بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه نوشتن یک هدف هوشمند (و نحوه کار آنها)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هر زمان که هدفی را ایجاد می کنید، مهم است که هدفی قابل دستیابی داشته باشید. همانطور که هدف بعدی خود را تعیین می کنید، به جای آن یک هدف SMART ایجاد کنید. نه تنها دست یافتنی تر خواهد بود، بلکه شما را بر روی آرزوهای خود متمرکز می کند، به شما کمک می کند در مسیر خود بمانید، مطمئن شوید که هدف با اهداف دیگر شما مرتبط است و موارد دیگر. در این مقاله، هدف SMART را تعریف می کنیم و مراحلی را برای ایجاد هدف خود در اختیار شما قرار می دهیم.

هدف SMART چیست؟

هدف SMART به هدف یک فرد برای دستیابی به نتیجه دلخواه خود با استفاده از مجموعه خاصی از معیارها اشاره دارد. این چارچوب به شما کمک می کند تا اهدافی را بنویسید که تاثیرگذارتر و دست یافتنی تر باشند. SMART مخفف اصطلاحات زیر است:

  • اختصاصی: چه چیزی را می خواهید انجام دهید و برای رسیدن به این هدف چه خواهید کرد؟ این شامل مشخص بودن هر بخش از هدف SMART شما است.
  • قابل اندازه گیری: از چه داده هایی برای اندازه گیری هدف استفاده می شود؟ قابل اندازه‌گیری کردن هدف به شما کمک می‌کند پیشرفت خود را پیگیری کنید.
  • دست یافتنی: آیا دستیابی به این هدف امکان پذیر است؟ دستیابی به هدف، موفقیت آن را تضمین می کند.
  • مرتبط: چرا این هدف مهم است؟ اطمینان یافتن از مرتبط بودن هدف شما تضمین می کند که با سایر اهداف کلان یا بهتر بگوییم نهایی شما مرتبط است.
  • محدود به زمان: چه زمانی هدف باید تکمیل شود؟ این دوره زمانی را در نظر می گیرد که باید به این هدف دست یافت.

داشتن هدف SMART به معنای استفاده از هر یک از این اصطلاحات برای ایجاد یک هدف خاص است. وقتی اهدافی را بدون در نظر گرفتن این معیارها ایجاد می‌کنید، شانس بیشتری برای برآورده نشدن این آرزوها وجود دارد.

مرتبط: اهداف هوشمند: تعریف و مثال

چگونه یک هدف هوشمند بنویسیم

در اینجا مراحلی وجود دارد که باید هنگام نوشتن یک هدف SMART دنبال کنید:

  1. نوع هدف را در نظر بگیرید.
  2. آن را مشخص کنید.
  3. آن را قابل اندازه گیری کنید.
  4. آن را قابل دستیابی کنید.
  5. آن را مرتبط کنید.
  6. آن را محدود به زمان کنید.

۱. نوع هدف را در نظر بگیرید

قبل از شروع نوشتن هدف خود، مهم است که نوع هدفی را که می خواهید به آن برسید در نظر بگیرید. در نظر بگیرید که آیا می خواهید چیزی بسازید، چیزی را بهبود بخشید، چیزی را پس انداز کنید، چیزی را کاهش دهید یا هر چیز دیگری با ماهیت مشابه. این به شما کمک می کند تا دقیقاً آنچه را که می خواهید به دست آورید محدود کنید.

۲. آن را مشخص کنید

با پیروی از دستورالعمل های یک هدف SMART، با مشخص کردن هدف خود شروع کنید. از خود بپرسید چه کسی برای رسیدن به هدف درگیر خواهد شد، چه چیزی را می خواهید به انجام برسانید، چه الزاماتی باید قبل از شروع به هدف خود برآورده شود، چرا می خواهید به این هدف برسید و موارد دیگر. اگر قابل اجرا است، یک مکان مرتبط با هدف خود را در نظر بگیرید. اگرچه بازه زمانی در مرحله بعد توضیح داده خواهد شد، اما ایده خوبی است که به تاریخ تکمیل هدف نیز فکر کنید.

۳. آن را قابل اندازه گیری کنید

بعد، در نظر بگیرید که چگونه تعیین می کنید که آیا هدف محقق شده است یا خیر. این مرحله به شما کمک می کند پیشرفت خود را اندازه گیری کنید و در نهایت مطمئن شوید که چگونه موفقیت را در رابطه با این هدف تعریف می کنید. برخی از اشکال اندازه گیری که به طور بالقوه می توانید استفاده کنید شامل نظرسنجی رضایت مشتری یا گزارش های کیفیت است.

۴. آن را قابل دستیابی کنید

هدف SMART شما نیز باید قابل دستیابی باشد. این بدان معنی است که باید قابل دستیابی باشد. برای دستیابی به برخی از اهداف شما، ممکن است لازم باشد مهارت های جدیدی یاد بگیرید یا جدول زمانی کلی آن را در نظر بگیرید. ابزارها یا مهارت هایی را که برای رسیدن به هدف خود نیاز دارید، در نظر بگیرید، خواه آنها را داشته باشید یا نداشته باشید و برای دستیابی به آنها چه چیزی لازم است.

۵. آن را مرتبط کنید

وقتی یک هدف SMART می نویسید، مهم است که با یک هدف بزرگتر و فراگیر مرتبط باشد. این تضمین می کند که زمان تلف نشده است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید تلاش‌های بازاریابی را افزایش دهید، باید مطمئن شوید که این با سایرین در بخش شما و به طور کلی اهداف شرکت هماهنگ است.

۶. آن را محدود به زمان کنید

در نهایت، مطمئن شوید که هدف شما محدود به زمان است. به عبارت دیگر، باید حواس تان به زمانی باشد که برای رسیدن به آن نیاز دارید. یک تاریخ را در نظر بگیرید و تعیین کنید که آیا فکر می کنید تا آن زمان می توان به هدف دست یافت یا خیر. مشخص کردن وظایف خاصی که می خواهید در نقاط خاصی از جدول زمانی خود به آنها برسید می تواند مفید باشد.

مرتبط: تعیین اهداف برای بهبود شغل خود

مزایای

اهداف SMART دارای مزایای مختلفی هستند. برای شروع، آنها مبهم نیستند. در حالی که اکثر اهدافی که افراد ایجاد می کنند چندان توصیفی نیستند، اهداف SMART خاص هستند که در نهایت به افزایش شانس دستیابی آنها کمک می کند. همچنین، اهداف SMART برنامه های شما را در بر می گیرد. این به شما کمک می کند تا به هدف خود برسید زیرا از قبل مراحل بعدی را می دانید. از آنجایی که اهداف SMART به نوعی اندازه گیری نیاز دارند، آنها همچنین به شما فرصت می دهند تا پیشرفت خود را پیگیری کنید. اگر یک ضرب الاجل کوچک را در مهلت کلی هدف خود از دست بدهید، نه تنها می دانید، بلکه زمان خواهید داشت تا دوباره به مسیر خود بازگردید.

معایب

اگرچه اهداف SMART بسیار سودمند هستند، اما دارای معایبی نیز هستند. به عنوان مثال، از آنجایی که هدف شما به خوبی برنامه ریزی شده است، می تواند باعث شود که در یک ضرب الاجل خاص وسواس به خرج دهید. همچنین، می‌تواند باعث شود که در آینده آرزوی دستاوردهای بیشتری داشته باشید و به طور بالقوه می‌تواند شما را در یک چرخه مداوم از تمایل به دستیابی به هدف پشت سر هدف قرار دهد. برای برخی، هدف گذاری SMART می تواند بیش از حد جاه طلبانه باشد.

مثال ها

در اینجا دو نمونه از اهداف SMART آورده شده است:

مثال ۱

فرض کنید می خواهید در آینده نزدیک شغل جدیدی پیدا کنید. شما تعیین کرده اید که هدف نهایی SMART شما این است که ظرف سه ماه آینده شغل جدیدی در یک آژانس بازاریابی به دست آورید تا در حرفه خود پیشرفت کنید. شما این را با استفاده از معیارهای هدف SMART زیر تعیین کرده اید:

  • خاص: شما شغل بازاریابی فعلی خود را دوست دارید اما فرصتی برای رشد ندارید. شما می خواهید ظرف سه ماه آینده شغل جدیدی در شهر پیدا کنید زیرا معتقدید انتخاب شغلی عاقلانه ای خواهد بود.
  • قابل اندازه گیری: برای اطمینان از اینکه هدف خود را دنبال می کنید، پنج درخواست شغلی را در هفته تا پایان ضرب الاجل هدف خود تکمیل می کنید.
  • دست یافتنی: برای دستیابی به این هدف، به یک نمونه کار آنلاین جدید نیاز دارید. این امر مستلزم آن است که مطالب جدید نمونه کارها را آپلود کنید و وب سایت خود را اصلاح کنید. شما این کار را در اسرع وقت انجام خواهید داد و از چند ماه قبل یک جدول زمانی تعیین می کنید تا از دستیابی به آن اطمینان حاصل کنید.
  • مرتبط: از آنجایی که برای رشد حرفه ای ارزش قائل هستید و می خواهید تا سال ۲۰۲۲ مدیر بازاریابی شوید، این هدف SMART بسیار به حرفه شما مرتبط است.
  • محدود به زمان: برای رسیدن به این هدف، باید مهلت تعیین شده سه ماهه خود را رعایت کنید.

مثال ۲

فرض کنید می خواهید تا پایان سال ۱۰ خبرنگار جدید در روزنامه خود استخدام کنید تا پوشش کلی اخبار را افزایش دهید. معیارهای زیر را برای این هدف SMART در نظر بگیرید:

  • خاص: شما می خواهید تا پایان سال ۱۰ خبرنگار جدید در شرکت روزنامه خود استخدام کنید تا پوشش خبری تکمیل شود.
  • قابل اندازه گیری: شما برای اندازه گیری پیشرفت خود با استخدام حداقل ۱-۲ کارمند جدید در هر ماه برنامه ریزی می کنید تا در مهلت مقرر به این هدف برسید.
  • دست یافتنی: با کاهش هزینه های روزنامه های دیگر خود برای پرداخت حقوق کارکنان جدید، اطمینان حاصل می کنید که این هدف قابل دستیابی است. همچنین، برای اطمینان از رسیدن به این هدف با سرعت ثابت، تاریخ تکمیل را ۱۲ ماه قبل تعیین می کنید.
  • مرتبط: این هدف مرتبط است زیرا بسیاری از سردبیران ابراز نگرانی کرده‌اند که داستان‌های بیشتری نسبت به تعداد گزارش‌گران فعلی دارند. همچنین، شما و سایر رهبران اجرایی امیدوارید با آوردن خبرنگارانی با تجربه در موضوعاتی که هنوز در روزنامه شما گزارش نشده است، مخاطبان خود را افزایش دهید.
  • محدود به زمان: تصمیم می گیرید که تا پایان سال به خود فرصت دهید تا این هدف را تکمیل کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

9 پاسخ

  1. مطالبتون خیلی عالین

    البته موضوع هدف هوشمند هر چند راهکاری قدرتمنده

    اما کار باهاش هم سخته مقداری

    1. سلام
      بله، این کاملا درسته
      البته منظورتون از این جمله رو متوجه نشدم (اینکه در تایید اهداف اسمارت نوشتین یا در ردش)
      اما به هر حال، موضوعی که در کنار مسئله قابل حصول بودن اهداف باید مدنظر قرار بدیم، اینه که:
            اولا: خیلی وقت‌ها، بسیاری از مردم به دلیل فقدان آگاهی درست از خودشون و پیرامونشون، در انتخاب اهداف دچار سهو و وهم و … می شن و چه بسا خواسته ای رو برمی گزینن که هیچ تناسبی با امیال و نیازهای واقعی شون نداره
            دوما: گاه هدف همسو است، اما خیلی زود (با رشد فرد)، این هدف از گردونه نیازهای فرد خارج می شه (یعنی هر چند قابل دستیابیه، ولی احتمال صرفه نظر کردن ازش خیلی بالا می ره) – همون طور که توی دیالوگ یکی از فیلم ها م گفت: “برای اینکه بفهمی چقدر هدفت کوچکه، باید بزرگ بشی”
            و سوما: حتی احتمال داره هدف درست انتخاب بشه، و با مسیر رشد و تکامل هم همخونی داشته باشه. اما باز به دلیل عدم بهره گیری فرد از نیروهای درونیش (انگیزه و چرایی، تعهد، مسئولیت پذیری و ….) باز دستیابی به این هدف محقق نشه

      که هیچ کدوم از این موارد مویدی بر اشتباه بودن چارچوب هدف اسمارت نیست
      هر چند چند روز پیش هم در این خصوص پاسخی به یکی از دوستان دادم و گفتم: اگر هنوز آمادگی نسبی رو ندارین، بهتره سازکارهای ساده تری برای هدف گزینی و حرکت برای رسیدن به هدف رو به کار ببندین ….

    1. سلام
      در ایوسی هم مطالبی در این خصوص نوشته شده، مثل این مطلب:
      https://ivsi.ir/features-a-good-goal/
      ولی این بیشتر به شما و وضعیت شخصیتی شما بستگی داره
      مادامی که شما آمادگی کامل در نظم پذیری و انطباق نسبی با چارچوب های وضع شده از سوی خودتان را نداشته باشید، توصیه این است که از هدف اسمارت بهره چندانی نگیرید؛ چراکه به احتمال زیاد، اهمال و کوتاهی در رسیدن به هدفتان، بیشتر برایتان احساسات منفی همچون عذاب وجودان، احساس کوچکی و حقارت، حس ناامیدی و شکست و … را در بر داره
      و این در حالیه که عدم تلاش کافی برای رسیدن به هدف انتخابی، امری کاملا عادیه (چراکه هنوز آمادگیش رو در درون خودتون ایجاد نکردین، که این هم عادیه)
      مگر اینکه یک چرایی بزرگ و پیش‌ران براتون ایجاد شده باشه؛ که البته این مورد برای درصد اندکی از مردم بوجود می آد.
      اما، اگه شما امروز به جایی رسیدین که تونستین خودتون رو از اهمال کاری ها بیرون بکشین، عادت های مثبت رو تا حدی جایگزین عادت های مثبت بکنین و ….؛ می شه با اطمینان خیلی بیشتری گفت که حالا وقت اونه که از اهداف اسمارت بهره بگیرین

    2. به بیانی ساده تر:
      هدف اسمارت دقیق تره و چارچوب محورتر
      و هدف گزینی به روش های عمومی جامعه (خواستن ساده ی چیزی، نوشتن یه میل درونی روی کاغذ؛ یا هر شیوه ای برای انتخاب هدف که محاسبات و قواعد چندان حساب شده ای نداره)، به دور از دقت هست و عمدتا چارچوبی محکم رو هم براتون وضع نمی کنه
      لذا اگه خودتون رو آماده ی یه مسیر کاملا مشخص و یه چارچوب نسبتا محکم می بینین، پس عالیه؛ آمادگی هدف اسمارت رو دارین
      ولی اگه خودتون رو برای این آماده نمی بینین؛ پس چندان مهم نیست. فعلا به همون انتخاب های سطحی و البته ساده تر بسنده کنین. حتی احتمال داره هدف انتخابی تون چندان صحیح هم نیباشه، ولی مطمئن باشین می تونه شما رو به سمت جلو سوق بده، رشد بیشتری رو برای شما به همراه داشته باشه و در نهایت شما رو برای یه انتخاب صحیح تر و یه اقدام دقیق تر (همون هدف اسمارت) آماده بکنه

      در این خصوص در ایوسی مقالات خیلی زیادی نوشته شده، کافیه یه جستجو بکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *