقی و عمودی در نحوه ایجاد محصولات خود است. ادغام افقی شامل ادغام دو شرکت با یک محصول یا خدمات است، بنابراین آنها اغلب از انواع فرآیندهای مشابهی استفاده می کنند. در یکپارچگی عمودی، شرکت ها اغلب در مراحل مختلف تولید خود به کار ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید:  سؤالات متداول: ادغام شرکت چیست؟ (نحوه کار و طرز تهیه)

۲. هدف

هدف از ادغام افقی افزایش اندازه شرکت یا کسب و کار و مقیاس تولید آن است. در مقابل، یک شرکت قصد دارد اکثریت یا تمام کنترل زنجیره تامین را در یکپارچگی عمودی به دست آورد، بنابراین فرآیند تولید و توزیع خود را بهبود بخشد. بسته به هدف شرکت خود، ممکن است یک نوع ادغام را برای دستیابی به این هدف انتخاب کنید.

۳. انواع

ادغام افقی را نمی توان به زیر شاخه ها تقسیم کرد. با این حال، ادغام عمودی را می توان به ادغام عقب، جلو و متعادل تقسیم کرد که در زیر تعریف می شوند:

  • ادغام به عقب: یکپارچگی به عقب زمانی حاصل می شود که یک شرکت تصمیم می گیرد شرکت دیگری را خریداری کند که محصولات یا خدماتی را که قبل از آنها در زنجیره تامین تولید می کند، بخرد. به عنوان مثال، تصور کنید یک کسب و کار رستوران تصمیم به خرید مزرعه ای دارد که کالاهایی را تولید می کند که برای تهیه غذا در رستوران استفاده می شود.

  • ادغام رو به جلو:  در ادغام رو به جلو، یک شرکت تصمیم می گیرد یک تجارت پیش از خود را در زنجیره تامین به دست آورد و فرآیند پس از تولید خود را کنترل کند. به عنوان مثال، یک تولید کننده کفش می تواند تصمیم بگیرد که یک فروشگاه کفش بخرد و محصول خود را مستقیماً به همان قیمت فروشگاه به بازار بفروشد، بدون اینکه قیمت کفش را کاهش دهد تا سود کسب کند.

  • ادغام متوازن: ادغام متوازن ترکیبی از ادغام عقب و جلو است، بنابراین یک شرکت دیگران را قبل و بعد از آن در زنجیره تامین خریداری می کند. هنگام دستیابی به یکپارچگی متوازن، هدف یک شرکت کنترل بیشتر یا کل زنجیره تامین، از جمله تولید مواد، ساخت و توزیع است.

۴. هدف

ادغام عمودی و افقی در اهدافی که برای یک شرکت خدمت می کنند متفاوت است. هدف از ادغام عمودی کاهش هزینه های تولید، به حداقل رساندن اتلاف در طول زنجیره تامین و حذف مشکلات تولید و توزیع است که کسب و کار با آن مواجه است. در ادغام افقی، هدف اساسی حذف رقبا یا حتی به دست آوردن کنترل بر یک رقیب، تجارت یا پایگاه مشتری است. شرکت ها همچنین ممکن است یکپارچه سازی افقی را برای افزایش سود، سهم بازار و صرفه جویی در مقیاس بهتر که با ادغام حاصل می شود، انتخاب کنند.

۵. خودکفایی

یک شرکت در هنگام استفاده از یکپارچگی عمودی می تواند در فرآیند تولید و توزیع به خود متکی باشد. با این حال، همیشه همین امر در مورد یکپارچگی افقی صادق نیست، زیرا هنوز هم وابسته به شرکت های دیگر در طول زنجیره تامین در عملیات خود است. اگر شرکتی بخواهد خودکفایی را افزایش دهد، ممکن است یکپارچگی عمودی را به جای افقی انتخاب کند.

۶. سرمایه مورد نیاز

ادغام افقی به سرمایه کمتری برای ادغام نیاز دارد زیرا یک شرکت هزینه ها را با شرکت خریداری شده یا ادغام شده خود به اشتراک می گذارد. با این حال، قیمت در ادغام عمودی بالاتر است، زیرا شرکت باید تمام هزینه‌های به دست آوردن سایر مشاغل در طول زنجیره تامین را تامین کند. این می تواند پرهزینه شود زیرا شرکت اصلی در طول زنجیره تامین خود تجارت بیشتری را به دست می آورد و برخی از هزینه های تولید را افزایش می دهد.

مطالب مرتبط:  سرمایه چیست؟

۷. حاشیه سود

با حذف رقابت از شرکت های رقیب، شرکتی که به صورت افقی ادغام شده است می تواند  حاشیه سود خود را افزایش دهد . با این حال، در یکپارچه سازی عمودی، یک شرکت با کاهش هزینه ها و به حداقل رساندن اتلاف، حاشیه سود را افزایش می دهد. روش افزایش سود ممکن است بر تصمیم شرکت در مورد ادغام تأثیر بگذارد. برای مثال، شرکتی با نرخ رقابت بالا ممکن است بخواهد به صورت افقی ادغام شود، در حالی که شرکتی با رقبای کمتر ممکن است ادغام عمودی را انتخاب کند.

مطالب مرتبط:  نحوه محاسبه نسبت حاشیه سود

۸. کنترل

در یکپارچگی عمودی، یک شرکت یا کسب و کار به دنبال کنترل کل صنعت است. هنگامی که یک شرکت از یکپارچگی افقی استفاده می کند، اغلب به دنبال کنترل بازار است. اندازه و دامنه یک شرکت ممکن است بر میزان کنترل آنها تأثیر بگذارد، به خصوص که هر نوع ادغام به مقادیر متفاوتی از سرمایه نیاز دارد.

۹. اهرم

در ادغام افقی، موفقیت هر شرکت در طول زنجیره تامین به نفع همه شرکت های دیگر در همان زنجیره است. در مقابل، موفقیت یک محصول تعیین کننده سودآوری هر شرکت در طول زنجیره تامین در طول یکپارچگی عمودی است. این امر ادغام عمودی را خطرناک تر می کند زیرا کاهش سود بر کل زنجیره تامین تأثیر می گذارد.

۱۰. مقیاس تولید

یک شرکت می تواند مقیاس تولید خود را از طریق ادغام افقی به دلیل افزایش نیروی کار و منابع ناشی از ادغام شرکت ها افزایش دهد. با این حال، با یکپارچگی عمودی، ممکن است به دلیل افزایش هزینه ها در کل زنجیره تامین، گسترش نیروی کار برای یک شرکت دشوارتر باشد. زمانی که به دنبال افزایش سود و گسترش فروش از طریق یکپارچه سازی هستید، این مهم است که در نظر گرفته شود.

۱۱. تمرکز کنید

فرآیند ادغام افقی بر تولید، عملیات و زنجیره تامین تمرکز دارد. با این حال، در طول یکپارچه سازی عمودی، یک شرکت بر روی دستیابی به بهترین اجزا برای محصولات خود تمرکز می کند. تمرکز هر نوع ادغام اغلب به اهداف، اهداف تجاری و هدف شرکت بستگی دارد.

۱۲. ریسک

در حالی که ادغام افقی و عمودی هر کدام مزایای خاص خود را دارند، شرکتی که به صورت عمودی یکپارچه شده است ممکن است در مقایسه با شرکت هایی که به صورت افقی ادغام شده اند با خطرات بیشتری روبرو شود. در یکپارچه سازی عمودی، یک شرکت تمام یا بیشتر زنجیره تامین را کنترل می کند. اگر مشکلی در یکی از مراحل رخ دهد، تمام فرآیندهای دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، یکپارچگی عمودی همچنین به شرکت فرصت بهتری برای پیش بینی و جلوگیری از چنین خطراتی می دهد. بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد ادغام، تمام خطرات را در نظر بگیرید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *