بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

استراتژی توسعه بازار چیست؟ (تعریف، نکات و مثال)

مشاغل بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

شرکت ها همیشه به دنبال راه هایی برای جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد هستند. ایجاد یک استراتژی توسعه بازار می تواند به کسب و کارها کمک کند تا جایی که فرصت هایی برای رشد وجود دارد شناسایی کنند. اگر به دنبال گسترش محصولات و خدماتی هستید که ارائه می‌دهید یا مخاطبان هدف جدیدی را کشف می‌کنید، ممکن است یاد بگیرید که چگونه یک استراتژی توسعه بازار موثر را اجرا کنید.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می‌دهیم که استراتژی توسعه بازار چیست، درباره چرایی اهمیت آن بحث می‌کنیم، گام‌هایی را که می‌توانید برای توسعه آن بردارید به اشتراک می‌گذاریم و نمونه‌ای از یک استراتژی توسعه موفق بازار را ارائه می‌دهیم.

مطالب مرتبط: درک مبانی توسعه استراتژی

استراتژی توسعه بازار چیست؟

استراتژی توسعه بازار یک استراتژی رشد کسب و کار است که بر معرفی محصولات موجود به بازارهای جدید تمرکز دارد. شرکت ها اغلب از استراتژی های توسعه بازار برای شناسایی و توسعه فرصت های جدید برای فروش محصولات خود در بازارهایی که قبلاً کشف نشده بودند استفاده می کنند. به عنوان مثال، شرکتی که تلفن های همراه تولید می کند و آنها را به مشتریان در ایران می فروشد، ممکن است تصمیم بگیرد که تبلیغات و فروش همان تلفن های همراه را در ترکیه آغاز کند تا به مشتریان جدید دست یابد.

شرکت ها همچنین می توانند از استراتژی توسعه بازار برای ایجاد یک خط محصول جدید برای فروش به مشتریان جدید یا فروش مجدد به مشتریان فعلی استفاده کنند. به عنوان مثال، همان شرکتی که تلفن های همراه تولید می کند ممکن است تصمیم بگیرد که تولید ساعت های هوشمند را آغاز کند. این محصول جدیدی است که آنها می توانند به مشتریان فعلی خود بفروشند و برای مشتریان جدید تبلیغ کنند.

چرا داشتن یک استراتژی توسعه بازار مهم است؟

داشتن یک استراتژی توسعه بازار بسیار مهم است زیرا می تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان بیشتری از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید و کسب و کار خود را توسعه دهید. ایجاد یک استراتژی توسعه بازار حرفه ای نیز می تواند به شما کمک کند:

  • کیفیت محصولات یا خدمات خود را بهبود بخشید

  • مشتریان جدید به دست آورید

  • فروش مشتریان فعلی

  • محصولات یا خدمات جدید را توسعه دهید

  • افزایش حاشیه درآمد

  • ایجاد انعطاف پذیری سازمانی

  • حمایت از رشد بلند مدت شرکت

  • سرنخ و فروش بیشتری ایجاد کنید

  • ارزش بیشتری را به مشتریان ارائه دهید

  • آگاهی از برند را افزایش دهید

  • هزینه تولید خود را در هر واحد کاهش دهید

مطالب مرتبط: ۲۲ نمونه از استراتژی های رشد

چگونه یک استراتژی توسعه بازار ایجاد کنیم

در حالی که هر کسب و کار ممکن است رویکرد کمی متفاوت برای ایجاد یک استراتژی توسعه بازار داشته باشد که با صنعت، محصولات و اهداف آنها همسو باشد، برخی از مراحل اساسی وجود دارد که می توانید برای شروع انجام دهید. در اینجا چند دستورالعمل وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک استراتژی توسعه بازار موثر دنبال کنید:

۱. درباره فرصت های توسعه خود تحقیق کنید

قبل از گسترش به بازار جدید یا ایجاد یک محصول جدید، مهم است که مشخص کنید بزرگترین فرصت های توسعه شما چیست. این می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام فرصت ممکن است موفق ترین باشد و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد تا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند. برای شروع تحقیق در مورد فرصت های توسعه خود، می توانید:

  • مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید: اگر قصد دارید محصول خود را به بازار جدیدی معرفی کنید، با شناسایی مخاطبان هدف خود شروع کنید. می توانید یک شخصیت خریدار ایجاد کنید تا به شما در ارزیابی انگیزه ها، جمعیت شناسی و پیشینه این مخاطبان هدف کمک کند و تعیین کنید که آیا محصول شما ممکن است آنها را مورد علاقه خود قرار دهد یا خیر.

  • بازار خود را تجزیه و تحلیل کنید: هنگامی که مخاطبان هدف شما را شناسایی کردید، تحقیقات بازار را انجام دهید تا مشخص کنید رقبای بالقوه شما چه کسانی هستند. تجزیه و تحلیل SWOT را برای تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای رقابتی تکمیل کنید.

  • از مشتریان فعلی خود نظرسنجی کنید: اگر قصد دارید خط تولید فعلی خود را برای فروش بیشتر مشتریان فعلی گسترش دهید، مطمئن شوید که آنها چه می خواهند و چگونه می توانید ارزش بیشتری ارائه دهید. شما می توانید قبل از اینکه مشتریان خود را توسعه دهید، نظرسنجی کنید تا مشخص کنید که آیا آنها به محصولات جدید شما علاقه مند هستند یا خیر.

مرتبط: ۴ مرحله برای ساختن شخصی خریدار شما

۲. اهداف رشد خود را تعیین کنید

در نظر بگیرید که امیدوارید با معرفی یک محصول جدید یا گسترش در بازار جدید، در کدام حوزه از کسب و کار خود رشد کنید. برخی از حوزه‌های کلیدی که ممکن است روی آنها تمرکز کنید عبارتند از:

  • حراجی

  • سود خالص

  • کارمندان

  • محصولات

  • مشتریان یا کاربران

  • موقعیت های جغرافیایی

سپس برای هر حوزه ای که می خواهید روی آن تمرکز کنید، یک هدف SMART ایجاد کنید. هدف SMART هدفی است خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان. به عنوان مثال، اگر می خواهید روی افزایش فروش تمرکز کنید، هدف SMART شما ممکن است افزایش فروش ۳۰ درصدی در شش ماه آینده باشد. استفاده از این روش می تواند به شما در شناسایی اهداف روشن و عملی کمک کند که می توانید با تیم خود، سهامداران کلیدی و مدیران شرکت به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک هدف هوشمند بنویسیم (و چگونه کار می کنند)

۳. تخصیص منابع

بعد، در نظر بگیرید که چه منابع کلیدی برای رسیدن به اهداف رشد خود نیاز دارید. این منابع می تواند از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت باشد، اما اغلب شامل مواد خام، تجهیزات، نرم افزار، کارکنان، مواد بازاریابی و بودجه اولیه می شود. می توانید فهرستی ایجاد کنید تا به شما در پیگیری این منابع کمک کند یا از ابزار مدیریت پروژه برای کمک به سازماندهی خود استفاده کنید. شما می توانید از یک موتور جستجو برای تحقیق در مورد ابزارهای مختلف نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید و یکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

پس از اینکه فهرستی از منابع کلیدی مورد نیاز خود را تهیه کردید، ممکن است شروع به شناسایی این منابع کنید که از کجا می توانید آنها را تهیه کنید. یک گزینه پشتیبان برای هر منبع در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که به خوبی آماده هستید تا خط تولید خود را گسترش دهید یا محصولات موجود خود را به بازار جدیدی معرفی کنید. این می تواند به شما کمک کند از موفقیت آمیز بودن راه اندازی اولیه اطمینان حاصل کنید.

۴. یک برنامه بازاریابی تهیه کنید

هنگامی که منابع لازم را تخصیص دادید، با تیم بازاریابی خود برای ایجاد برنامه ای برای عرضه محصول جدید یا معرفی محصول موجود به مشتریان جدید همکاری کنید. این می تواند به شما در ایجاد آگاهی از برند و ایجاد تقاضا کمک کند. برخی از کانال ها و فرصت های بازاریابی که ممکن است برای ایجاد یک برنامه استراتژیک در نظر بگیرید عبارتند از:

می‌توانید تحقیقاتی را که درباره مخاطبان هدف خود گردآوری کرده‌اید، دوباره بررسی کنید تا مشخص کنید که از کدام کانال‌های بازاریابی بیشتر استفاده می‌کنند. با تیم بازاریابی خود کار کنید تا KPI هایی را برای کمپین خود ایجاد کنید، مانند تعداد افرادی که به آنها دسترسی پیدا کرده اید یا تعداد کلیک هایی که به وب سایت شما برگشته است. سپس این KPIها را در طول کمپین ردیابی کنید تا زمینه های بهبود را شناسایی کرده و پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک استراتژی بازاریابی برنامه ریزی کنیم

۵. محصول خود را راه اندازی کنید

زمانی که تحقیقات و برنامه ریزی خود را کامل کردید، وقت آن است که محصول جدید خود را عرضه کنید یا محصولات موجود خود را به بازار جدیدی معرفی کنید. برای افزایش احتمال موفقیت، آشکارا با تیم خود در مورد اهداف، پیشرفت و مراحل اقدام خود ارتباط برقرار کنید. می توانید کمپین و برنامه فروش کلی خود را به اعضای کلیدی تیم ارائه دهید تا مطمئن شوید که متوجه می شوند چه وظایفی را بر عهده دارند و چگونه برای سنجش موفقیت برنامه ریزی می کنید. به‌روزرسانی‌های منظم وضعیت را در مورد جدول زمانی راه‌اندازی، وظایف آتی و ضرب‌الاجل‌ها ارائه دهید تا به تیم خود کمک کنید تا سازماندهی شده و در مسیر خود باقی بماند.

بیشتر بخوانید: ۸ نوع کمپین بازاریابی برای رونق کسب و کار

۶. نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید

پس از اینکه محصول جدید خود را راه اندازی کردید یا در بازار جدیدی گسترش یافتید، ردیابی نتایج خود را شروع کنید تا مطمئن شوید که اهداف خود را برآورده می کنید و مشتریان خود را راضی می کنید. در اسرع وقت شروع به جمع آوری داده های فروش کنید. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا میزان موفقیت راه اندازی خود را ارزیابی کنید و تخمین بزنید که آیا می توانید پیش بینی های خود را برآورده کنید یا خیر. همچنین می تواند به شما در شناسایی زمینه های بهبود و بهینه سازی کمپین خود کمک کند تا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند.

در نهایت، از این داده ها برای ارائه یافته های خود به سهامداران و مدیران اصلی شرکت استفاده کنید. این می تواند به شما کمک کند تا توضیح دهید که نتایج استراتژی توسعه بازار شما چیست و در آینده چه اقداماتی را می خواهید انجام دهید.

مرتبط: راهنمای کامل شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI)

نکاتی برای ایجاد استراتژی توسعه بازار

در اینجا چند نکته برای کمک به ایجاد یک استراتژی توسعه بازار موثر وجود دارد:

  • از ارتباطات شفاف استفاده کنید: برای اجرای یک استراتژی موفقیت آمیز توسعه بازار، مهم است که مطمئن شوید که هر یک از اعضای تیم شما اهداف شما و وظایفی که بر عهده دارند را درک می کنند. از زبان ساده برای به اشتراک گذاشتن جزئیات مهم استفاده کنید و به طور منظم با اعضای تیم چک کنید تا به هر سوالی که ممکن است داشته باشند پاسخ دهید.

  • جزئیات مهم را مستند کنید: برای مستندسازی جزئیات کلیدی استراتژی توسعه بازار خود وقت بگذارید. این می تواند به شما کمک کند استراتژی خود را به ذینفعان مهم ارائه دهید و در هر مرحله از برنامه خود مرجعی برای بازدید مجدد در اختیار شما قرار دهد.

  • روی نرم‌افزار و ابزار مناسب سرمایه‌گذاری کنید: درباره برنامه‌ها و ابزارهای نرم‌افزاری مختلف تحقیق کنید که می‌توانند به شما در ردیابی KPIهایی که برای اندازه‌گیری رشد کسب‌وکارتان انتخاب کرده‌اید، کمک کنند. سرمایه گذاری روی نرم افزار مناسب می تواند ارتباطات را بهبود بخشد، کارایی را افزایش دهد و در زمان صرفه جویی کند.

  • انعطاف پذیر باشید : گسترش به یک بازار جدید یا توسعه محصول جدید مستلزم توانایی انطباق با روندهای جدید مصرف کننده و تغییرات صنعت به هنگام ظهور است. استراتژی توسعه بازار خود را مرتباً مرور کنید و به KPIهای خود توجه کنید تا مشخص کنید که آیا اجزای خاصی از برنامه شما نیاز به تنظیم دارند یا خیر.

مثال استراتژی توسعه بازار M

در اینجا مثالی از نحوه استفاده یک شرکت از استراتژی توسعه بازار برای جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد آورده شده است:

یک پلتفرم رسانه اجتماعی جدید که به طور انحصاری برای دانشگاه بریجمونت طراحی شده است، در محوطه دانشگاه مورد توجه قرار گرفته است. با رشد پلت فرم، شرکتی که پلتفرم رسانه های اجتماعی را توسعه داده است متوجه می شود که فرصتی برای دسترسی به کاربران سایر کالج ها و دانشگاه ها وجود دارد. این شرکت خط‌مشی‌های حساب خود را به‌روزرسانی می‌کند تا به هر کسی که دانشجوی کالج است اجازه ثبت نام بدهد. پلت فرم رسانه های اجتماعی به تدریج رشد می کند زیرا دانش آموزان بیشتری به دوستان خود در مدارس مختلف در مورد این پلت فرم می گویند. پس از گسترش موفقیت آمیز پلت فرم رسانه های اجتماعی به سایر کالج ها و دانشگاه ها، این شرکت به افرادی که دانشجو نیستند اجازه می دهد تا در این پلت فرم ثبت نام کنند.

آنها در مورد این بخش مشتری جدید تحقیق می کنند و تغییرات جزئی در پلت فرم رسانه اجتماعی خود ایجاد می کنند تا آن را فراگیرتر کنند. سپس یک برنامه بازاریابی برای کمک به معرفی پلت فرم رسانه های اجتماعی خود به کاربران جدید ایجاد می کنند. با گسترش آهسته از یک مخاطب هدف به مخاطب دیگر، این شرکت قادر است به تدریج پلت فرم رسانه های اجتماعی را برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان مختلف تنظیم کند. این به آنها کمک می کند تا کیفیت محصول خود را بهبود بخشند، ارزش بیشتری را برای کاربران فعلی فراهم کنند و کاربران جدید را جذب کنند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *