بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مهارت های میانجی چیست؟ تعریف و مثال

مهارت های میانجی چیست؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

یک میانجی به عنوان یک شخص ثالث بی طرفانه در بحث بین دو یا چند طرف متعارض عمل می کند. آنها مسئول تسهیل گفتگوها، اطمینان از غیر عادی ماندن جلسات و تعیین یک نتیجه عادلانه هستند. تبدیل شدن به یک میانجی موفق مستلزم توسعه یک مجموعه مهارت خاص است.

در این مقاله از ایوسی، مهارت‌های میانجی را تعریف می‌کنیم، ۱۹ مثال برای در نظر گرفتن ارائه می‌دهیم، مراحل بهبود مهارت‌های شما را ترسیم می‌کنیم، نمونه‌هایی از استفاده از مهارت‌های میانجی را در محل کار ارائه می‌دهیم و در مورد چگونگی برجسته کردن مهارت‌های خود هنگام جستجوی شغل به عنوان میانجی بحث می‌کنیم.

مهارت های میانجی چیست؟

مهارت‌های میانجی، توانایی‌هایی هستند که افراد برای کار با افراد مختلف و حل تعارض‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. این مهارت ها به میانجی ها کمک می کند تا تحت شرایط مختلف کار کنند تا بحث را تسهیل کنند تا اطمینان حاصل شود که طرف های درگیر می توانند به توافق برسند. با این حال، این مهارت ها با مهارت های مذاکره متفاوت است، که شامل همکاری طرفین برای توافق به جای استفاده از شخص ثالث برای انجام این کار است.

مطالب مرتبط: ۱۲ مهارت مهم مذاکره: تعاریف و مثال ها

۱۹ نمونه از مهارت های میانجیگری

اگر واسطه‌ها در زمینه خاصی تخصص داشته باشند، به مهارت‌های متفاوتی نیاز دارند. برای مثال، میانجی‌گرانی که بر میانجی‌گری حقوقی تمرکز می‌کنند باید درک فنی از قانون ایجاد کنند. با این حال، برخی از توانایی ها ممکن است برای همه انواع واسطه ها مفید باشد. برخی از نمونه‌هایی از مهارت‌های مهم برای میانجی‌ها برای توسعه عبارتند از:

۱. گوش دادن فعال

گوش دادن فعال به شما کمک می کند تا روی صحبت های گوینده تمرکز کنید تا پیام او را به بهترین شکل درک کنید. به عنوان یک میانجی، باید مهارت‌های گوش دادن فعال عالی داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که حرف‌های طرفین را می‌شنوید و حفظ می‌کنید. این می تواند به شما کمک کند تا بعداً هنگام تجزیه و تحلیل موقعیت برای تصمیم گیری نهایی، جزئیات خاصی را به خاطر بیاورید.

۲. سازگاری

کار به عنوان میانجی شامل کار با افراد مختلف در موقعیت ها، مکان ها و محیط های مختلف است. شما باید بتوانید رویکرد خود را بر اساس محیطی که در آن کار می کنید و شخصیت ها یا پاسخ های طرفین درگیر تطبیق دهید. به طور مشابه، سازگاری به شما کمک می کند تا دیدگاه های هر طرف را در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیمات منصفانه بگیرید.

۳. هوشیاری

میانجیگری مؤثر مستلزم هوشیاری است تا بتوانید هر جنبه از یک موقعیت را به طور کامل درک کنید. این به شما کمک می‌کند تا نه تنها بر آنچه که طرفین می‌گویند، بلکه بر نحوه بیان آن‌ها، نشانه‌های غیرکلامی آنها و نحوه پاسخ سایرین درگیر تمرکز کنید. هوشیاری نسبت به هر یک از این عوامل ممکن است به شما در تعیین زمان پرسیدن سؤالات بیشتر، شناسایی موانع بالقوه برای پیشرفت یا کشف انگیزه های پنهان کمک کند.

۴. قابلیت نزدیک شدن

داشتن یک رفتار نزدیک به عنوان یک میانجی به این معنی است که شما همدل، دوستانه و محترم هستید. طرفین شما را به عنوان فردی می بینند که می توانند به آنها اعتماد کنند و آنها را تشویق می کنند که با شما صادق باشند. در عوض، شما با دقت گوش می دهید، به احساسات آنها احترام می گذارید و نگرانی واقعی برای رفاه آنها را نشان می دهید.

۵. ارتباطات

مهارت های ارتباطی به چگونگی پردازش و به اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران اشاره دارد. با داشتن مهارت های ارتباطی خوب، ممکن است بتوانید مهم ترین جزئیات یک جلسه را خلاصه کنید و متوجه شوید. این همچنین ممکن است به شما کمک کند تا آنچه را که طرفین می گویند برای حذف احساسات و تمرکز صرفاً بر روی حقایق، اصلاح کنید.

۶. حل تعارض

مهارت های حل تعارض برای شما ضروری است تا بتوانید هنگام میانجیگری به مصالحه برسید. این مهارت به شما کمک می کند تا راه حل صلح آمیز ایده آل را برای یک مسئله تعیین کنید. همچنین ممکن است بتوانید دیدگاه های دیگران را در نظر بگیرید، تعیین کنید که چه نتیجه ای منصفانه برای همه درگیر است و به هر فردی توضیح دهید که چرا این قطعنامه منصفانه است.

بیشتر بخوانید: مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال

۷. تفکر خلاق

مهارت های تفکر خلاق به شما کمک می کند تا در طول میانجی گری تمام دیدگاه ها و احتمالات را در نظر بگیرید. فکر کردن در مورد همه دیدگاه ها و توضیح آنها برای دیگران به ایجاد درک مشترک از موقعیت کمک می کند. همچنین، در نظر گرفتن احتمالات دیگر می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات یا دیدگاه‌ها را مجدداً تعریف یا چارچوب‌بندی کنید تا احتمالات دیگری را که شما یا طرفین ممکن است در نظر نگرفته‌اید، بیابید.

۸. اعتبار

به عنوان یک میانجی، باید اعتبار خود را تثبیت کنید تا طرفین به شما اعتماد کنند و به شما احترام بگذارند. این شامل ارائه مداوم و موفقیت آمیز خود در توضیح مفاهیم یا موقعیت های پیچیده است. برای حفظ اعتبار خود، همچنین مهم است که از قول دادن به چیزهایی که قادر به انجام آنها نیستید خودداری کنید، اما به قول هایی که می دهید عمل کنید.

۹. همدلی

همدلی به هوش هیجانی و توانایی شما در درک دیگران و احساسات آنها مربوط می شود. داشتن همدلی به شما کمک می کند تا با دیگران رابطه برقرار کنید و درک واقعی از نگرانی ها و علایق آنها داشته باشید. به طور مشابه، همدلی ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید چرا افراد در طول میانجیگری به روش‌های خاصی عمل می‌کنند یا پاسخ می‌دهند.

۱۰. مدیریت تعامل

به عنوان یک میانجی، برای شما مهم است که بتوانید کنترل جلسات را حفظ کنید. شما مسئول نظارت بر تعاملات پیچیده هستید و به عنوان تسهیل کننده عمل می کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها متمرکز و سازنده هستند. مدیریت تعاملات ممکن است شامل تعیین زمان برگزاری جلسات خصوصی اضافی، ایجاد قوانین اساسی، پیش بینی احساسات قوی و مدیریت نحوه تعامل افراد با یکدیگر باشد.

۱۱. تحقیق

مهارت‌های تحقیق به شما کمک می‌کند سؤالات خوبی بپرسید و پاسخ‌ها را روشن کنید. این به شما این امکان را می دهد که حیاتی ترین احساسات، اطلاعات یا علایق را در یک موقعیت و زمانی که احتمال دستیابی به مصالحه یا توافق وجود دارد، تعیین کنید. به طور مشابه، مهارت‌های تحقیقی ممکن است به شما در انتخاب مؤثرترین روش‌های پرسش یا تحقیق کمک کند.

۱۲. عینیت

هدفمند باقی ماندن به عنوان یک میانجی ضروری است تا بتوانید اطلاعات را ارزیابی کنید، منطقی و منصفانه فکر کنید و عمل کنید. عینیت به شما کمک می‌کند که از جانبداری یک طرف بر طرف دیگر یا درگیر شدن عاطفی در میانجیگری اجتناب کنید. همچنین مهم است که بتوانید تکنیک ها یا رویکردهای مختلف پرسشگری را امتحان کنید زیرا می توانید تشخیص دهید که چه زمانی ممکن است چیزی را از دست بدهید.

۱۳. صبر

میانجی بودن نیاز به صبر با هر یک از طرفین دارد تا از ملاقات با شما احساس راحتی کند. با صبور بودن، ممکن است روابط قوی تری با طرفین ایجاد کنید و فرآیند میانجیگری را موثرتر کنید. برعکس، بی حوصلگی ممکن است منجر به عدم همکاری طرفین شود یا احترام خود را نسبت به شما از دست بدهند.

۱۴. پشتکار

پشتکار به شما کمک می کند الزامات یک موقعیت را شناسایی کرده و به آن متعهد شوید. این ممکن است در صورت مواجهه با مخالفت یا عدم همکاری در طول فرآیند، از دلسردی شما جلوگیری کند. با این حال، با تمایل به استقامت، ممکن است بتوانید از تکنیک های مناسب برای رسیدن به یک سازش با موفقیت استفاده کنید.

۱۵. اقناع

مهارت های متقاعد کننده ممکن است به شما در ایجاد انگیزه در طرف های غیرهمکار کمک کند. شما باید بتوانید ایده هایی را به اشتراک بگذارید که می تواند بر درک دیگران از موقعیت تأثیر بگذارد. با این حال، به همان اندازه ضروری است که هنگام متقاعد کردن طرفین برای در نظر گرفتن دیدگاه‌های دیگر یا موافقت با یک مصالحه، قضاوت خوبی انجام دهید.

۱۶. حل مسئله

به عنوان یک میانجی، برای حل بن بست ها و تشویق همکاری به مهارت های عالی حل مسئله نیاز دارید. این ممکن است شامل ایجاد یک محیط حمایت کننده و همدلانه یا پیشنهاد ایده هایی باشد که ممکن است طرف های دیگر قبلاً در نظر نگرفته باشند. با این حال، قبل از اینکه بخواهید راه حلی ارائه دهید، باید شرایط را کاملا درک کنید.

بیشتر بخوانید: مهارت های حل مسئله: تعاریف و مثال ها

۱۷. خودکنترلی

خودکنترلی برای حفظ عینیت به عنوان یک واسطه ضروری است. شما باید از درگیر شدن عاطفی با طرفین یا نشان دادن احساسات واقعی خود اجتناب کنید زیرا ممکن است بر آموخته های شما تأثیر بگذارد یا قضاوت شما را مختل کند. با این حال، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن ممکن است نیاز داشته باشید که احساسات خود را جعل کنید تا از مهمانی ها بیشتر بیاموزید.

۱۸. درایت

درایت به نحوه برخورد شما در تعامل با طرفین اشاره دارد. باید حواس تان باشد که چه می گویید و چگونه آن را بیان می کنید. با درایت بودن به شما کمک می کند از ناراحتی مهمانی های خود جلوگیری کنید و می توانید روابط خوبی با آنها ایجاد کنید.

۱۹. امانتداری

میانجیگری مؤثر مستلزم آن است که طرفین درگیر به شما اعتماد کنند و مکالمات را محرمانه نگه دارید. این به تشویق آنها کمک می کند تا اطلاعات خود را آشکارا با شما به اشتراک بگذارند و آنها را با این روند همکاری بیشتری می کند. در نتیجه، ممکن است بتوانید بهترین اطلاعات را برای رسیدن به منصفانه ترین مصالحه جمع آوری کنید.

چگونه می توان مهارت های میانجی را بهبود بخشید

اگر می‌خواهید مهارت‌های خود را به عنوان یک میانجی بهبود بخشید، مراحل زیر را باید دنبال کنید:

۱. آموزش کامل

تکمیل آموزش رسمی یا کسب گواهینامه حرفه ای ممکن است به شما در توسعه مهارت های میانجی ضروری کمک کند. بیشتر ایالت ها قبل از اینکه بتوانید به عنوان یک میانجی تمرین کنید، از شما می خواهند ۲۰ تا ۴۰ ساعت آموزش داشته باشید، و این اغلب شامل کار تحت نظارت یک میانجی دیگر می شود. این به شما امکان می دهد تا تجربه عملی و درک بهتری از مجموعه مهارت های مورد نیاز یک میانجی کسب کنید.

۲. میانجیگری را تمرین کنید

تمرین واسطه گری در موقعیت های غیررسمی را در نظر بگیرید تا تکنیک های مختلف را امتحان کنید. به عنوان مثال، ممکن است خدمات خود را به صورت داوطلبانه به دوستان یا اعضای خانواده ارائه دهید تا از آنها استفاده کنند. این ممکن است به شما در درک نحوه به کارگیری مهارت های خود یا شناسایی زمینه های بالقوه بهبود کمک کند.

۳. بازخورد بخواهید

از هر فردی که با او کار می کنید در پایان جلسات میانجیگری خود بازخورد بخواهید. آنها را تشویق کنید تا افکار صادقانه خود را در مورد نحوه برخورد شما با موقعیت و احساساتشان به اشتراک بگذارند. از بازخورد آنها برای ارزیابی عملکرد خود استفاده کنید و به کارهایی که با موفقیت انجام می دهید فکر کنید.

مطالب مرتبط: نحوه درخواست بازخورد

مهارت های میانجی در محل کار

در اینجا چند نمونه از زمانی که می توانید از مهارت های میانجی در محل کار استفاده کنید آورده شده است:

  • سوال پرسیدن از طرفین در مورد تجربیاتشان

  • ایجاد روابط با احزاب

  • با در نظر گرفتن دیدگاه هر یک از طرفین درگیر

  • توضیح نتیجه میانجیگری

  • تصمیم گیری نهایی در مورد یک موقعیت

  • ارائه گزینه هایی برای مصالحه

چگونه مهارت های میانجی را برجسته کنیم

همانطور که برای شغل درخواست می دهید، مهم است که مهارت های خود را برجسته کنید تا نشان دهید که چرا کاندیدای خوبی هستید. توانایی های شما ممکن است شما را از سایر نامزدها متمایز کند و نشان دهد که چگونه می توانید شرایط شغلی را برآورده کنید. در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام نشان دادن مهارت های میانجی خود در نظر بگیرید:

مهارت های میانجی در رزومه

بخشی از رزومه خود را به بحث در مورد مهارت های سخت و نرم خود اختصاص دهید. شرح شغل موقعیتی را که برای آن درخواست می‌دهید مرور کنید تا مطمئن شوید که مهارت‌هایی را که آن درخواست می‌کنید درج کرده‌اید. همانطور که فهرستی از مهارت های خود ایجاد می کنید، آنها را به روشی منطقی سازماندهی کنید تا خواننده آن را دنبال کند و در نظر داشته باشد که از صفت ها برای نشان دادن مهارت خود در قوی ترین مهارت های خود استفاده کنید.

مطالب مرتبط: مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم

مهارت های میانجی در نامه پوششی

نوشتن یک نامه به شما امکان می دهد بیشتر از شخصیت و تجربیات خود به اشتراک بگذارید. در حالی که نامه های جلد معمولاً فقط یک صفحه طول دارند، مهم است که چشمگیرترین پروژه ها یا دستاوردهای خود را برجسته کنید. از این مثال ها برای حمایت از ادعاهای خود در مورد مهارت های خود استفاده کنید و نحوه به کارگیری آنها را در سناریوهای دنیای واقعی نشان دهید.

مهارت های میانجی در مصاحبه شغلی

در طول مصاحبه شغلی، مهم است که نمونه های عمیقی از تجربیات خود را به اشتراک بگذارید. در مورد اینکه چگونه از مهارت های خود استفاده کرده اید صحبت کنید و قبل از مصاحبه به این فکر کنید که چه مهارت هایی را بزرگترین نقاط قوت و ضعف خود می دانید و چرا. در مصاحبه خود، همچنین ممکن است در مورد آموزش قبلی خود یا کارهایی که برای بهبود مهارت های میانجی خود انجام می دهید صحبت کنید.

مقالات مرتبط بیشتر:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *