بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

گوش دادن منفعل در مقابل فعال: تفاوت چیست؟

چه تفاوتی بین گوش دادن فعال و غیرفعال وجود دارد؟

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

گوش دادن غیرفعال و فعال اغلب با اعمال خاص درگیر در هر نوع گوش دادن قابل تشخیص است. شنوندگان مؤثر می‌توانند در برخی موقعیت‌ها از گوش دادن غیرفعال استفاده کنند، اما در بسیاری از سناریوها که درک، یادآوری و مشارکت مهم هستند، بیشتر از گوش دادن فعال استفاده می‌کنند.

در این مقاله از ایوسی، تفاوت‌های گوش دادن فعال و غیرفعال را مورد بحث قرار می‌دهیم، مزایای گوش دادن فعال و نحوه استفاده مؤثرتر از گوش دادن فعال را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مرتبط: ۴ سبک ارتباطی

گوش دادن غیرفعال در مقابل فعال چیست؟

تفاوت اصلی بین گوش دادن فعال و غیرفعال در این است که گوش دادن فعال مؤثرتر از گوش دادن غیرفعال است زیرا افرادی که گوش دادن فعال را تمرین می کنند می توانند راحت تر کلمات گوینده را درک کنند و همچنین به گوینده نشان دهند که توجه دارند. در اینجا توضیحی در مورد هر نوع گوش دادن آورده شده است:

گوش دادن فعال

افرادی که گوش دادن فعال را تمرین می کنند، به گوینده و قصد پشت کلامشان توجه زیادی می کنند، در حالی که به طور مداوم به گوینده نشان می دهند که ایده های بیان شده را کاملاً درک می کنند. افرادی که به طور فعال گوش می‌دهند، اغلب سرشان را تکان می‌دهند، به جملاتی که نشان می‌دهند گوش می‌دهند پاسخ می‌دهند و از اشکال دیگری از زبان بدن برای بیان اینکه کاملاً درگیر هستند، استفاده می‌کنند. این شکل از گوش دادن نه تنها به افراد کمک می کند تا اطلاعات بیشتری را از مکالمات خود حفظ کنند، بلکه به گوینده تصور مثبت تری از توانایی شنونده در توجه به کلمات خود می دهد.

گوش دادن غیرفعال

تفاوت اصلی بین گوش دادن فعال و غیرفعال، پاسخ شنونده است. هنگام استفاده از گوش دادن غیرفعال، شنونده به گوینده پاسخ نمی دهد. در عوض، حرفه‌ای‌هایی که گوش دادن فعال را تمرین می‌کنند، فقط اطلاعاتی را که دریافت می‌کنند بدون اظهار نظر یا واکنشی پردازش می‌کنند. در حالی که بسیاری از افراد ترجیح می دهند از گوش دادن فعال در یک محیط حرفه ای استفاده کنند، گوش دادن غیرفعال هنوز در برخی موقعیت ها مناسب است، مانند هنگام سخنرانی یا سخنرانی دانشگاهی.

چه زمانی از گوش دادن غیرفعال استفاده کنیم

شنوندگان باید از گوش دادن غیرفعال در سناریوهایی استفاده کنند که نیازی به توجه کامل به معنای کلمات گوینده ندارند یا از طریق اعمال خود بیان می کنند که در حال گوش دادن هستند. برخی از سناریوهایی که گوش دادن غیرفعال می تواند مفید باشد عبارتند از:

اطلاعات نامربوط

اگر یک گوینده اطلاعاتی را که به شما مربوط نمی شود یا مستقیماً به شما خطاب نمی شود را در اختیار شما قرار می دهد، شنیدن منفعلانه به اطلاعاتی که گوینده به اشتراک می گذارد قابل قبول است. به عنوان مثال، اگر یک گوینده با گروهی از افراد ارتباط برقرار می کند، اما نظرات خود را به سمت یک فرد خاص هدایت می کند، سایر افراد در گروه می توانند گوش دادن غیرفعال را تمرین کنند.

گفتگوهای معمولی

گاهی اوقات، مکالمات معمولی شامل بسیاری از اطلاعات است که گوش دادن فعالانه به آنها مهم نیست. به عنوان مثال، یک مکالمه معمولی با یک دوست صمیمی ممکن است مجبور نباشد افراد به هر کلمه توجه کنند یا به گوینده نشان دهند که کاملاً درگیر هستند، زیرا موضوعاتی که آنها در گفتگو پوشش می دهند ممکن است از اهمیت بالایی برخوردار نباشند.

زمان استفاده از گوش دادن فعال

سناریوهای زیادی وجود دارد که در آن گوش دادن فعال ارزش بیشتری نسبت به گوش دادن غیرفعال دارد، زیرا مردم اغلب گوش دادن فعال را جذاب تر و محترمانه تر می دانند. افراد معمولاً گوش دادن فعال را در حالات زیر تمرین می کنند:

مکالمات یک به یک

هنگامی که دو نفر درگیر گفتگو هستند، برای هر دو طرف معمول است که گوش دادن فعال را تمرین کنند. تکان دادن سر و برقراری تماس چشمی به شما کمک می کند که به طور کامل درگیر گفتگو هستید. علاوه بر این، گفتن عبارات تأییدکننده کوتاه نیز می‌تواند به شما کمک کند تا نشان دهید که در طول یک مکالمه یک به یک به طور فعال گوش می‌دهید.

مصاحبه های شغلی

مصاحبه های شغلی ظرفیت افراد را برای نشان دادن مهارت ها، توانایی ها و تجربیات منحصر به فرد خود از طریق گفتگو آزمایش می کند. مصاحبه‌کنندگان اغلب به دنبال کاندیداهایی می‌گردند که فعالانه به اظهارات آنها در رابطه با شرح شغل، شرکت و سایر اطلاعات مهم مرتبط با موقعیت توجه می‌کنند. گوش دادن فعال می تواند به مصاحبه شوندگان این امکان را بدهد که بسیاری از جنبه های ظریف کار را درک کنند و به مصاحبه کننده خود نشان دهند که کاملاً درگیر مکالمه خود هستند.

مرتبط: مهارت های ایجاد رابطه: تعاریف و مثال ها

مناظره ها

مناظره‌ها شامل افرادی است که در تلاش برای نمایش منطقی‌ترین استدلال‌ها، ایده‌های سنجیده‌شده را با هم تبادل می‌کنند. بحث شامل گوش دادن به استدلال های مخالفان و پاسخ دادن بر اساس آن استدلال است. با گوش دادن فعالانه به استدلال های مخالف، افراد بهتر می توانند اظهارات خود را با پاسخ دادن بر اساس اطلاعات مندرج در اظهارات قبلی آماده کنند.

دیگر گفتگوهای مهم

افراد باید در هر مکالمه ای که مهم تلقی می شود گوش دادن فعال را تمرین کنند. این نشان دهنده احترام به شخصی است که با او صحبت می کنند و به حرفه ای اجازه می دهد تا اطلاعات مهم را پردازش کند. در اینجا لیستی از چند مکالمه مهم دیگر وجود دارد که ممکن است به گوش دادن فعال نیاز داشته باشد:

  • جلسات جمع آوری کمک های مالی

  • جلسات مدیریت پروژه

  • دوره های آموزشی

مرتبط: مهارت های گوش دادن فعال: تعریف و مثال

فواید گوش دادن فعال

گوش دادن فعال مزایای زیادی دارد. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:

  • جمع‌آوری اطلاعات: وقتی افراد فعالانه در طول مکالمات گوش می‌دهند، جمع‌آوری اطلاعات ممکن است آسان‌تر باشد. شنوندگانی که به طور فعال گوش می دهند، معمولاً برای درک بهتر گوینده، سؤالات روشنگری می پرسند.

  • یادآوری اطلاعات: اگر افراد فعالانه به مکالمات گوش دهند، احتمالاً اطلاعات خاصی را که گوینده در طول مکالمه بیان کرده است، به خاطر می آورند.

  • تعامل: شنوندگان فعال احتمالاً به طور کامل در مکالمات خود درگیر هستند. این تعامل این مزیت را دارد که گوینده احساس کند شما به او گوش می دهید و اطلاعاتی را که او در حال برقراری ارتباط است درک می کنید. بسیاری از افراد ممکن است نسبت به افرادی که احساس می کنند کاملا درگیر گفتگو با آنها هستند، واکنش مثبت تری نشان دهند.

مطالب مرتبط: اهمیت خوب گوش دادن و نحوه گوش دادن موثر

نکاتی برای شنونده فعال بودن

افراد می توانند به راحتی از طریق چندین عمل مستقیم به گوش دادن فعال دست یابند:

  • از زبان بدن فعال استفاده کنید: شنوندگان می توانند از ارتباطات غیرکلامی برای انتقال تعامل خود استفاده کنند. به عنوان مثال، برقراری تماس چشمی با یک فرد هنگام صحبت کردن، به شما امکان می دهد راحت تر به گوش دادن فعال برسید.

  • سوال بپرسید: پرسیدن سوال می تواند به شنوندگان فعال کمک کند تا علاقه خود را به کلمات گوینده نشان دهند و به آنها کمک کند اطلاعات بیشتری را درک کنند. به عنوان مثال، اگر گوینده ای بگوید که “فروش ما ۱۵٪ افزایش یافته است” یک شنونده فعال ممکن است با “کدام سه ماهه” پاسخ دهد؟ تا زمینه بیشتری را به دست آورند و نشان دهند که توجه کامل به گوینده دارند.

  • ارتباط چشمی برقرار کنید: حفظ تماس چشمی می تواند به شما کمک کند با نشان دادن به سخنرانان که به مکالمه توجه دارند به گوش دادن فعال برسید و همچنین می تواند به درک شما کمک کند. شما نیازی به حفظ تماس چشمی در کل مکالمه ندارید، اما برخی از تماس های چشمی همیشه برای گوش دادن فعال مفید است.

  • تمرکز: با محدود کردن حواس‌پرتی‌های بیرونی، افراد می‌توانند خیلی راحت‌تر به گوش دادن فعال دست یابند. محدود کردن حواس‌پرتی‌ها، مانند سایر مکالمات، صداهای بیرونی، همگی می‌توانند توانایی شنوندگان را برای درگیر ماندن در مکالمات افزایش دهند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *