کار در بخش فروش، بازاریابی و تجارت به افراد نیاز دارد تا روش هایی را برای حفظ یا گسترش حاشیه فروش محصول توسعه دهند. کسب و کارها از قیمت گذاری رقابتی برای افزایش فروش محصولات مشابه محصولات رقبای خود استفاده می کنند. با تحقیق بیشتر در مورد قیمت های رقابتی، استراتژی های مفید و گزینه های قیمت گذاری، می توانید اعتبار خود را در محل کار افزایش دهید و کارفرمایان را در طول مصاحبه تحت تاثیر قرار دهید.
در این مقاله از ایوسی، قیمت رقابتی و مشاغلی که از آن استفاده میکنند تعریف میکنیم، گزینههای قیمتگذاری رقابتی و نکاتی برای استراتژیهای قیمت رقابتی را بررسی میکنیم و مزایا و معایب قیمتهای رقابتی را برجسته میکنیم.
مطالب مرتبط: درک چگونگی عملکرد اقتصاد بازار
قیمت گذاری رقابتی چیست؟
قیمتگذاری رقابتی نوعی استراتژی قیمتگذاری است که در آن شرکتها قیمتهای بازار را برای محصولات خود تعیین میکنند که همان قیمتهای بازار برای محصولات رقیب مشابه است. یک نمونه از این موارد این است که یک شرکت الکترونیکی تبلت جدید خود را به جای ۴ میلیون تومان ۳ میلیون تومان قیمت گذاری کند زیرا رقیب اصلی آنها تبلت خود را ۳ میلیون تومان می فروشد. به همین ترتیب، شرکت الکترونیکی میتواند تصمیم بگیرد که تبلت خود را به جای ۴ میلیون تومان به قیمت ۳.۵ میلیون تومان بفروشد، اگر ویژگیهای بیشتری نسبت به رقیب خود داشت.
هدف استفاده از قیمتگذاری رقابتی حفظ حاشیه سود زمانی است که چندین کسبوکار همان نوع محصولات یا خدمات را میفروشند.
چه مشاغلی نیازمند دانش قیمت گذاری رقابتی هستند؟
مشاغل مختلفی وجود دارد که نیاز به حرفه ای ها برای درک قیمت های رقابتی و توسعه استراتژی های قیمت گذاری رقابتی دارد. در اینجا چند نمونه از موقعیت های شغلی که شامل قیمت گذاری رقابتی هستند آورده شده است:
تحلیلگر قیمت گذاری
وظیفه اصلی یک تحلیلگر قیمت گذاری انجام تحقیقات و کمک به کسب و کارها در توسعه قیمت های رقابتی است. آنها در نظر میگیرند که چه نوع قیمتگذاری رقابتی برای یک کسبوکار بهتر عمل میکند و همچنین تعیین میکند که چه قیمتهایی بهترین مزیت رقابتی را به آنها میدهد.
مهندس محصول
این متخصصان محصولات را طراحی می کنند و مواد، زمان تولید و کار لازم برای ایجاد محصول را تعیین می کنند. به دلیل نقشی که دارند، بینشی در مورد محدوده قیمت های بازار برای فروش محصول ارائه می کنند.
متخصص تولید
متخصصان تولید، فرآیند تولید یک محصول خاص و نحوه تولید انبوه آن را تعیین می کنند. آنها به توسعه هزینه های نسبی تولید کمک می کنند که بر قیمت گذاری بازار تأثیر می گذارد.
تحلیلگر تحقیقات بازار
این متخصص بازاریابی تحقیقاتی را در مورد رقبای شرکت، جمعیت شناسی مصرف کننده و روندهای صنعت تکمیل می کند تا به تلاش های بازاریابی کمک کند. آنها همچنین با تیم های بازاریابی و فروش هماهنگ می کنند تا به روز رسانی محصولات رقیب جدید و قیمت های بازار را ارائه دهند.
مرتبط: راهنمای انجام تحقیقات بازار
مدیر حسابداری
مدیران حسابداری کارکنان بخش را مدیریت می کنند و بر تمام هزینه های مربوط به عملیات تجاری نظارت می کنند. از آنجا که آنها درک می کنند که هزینه های راه اندازی کسب و کار چقدر است، می توانند بینشی در مورد قیمت گذاری محصول ارائه دهند.
مطالب مرتبط: انواع مختلف مشاغل فروش
گزینه های قیمت گذاری رقابتی
گزینه مناسب قیمت گذاری رقیب می تواند برای هر کسب و کاری بسته به محبوبیت برند، ارائه محصول یا مقیاس عملیات متفاوت باشد. در اینجا سه گزینه قیمت گذاری رقابتی و توضیح برای اینکه چرا یک شرکت یکی را بر دیگری انتخاب می کند آورده شده است:
قیمت ها را زیر قیمت های رقبا تنظیم کنید
کسبوکارها معمولاً به دلیل یک یا چند عامل، قیمتهای بازار را کمتر از قیمت رقبای خود انتخاب میکنند. آنها ممکن است تصمیم بگیرند که با قیمت کمتری در بازار استفاده کنند زیرا می دانند که محصولات با کیفیت کمتری برای ارائه دارند. با این حال، اگر پس از همسو کردن قیمتهای بازار خود با رقبا، بهبودی در فروش مشاهده نکنند، ممکن است قیمتهای پایینتری در بازار تعیین کنند.
قیمت ها را همانند قیمت های رقیب تعیین کنید
هنگامی که یک کسب و کار قیمت محصولات خود را به اندازه رقبای خود تعیین می کند، هدف آن افزایش فروش و هم سطح کردن خود با رقابت صنعتی است. کسبوکارها همچنین قیمتهای بازار یکسانی را تعیین میکنند تا تعیین کنند که آیا قیمتگذاری آنها در گذشته بسیار بالا بوده است یا اینکه باید حوزه دیگری را که بر فروش تأثیر میگذارد شناسایی کنند. این می تواند شامل تلاش های بازاریابی، خدمات مشتری، کیفیت محصول یا طراحی محصول باشد.
قیمت ها را بالاتر از قیمت های رقیب قرار دهید
یک کسبوکار زمانی قیمتهای بازار را برای محصولات خود بالاتر از قیمتهای رقابتی تعیین میکند که معتقد باشد محصولاتشان کیفیت بالایی دارند که مصرفکنندگان برای آن هزینه بیشتری خواهند پرداخت. آنها همچنین قیمت های بازار خود را زمانی افزایش می دهند که بدانند محصولاتشان در سطح وسیع تری نسبت به رقبایشان در دسترس است و پایگاه مشتری قوی تری دارند.
نکاتی برای قیمت گذاری رقابتی
هنگام تعیین قیمت رقابتی، صاحبان مشاغل و متخصصان فروش باید در نظر بگیرند که آیا این گزینه برای تجارت آنها مناسب است یا خیر. این نکات قیمت گذاری رقابتی را مرور کنید:
کاهش هزینه های تولید قبل از کاهش قیمت های بازار
هزینه تولید یک عامل اصلی در قیمت بازار است که مشاغل می توانند محصولات خود را با آن بفروشند، در حالی که همچنان سود دارند. بنابراین، کسبوکارها ابتدا باید بفهمند که آیا میتوانند کیفیت محصول را حفظ کنند و در عین حال هزینههای تولید را به سطحی کاهش دهند که بتوانند محصولات را در سطح یا کمتر از رقبای خود بفروشند.
نیازهای مشتریان هدف را از قبل ارزیابی کنید
گاهی اوقات مصرف کنندگان به قیمت گذاری اهمیت نمی دهند و در عوض بیشتر به کیفیت محصول یا استفاده از برندهای معروف اهمیت می دهند. به همین دلیل است که برای کسبوکارها مهم است که در نظر بگیرند چه عواملی باعث میشود مشتریان خرید مجدد کنند و آیا قیمتگذاری رقابتی ضروری است یا خیر.
در مورد گزینه های قیمت گذاری چند رقیب برای محصولات مشابه تحقیق کنید
هنگام در نظر گرفتن یک گزینه قیمت گذاری رقابتی، کسب و کارها باید قیمت های بازار سایر رقبای صنعت را فراتر از رقیب اصلی خود بررسی کنند. این به آنها اجازه میدهد تا محدوده قیمتگذاری را برای همان محصول تجسم کنند و اینکه آیا کسبوکارهای دیگر تلاش میکنند با قیمتهای رقیب برتر مطابقت داشته باشند یا خیر.
بدانید چه زمانی از یک استراتژی قیمت گذاری متفاوت استفاده کنید
قیمت گذاری رقابتی همیشه استراتژی قیمت گذاری یک کسب و کار برای به دست آوردن حاشیه سود بهتر نیست. به همین دلیل، کسبوکارها باید تعیین کنند که آیا استراتژی قیمتگذاری دیگری برای حفظ کیفیت محصول و رضایت مشتری مفیدتر است یا خیر.
مطالب مرتبط: استراتژی قیمت گذاری چیست؟
مزایای قیمت گذاری رقابتی
چندین مزیت قیمت رقابتی وجود دارد. این چند نمونه از چگونگی قیمت گذاری رقابتی می تواند برای یک کسب و کار مفید باشد:
-
با وجود پیشنهادات رقبا، پایگاه مشتری را حفظ می کند: زمانی که کسب و کارها از قبل یک پایگاه مشتری قوی دارند، درگیر شدن در قیمت گذاری رقابتی می تواند به محافظت از مشتریان وفادار آنها کمک کند زمانی که یک تجارت رقیب همان محصولات را با قیمت های پایین تر می فروشد.
-
کسب و کارها را با رقابت در بازار خود سطح بندی می کند: برای کسب و کارهایی که سعی می کنند به اندازه رقبای خود از برند و مشتریانی برخوردار شوند، قیمت گذاری رقابتی به آنها اجازه می دهد تا مشتریان را از محصولات رقیب خود به محصولات خود تبدیل کنند.
-
فرصتهایی را برای افزایش درآمد فراهم میکند: اگر کسبوکاری با محصولات مشابه موفقیتی نداشته باشد، کاهش قیمت بازار ممکن است به بهبود فروش و ارائه حاشیه سود بالاتر کمک کند.
مطالب مرتبط: پنج استراتژی برای سود بردن از رقبا
معایب قیمت گذاری رقابتی
به این معایب بالقوه قیمت گذاری رقابتی توجه کنید تا تصمیم گیری خود را در شغل فروش یا بازاریابی خود افزایش دهید:
-
ریسک بالا برای کسبوکارهای کوچک: کسبوکارهای کوچک در صورت درگیر شدن در قیمتگذاری رقابتی ممکن است در معرض ریسک بالایی قرار بگیرند. این به این دلیل است که آنها برای حفظ عملیات باید حاشیه سود خود را تامین کنند و با کاهش قیمت محصول، حاشیه سود خود را نیز کاهش می دهند.
-
محصولات با کیفیت کمتر به دلیل هزینههای تولید پایینتر: در کاهش قیمتهای بازار برای رقابت با قیمتگذاری رقبا، کسبوکارها ممکن است مجبور شوند استانداردهای تولید و موادی را که برای تولید محصولات خود استفاده میکنند کاهش دهند. این می تواند باعث نارضایتی مشتری شود و می تواند به معنای از دست دادن پشتیبانی ارزشمند مشتری باشد.
-
از دست دادن درآمد: کسبوکارها همچنین میتوانند با کاهش قیمت محصولات خود برای مطابقت با رقبا، درآمد خود را از دست بدهند، به خصوص اگر شاهد بهبود فروش و کاهش هزینههای تولید نباشند.
مطالب مرتبط: تحلیل رقابتی چیست؟
سوالات متداول در مورد قیمت رقابتی
این پرسشها و پاسخهای متداول درباره قیمتهای رقابتی را مرور کنید تا دانش خود را در مورد این موضوع به حداکثر برسانید:
تفاوت بین قیمت گذاری رقابتی و قیمت گذاری نفوذ چیست؟
تفاوت بین قیمت گذاری رقابتی و قیمت گذاری نفوذی، استفاده استراتژیک و شرایط استفاده از آنها است. به عنوان مثال، قیمتگذاری رقابتی فرآیندی است که طی آن کسبوکارها به دنبال تنظیم قیمت محصولات خود برای مطابقت با قیمتهای رقبا هستند. هدف اصلی کسبوکارهایی که از قیمتگذاری رقابتی استفاده میکنند، افزایش پایگاه مشتری و اهرمسازی خود در برابر رقابت در صنعتشان است.
در مقابل، قیمتگذاری نفوذ فرآیندی است که طی آن یک کسبوکار محصول یا خدمات جدیدی را معرفی میکند که توسط رقبای معدودی ارائه میشود و قیمت بازار را بسیار پایینتر از میانگین تعیین میکند. هدف اصلی قیمت گذاری نفوذ، تعیین قیمت ها به قدری پایین است که رقبا برای ورود به آن بازار تلاش نکنند.
تحلیل قیمت رقابتی چیست؟
تجزیه و تحلیل قیمت رقابتی یک روش تحقیقاتی است که کسب و کارها برای ارزیابی بازخورد مصرف کنندگان نسبت به فعالیت های قیمت گذاری رقابتی قبلی رقبای خود از آن استفاده می کنند. این به کسبوکارها کمک میکند تا واکنش بالقوه به افزایش یا کاهش قیمت محصول و اینکه آیا بر عادتهای مصرفکننده تأثیر میگذارد، بسنجند. تجزیه و تحلیل قیمت گذاری رقیب به طور خاص بر واکنش مصرف کننده تمرکز می کند به جای اینکه چگونه قیمت گذاری رقابتی بر سود و عملیات تجاری آنها تأثیر می گذارد.
هر چند وقت یکبار کسبوکارها قیمتهای رقابتی خود را تغییر میدهند؟
بازه زمانی کسب و کارها برای تغییر قیمت ها به نیازهای تجاری و عوامل مالی بستگی دارد. با این حال، اکثر کسب و کارها هر سال بر اساس موجودی مازاد، تغییرات بازار یا حاشیه سود، قیمت گذاری خود را تعدیل می کنند.