بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

تعارض بین فردی: انواع و نحوه حل آنها

مقابله با تعارض در محل کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تعارض بین فردی در محل کار بخشی طبیعی از تعامل همکاران است. تعارض می تواند بین همکاران، درون یک تیم یا بین اعضای تیم و رهبران رخ دهد. اگر در محل کار دچار تعارض هستید، یادگیری نحوه حل آن می تواند به شما در بهبود مهارت های ارتباطی و بهره وری بیشتر کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، انواع مختلف تعارض بین فردی را فهرست می کنیم، روش های حل بالقوه را بررسی می کنیم و مراحلی را ارائه می دهیم که می توانید برای حل تعارض با استفاده از همکاری دنبال کنید.

مرتبط: مهارت های حل تعارض: تعریف و مثال

انواع تعارضات بین فردی

تعارض بین فردی هر نوع تعارضی است که شامل دو یا چند نفر باشد. زمانی که دو یا چند نفر دیدگاه های متفاوتی را بیان می کنند، درگیری های محل کار به وجود می آید. این می تواند بین همکاران، مدیران یا مشتریان و مشتریان اتفاق بیفتد. برای درک تعارضات بین فردی و بهترین راه حل، مهم است که هر نوع را در نظر بگیرید. در اینجا چهار نوع تعارض بین فردی وجود دارد:

۱. تعارضات کاذب

تضادهای شبه زمانی به وجود می آیند که دو طرف چیزهای متفاوتی می خواهند و نمی توانند به توافق برسند. اگر دو رهبر تیم روی پروژه ای کار می کنند اما یکی از آنها می خواهد که همه روی رایانه یادداشت برداری کنند و دیگری می خواهد همه از قلم و کاغذ استفاده کنند، این یک شبه درگیری خواهد بود. تمایل آنها به رویکرد به یک پروژه به دو روش مختلف و عدم توجه به چشم در چشم دلیل این درگیری است.

۲. تعارض بین فردی مرتبط با سیاست

وقتی تعارض به تصمیم یا موقعیتی مربوط می شود که هر دو طرف را درگیر می کند، می تواند یک تعارض بین فردی مرتبط با سیاست باشد. به عنوان مثال، اگر یک رهبر یک پروژه کاری را به یک تیم اختصاص دهد، اعضای تیم ممکن است در مورد بهترین راه برای تکمیل آن اختلاف نظر داشته باشند. وقتی تعارضات بین فردی مرتبط با سیاست در محل کار ایجاد می شود، بهتر است آنها را از طریق مصالحه حل کنید.

۳. تعارضات بین فردی مرتبط با ارزش

گاهی اوقات تعارض بین دو نفر زمانی رخ می دهد که آنها  سیستم های ارزشی اساسی متفاوتی دارند . تشخیص این نوع تعارض زمانی که برای اولین بار رخ می دهد دشوار است زیرا افرادی که در تعارض هستند اغلب فکر می کنند طرف مقابل لجباز یا ناسازگار است، زیرا آنها فقط ارزش های اساسی متفاوتی دارند. ممکن است یکی از همکاران آنقدر برای وقت خود در خارج از دفتر ارزش قائل شود که از چک کردن ایمیل ها یا در دسترس بودن در ساعات غیر اداری امتناع کند.

مرتبط:  ۹ گام کلیدی برای حل تعارض در محل کار

۴. تعارضات بین فردی مربوط به نفس

در تضادهای نفسانی، از دست دادن مشاجره این امکان را دارد که به غرور فرد آسیب برساند. گاهی اوقات تضادهای نفس زمانی به وجود می آیند که بسیاری از درگیری های کوچک حل نشده باشند. یک مثال از نتایج تعارضات بین فردی مربوط به خود این است که یکی از همکاران از قبل نسبت به طرفداری مدیر از کارمند دیگری حساس باشد.

اگر مدیر سپس نظر هر دو طرف را بخواهد، همکار که قبلاً در مورد طرفداری مدیر از کارمند دیگر حساس است، ممکن است احساسات بزرگتر خود را در مورد لطف مدیر بیان کند یا نشان دهد. این امر باعث تشدید درگیری بیشتر از آن چیزی می شود که ممکن است شرایط اقتضا کند.

حل تعارضات بین فردی
حل تعارضات بین فردی

روش های تفکیک بالقوه

اولین قدم برای پرداختن به تعارضات بین فردی، انتخاب روش حل است. روشی که انتخاب می کنید می تواند بسته به درگیری خاص و افراد درگیر متفاوت باشد. اینها چند استراتژی وضوح هستند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید:

  • کناره گیری: کناره گیری از تعارض جلوگیری می کند و این روش ممکن است برای درگیری های شدید یا اختلافات جزئی که ممکن است نیاز به بحث های کامل نداشته باشد مفید باشد. به عنوان مثال، بحث کردن با همکار در مورد اینکه قهوه داغ یا سرد بهتر است، مفید نباشد.

  • اسکان: تطبیق یک روش حل تعارض است که در آن نیازهای طرف مقابل را بر نیازهای خود در نظر می گیرید. به عنوان مثال، ممکن است در یک درگیری بر سر طراحی مجدد دفتر، با اجازه دادن به همکار خود تصمیم گیری در مورد طرح رنگ را ایجاد کنید.

  • رقابت: کسانی که وضوح رقابت را انتخاب می کنند، سعی می کنند دیگران را متقاعد کنند تا ببینند چرا دیدگاه آنها بهترین است. به عنوان مثال، در طول یک پروژه ساخت و ساز جاده، ممکن است برای اقدامات ایمنی بیشتر بحث کنید و داده های ایمنی را برای حمایت از ادعای خود ارائه دهید.

  • سازش: وقتی مصالحه را انتخاب می کنید، هر دو طرف برای یافتن راه حلی تلاش می کنند که همه را راضی کند. به عنوان مثال، در طول طراحی مجدد دفتر، همکار شما ممکن است طرح رنگ را انتخاب کند در حالی که شما مبلمان جدید را انتخاب می کنید.

  • همکاری: اگرچه همکاری اغلب زمان و تلاش بیشتری نسبت به سایر روش‌های حل می‌طلبد، اما ممکن است مزایای طولانی‌مدت بیشتری به همراه داشته باشد. وقتی تیم شما وقت داشته باشد، انتخاب همکاری می تواند به ایجاد روابط و مهارت های ارتباطی کمک کند.

مطالب مرتبط:  ۶ مهارت مهم سازگاری در محل کار

حل تعارض بین فردی با همکاری

در حالی که احتمالاً درگیری در محل کار رخ می دهد، می توان از آنها نیز پیشگیری کرد. اغلب، حل مسئله به ایجاد روابط قوی تر کمک می کند و راه را برای موفقیت های آینده هموار می کند. در اینجا چند راه برای حل تعارضات بین فردی وجود دارد:

۱. با تیم خود ارتباط برقرار کنید

درک دیدگاه همکارتان یک راه متداول برای حل تعارض بین فردی با همکاری است. به نظرات و دیدگاه های یکدیگر گوش دهید بدون اینکه درباره یکدیگر صحبت کنید. ملاقات حضوری و هدفمند نگه داشتن گفتگو را در نظر بگیری .

۲. گوش دادن فعال را تمرین کنید

گوش دادن فعال  مهارتی است که به شما امکان می‌دهد به کسی نشان دهید که حواس‌تان به اوست و متوجه می‌شوید که چه می‌گوید. بدون وقفه به حرف های طرف مقابل گوش دهید. این نه تنها همدلی را نشان می‌دهد، بلکه به شما کمک می‌کند تا بفهمید چرا همکارانتان این احساس را دارند. پرسیدن سؤالاتی برای روشن شدن درک شما از نگرانی های آنها نیز به آنها کمک می کند تا بدانند شما به آنها گوش می دهید.

مطالب مرتبط: گوش دادن غیرفعال در مقابل فعال: تفاوت چیست؟

۳. با دیگران همدلی نشان دهید

شناخت نگرانی های همکارتان و گوش دادن با دقت به ناراحتی های آنها راهی عالی برای نشان دادن همدلی و نشان دادن اهمیت دادن به شما است. درک احساسات و اعمال آنها برای تشویق صداقت و جلوگیری از درگیری در آینده مهم است. اینها مواردی هستند که می توانید برای نشان دادن همدلی بگویید:

  • “متأسفم که شما چنین احساسی دارید.”

  • من درک می کنم که این وضعیت چقدر سخت است.»

  • “من می توانم ببینم که چرا ممکن است بخواهید همه چیز تغییر کند.”

۴. از تمرکز بیش از حد بر درگیری خودداری کنید

حل تعارضات در محل کار ممکن است همیشه ساده و سریع نباشد. پس از برقراری ارتباط، گوش دادن و ارائه راه حل، اغلب بهتر است تمرکز را به کارهای مهم برگردانید و  بهره وری را بهبود بخشید . برای جلوگیری از تمرکز بیش از حد بر درگیری، مطمئن شوید که هر یک از اعضای تیم احساس می کند تیم نیازهای آنها را درک می کند.

مطالب مرتبط: ۵ استراتژی موثر حل تعارض

۵. ارتباطات را توسعه دهید

کمک به تیم خود برای توسعه مهارت های ارتباطی می تواند به جلوگیری از درگیری در آینده و بهبود روند حل تعارض کمک کند. روش های مختلفی برای بهبود مهارت های ارتباطی شما وجود دارد. گذراندن دوره های ارتباطی، تمرین گوش دادن فعال و زبان بدن مثبت و ترویج ارتباطات سالم در محل کار را در نظر بگیرید.

زبان بدن: راهی نوین به سوی ارتباطات قوی و موثر

دانلود کتاب: زبان بدن: راهی نوین به سوی ارتباطات قوی و موثر
فرمت: pdf
حجم: ۱.۸۴ مگابایت
تعداد صفحات: ۱۳۴ صفحه
این کتاب به شما با استفاده از تکنیک‌های بهبود زبان بدن، نحوه شناسایی نشانه‌های زبان بدن و تفسیر آن‌ها، کاربرد زبان بدن در محیط کار و ارتباط با همکاران، زبان بدن به عنوان یک ابزار قدرتمند در روابط عاطفی و عشقی، زبان بدن در مذاکرات و حل تعارضات، تکنیک‌های بهبود زبان بدن و تمرین آن، استفاده از زبان بدن در سخنرانی و ارائه‌ها و تأثیر ذهن بر زبان بدن و برعکس را آموزش می دهد. قیمت کتاب به صورت دستیار قابلیت پذیرش سفارشات نسخه چاپی بوده و دقیقاً مشخص نشده است.

الان دانلود کنید!

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *