بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

آشنایی با برندسازی و اصول مهم آن

برندسازی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برندسازی – Branding یکی از مهم‌ترین ابعاد هر کسب‌ و کاری در دنیای امروز است؛ حال خواه این کسب و کار کوچک یا بزرگ، خرده ‌فروش یا ‌تجارت به تجارت یا همان «بنگاه به بنگاه» – Business-to-business (B2B) باشد.

در بازار پر از رقابت امروز، استراتژی های قویِ برندساز و مؤثر، مزیت بسیار مهم و بزرگی به شمار می ‌رود.

اما حقیقتاً برندسازی چه معنایی دارد و چطور اثر خود را بر کسب و کار شما می‌گذارد؟

به بیان ساده، برندِ – brand شما، همان میزان اعتبار شما در نزد مشتریان است؛ برند به مشتری تان می‌گوید و برای او تعیین می کند که چه انتظاری از خدمات یا محصولات (یا هردوی آنها) شما داشته باشند، و این که تفاوت آنچه شما عرضه می‌کنید با آنچه رقیبان شما ارائه می دهند، در چیست.

در واقع برندِ شما، برآیند و نتیجه ای از شخصیت فعلیتان، شخصیتی که می‌خواهید باشید و برداشت سایرین از شخصیت شما می باشد.

در این مقاله شما را با اصول ابتدایی و مهم برندسازی بیشتر آشنا می کنیم.

  • آیا شما در صنعت خود، یک نوآور، یکه تاز و مستقل می باشید، یا یک بازیگر با تجربه و قابل اعتماد هستید؟
  • آیا تولیداتتان، محصولاتی ارزشمند، گران‌قیمت و با کیفیت بالا می باشد، یا فراورده هایی ارزان اما با ارزشی خوب؟

شما به هیچ وجه قادر نیستید در هر دوی این گروه ها جا بگیرید؛ همان طور که قادر نخواهید بود خواسته‌ ی تمامی مردم را برآورده نمایید.
و باید توجه کنید که شخصیت شما و کسب ‌و کار شما دقیقا براساس این که مشتریان هدف شما از شما چه چیزی می‌خواهند و چه توقعی دارند، شکل می‌گیرد.

ivsi logo svgنشان تجاری (لوگو)، اساس و پایه‌‌ ی برند شما را تشکیل می ‌دهد.

وب سایت شما در اینترنت، نوع بسته ‌بندی و ابزارهای تبلیغاتی، که همه و همه باید مکمل و یکپارچه با لوگوی شما باشند، همگی منتقل‌کننده ‌ی برند شما می باشند.

استراتژی برند و ارزش آن

استراتژیِ برند یعنی فن و تدبیرِ تعیین این که چه چیزی را، به چه صورت، در کجا، و به چه کسی ارائه می ‌نمایید؛ به عبارتی دیگر، استراتژیِ برند یعنی برنامه ‌ی شما برای انتقال دادن پیام برند‌تان به مردم و جاهایی که تبلیغات خود را ارائه می‌کنید، کانال ‌های توزیع، آنچه را که در قالب ویدئوها، تصاویر، کلمات منتشر می‌کنید، همگی بخشی از استراتژی برند هستند.

برندسازی استراتژیک – Strategic branding به شکلی پایدار، منجر به شکل‌گیری یک برند خیلی قدرتمند می‌شود که این به معنای ارزش افزوده‌ ی بیشترِ خدمات و محصولات کسب ‌و کارتان خواهد بود؛ و به شما این امکان را خواهد داد در مقایسه با موارد مشابه موجود، قیمت بالاتری برای محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید.
امروزه نوشابه کوکاکولا – Coca-Cola در مقابل سایر نوشابه‌ های رایج، مثالی کاملا روشن در این خصوص است؛ چراکه کوکاکولا یک برند قدرتمند است، قیمت بالاتری برای محصولاتش تعیین می‌کند؛ مردم هم حاضرند این قیمت را بپردازند.

همچنین ارزش افزوده ‌ای که ارزش ویژه ‌ی برند را با خود به همراه دارد، غالباً ناشی از باور به کیفیتِ برتر و ویژه ی آن برند و دل‌بستگی‌های احساسی به آن است.
به عنوان مثال نایکی – Nike با پیوند دادن محصولاتش به ستاره های ورزشی، انتظار دارد مشتریانش تعلقات احساسی خود را نسبت به ستاره ها با خرید محصولات نایکی ارضا نمایند؛ توجه کنید که طرح و شکل کفش‌ های نایکی تنها علت به فروش رفتن آنها نمی باشد.

تعریف برند

تعریف برند مانند یک سفر اکتشافی است که در آن کسب ‌و کار خودتان را کشف می‌کنید؛ البته امکان دارد این کار دشوار، زمانبر و حتی مقداری ناخوشایند باشد.
در این مسیر، لازم است حداقل برای سوالات زیر پاسخی مناسب و درخور پیدا کنید:

  • مأموریت اصلی کسب ‌ وکارتان چیست؟
  • خدمت یا محصول شما چه مزیت‌ها و ویژگی‌هایی دارد؟
  • در زمان فعلی، مشتریانتان چه نظری درباره‌ ی کسب ‌و کارتان دارند؟
  • مایلید از طریق چه ویژگی ‌هایی مشتریان‌ و کسب ‌و کار خودتان را بهم پیوند دهید؟

تحقیق و بررسی نمایید، تا از نیازها، عادات و خواسته‌های مشتریان فعلی و بالقوه ‌ی خودتان آگاهی پیدا کنید، و به هیچ وجه به آنچه که گمان می‌کنید می‌دانید اتکّا و بسنده نکنید؛ بلکه با تحقیق و بررسی از همه چیز کاملا مطمئن شوید.

از آنجاکه امکان دارد برندینگ و توسعه ‌ی استراتژی برند پیچیده باشد، تا حد امکان از دانش و تخصص مؤسسات ارائه‌ دهنده‌ ی مشاوره‌ ها در زمینهی برندسازی نیز بهره بگیرید.

اما بعد از اینکه برند خودتان را تعریف نمودید، چطور باید آنرا به سایرین معرفی کنید؟

برای پاسخ به این سوال، به توصیه‌ های ساده‌ ی زیر که آزمون خود را کاملا پس داده ‌اند، توجه ی ویژه کنید.

  • یک لوگوی مناسب و متناسب انتخاب نمایید؛ و لوگوی خودتان را در معرض دید همگان قرار دهید.
  • پیام برند خود را مشخص نمایید؛ ببینید که پیام ‌های کلیدی که می‌ خواهید به دیگران منتقل کنید، کدام ها هستند؟ به یاد داشته باشید همه‌ ی کارکنان باید از ویژگی ‌های برند شما کاملا آگاه باشند.
  • برند شما باید کاملا یکپارچه باشد. مفهوم برندِ شما باید در همه ‌ی ابعادِ کسب‌ و کار شما جاری باشد؛ چه در طرز پاسخ گفتن به تلفن‌ها، چه در طرز لباس پوشیدن شما و کارکنان شما، چه در امضای نامه‌ ها و کلا در همه چیز.
  • برای کسب ‌و کار خودتان «لحنی» در نظر بگیرید که بازتابی از برند شما باشد. این لحن باید در تمامی ارتباطات نوشتاری و تصویرسازی ‌های، آنلاین یا آفلاین، به طور کامل به کار گرفته شود. مثلا اگر برند شما حسی دوستانه را القا می ‌کند، لحن شما نیز باید محاوره‌ ای و خودمانی باشد، یا اگر برند شما شیک و مجلسی است، لازم است کمی رسمی‌تر باشید.
  • برای اینکه پروسه ی برندسازی را بهتر و صحیح تر انجام بدهید، تلاش کنید شعاری تبلیغاتی ساخته و در اختیار داشته باشید؛ یک شعارِ به ‌یاد ماندنی، پرمحتوی و تا حد امکان کوتاه تهیه نمایید که نشان ‌دهنده‌ی ماهیت برند شما باشد.
  • برای ابزارهای بازاریابی خودتان، قالب و استانداردهایی مطابق با برندتان طراحی نمایید. در تمامی ابزار و روش‌ ها حتما باید طرح، رنگ، لوگو، شکل، قالب و احساسی یکسان وجود داشته باشد. و اصلا لزومی ندارد در این موارد تجملاتی باشید، فقط ثابت ‌قدم بوده و این رویه را به طور مداوم حفظ کنید.
  • کاملا صادق باشید. اگر آنچه برند شما وعده می ‌دهد را ارائه ندهید، مشتریان شما نه تنها شما را به سایرین توصیه نخواهند کرد، بلکه خودشان هم دیگر به شما رجوع نخواهند کرد؛ و این جدای از این احتمال است که مشتریان شما موانعی برای جذب دیگران به برند شما شوند.

مقالات بیشتر درخصوص برندینگ:

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *