بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

توسعه بازار در مقابل نفوذ بازار (با نکات)

بازار اسلامی: مسلمانان در بازار چگونه عمل می کنند

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگامی که یک شرکت می خواهد توسعه یابد، می تواند یک استراتژی رشد را برای کمک به گسترش آگاهی از یک محصول و جذب مشتریان بیشتر اجرا کند. توسعه بازار و نفوذ در بازار دو شکل از استراتژی های رشد هستند که می توانید در صورت داشتن یک محصول موجود از آنها استفاده کنید. درک تفاوت‌های بین این دو استراتژی می‌تواند به شما کمک کند هنگام تلاش برای رشد یک تجارت، از کدام یک استفاده کنید.

در این مقاله از ایوسی، تفاوت‌های کلیدی بین توسعه بازار و نفوذ در بازار را بررسی می‌کنیم و نکاتی را برای نحوه انتخاب کدام یک در طول کمپین بازاریابی ارائه می‌کنیم.

توسعه بازار چیست؟

توسعه بازار یک استراتژی رشد برای شرکت هایی است که بر یافتن بازارهای جدید برای یک محصول موجود تمرکز دارد. برخی از تکنیک هایی که می توانید برای توسعه بازار استفاده کنید عبارتند از: یافتن کاربرد جدید برای یک محصول موجود، ایجاد یک کمپین بازاریابی برای مخاطبان هدف جدید یا گسترش جغرافیایی. به عنوان مثال، اگر شرکت ساندویچی شما در درجه اول بین افراد مسن محبوب است، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی برای جذب مشتریان جوان‌تر نوعی توسعه بازار است.

بیشتر بخوانید: استراتژی توسعه بازار چیست (تعریف، نکات و مثال)

مزایای توسعه بازار

استفاده از توسعه بازار برای رشد شرکت می تواند به شما کمک کند تا بازارهای سودآور جدیدی را با مشتریان جدیدی که مایل به خرید محصولات شما هستند پیدا کنید. فروش به افرادی که با محصول شما ناآشنا هستند ممکن است حس تازگی را تشویق کند که می تواند فروش کلی شما را افزایش دهد. استراتژی توسعه بازار همچنین می تواند به شما برتری نسبت به رقبای خود بدهد زیرا ممکن است آنها در بازار جدید شما حضور نداشته باشند.

مطالب مرتبط: چگونه در ۸ مرحله یک برنامه استراتژی رشد برای کسب و کار خود ایجاد کنیم

نفوذ در بازار چیست؟

نفوذ در بازار یکی دیگر از استراتژی های رشد است که در عوض بر فروش محصول موجود شما در بازار موجود تمرکز دارد. نفوذ در بازار بر روش‌هایی برای تبلیغ محصول شما با افرادی که قبلاً با شرکت شما آشنا هستند، تمرکز دارد که ریسک شما را کاهش می‌دهد. برخی از نمونه‌های نفوذ در بازار شامل فروش با زمان محدود، برنامه‌های وفاداری و کمپین‌های بازاریابی است که یک محصول خاص را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: استراتژی نفوذ در بازار چیست؟ تعریف و انواع

مزایای نفوذ در بازار

یکی از مزایای اصلی نفوذ در بازار این است که یک استراتژی کم ریسک است. این امر مستلزم فروش به بازار فعلی شما است، بنابراین شما از قبل می دانید که مردم آنجا مایل به خرید محصول شما هستند. اجرای این استراتژی معمولاً با اطلاع کوتاه‌تر آسان است، که می‌تواند به رشد سریع یک شرکت کمک کند.

بیشتر بخوانید: استراتژی های ارائه بازار چیست؟ (با مزایا و معایب)

تفاوت بین توسعه بازار و نفوذ در بازار چیست؟

در اینجا برخی از تفاوت های اصلی بین توسعه بازار و نفوذ در بازار وجود دارد:

بازار

یکی از تفاوت‌های اولیه بین توسعه بازار و نفوذ در بازار این است که استراتژی هدف‌گذاری شده در بازار کدام است. توسعه بازار بر کشف بازارهای جدید برای تبلیغات، مانند گروه سنی جدید، علاقه خاص یا موقعیت جغرافیایی متمرکز است. نفوذ در بازار برای افراد موجود در بازار موجود که از قبل از محصول شما آگاه هستند، انگیزه ایجاد می کند.

رقابت

بازاریابی محصول موثر اغلب بسیار رقابتی است. توسعه و نفوذ بازار از استراتژی های مختلفی برای مدیریت این رقابت استفاده می کند. توسعه بازار اغلب بازارهای جدیدی را پیدا می کند که در آن رقابت کمتری برای محصول وجود دارد. نفوذ در بازار اغلب به طور مستقیم با محصولات موجود در همان بازار از سایر شرکت ها رقابت می کند و سعی می کند از طریق تبلیغات، قیمت گذاری و تبلیغات مزیت کسب کند.

خطر

هم توسعه بازار و هم نفوذ در بازار بر روی یک محصول موجود تمرکز می کنند، که تا حدی خطر را کاهش می دهد زیرا نیازی به صرف هزینه یا زمان برای توسعه محصول ندارید. با این حال، نفوذ در بازار استراتژی رشد با کمترین ریسک کلی است، زیرا محصولی آشنا در یک بازار آشنا است. توسعه بازار کمی ریسک بیشتری دارد زیرا بازار جدید با محصول شما ناآشنا است و ممکن است به طور غیرقابل پیش بینی پاسخ دهد.

تبلیغات

انواع تبلیغاتی که شرکت ها هنگام تلاش برای رشد پایگاه مشتری یک محصول استفاده می کنند، بسته به اینکه از توسعه بازار یا نفوذ به بازار استفاده می کنند، متفاوت است. تبلیغات توسعه بازار در جذب مشتریان جدید تخصص دارند، بنابراین ممکن است از استراتژی هایی مانند تغییر نام محصول، تبلیغ استفاده غیرمنتظره یا ایجاد فروش ویژه برای یک بازار خاص استفاده کنند. تبلیغات نفوذ در بازار برای مشتریان فعلی جذاب است، که ممکن است شامل کوپن های ارسال شده از طریق خبرنامه یا لیست های ایمیل، قیمت های ویژه برای اعضای کارت وفاداری یا کاهش موقت قیمت باشد.

انتخاب بین استراتژی های توسعه و نفوذ

در اینجا مواردی وجود دارد که هنگام انتخاب بین استراتژی های نفوذ در بازار یا توسعه باید در نظر بگیرید:

منابع خود را تجزیه و تحلیل کنید

استراتژی های رشد اغلب به منابعی مانند پول، زمان و تحقیقات بازار برای اجرا نیاز دارند. منابعی که شرکت شما در اختیار دارد ممکن است بر استراتژی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر می خواهید از استراتژی توسعه بازار استفاده کنید و محصول خود را به وضعیت جدیدی معرفی کنید، ممکن است برای خرید فروشگاه در آن منطقه به پول نیاز داشته باشید. اگر پول کافی برای خرید آن فروشگاه ها ندارید، رویکرد نفوذ در بازار ممکن است برای شرکت شما بهتر عمل کند.

سن شرکت خود را در نظر بگیرید

سن شرکت شما می تواند تعیین کند که هنگام استفاده از استراتژی رشد چقدر می توانید ریسک کنید. به عنوان مثال، یک شرکت قدیمی ممکن است منابع بیشتری داشته باشد که به آنها امکان می دهد استراتژی توسعه بازار را دنبال کنند. شرکت‌های قدیمی‌تر نیز ممکن است برخی از شناخت برند را به آنها متصل کرده باشند، که مشتریان در یک بازار جدید هنوز هم ممکن است آن را بدانند.

در مورد یک استراتژی بلند مدت یا کوتاه مدت تصمیم بگیرید

طول استراتژی رشد شما ممکن است تاکتیکی را که هنگام گسترش بازار محصول خود استفاده می کنید تغییر دهد. نفوذ در بازار برای گسترش کوتاه مدت با تبلیغات مختصر و فروش با زمان محدود خوب است. توسعه بازار معمولاً مدت زمان بیشتری طول می کشد و به منظور رشد دائمی یک بازار جدید در دراز مدت است.

استفاده از توسعه بازار و نفوذ در بازار با هم

در حالی که توسعه و نفوذ بازار دارای چندین تفاوت هستند، آنها متضاد یکدیگر نیستند و اغلب با هم برای کمک به رشد یک محصول استفاده می شوند. می توانید از نفوذ در بازار برای ایجاد برند محصول خود استفاده کنید، سپس از توسعه بازار برای گسترش به بازارهای جدید استفاده کنید. برخی از شرکت‌های بزرگتر ممکن است کمپین‌های توسعه و نفوذ متفاوتی داشته باشند که همزمان اتفاق می‌افتد.

سایر استراتژی های رشد

دو استراتژی اصلی رشد دیگر وجود دارد:

توسعه محصول

توسعه محصول یک استراتژی است که یک محصول جدید را به بازار موجود معرفی می کند. این تکنیک به کاهش ریسک معرفی یک محصول جدید با نشان دادن آن به بازارهای فعلی شما، جایی که مشتریان بالقوه دارید، کمک می کند. به عنوان مثال، اگر در یک بستنی فروشی کار می کنید، می توانید ساندویچ بستنی جدید خود را در بزرگترین فروشگاه خود تبلیغ کنید تا اطمینان حاصل کنید که افراد زیادی در مورد آن می دانند.

تنوع بخشی

تنوع، عمل تبلیغ یک محصول جدید در بازار جدید است. به عنوان مثال، اگر کفش‌های ورزشی تناسب اندام را به دوندگان می‌فروشید، می‌توانید خط جدیدی از کفش‌های ورزشی شیک برای نوجوانان ایجاد کنید تا شرکت خود را متنوع کنید. متنوع‌سازی خطرناک‌ترین استراتژی رشد است زیرا هم مشتری و هم محصول ناآشنا هستند، اما بیشترین پتانسیل رشد را دارد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *