بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

دانش صریح چیست؟ تعریف و مثال

تفاوت بین دانش ضمنی و آشکار (صریح)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بسیاری از کسب و کارها بر مدیریت دانش متکی هستند که فرآیند ایجاد و نگهداری اطلاعات مربوط به عملیات، مشتریان یا کارکنان یک شرکت است. یکی از بخش‌های کلیدی مدیریت دانش، انتقال دانش صریح است، یعنی اطلاعاتی که می‌توانید با مستند کردن آن، مانند نوشتن گزارش، با دیگران به اشتراک بگذارید. درک انواع مختلف دانش و نحوه به اشتراک گذاری این اطلاعات با دیگران می تواند به شما در موفقیت یک سازمان کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف دانش صریح، توضیح مزایای آن، ارائه چند مثال و مقایسه این نوع دانش با سایرین می پردازیم.

مطالب مرتبط: مدیریت دانش چیست و چرا اهمیت دارد؟

علم صریح چیست؟

دانش صریح، همچنین به عنوان دانش بیانی شناخته می شود، هر اطلاعاتی است که شما می توانید آن را مستند کنید، ذخیره کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. شما به راحتی می توانید این دانش را به مشتریان یک سازمان یا سایر کارمندان منتقل کنید. این نوع دانش معمولاً به عنوان منبعی برای دیگران عمل می کند. شما می توانید این دانش را در قالب های مختلف مانند پایگاه داده ها، کتابچه ها، کتاب ها یا فیلم ها ثبت کنید. گزارش مالی که درآمد و هزینه های یک شرکت را به تفصیل بیان می کند، نمونه ای از دانش صریح است زیرا دیگران می توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده، بررسی و پردازش کنند.

فواید دانش صریح چیست؟

دانش صریح می تواند به کارکنان در سازمان کمک کند تا اطلاعات ارزشمندی را با همکاران یا مشتریان خود به اشتراک بگذارند. انتقال دانش صریح به دیگران در محل کار به کارکنان این امکان را می دهد تا اطلاعات جدیدی را بیاموزند که می تواند به آنها کمک کند تا وظایف خود را به طور مؤثر انجام دهند. برخی از مزایای دانش صریح عبارتند از:

  • به تصمیم‌گیری کمک می‌کند: دسترسی به دانش صریح مستند یک شرکت، مانند داده‌های مشتری، می‌تواند به کارکنان در حل مشکلات یا تصمیم‌گیری مرتبط با کارشان کمک کند.

  • عملیات را ساده می کند: کارمندان در یک سازمان می توانند دانش صریح مانند بازخورد مشتری را با همکاران خود به اشتراک بگذارند تا به ساده سازی عملیات کمک کنند.

  • منبعی از دانش جمعی ایجاد می کند: مستندسازی دانش صریح در یک سازمان می تواند منبعی از اطلاعات جمعی برای به اشتراک گذاشتن با سایر اعضای تیم، بخش ها یا کل شرکت ایجاد کند.

  • به کارکنان جدید کمک می کند: زمانی که کارمندان نقش های جدیدی را در یک شرکت شروع می کنند، می توانند به مستندات دانش صریح آن مراجعه کنند تا سیاست ها و فرآیندها را به سرعت یاد بگیرند.

نمونه هایی از دانش صریح

نمونه های زیادی از دانش صریح وجود دارد که می تواند بر اساس نوع سازمان و کارکنان آن بسیار متفاوت باشد. در اینجا چند نمونه رایج از دانش صریح برای بسیاری از شرکت ها آورده شده است:

مواد سواری

معمولاً شرکت‌ها از دانش صریح برای ایجاد رویه‌های پذیرش کارکنان جدید استفاده می‌کنند. مدیران منابع انسانی ممکن است اطلاعاتی را در مورد شرکت جمع‌آوری کنند تا در اسناد یا کتابچه راهنما برای به اشتراک گذاشتن با کارمندان جدید قرار دهند. مدیران بخش ممکن است از سایر کارمندان در نقش های مشابه بخواهند که برخی از بخش های مهم شغل خود را مستند کنند، مانند چک لیست روزانه وظایف. این مواد داخلی، که نمونه‌هایی از دانش صریح هستند، می‌توانند به کارکنان جدید کمک کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد شرکت بیاموزند و به سرعت با نقش‌های جدید خود سازگار شوند.

منشور رفتار

بسیاری از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند یک کد رفتاری برای کارکنان خود ایجاد کنند که انتظاراتی را برای رفتار آنها در محل کار تعیین می‌کند. این سند ممکن است استانداردها یا خط مشی هایی را که کارکنان باید از آنها پیروی کنند، مانند رد کردن هدایای مشتریان، ترسیم کند. کسب‌وکارها می‌توانند کد رفتاری را در قالب‌های مختلف، مانند توزیع آن از طریق اینترانت شرکت، با کارمندان به اشتراک بگذارند. این نوع دانش صریح می تواند به هر کارمند در شرکت کمک کند تا بفهمد چگونه به عنوان بخشی از سازمان به طور حرفه ای رفتار کند.

بازخورد مشتری

شرکت‌هایی که محصولات یا خدماتی را به مشتریان ارائه می‌کنند، اغلب سیستمی برای جمع‌آوری بازخورد مشتریان دارند، مانند نظرسنجی‌های آنلاین. ایجاد یک سیستم متمرکز برای جمع آوری و به اشتراک گذاری این بازخورد با برخی از کارمندان می تواند مزایای زیادی داشته باشد. نمایندگان خدمات مشتری می توانند از این سیستم برای مشاهده هر گونه بازخوردی مانند نگرانی های مشتری در مورد محصول استفاده کنند و آن را به بخش مربوطه ارسال کنند. مدیرانی که بر روابط مشتری نظارت می‌کنند می‌توانند از این دانش صریح برای شناسایی بازخوردهای رایج و راهنمایی تیم‌های خود برای ارائه خدمات عالی به مشتریان استفاده کنند.

گزارش تحقیقات بازار

گزارش های تحقیقات بازار تجزیه و تحلیل کاملی از پایگاه مشتری یک شرکت ارائه می دهد. این گزارش ها ممکن است حاوی اطلاعاتی در مورد روند مصرف کننده و رفتار مشتری باشد. اغلب، آنها جزئیاتی در مورد سایر شرکت‌ها در همان بازار، مانند استراتژی‌های بازاریابی خود، ارائه می‌کنند تا به کسب‌وکارها کمک کنند رقابتی باقی بمانند. شرکت ها می توانند این گزارش های تحقیقات بازار را با بسیاری از کارمندان، مانند نمایندگان فروش یا بازاریابان به اشتراک بگذارند. این متخصصان می توانند از این نوع دانش صریح برای توسعه استراتژی های فروش یا کمپین های بازاریابی برای جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد استفاده کنند.

صورت های مالی

شرکت ها از صورت های مالی برای حفظ سابقه فعالیت های مالی خود استفاده می کنند. این اسناد اطلاعاتی در مورد دارایی ها، بدهی ها، حقوق صاحبان سهام و درآمد شرکت ارائه می دهد. حسابدارانی که این سوابق را حفظ می کنند ممکن است آنها را با مدیران شرکت به اشتراک بگذارند تا به آنها در تصمیم گیری استراتژیک در مورد تجارت کمک کنند. شرکت ها ممکن است این اظهارات را در اختیار سرمایه گذاران بالقوه قرار دهند تا قدرت مالی شرکت را به آنها نشان دهند. این عبارات نمونه ای از دانش صریح هستند زیرا حاوی داده هایی هستند که بسیاری از افراد می توانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند و با دیگران به اشتراک بگذارند.

موارد مرتبط: انواع صورت های مالی و آنچه گزارش می کنند

دانش آشکار در مقابل دانش ضمنی

در مدیریت دانش، نقطه مقابل دانش آشکار، دانش ضمنی است. این نوع دانش اطلاعاتی است که افراد ممکن است به طور شهودی بدانند یا از طریق تجربه یاد بگیرند. اگرچه این دو نوع از بسیاری جهات متفاوت هستند، اما اغلب با هم کار می کنند تا به گسترش دانش کارکنان در یک سازمان کمک کنند. در اینجا برخی از بزرگترین تفاوت های بین دانش صریح و ضمنی وجود دارد:

تعریف

دانش صریح اطلاعاتی است که شما به راحتی می توانید به آنها مراجعه کنید، مدیریت کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، یک صفحه گسترده از داده ها دانش صریح است زیرا می توانید این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهید تا آنها بتوانند آن را تفسیر کنند. در قرارداد، دانش ضمنی اطلاعاتی است که شما از طریق بینش یا تجربه شخصی به دست می آورید. این نوع دانش ممکن است شامل ویژگی های ذاتی باشد که شما به طور طبیعی دارید یا اطلاعاتی که با مشاهده دیگران یاد می گیرید. نمونه ای از دانش ضمنی، مهارت های رهبری است که ممکن است در طول زمان با کار در مشاغلی که دیگران را مدیریت می کنید، آن را توسعه دهید.

بیشتر بخوانید: دانش ضمنی چیست؟ (تعریف و مثالها)

مشخصات

معمولاً تشخیص دانش ضمنی و صریح با بررسی برخی از ویژگی های کلیدی اطلاعات مفید است. دانش صریح معمولاً اطلاعات عینی یا فنی مانند داده های مالی است. این معمولاً محتوای ساختاری است که می توانید مستند کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید، کسانی که می توانند اطلاعات را به راحتی تفسیر و یاد بگیرند. دانش ضمنی ویژگی های بسیار متفاوتی دارد. این نوع دانش معمولاً ذهنی است، به این معنی که افراد دیگر ممکن است اطلاعات مشابه را متفاوت از شما تفسیر کنند. مستند کردن این اطلاعات دشوار است زیرا اغلب شخصی است، مانند درک زمان بستن یک فروش در طول یک عرضه.

انتقال اطلاعات

انتقال دانش صریح به افراد دیگری که می توانند از داشتن اطلاعات سود ببرند، معمولاً آسان است. راه های زیادی وجود دارد که می توانید این نوع دانش را به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، می توانید یک ویدیوی توضیحی ایجاد کنید که در آن جزئیات نحوه تنظیم یک قطعه از تجهیزات را توضیح دهید. انتقال دانش ضمنی به دیگران بسیار دشوارتر است. در حالی که ممکن است به طور شهودی بدانید که چگونه در موقعیت‌های پرتنش با مشتریان ابراز همدلی کنید، ثبت آن دانش برای به اشتراک گذاشتن با دیگران دشوار است. شما می توانید برای انتقال دانش ضمنی با راهنمایی دیگران به صورت فردی یا فراهم کردن فرصت هایی برای آموزش تعاملی تلاش کنید.

مرتبط: چرا انتقال دانش در کار مهم است؟

ذخیره سازی

بخش کلیدی دانش صریح این است که شما می توانید این اطلاعات را برای دسترسی دیگران ذخیره کنید. این ذخیره سازی می تواند الکترونیکی یا فیزیکی باشد. برای مثال، می‌توانید نسخه‌های فیزیکی کتابچه راهنمای آموزشی را به کارکنان جدید ارائه کنید یا این اطلاعات را در یک ایمیل به اشتراک بگذارید. در مقابل، ثبت یا ذخیره دانش ضمنی دشوار است. در حالی که گفتگو با دیگران در مورد دانش ضمنی می تواند مفید باشد، کسب و کارها به ندرت سعی می کنند این نوع اطلاعات را به طور رسمی مستند یا ذخیره کنند.

روشهای انتقال دانش ضمنی و آشکار

در اینجا چندین روش متداول برای انتقال دانش ضمنی و صریح در یک سازمان وجود دارد:

روش ضمنی به ضمنی

این نوع انتقال شامل تبادل دانش ضمنی با شخص دیگری است به گونه ای که به آنها اجازه می دهد اطلاعات را در داخل خود حفظ کنند. به عنوان مثال، برخی از کسب و کارها ممکن است برای کارمندانی که می خواهند مهارت های جدیدی را در زمینه های مختلف مانند مدیریت بیاموزند، برنامه های راهنمایی ارائه دهند. انواع دیگر انتقالات ضمنی شامل مکالمه، بحث های غیررسمی یا جلسات گروهی است.

مطالب مرتبط: مهارت های قابل انتقال: تعاریف و مثال ها

روش صریح به ضمنی

انتقال دانش صریح به دانش ضمنی به عنوان بین المللی شدن شناخته می شود. این می تواند زمانی رخ دهد که افراد برای یادگیری اطلاعات جدید برای گسترش دانش خود در یک منطقه تلاش می کنند. نمونه‌ای از بین‌المللی‌سازی کارمندی است که برای بهبود مهارت‌های ارتباطی خود یک دوره آنلاین می‌گذراند . برخی از راه های دیگر برای دستیابی به انتقال صریح به ضمنی، خواندن مقالات یا مطالعه مستندات دانش صریح، مانند کتابچه راهنمای کارمندان است.

روش صریح به صریح

این نوع انتقال دانش شامل جمع آوری دانش صریح موجود برای ایجاد اطلاعات جدید است. وقتی مجموعه‌های مختلف داده‌ها را با هم ترکیب می‌کنید و آن‌ها را به‌عنوان یک سند جمعی ارائه می‌کنید، ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، یک حسابدار ممکن است اطلاعات مالی را از هر بخش در شرکت جمع آوری کند تا یک گزارش مالی جامع برای مدیران شرکت تهیه کند. مثال دیگری از انتقال صریح به صریح، تبدیل یک کتاب فیزیکی به فایل های دیجیتالی برای به اشتراک گذاری بیشتر با دیگران است.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

یک پاسخ

  1. دانش صریح دانشی است که به طور مستقیم بیان می شود و بین مردم به اشتراک گذاشته می شود. به وضوح به شکل ملموسی مانند رویه عملیاتی استاندارد یا گزارش بازاریابی مستند شده است. راهنماها و مستندات ورود نیز نمونه هایی از دانش صریح هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *