بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

انواع مختلف سوگیری شناختی (به علاوه اینکه چرا مهم است)

انواع سوگیری های شناختی که باید به عنوان یک محقق از آنها آگاه باشید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مهم است که تشخیص دهید چگونه ادراک و سوگیری می تواند اعمال شما را متقاعد کند. سوگیری شناختی ناشی از روشی است که افراد اطلاعات را پردازش می کنند و می توانند بر تصمیم گیری تأثیر بگذارند. آگاهی از این که سوگیری شخصی چگونه در محل کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد، مفید است و درک نحوه عملکرد سوگیری شناختی می تواند بینشی را در مورد همکاران نیز ارائه دهد.

در این مقاله از ایوسی، ما توضیح می‌دهیم که سوگیری شناختی چیست و انواع مختلفی از سوگیری شناختی را با مثال‌هایی از نحوه تأثیر آنها بر تصمیم‌گیری‌های محل کار شرح می‌دهیم.

سوگیری شناختی چیست؟

سوگیری شناختی ادراک فرد از اطلاعاتی است که جمع آوری می کند و از آن برای توجیه و قضاوت در مورد محیط خود استفاده می کند. سوگیری شناختی راهی برای تفسیر اطلاعات و نتیجه گیری است. اغلب، سوگیری شناختی می تواند به شما کمک کند تا در مورد افراد، مکان ها، اشیاء، ایده ها و رویدادها انتخاب های آگاهانه داشته باشید.

چرا سوگیری شناختی مهم است؟

اکثر مردم هنگام پردازش انواع مختلف اطلاعات، سوگیری شناختی را تجربه می کنند. دانستن این موضوع می تواند به شما در درک رفتارها و فرآیندهای فکری دیگران کمک کند. مزایای درک سوگیری شناختی عبارتند از:

به تصمیم گیری کمک می کند

سوگیری شناختی می تواند ظریف باشد و ممکن است شما متوجه حضور آن در فرآیند تصمیم گیری خود نشوید. با این حال، حتی زمانی که شما تحقیق انجام می دهید، ممکن است سوگیری در تصمیم شما وجود داشته باشد. این شکل از سوگیری شناختی می تواند دیدگاه منحصر به فردی در تصمیم گیری ارائه دهد. سوگیری شناختی شما باعث می شود که روی جزئیات خاصی تمرکز کنید که ممکن است روی شخص دیگری در همان موقعیت تأثیر نگذارد. برای مثال، یک کارآگاه می‌تواند با استفاده از شواهد، مظنونی را پیدا کند، اما تجربیات شخصی او از سایر موارد مشابه ممکن است بر نحوه درک آنها از سرنخ‌ها در مقایسه با کارآگاهان دیگر تأثیر بگذارد.

مهارت های حل مسئله را بهبود می بخشد

داشتن سوگیری شناختی بر نحوه ایجاد راه حل برای مشکلات با تأثیرگذاری بر نحوه جمع آوری و درک اطلاعات تأثیر می گذارد. معمولاً افراد با استفاده از سوگیری شناختی متوجه الگوها می شوند. با شناسایی الگوها در کار خود، می توانید به سرعت موانع رایج و گام هایی را که احتمالاً می توانید برای عبور از آنها بردارید، شناسایی کنید. به عنوان مثال، اگر پزشک از سوگیری شناختی برای تشخیص علائم رایج بیماری ها استفاده کند، ممکن است بتواند سریعتر بیماران را تشخیص دهد.

بینشی نسبت به رفتار دیگران می دهد

درک انواع سوگیری شناختی و روشی که می تواند بر تصمیم گیری و حل مشکلات تاثیر بگذارد می تواند به شما در درک بهتر رفتار همکاران کمک کند. این ممکن است در ایجاد روابط و هنگام کار در یک تیم مفید باشد.

کسب‌وکارها همچنین می‌توانند از سوگیری شناختی برای درک مصرف‌کنندگان و ایجاد خدمات، محصولات و استراتژی‌های بازاریابی استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر بازاریابان یک سوگیری شناختی خاصی را که بسیاری از اعضای مخاطب هدف آنها دارند تشخیص دهند، می توانند محتوایی را ایجاد کنند که در خدمت آن سوگیری باشد و از آن برای متقاعد کردن مصرف کنندگان برای خرید یک محصول استفاده کنند.

چگونه سوگیری های شناختی مختلف بر ارائه شما تأثیر می گذارد

انواع سوگیری شناختی

در اینجا ۲۲ نوع سوگیری شناختی و اینکه چگونه ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهند، آورده شده است:

اعتماد به نفس بیش از حد

سوگیری بیش از حد اعتماد به نفس زمانی است که فرد استعداد یا مهارت خود را بیش از حد ارزیابی می کند. اعتماد به نفس بیش از حد می تواند به شما کمک کند تا خطراتی را که منجر به نوآوری می شود، بپذیرید. برای کمک به تشخیص بیش از حد اعتماد به نفس، سعی کنید به طور منظم مهارت ها و توانایی های خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که می توانید وظایف فعلی خود را تکمیل کنید و در صورت آمادگی، مسئولیت بیشتری را بخواهید.

تعصب خودخواهانه

سوگیری خودخواهانه زمانی است که دلایل نتایج را مطابق با بهترین منافع خود تعیین می کنید. شما می توانید یک نتیجه مثبت را به کاری که شخصا انجام داده اید نسبت دهید، در حالی که یک نتیجه منفی نتیجه عوامل خارجی است. به عنوان مثال، اگر شما ترفیعی کسب می کنید که بسیاری از همکاران دیگر برای آن درخواست داده اند، می توانید فرض کنید که بر اساس مهارت ها و تجربه خود، آن را به این دلیل دریافت کرده اید که بهترین نامزد بوده اید.

ذهنیت گله

ذهنیت گله تصمیم به پیروی یا کپی کردن کاری است که دیگران انجام می دهند. احساسات اغلب چیزی است که بر ذهنیت گله تأثیر می گذارد تا تحلیل واقعیت ها. ذهنیت گله می تواند برای رهبران و مشاغلی که به دنبال نوآوری در صنعت خود هستند مفید باشد زیرا می تواند افراد را تشویق کند تا ایده ها و دیدگاه های آنها را بپذیرند.

بیزاری از دست دادن

از دست دادن بیزاری نوعی سوگیری شناختی است که باعث می شود افراد برای جلوگیری از ضرر تصمیمات مبتنی بر ترس بگیرند. به عنوان مثال سرمایه گذارانی که تنها زمانی سرمایه گذاری می کنند که سود تضمین شده باشد. گاهی اوقات سوگیری شناختی ناشی از ضرر به دید انتقادی فرصت ها و تعیین نقاط ضعف در استراتژی کمک می کند.

تعصب کادربندی

شما بسته به ارائه حقایق، یک سوگیری چارچوب بندی ایجاد می کنید، به این معنی که نحوه یادگیری حقایق بر واکنش و احساس شما در مورد آنها تأثیر می گذارد. وقتی اطلاعات یکسانی را متفاوت دریافت می کنید، ممکن است نظر خود را در مورد آن تغییر دهید. این یک اصل مفید برای تبلیغات تجاری و بازاریابی است زیرا روشی که شما اطلاعات را به اشتراک می گذارید می تواند بر افرادی که آن را دریافت می کنند تأثیر بگذارد.

مغالطه روایی

مغالطه روایی ترجیح داستان بر واقعیت است. داستانی که از یک ایده یا محصول پشتیبانی می‌کند ممکن است بیشتر از در نظر گرفتن تمام واقعیت‌ها مرتبط باشد، بنابراین افراد ممکن است تصمیم بگیرند زیرا داستان مربوط به آن گزینه را دوست دارند. به عنوان مثال، مصرف کنندگان ممکن است به دلیل داستان منشأ خود به یک برند وفادار شوند نه به این دلیل که محصولات آن برند را به محصول دیگری ترجیح می دهند.

تعصب لنگر انداختن

لنگر انداختن یا Anching به معنای استفاده از یک قطعه داده به عنوان نقطه مرجع برای داده های متوالی است. این طرز تفکر می تواند در موقعیت هایی که ممکن است مجبور شوید گزینه ها یا راه حل های مشکلات را رتبه بندی کنید کمک کند. این شبیه به تعصب قاب بندی است زیرا ارائه داده ها به ترتیب خاصی می تواند بر نحوه درک و واکنش افراد به اطلاعات تأثیر بگذارد.

سوگیری تایید

تأیید زمانی اتفاق می‌افتد که افراد فرضیه‌ای را تشکیل می‌دهند و به دنبال اطلاعاتی برای حمایت از احساس خود هستند تا صحت خود را ثابت کنند. این گاهی اوقات می تواند تحقیق را تشویق کند، اما سوگیری تایید همچنین می تواند افراد را از جمع آوری تمام حقایق و اطلاعات مورد نیاز خود باز دارد. استفاده از فرآیند تفکر انتقادی می تواند به شناسایی زمانی که سوگیری دارید و ارزیابی عینی یک موقعیت کمک کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت تفکر انتقادی در محیط کار چیست؟

تعصب پسینی

سوگیری شناختی پیش‌بینی زمانی است که شخصی معتقد است رویدادها قابل پیش‌بینی هستند و ادعا می‌کنند که می‌دانند پس از افشای نتیجه چه اتفاقی می‌افتد. این می تواند منجر به گزارش های نادرست یا آزمایش های ناکافی در آینده شود. با تکیه بر تحقیقات می توانید از تأثیر این نوع سوگیری بر روی کار خود جلوگیری کنید.

اکتشافی نمایندگی

اکتشافی نمایندگی به این معنی است که اگر دو شی، افراد یا ایده مشابه باشند، آنگاه آنها یک همبستگی مشترک دارند. با این حال، ممکن است همیشه اینطور نباشد. حمایت از همبستگی با حقایق متعدد به جای فرض یک الگو مهم است.

بیشتر بخوانید: همبستگی چیست؟ (با تعریف و مثال)

تعصب در دسترس بودن

سوگیری در دسترس بودن زمانی است که شما فقط از اطلاعاتی استفاده می کنید که بلافاصله در دسترس هستند. این می تواند زمانی مفید باشد که شما نیاز به تصمیم گیری سریع دارید. با این حال، تصمیم گیری آگاهانه پس از تحقیق یا مشورت با منابع دیگر اغلب به ایجاد یک نتیجه موفق تر کمک می کند.

سوگیری حامی انتخاب

سوگیری حامی انتخاب، تمرکز تنها بر مزایای گزینه ای است که انتخاب می کنید و نادیده گرفتن مسائل بالقوه ای که انتخاب ارائه می دهد. این نوع سوگیری شناختی مثبت اندیشی را القا می کند که می تواند به افزایش بهره وری کمک کند. با این حال، تصمیم گیری خوب مستلزم تجزیه و تحلیل همه داده ها و ارزیابی نقاط قوت و ضعف یک گزینه است.

خطای انتساب اساسی

اسناد بنیادی به معنای اتخاذ یک فرض یا تصمیم با در نظر گرفتن عوامل شخصی به جای عوامل موقعیتی است. عوامل شخصی ویژگی ها و باورهای شخصیتی هستند، در حالی که عوامل موقعیتی عناصری در محیط یک فرد هستند که ممکن است بر آنها تأثیر بگذارند، مانند سایر افراد و رویدادهای زندگی. یک سوگیری خطای اسنادی اساسی ممکن است باعث شود که یک همکار یا کارمند را بدون داشتن اطلاعات دقیق قضاوت کنید. بازاریابان ممکن است این نوع سوگیری را هنگام ارزیابی واکنش مصرف کنندگان به یک محصول تجربه کنند.

اثر هاله

اثر هاله یک سوگیری شناختی است که از یک ویژگی برای قضاوت در مورد سایر ویژگی های یک فرد و اختصاص ویژگی های مثبت به آنها استفاده می کند. به عنوان مثال، یک مدیر استخدام ممکن است ببیند که یک نامزد از سطح تحصیلات بالاتری نسبت به سایر کاندیداها برخوردار است و به طور خودکار بدون در نظر گرفتن عوامل دیگر مانند تجربه از آنها حمایت می کند. اثر هاله می تواند در ایجاد یک نام تجاری و متقاعد کردن مصرف کنندگان برای باور به تصویر مثبت با استفاده از یک ویژگی خوب شرکت مفید باشد.

تعصب ترجیح درون گروهی

سوگیری ترجیح درون گروهی زمانی است که افراد خود را در یک گروه دسته بندی می کنند و ویژگی های مثبتی را به خود اختصاص می دهند. داشتن این نوع سوگیری می تواند پذیرش نظرات افراد گروه های دیگر را برای آنها چالش برانگیز کند. سوگیری ترجیحات درون گروهی مهم است که در محل کار تشخیص داده شود تا اطمینان حاصل شود که فرهنگ فراگیر است و مدیران به طور یکسان با کارکنان رفتار می کنند.

اثر شترمرغ

اثر شترمرغ زمانی اتفاق می افتد که تصمیم گیرندگان اطلاعات منفی را نادیده می گیرند تا تصمیم خود را به خوبی ببینند. بسیاری از افراد وقتی تصمیم قاطعانه ای گرفته اند، سوگیری اثر شترمرغ را تجربه می کنند. شما می توانید با بررسی کامل گزینه های خود قبل از انتخاب، از سوگیری شناختی ناشی از شترمرغ جلوگیری کنید.

اثر تازگی

اثر تازگی یک سوگیری شناختی است که از جدیدترین رویدادها برای استنتاج و تصمیم گیری در مورد یک موقعیت به جای حسابرسی برای داده ها و رویدادهای گذشته یا آینده استفاده می کند. سوگیری شناختی اثر اخیر می تواند برای کشف و مشارکت در روندها مفید باشد. این به ویژه برای متخصصان بازاریابی که می خواهند از طریق روندها با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند مفید است.

اثر مجاورت

اثر مجاورت زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به آنچه نزدیک‌تر یا قابل دسترس‌تر است ترجیح می‌دهند. این سوگیری شناختی به افراد کمک می کند تا مدبر باشند و می تواند راه حل های مقرون به صرفه را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، سوگیری شناختی اثر مجاورت نیز می‌تواند گزینه‌ها را با تأثیرگذاری بر افراد برای انتخاب گزینه‌های در دسترس به جای در نظر گرفتن سایر احتمالات خلاق، محدود کند. هنگام برنامه ریزی برای پروژه ها، طراحی محصولات و ایجاد استراتژی ها، مهم است که همه منابع را به غیر از آنچه که به راحتی در دسترس است در نظر بگیرید.

سوگیری ریسک صفر

سوگیری ریسک صفر زمانی است که گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنید که به جای گزینه‌هایی که برخی خطرات را به همراه دارند، اطمینان ارائه می‌دهند. این نوع سوگیری شناختی می تواند به کسب و کارها در تکرار موفقیت کمک کند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است با استفاده از یک فرآیند کاری خاص راحت شود، و حتی اگر فرآیندهای دیگری وجود دارد که می تواند کارایی را بهبود بخشد، تصمیم می گیرد به استفاده از آنچه می داند برای کارمندان مفید است ادامه دهد.

مطالب مرتبط: نحوه تجزیه و تحلیل ریسک: مراحل و مزایا

اثر اجماع کاذب

این نوع سوگیری شناختی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا باور کنید که اکثر مردم دیدگاه‌ها و باورهای شما را به اشتراک می‌گذارند. اثر اجماع کاذب زمانی رخ می دهد که بیشتر وقت خود را در کنار کسانی بگذرانید که دیدگاه شما را به اشتراک می گذارند. احاطه کردن خود با گروه متنوعی از افراد می تواند به گسترش دیدگاه شما و یادگیری در مورد فرهنگ های مختلف و سایر باورها کمک کند.

تعصب خوش بینی

سوگیری خوش بینی تمایل به فرض نتایج مثبت و غفلت از در نظر گرفتن نتایج منفی است. خوش‌بینی می‌تواند بر همکاران و هم‌تیمی‌های شما تأثیر بگذارد و اغلب مثبت‌اندیشی به بهره‌وری کمک می‌کند. تشخیص سوگیری شناختی خوش بینانه به شما کمک می کند تا به یاد داشته باشید که نتایج منفی را نیز در نظر بگیرید، که به تصمیم گیری آگاهانه تر کمک می کند.

تعصب بازیگر- ناظر

سوگیری بازیگر- ناظر زمانی است که افراد از عوامل خارجی برای قضاوت در مورد خود و عوامل داخلی برای تخمین زدن در مورد افراد دیگر استفاده می کنند. این سوگیری معمولا زمانی که نتایج منفی را می بینید یا تجربه می کنید، رایج تر است. مهم است که در قبال اعمال خود پاسخگو باشید و استانداردهای عادلانه ای برای همکاران خود قائل شوید، و تشخیص سوگیری شناختی بازیگر-ناظر می تواند به انجام آن کمک کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *